Gå til innhold

Motor vs. Stereo/Styling

Ranger emnet


Andy`

Anbefalte innlegg

Det var en klok mann som en gang sa at chassiet burde være 'kjappere' enn motoren. Det synes jeg er bra sagt.

 

Ferdinand Porsche sa jo også noe slikt som:

"To change is easy, to improve is hard." :)

 

Øyh! Vise ord :) Noen flere på lager? Haha :D

 

Hva menes med "chassiet burde være kjappere enn motoren"? Oppgradere understell og stive opp chassisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Øyh! Vise ord :) Noen flere på lager? Haha :D

 

Hva menes med "chassiet burde være kjappere enn motoren"? Oppgradere understell og stive opp chassisen?

Det er vel ment at bilens understell må kunne klare minst om ikke mer enn hva HK det er i motor`n..er ikke vits å ha 1000Hk og ha et orginalt geleunderstell...

Ride it like you Stole it

[-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil)

[x] -82 Sierra 2.0 Coupe

[-] -82 Matra Murena 2.2 S

[x] -88 Sierra 2.0 Sedan

[x] -76 Kadett C 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med "chassiet burde være kjappere enn motoren"? Oppgradere understell og stive opp chassisen?

 

Det betyr vel som antydet her nede at chassiet bør oppgraderes så det ikke er det som setter grenser for f.eks rundetidene.

 

Har noen visdomsord til. Hehe.

 

"Det er morsommere å kjøre fort med en treg bil, enn å kjøre langsomt med en kjapp bil."

 

"It is better to go into a corner slow and come out fast,

than to go in fast and come out dead." -- Stirling Moss

 

Jackie Stewart sa dette om å kjøre smooth:

 

"I drive the car just like a limousine driver, only I'm going 190 mph."

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel som antydet her nede at chassiet bør oppgraderes så det ikke er det som setter grenser for f.eks rundetidene.

 

Har noen visdomsord til. Hehe.

 

"Det er morsommere å kjøre fort med en treg bil, enn å kjøre langsomt med en kjapp bil."

 

"It is better to go into a corner slow and come out fast,

than to go in fast and come out dead." -- Stirling Moss

 

Jackie Stewart sa dette om å kjøre smooth:

 

"I drive the car just like a limousine driver, only I'm going 190 mph."

 

:D Fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bremser så sier B230FT at det ikke er så mye poeng i å endre de så lenge ikke bilen får noe høyere toppfart?

 

jeg ahr orginale bremser på min 740, og kjører jeg hardt lenge med masse HARD bremsing osv så FADER bremsene mine etterhverdt. Altså men kraftigere bremser som fjerner varmluft + støv fortere så kan je gha mer fart FØR jeg bremser og jeg kan kjøre lenger i samme tempo. Bremser er DRIT viktig!

 

understel først !!!! ( jeg bytter nok motor før jeg klikker på understellet men da er det snakk om fra 130 hk til 200 da turbo bilen av min utgave har de samme bremsene. )

 

men stereo er jo også kult og vel brukt :) kjøp det du har rå og lyst til er mitt tips :)

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden lommeboka mi mangla 70-80 k for å få den s2'n jeg virkelig ville ha, blei det med at jeg kjøpte en Audi 80 2.0 E for 70k

fant ut at bilen så veldig pen ut fra før av, lå godt på veien og hadde muligheter for å bli styla, tanken om mye hester døde da jeg kjøpte bilen.

 

bilen hadde 17" rs4 replica, kw 60/40 senkesett, kamei-grill og øyelokk da jeg fikk den

nå har jeg kjøpt yoko' dekker, 2x12", 5 kanals forsterker (1500w), kenwood head unit, ny frontfanger, (skal kjøpe og montere skjørter og bakfanger til våren) og sist men ikke minst så har jeg skaffet meg en fartsbot

 

ja, klarte faktisk å få en fartsbot i en bil som har mindre enn 100hk, ganske utrolig :rolleyes:

 

hadde jeg hatt penger til en skikkelig motor, hadde jeg gått for det, men siden jeg måtte spart halve årsinntekta mi for å få en sprek bil + forsikring, tok jeg heller å kjøpte en bil som går dårlig, men som fortsatt kan bli bra utseende messig

 

Heller fin bil med liten motor, enn stygg bil med sprek motor... IMO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handla "stor" motor når jeg skulle ha ny bil , for jeg viste med meg selv at jeg aldri kom til å gjøre noe med bilen motormessig. Det er en 2,5L med 192 HK, noe jeg selv synes er mye. Tung slede er det jo , men den spinner bra når jeg vil :) Ellers går resten i pengene i stereoanlegg og utvendig styling. Tror ikke jeg har brukt ei krone på intereiøret. Hvor viktig er dette synes dere ? Hva med motorrommet , viktig å se bra ut der ? Men HVOR viktig ?

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handla "stor" motor når jeg skulle ha ny bil , for jeg viste med meg selv at jeg aldri kom til å gjøre noe med bilen motormessig. Det er en 2,5L med 192 HK, noe jeg selv synes er mye. Tung slede er det jo , men den spinner bra når jeg vil :) Ellers går resten i pengene i stereoanlegg og utvendig styling. Tror ikke jeg har brukt ei krone på intereiøret. Hvor viktig er dette synes dere ? Hva med motorrommet , viktig å se bra ut der ? Men HVOR viktig ?

 

Er jo ikke noe kult å "skryte" av motor, for så å poppe panseret og vise et skittent motorrom! Er man glad i bilen, tar man vare på bilen. Da inngår det å ha motorrommet rent i mine øyne :)

- 96 Audi A4

-------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skryter da ikke på seg en vanlig 2.5 liter :) Åpner aldri panseret så det er ikke så farlig , men som alle andre prøver jeg å holde en viss standard. Ikke så vanskelig da jeg har "plastikk motor" :) Hehe , jeg er sånn bagasjeromsfreak uansett , så ser du bilen på treff så står det garanatert åpnet , det er der alt kruttet ligger ;) Hva mener folket det bør gjøres med interiøret da om jeg får spørre ?

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor er viktig,skjønner godt at mange ikke koster på det,for det koster masse!!ihvertfall om du skal trimme en del.

Personlig så tenker jeg motor,styling, stereo, i den rekkefølgen!!Ikke at jeg har hatt så fryktelig med motor i tidligere biler(er under god endring og snart ferdig på denne bilen),men har sitti på med en del spreke,og har blitt helt hekta, for de som sier at motor ikke er gøy,sitt på med en som har mye motor og som tør å bruke det,så endre du mening:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor ER gøy , men det koster mer en det smaker synes jeg. Dessuten så blir bilen stående om man driter seg ut og det koster plutselig masse penger hvis man driter seg ut på småting som pakninger å slikt. Pluss skruer å mutterer som sitter som faen , ting som ikkke passer , ting som må lages selv improvisering osv osv, for 50 hk ekstra muliges. Nei , jeg tror jeg holder meg til bilstereoen :D

 

Hadde komplett turbokit til kjerra liggende men solgte det fort unna igjen, var redd for motorras.... (pluss automatkassen så litt svart på 350nM)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å slenge meg med her ( og sikkert få masse kritikk ) .. hva er i bunn og grunn vitsen med så utrolig mye HK til gatekjøring ? altså maksimalt tillate fartsgrense i Norge er uansett 100, og selv polo'n til muttern med 1.4l på 60 ville ponnier klarer 100.. min prioritering er i allefall å ha en bil som ser bra ut, og en stereo som låter bra fremfor å ha 1000hk som jeg alikavel ikke klarer å utnytte lovlig på veien i Norge.. Bremser og understell osv kan jeg forstå at folk vil oppgradere for å forbedre kjøreegenskaper, men her er det også måtehold.. Og ja.. noen liker å ha vinger og masse glassfiber på bilene sine mens andre liker å ha plenty effekt under panseret.. folk kommer alltid til å være forskjellige på det området..

 

Kunne ikke vært mer enig!

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å slenge meg med her ( og sikkert få masse kritikk ) .. hva er i bunn og grunn vitsen med så utrolig mye HK til gatekjøring ? altså maksimalt tillate fartsgrense i Norge er uansett 100, og selv polo'n til muttern med 1.4l på 60 ville ponnier klarer 100.. min prioritering er i allefall å ha en bil som ser bra ut, og en stereo som låter bra fremfor å ha 1000hk som jeg alikavel ikke klarer å utnytte lovlig på veien i Norge.. Bremser og understell osv kan jeg forstå at folk vil oppgradere for å forbedre kjøreegenskaper, men her er det også måtehold.. Og ja.. noen liker å ha vinger og masse glassfiber på bilene sine mens andre liker å ha plenty effekt under panseret.. folk kommer altid til å være forskjellige på det området..

 

Enkleste grunnen jeg ser til å ha masse HK er ikke for å kunne kjøre fort. Fattern klarte glatt å ligge i 140 og kjøre fletta av bilen sin, selv om han hadde <100hk, det er ikke der det ligger. Der det ligger for meg er iallefall at når jeg finner ut at jeg vil f.eks forbi noen, så kan jeg gjøre det KJAPT, og da forhåpentligvis tryggere enn hvis jeg hadde prøvd det samme med den motoren jeg har nå.

 

Sitter foreløpig med en original 740 fra '86 med b230a-motor hvor jeg tror halvparten av hestene er på beite, og siste halvpart streiker, og selv om jeg synes den drar litt under normal kjøring, så er det mange ganger jeg rett og slett bare ender opp med å sitte bak en gammel gubbe i en sur 1.4l som kjører 60 i 80-sona istedet for å komme meg forbi. hmmmmmmmmm

 

Nå kan det diskuteres at det er sikrere at jeg da bare holder meg bak, og på en side skal jeg være enig i det, men hvis jeg absolutt VIL forbi, så kommer jeg garantert til å prøve, og da er det bedre at jeg kommer meg fort forbi enn å plante bilen i fronten på en som kom imot fordi bilen bruker 600 år på å akse. Når det er sagt, så har jeg absolutt ingen planer om å kjøre inn i situasjoner hvor jeg :drive2 hvis jeg kan unngå det. Jeg er jo glad i den stakkars 740en min :hug:

 

Men for å komme back on topic, så ville jeg personlig prøvd å få fiksa motoren (dvs skifta ut med b230fk eller noe liknende) og understell/dekk to match (bedre å ha for store bremser som tåler litt deng, enn for små. En sikkerhetsmargin er gull å ha i rette situasjoner, bare tenk på det neste gang du ser noen med hva du tenker er altfor store bremser). Så hadde jeg tatt litt subtil styling for å få bilen til å se litt penere ut (jada jada, jeg vet at en god del folk ikke liker 740; jeg gjør :P), dvs fylle ut bilen nedentil med en liten frontspoiler, små sideskjørt og bakspoiler, kanskje sette på en liten vinge bakpå i typisk volvo-stil (ikke 2f2f-stil takk, kjerra bruker mer enn nok bensin som det er, om ikke det skal bli mer luftmotstand...), og når alt det er gjort så hadde jeg fått fatt i nye volvo-seter (de som kom med 740en originalt er helt digg å sitte i flere timer i strekk), og SÅ oppgradert anlegget sånn at det ble pen lyd, men da fremdeles uten å gå over til samme stadie som de som vil holde utendørskonserter i bilen sin :P

 

Kort sagt, jeg hadde prioritert å gjøre bilen min om til en mer komfortabel long distance cruiser, uten å gjøre noe særlig mer med utseendet enn å tweake det. Jeg er nok en av de som holder med konseptet med sleepers, og da til og med så hardt at jeg nekter å gjøre noe med blinkersene. Jeg synes faktisk det til og med er søtt med gule blinkers, jeg, selv om de fleste kameratene synes at holdningen min er merkelig nok til å :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår