Gå til innhold

Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei?

Ranger emnet


elgX

Anbefalte innlegg

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mondeo

Kommer vel litt an på resten av bilen også, styring, hjuloppheng, vekt o.s.v! Hva slags SAAB er det, 96V4 eller?:rolleyes:

 

Jazzå, er du frekk eller?:) Bilen er en -83 900t8 med en MEGET modifisert t16 motor, som er god for endel mere effekt enn jeg har tatt ut. :D Problemet er at det er den syvende girkassa som står i nå, og jeg er lei av å skifte. :D :D :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Et godt oppsett er et som virker:)

 

RWD er bedre enn FWD og 4WD er bedre enn RWD og så har vi en milliard andre faktorer som kan gjøre det ene bedre enn det andre osv osv osv, EOD.?

 

Hvorfor avslutte diskusjonen? Er det ikke derfor forumet er her?;)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Et godt oppsett er et som virker:)

 

RWD er bedre enn FWD og 4WD er bedre enn RWD og så har vi en milliard andre faktorer som kan gjøre det ene bedre enn det andre osv osv osv, EOD.?

Bedre nei men morsommere ja! men på snø/is kan man ha det like gøy med FWD!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Hvorfor tror du da at 95 % av alle biler er understyrt fra fabrikk?Det er fordi en uerfaren (eller sløv) fører har mye større sikkerhetsmargin og alt skjer roligere! Bakhjulsslipp på asfalt skjer brått og er vanskeligere å kontrollere! Det blir selvsagt noe helt annet på en bane der føreren er mer på hugget! Tviler på om du har prøvd begge deler!

 

Helt riktig, understyrte biler leveres fordi det er enklere for en dårlig sjåfør.

Har du noengang opplevd skikkelig understyring? Det har jeg, og det er IKKE morsomt, nå snakker jeg om litt mer dramatisk enn at du merker at det såvidt slipper..

 

Og jeg har kjørt mye, både FWD, RWD, og AWD, og er ikke i tvil om hva jeg liker best, og er ikke i tvil om hva som er i stand til å bevege seg raskest på en gitt, svingete strekning heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Hvor har folk det fra at understyring automatisk betyr tidstap ?

 

Har noen et vitenskapelig bevis på det ? Jeg skulle likt å se det, for jeg tviler sterkt på at så er tilfelle. Har du noe vettugt å komme med 'Ascona' ? Ikke bare synsing ?

 

At hjulslipp fører til en dårligere tid enn du får dersom du har grep nok hele tiden er noe selv du bør forstå.

Det er meget enkel logikk.

En bil som er 100% nøytral er selvsagt en konstruksjon som er lettere å piske raskt rundt en bane enn en som er under/overstyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Bedre nei men morsommere ja! men på snø/is kan man ha det like gøy med FWD!

 

 

Nå er jeg ikke helt med da.. Hvis du mente at en FWD bil ikke kan bli bedre enn en RWD, så er du jo helt på tur, hvis du mener FWD er bedre enn RWD generelt, så er du grunnen på tur da og... Forstod ikke det der jeg..

 

Om du mener en FWD er like gøy som RWD, så må jeg si meg sterkt uenig, selvsagt kommer det an på hvilken 2 biler vi sammenligner, men ingen FWD blir like gøy som en grom RWD med diffbrems, det nekter jeg å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Helt riktig, understyrte biler leveres fordi det er enklere for en dårlig sjåfør.

Har du noengang opplevd skikkelig understyring? Det har jeg, og det er IKKE morsomt, nå snakker jeg om litt mer dramatisk enn at du merker at det såvidt slipper..

 

Og jeg har kjørt mye, både FWD, RWD, og AWD, og er ikke i tvil om hva jeg liker best, og er ikke i tvil om hva som er i stand til å bevege seg raskest på en gitt, svingete strekning heller.

Du skrev tidligere at overstyring var lettere å kontrollere! Hva mener du egentlig??

Ved understyring er det bare og slippe opp gassen og hjelper ikke det har det i hvertfall ingen betydning hvor drivhjulene sitter! Da er farten så stor at det går til skogs uansett!!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Like gøy som med tråbil ja?

Det er faktisk veldig gøy og kunne kjøre rundt en bane med bakparten først inn i svingene og bare dra seg inn med gassen mens bakhjulstrekkerne langt bak snurrer og står og spinner! Har prøvd dette hver lørdag i hele vinter, bare synd at jeg vanligvis kjørte RWD! Gøy bevares men langtfra effektivt!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Du skrev tidligere at overstyring var lettere å kontrollere! Hva mener du egentlig??

Ved understyring er det bare og slippe opp gassen og hjelper ikke det har det i hvertfall ingen betydning hvor drivhjulene sitter! Da er farten så stor at det går til skogs uansett!!

 

Moderat understyring er veldig lett å kontrollere, altså sånt som man opplever ved normalkjøring, men får man derimot heftigere understyring får man heftigere problemer..

 

Overstyring er lett å kontrollere uansett hvor mye det overstyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Det er faktisk veldig gøy og kunne kjøre rundt en bane med bakparten først inn i svingene og bare dra seg inn med gassen mens bakhjulstrekkerne langt bak snurrer og står og spinner! Har prøvd dette hver lørdag i hele vinter, bare synd at jeg vanligvis kjørte RWD! Gøy bevares men langtfra effektivt!

 

Så du er en av de som tror at du kan dra bilen inn ved hjelp av kreftene du har på forhjula? Morsom du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

Nå er jeg ikke helt med da.. Hvis du mente at en FWD bil ikke kan bli bedre enn en RWD, så er du jo helt på tur, hvis du mener FWD er bedre enn RWD generelt, så er du grunnen på tur da og... Forstod ikke det der jeg..

 

Om du mener en FWD er like gøy som RWD, så må jeg si meg sterkt uenig, selvsagt kommer det an på hvilken 2 biler vi sammenligner, men ingen FWD blir like gøy som en grom RWD med diffbrems, det nekter jeg å tro.

Det jeg mener er at FWD er bedre men RWD morsommere! Men man kan ha det gøy med FWD på GLATT føre! Rundt en tørr asfaltbane blir moroa mer begrenset

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Så du er en av de som tror at du kan dra bilen inn ved hjelp av kreftene du har på forhjula? Morsom du.

Foreslår at du prøver jeg! Eller ta deg en tur ut og se på vinter rally! Skulle gjort det for noen år siden da Bruno Arntsen kjørte Opel Astra F2 Kit Car! Tror kanskje du hadde endret oppfatning da, selv om du kanskje ikke hadde villet innrømme det!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår