Jump to content

TMB: Opel Ascona B - 2,4 prosjekt

Rate this topic


TMB

Recommended Posts

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For og si det på en annen måte:

 

Hvor mange har du hørt om som har overhalt en CIH motor med nye lager kontra hvor mange du har hørt om som har tatt kvelden på rådene?

 

Jeg har åpnet en motor hvor råden hadde kommet ut igjennom blokka og knekt.

Den delen av råden som fortsatt satt fast i veiva glei ikke akkurat lett rundt,

noe jeg tolker dithen at rådelageret har tatt kvelden grunnet alder/ og muligens dårlig oljetrykk-/ smørning.

 

Jeg mener da at det blir feil og skylde på svake råder i denne sammenhengen.

At en støpt råde knekker når den blir dratt med rundt veiva synes jeg ikke er så rart.

 

neivel, rådene er kjempe bra.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Link to comment
Share on other sites

Etter litt kladd og babb så er tenningsanleggety byttet ut.

s53016051gm.jpg

Dette var det jeg brukte. Men rotoren var slitt ned til kun halve kontakflata, noe som medførte dårlig gnist..

 

s53016047xe.jpg

Det er ikke så ofte en ser slike lenger...

 

s53016025wp.jpg

Har flere fordelere på lager, de fleste til 2,2E (LE-jetronic), en til L-jetronic, men har ikke sett noe forskjell annet enn nummeret.

 

s53016015om.jpg

Spesiell denne.. hehe. fra Manta 2,0E.

 

Kim fant på å ta frem den gamle v6'ern. Tok girkassa av for en gjennomsjekk.

my.php?image=s53015964fx.jpg

 

 

s53015983tw.jpg

Her er hva som skjedde med den en gang i tiden.. hehe Ubalanse i mellomaksel er ikke bra når'n burner ut 4 giret...

 

s53015990uh.jpg

Tok meg tid til å måle litt. 4 og 5 trinn ford er like lange, men tappen på 5 trinn kassa er 2cm lengre. (kappe og slipe) så har jeg 5 trinns girkasse.

 

s53015977yx.jpg

5 giret er ikke akuratt det mest solide jeg har sett, men så skal det ikke få så mye juling som 1,2,3 giret. Kassa var foresten i bra stand, og trenger kun nytt hus bakover.

 

s53016066kd.jpg

Enda mere deler.. hehe. Noen som er interissert i en høvla b23 topp? (innerst i hjøret)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Link to comment
Share on other sites

Jula begynnes å kjennes på lommeboka.

Så derfor selger jeg unna noe deler:

 

S5301422.jpg

kompett 2,2 innsprutsystem. kan medfølge ledningsnett, boker, hjernen, trykk regulatore, ekstra dyser ol... fordeler ol...

2,4 innsugshus. komplett med dyser, slanger ol.

Solex 45 mm. m innsug for 2,0l CIH. (innsuget må portes, da den er til 40mm)

S5300937.jpg

 

S5301426.jpg

5liters slitt lastebil turbo,

bitte liten japse turbo,

 

S5301432.jpg

Strøkent. lakkert svart, med tre strøk klar lakk.

 

Andre ting som skal bort:

Diverse Omega deler:

 

s53016169ch.th.jpgs53016277kg.th.jpgs53016355yn.th.jpgs53016285jl.th.jpgs53016326nt.th.jpg

 

Bud mottas med takk på PM.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk bedre gnist. Men har ikke fått justert tenninga skikkelig ennå pga motoren vil ikke gå skikkelig på tomgang. Så derfor blir det vanskelig å finne riktig tenningspunkt. Skal få fin kalibrert den når jeg får tid. Driver med eksamens forbredelser nå for tiden, så får ikke tid til å skru noe særlig bil før etter eksamen.

 

Merker ikke store forskjellen. Gikk best dag 1 og 2. Siden har det gått litt opp og ned alt ettersom været. tipper på at 0-100 ligger på rundt 12sek. (pga dårlig feste) Skal bytte ut main dysa i gasseren med en litt større en, håper at det skal gi det lille ekstra den trenger idet man tår gassen i bunn. For den hoster litt idet jeg tråkker på; turtallet synker, og så skyver den på... Har ikke speedometer, så veit ikke hvor godt det skyver.

 

Virker som om jeg ikke får den til å gå bra annet enn på et halvt turtalls område av gangen. enten 1000-3-4000rpm. eller 4- max rpm...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En ulykke kommer skjelden alene.

 

****, i dag skjedde det som ikke skulle skje, og jeg som kun hadde ei uke igjen på skolen før ferien... ****...

Var hos dama, så kom x'n kjørende, og da måtte en jo så klart vise fram litt.

 

Meninga var en liten 0-100 test. men fikk ikke effekten i bakken, så endte med å røyklegge hele grimsta toppen. (sorry, var ikke meninga, så ikke i speilet se...)

Men tror du **** meg ikke han klarer å hoppe ut av gir da... 6500rpm, og så vroom.. og turtallsnåla banker bunn før beine rekker å komme seg bort fra pedalen..

 

Bang sa det.

Motoren satt dønn. Fikk tips at snuten var på vei, så vi gjemte bort bilen i 20 min, mens vi ventet på en kammerat som tauet meg hjem. faan.

Register kjede hadde ryki. Tenker meg det ser pent ut... Motoren gikk rundt den motsatt vei, og derfor konkluderte vi med at kjede hadde ryki...

 

Har ikke ork til å begynne å demontere for å få bytta kjede.. veit ikke om ventilene er banka skakke også. og hvordan det står til med motoren... Tipper på at den lar seg fikse.. bunn er jo ikke gått så mye, og nå som den virkelig var litt futt i den også...

Sukk sukk...

Slikt skjer... Ekke noe å gjøre med det, annet enn å ta bussen på mandag, bussen til eksamen på tirsdag, torsdag og fredag. så er skolen ferdig for i år...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy