Gå til innhold

Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei?

Ranger emnet


elgX

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg prøvde og overbevise meg om at hvis man skulle holde høy hastighet/kjøre fort på svingete vei så var det en stor fordel å ha en forhjulsdrevet bil. Han har ikke så mye teknisk innsikt på bil i motsetning til meg og jeg mente at en forhjulsdrevet bil har en tendens til å understyre litt uansett vektfordeling og vil tape på svingete vei i forhold til en bra vektfordelt bakhjulstrekker som vil ha et helt annet skyv ut av en sving da en forhjulsdrevet bil må svinge og trekke på samme hjula og vil da streve veldig og i mange tilfeller understyre. Har jeg rett i min teori om at bakhjulstrekk er tingen på svingete vei?? Bare se på f.eks Lotus Elise, den er jo helt rå på svingete vei, og ikke minst Ferrari og alle andre sportsbiler!

 

Håper noen kan hjelpe meg !

*-1984 BMW 318i 2-dørs vinterbil/prosjekt?

x-1990 BMW 316i 4-dørs E30 R.I.P.

x-1997 Peugeot 106 Rally

x-1991 Toyota MR2 GTi 2.0 16V

x-1993 Honda Civic Coupe Si US-Spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by elgX

En kamerat av meg prøvde og overbevise meg om at hvis man skulle holde høy hastighet/kjøre fort på svingete vei så var det en stor fordel å ha en forhjulsdrevet bil. Han har ikke så mye teknisk innsikt på bil i motsetning til meg og jeg mente at en forhjulsdrevet bil har en tendens til å understyre litt uansett vektfordeling og vil tape på svingete vei i forhold til en bra vektfordelt bakhjulstrekker som vil ha et helt annet skyv ut av en sving da en forhjulsdrevet bil må svinge og trekke på samme hjula og vil da streve veldig og i mange tilfeller understyre. Har jeg rett i min teori om at bakhjulstrekk er tingen på svingete vei?? Bare se på f.eks Lotus Elise, den er jo helt rå på svingete vei, og ikke minst Ferrari og alle andre sportsbiler!

 

Håper noen kan hjelpe meg !

 

Ja, teorien din om at bakhjulstrekker er overlegent i forhold til forhjulstrekker stemmer, selvsagt.

 

Man bruker jo gjerne 100% av veigrepet man har i en sving til nettopp å svinge.. Skal man i tillegg bruke veigrep på å akselrere i svingen går man utover de 100% man har totalt, og det vil selvsagt resultere i hjulslipp, i dette tilfellet i form av understyring.

 

Enkelte biler er dette problemet mer eller mindre løst på, til tross for forhjulstrekk, foreksempel Honda Prelude, som er levert med sving på både forhjul og bakhjul, dette fører til at man overfører en del av svingeffekten på bakhjulene, og får mer grep igjen til andre ting med forhjulene.

 

Jeg har nå valgt å se bort fra bremsing i svinger, da det ikke er en relevant problemstilling, bremsing gjør man seg som kjent ferdig med før svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hopless

 

EOD

 

For dere som undres hva EOD menes så er det en engelsk forkortselse for at diskusjon slutt så det er ikke vits å si mer her :)

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tidlig og avslutte vel? En bil med midtmotor og bakhjulsdrift som Elise og de fleste Ferrari er nok det optimale på svingete vei pga vektfordelingen! Men med motoren foran blir situasjonen en annen! En dreven sjåfør i en forhjulsdrevet bil på fast underlag vil kjøre vesentlig fortere med en FWD enn med RWD! Husker ikke akkurat hvor og når men for et par år siden vant en forhjustrekker ett VM rally på asfalt foran alle WRC/ Gruppe A8 bilene med 4WD!

Problemet er at en FWD må kjøres på en helt annen måte enn en RWD!

De fleste RWD fantaster kjører FWD som de kjører RWD og da blir resultatet hjulspinn og kraftig understyring!

Alle som har kjørt Peugeot 205 GTI vet at å påstå at en forhjulstrekker understyrer blir helt feil! Den bilen er vel noe av et mest overstyrte som er kommet fra noen bilfabrikk!

 

Hva bremsing angår bremser man for å dempe farten før svingen ja, men har noen hørt om venstrebremsing? Kjempefint for å stabilisere bilen gjennom svingen!

Et lite tips til alle som tror at understyring er tidkrevende: Petter Solberg kjører med et oppsett på Subaruen som gjør den understyrt! Det er jo ikke spesielt effektivt med bakhjulene på tvers av kjøreretningen heller!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Husker ikke akkurat hvor og når men for et par år siden vant en forhjustrekker ett VM rally på asfalt foran alle WRC/ Gruppe A8 bilene med 4WD!

 

Citroen var det..Med forhjulstrekk versjonen av Xsara.

Peugeot 306 Maxi har også gjort det meget bra på asfalt.

 

BTCC, DTM, ETCC, STCC.. Alle disse er eksempler på mesterskap hvor biler m forhjulstrekk har slåss side om side med bakhjulstrekkere, og hvor utfallet på ingen måte er gitt med tanke på bakhjulstrekkens teoretiske fordeler. Mao,- Teori og praksis stemmer ikke alltid overens..

 

Med tanke på ekstreme ytelser, så vil det alltid være en fordel med drivhjulene bak, evt firhjulstrekk.

Mener nå jeg.

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Man bruker jo gjerne 100% av veigrepet man har i en sving til nettopp å svinge.. Skal man i tillegg bruke veigrep på å akselrere i svingen går man utover de 100% man har totalt, og det vil selvsagt resultere i hjulslipp, i dette tilfellet i form av understyring.

 

Jeg har nå valgt å se bort fra bremsing i svinger, da det ikke er en relevant problemstilling, bremsing gjør man seg som kjent ferdig med før svingen.

 

 

La meg i så tilfelle få låne herrens oppmerksomhet et lite øyeblikk.

 

http://www.karisma1.demon.co.uk/gpl/tb-fc.html

 

"Possibly the most important concept was the Friction Circle technique of driving. Basically, that is the knowledge that the car - or its tyres - have relatively equal traction capabilities in any direction, whether braking, accelerating or cornering. The theory is that you get maximum performance when you pass from one condition to the other without going through 'the centre of the circle'. In other words, the fastest way into a corner is gradually to trade off braking traction versus cornering traction until all traction is being used in cornering..."

In other words, to turn in early, braking right down into Jim Clark's 'false' apex.

 

Det er mange måter å kjøre bil på...

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

:D :D :D :D :D :D :D

 

Men har forhjulstrekk blitt brukt i DTM?

 

Nicola Larini vant DTM i '93 med en Alfa Romeo 155 V6 T.I.

Som viser seg å ha 4 hjulstrekk, når jeg undersøker (Ooops..)

Får lete litt til.. Her: Opel Kadett GSi i 1989

 

http://www.m-speed.de/bilder/dtm/8909.jpg

 

Er ikke alfa Romeo ansett som en sportslig bil forøvrig?!?

Å nei.. stemmer det.. Forhjulstrekk..

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Anabole_Poloider

 

Nicola Larini vant DTM i '93 med en Alfa Romeo 155 V6 T.I.

Er ikke alfa Romeo ansett som en sportslig bil forøvrig?!?

Å nei.. stemmer det.. Forhjulstrekk..

Akkurat! Mange sportsbiler med forhjulstrekk, men det er mange som lever i den villfarelsen at man ikke kan kjøre fort hvis man ikke ligger sidelengs......;)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Anabole_Poloider

 

Citroen var det..Med forhjulstrekk versjonen av Xsara.

Peugeot 306 Maxi har også gjort det meget bra på asfalt.

 

BTCC, DTM, ETCC, STCC.. Alle disse er eksempler på mesterskap hvor biler m forhjulstrekk har slåss side om side med bakhjulstrekkere, og hvor utfallet på ingen måte er gitt med tanke på bakhjulstrekkens teoretiske fordeler. Mao,- Teori og praksis stemmer ikke alltid overens..

 

Med tanke på ekstreme ytelser, så vil det alltid være en fordel med drivhjulene bak, evt firhjulstrekk.

Mener nå jeg.

 

Vertfall når det gjelder STCC så har jo bakhjulstrekk-bilene et "handicap" i forhold til de forhjulsdrevne..... Husker ikke om det var mindre effekt eller høyere minimumsvekt da men...:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Litt tidlig og avslutte vel? En bil med midtmotor og bakhjulsdrift som Elise og de fleste Ferrari er nok det optimale på svingete vei pga vektfordelingen! Men med motoren foran blir situasjonen en annen! En dreven sjåfør i en forhjulsdrevet bil på fast underlag vil kjøre vesentlig fortere med en FWD enn med RWD! Husker ikke akkurat hvor og når men for et par år siden vant en forhjustrekker ett VM rally på asfalt foran alle WRC/ Gruppe A8 bilene med 4WD!

Problemet er at en FWD må kjøres på en helt annen måte enn en RWD!

De fleste RWD fantaster kjører FWD som de kjører RWD og da blir resultatet hjulspinn og kraftig understyring!

Alle som har kjørt Peugeot 205 GTI vet at å påstå at en forhjulstrekker understyrer blir helt feil! Den bilen er vel noe av et mest overstyrte som er kommet fra noen bilfabrikk!

 

Hva bremsing angår bremser man for å dempe farten før svingen ja, men har noen hørt om venstrebremsing? Kjempefint for å stabilisere bilen gjennom svingen!

Et lite tips til alle som tror at understyring er tidkrevende: Petter Solberg kjører med et oppsett på Subaruen som gjør den understyrt! Det er jo ikke spesielt effektivt med bakhjulene på tvers av kjøreretningen heller!

 

At både understyring og overstyring er en uting er vi enige om..

Forøvrig vil en konstruksjon med motoren foran kunne ha like bra vektbalanse som en konstruksjon med motoren bak, alt avhenger av materialvalg på diverse steder.

 

Det ideelle er en bil som er 100% nøytral, men det finnes selvsagt ikke, og at overstyring er lettere å kontrollere enn understyring er det ingen tvil om.

En lett overstyring er derfor å foretrekke, og vil ikke medføre noe vesentlig tap i tid, i motsetning til understyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Anabole_Poloider

 

Citroen var det..Med forhjulstrekk versjonen av Xsara.

Peugeot 306 Maxi har også gjort det meget bra på asfalt.

 

BTCC, DTM, ETCC, STCC.. Alle disse er eksempler på mesterskap hvor biler m forhjulstrekk har slåss side om side med bakhjulstrekkere, og hvor utfallet på ingen måte er gitt med tanke på bakhjulstrekkens teoretiske fordeler. Mao,- Teori og praksis stemmer ikke alltid overens..

 

Med tanke på ekstreme ytelser, så vil det alltid være en fordel med drivhjulene bak, evt firhjulstrekk.

Mener nå jeg.

 

En ting du glemmer i forbindelse med BTCC, DTM, ETCC, STCC, osv, er det faktum at bakhjulstrekkerne kjører med straffevekt i forhold til forhjulstrekkerne, pga den fordelen det er med bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår