Gå til innhold

TMB: Opel Ascona B - 2,4 prosjekt

Ranger emnet


TMB

Anbefalte innlegg

Tok meg tid til å skru av toppdekselet i sta.. Og det viste seg at det jeg hadde antatt var vist feil. reg kjede var helt, men det var vist ikke ventilene min...

Var litt rare lyder i sylinder nr1. og motoren lot seg skru nesten helt rundt om en skrudde den feil vei. Noe som tilsier at det er syl 1 og evt 4 som har fått smake det. Og da jeg tok ut tennpluggen så den slik ut... hehe..

S5301614.jpg

 

Fant ei lommelykt og lyste inn i tennplugghullet mens jeg vrei motoren rundt.. obs.. der satt det vist en ventil pressa ned i stemple...

 

Det er surt når slikt skjer.

Antar at toppen og en stk stempel er ødelagt...

Håper kammen har tålt dette, for den har vist seg å være bra trim.

Neste gang blir det nok turtalls sperre og dobble ventil fjører. Da slipper jeg nok ventilflyt igjen...

 

Så snart eksamen er ferdig, og alt skole arbeid er fullført for i år skal bilen demonteres.

 

Så da blir det rustsveising i jula, og vidre skruing av motor, girkasse, understell og pussing og lakkering nærmere sommer'n.

 

Skjebnen til denne motoren er uviss. Synd, for den hadde mange km igjen å leve... Var jo bare halveis i livet sitt...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fy **** så surt, jaja....

Tenker det kom noen bilde kommentarer av en "happy" person :op

Skall du planlegge å gjøre den klar til 2,4`n nå eller ?

Har selv erfart det att uteverende turtallsperre kan vere ganske så skummelt !

Lykke til videre ! noen stakars ventiler og ett og annent stempell stopper ikke en som bygger med "Por mans Lego" yodude

 

 

offtopic:

Opel er egentilg som Fiat er det ikke ?

Billige, ruster, går som ****, lette å trimme og kan vere perfekte Sleeper cars :watchout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy **** så surt, jaja....

Tenker det kom noen bilde kommentarer av en "happy" person :op

Skall du planlegge å gjøre den klar til 2,4`n nå eller ?

"Por mans Lego"

 

offtopic:

Opel er egentilg som Fiat er det ikke ?

Billige, ruster, går som ****, lette å trimme og kan vere perfekte Sleeper cars :watchout

 

hehe. Fetter'n min har en liten fiat med 2,0l og innsprut. Den går stygg godt.. hehe... litt synd det er jordebil, men gutten er bare en liten tass som ikke er gammal nok te moppa ennå, og alike vel kjørte han fra meg da jeg kjørte rørbygget hans.. (boble).. hehe...

 

2,4 skal bli klargjort ja.. hehe. men skal ta bilen nå i vinter...

 

Faktisk så var jeg ikke forbanna da motoren røyk, kun forbanna på den girkassa som hoppa ut av gir.. Var egentlig litt mere opptatt om å få fjerna bilen, da det hadde kommi en gjeng 14iser og lurte på hva det var for noe bråk. (var vistnok fest oppi ett av husa der... ) :crazysant

Samt at x'n ringte å sa at snuten var på vei... hu hadde tatt til vett å reist da det smalt.. hehe.

 

 

(Sorry, min feil, koker litt i pæra når hu er i nærheten....)

 

Her er noen bilder:

s53016082pt.jpg

 

s53016117hl.jpg

oij, en stk ventil på avveie...sukk

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har begynt på ei forstilling som jeg hadde liggende i reserve.

Den satt på en gammel Ascona som hadde meget god veiholdning.

forstilling.jpg

 

Har begynt demontering og sånn delvis pussing av den.

S5301633.jpg

 

Var et sant helvete å få ut fjørene som satt der. Man ser orginal fjørene i bakgrunnen på bilde over. samt senkefjørene. Skal jo ha litt bakekontakt.. hehe

 

Her ser du litt forsterkning.. hehe. kunne ikke dy meg...

S5301634.jpg

borra sånn delvis hull i den øvre plata for å punktsveise den fast..

 

S5301636.jpg

Gikk jo greit til å være sveisa med pinnesveis..

 

S5301638.jpg

hmm. åssen modell var denne forstillinga fra da??

 

Foringene får vi se hva det blir av. Fant ikke noen dårlige foringer noe sted i denne forstillinga, så kanskje de orginale får sitte til fordel for litt komfor.. hehe.

Bakakselen antar jeg får nye foringer. Det kommer flere bilder i morgen.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare fylle på med bilder, liker gamle slitere eg. Så nå blir det altså 2,4 ?

Eller fixe 2literen ?

 

Har den forsterkninga noe å si egentlig ? Eller bare for morro sjyld ?

 

Er nok mest for morro skyld... hehe... Hadde egentlig bare tenkt å lakkere forstillinga og bytte ut dårlige foringer. Men må jo ha en unskyldning... hehe

Fant ut at jeg måtte bytte en del av den, da den hadde fått en skikkelig bulk. Så derfor tenkte jeg at dette skal nok ikk skje igjen. Foringene var bra. Så får se om det blir noen nye. (er jo dyrt med nye)

 

Forstillinga var skikkelig rusten, så det blir en god del jobb med å få pussa den rein.. uff.. hehe

 

S5301664.jpg

Stopperen var ødelagt, (rusten og knust) Så kappa den ned en god del (skal jo senke... hehe) Har bare pinnesveis, så ble litt kladdete sveising.. hehe...

På andre siden må jeg bygge opp hele greia nesten fra bunn av. Skal gjøre det, men synes at den stålplata jeg har igjen er litt for tykk til jobben... Blir jo profil , så den burde holde med 1mm plate der... Har brukt 1,5 plate på toppen av denne stopper'n.

 

S5301668.jpg

 

S5301667.jpg

De delene som er blitt pusset reine for rust, har fått en omgang med hagman rustprimer. Som er knall godt grunnlag for annen lakk.

 

hehe. fant et spann med Kværnland Green lakk. Så ble nesten litt fristet til å gjøre slik som tyskerne.. (plage kødden av BT når'n skal på EU kontroll) Men blir litt harry med grønn forstilling... Selv om den lakken tåler ALT. (bruker den lakken på plauen, harva ol.. Funker bra, bare den får noen dager i riktig temp til å herde)

Har ikke noe svart lakk igjen. Har litt Ford blå. men uff... Det spannet som står nede til venstre på bildet...

 

 

Sånn på motorsiden hadde jeg tenkt å kjøpe en kam med dobble ventil fjører, men han "kødden" som hadde dem til salgs solgte dem te noen andre...

Faen... men men... Et sett med dobble ventilløftere koster jo BARE 3000kr...

Kam skal det nok ikke være så vanskelig å få fingrene i...

Blir å bygge opp 2,4. Med Omega kalipere og ventilerte rekordskiver framme så burde den la seg godkjenne.

2.0 Skal få ny topp og kanskje ett nytt stempel om det ser for jævlig ut... men det blir om en stund... men har jo mange av dem så det haster jo ikke. Man må jo ha en 100% god motor i reserve...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit dette har lite me prosjektet mitt å gjøre, men ting som skjer på gården er jo prosjekter i seg selv.. hehe

 

Kom en liten volvo 242 te gårds for to dager siden... hehe..

Ikke mye å ta vare på... men var skikkelig fint bur i den saken...

S5301669.jpg

 

S5301678.jpg

Oijsann. Der var taket av gitt. Det skal Kristoffer få...

 

Er to bakskjermer som gisbort mot henting pga den ene er smelt, og den andre fikk litt uduktig omgang med kappskiva, begynte å bli mørkt, og buret var sveiset fast med brikke i kanalen.. sukk..

 

S5301685.jpg

 

Ikke mye vakkert syn, men men..

S5301677.jpg

Er jo kjekt å ha et bur til div formål... hehe..

 

S5301689.jpg

 

S5301688.jpg

 

 

Har 3" eksosanlegg også nå da.. litt stort til mitt formål, så om noen er interisert i groom lyd så ligger det her hjemme nå.. Var vel ei simons potte og ei annen lita ei som det ikke stod noe på.. røra har fått litt smell, men funker da fett te bilcross ol.. hehe

 

 

Sånn vidre på prosjektet mitt så har jeg fått pussa rein momentrøret jeg skal bruke. Stål.. hehe..

S5301692.jpg

Blir vel fint.. hehe..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå er det jagge lenge siden det har skjedd noe på denne kanten tenker du nok. ja er nok sant det. Ikke stort er gjort siden sist.

Men synes det er på sin plass og oppdatere litt.

 

På søndagen reiste jeg 26mil inn i sverige etter en aksel til Ascona'n. Synd jeg ikke tok med kameraet. Men skal si såpass at dere kan glede/grue dere til rudskogen i sommer. Utti en låve i sverige står det et hælv...etes monster og venter. Blir morro å se om den finner veien til Rudskogen, og gjøre den det, kommer den gjennom skogen.. hehe. Er ikke så ofte man klatre inn i en Ascona B for å si det slik. hehe. Kanskje det blir flere turer dit før sommeren. (fikk lyst på Kadett C stv)

 

Men men

Her er hva som lå baki bilen da jeg kom hjem:

S5302177.jpg

 

(for de som lurer; Ja, jeg var ganske støl i ræva etter 56mil i en utslitt Rekord stol... )

 

Men hva gjør man ikke for få noe å pusse reint, Akselen var rusten så det holdt. Har brukt 3 timer (ink pissepauser, les brett med cola) med vinkelspiler og rondell for å komme så langt:

S5302167.jpg

 

S5302168.jpg

Sperre var det i allefall. Og til den prisen jeg fikke den for, så skal man ikke klage.

 

Ja, det endte opp med deler av en hovedbøyle, (ikke godkjent etter norske rallykrav)

S5302170.jpg

Men fin fint i gatebil. Ut med baksete.. hehe. Vi får se om jeg orker å sveise det inn. Må bøye mye nytt, og det kan ta tid. (meg og tid.. hehe)

 

Sånn ellers har kjærra fått hvitlakka felger. Maskeringstape, hva er det?

S5301981.jpg

Men de skal nok ikke på bilen. Var bare jeg som måtte teste lakksprøyta te'n far.

 

Her er de hjulene kjærra mi kommer til å rulle på:

S5302006.jpg

 

S5302007.jpg

Gav 2000kr for disse groom felgene. Dezent Cup 16x7,5" med goodyear Ventura 205/50r16 dekker. De er 3år gamle, men holder nok et par sesonger til.

 

 

Sånn ellers har jeg tukla med småting, slik som å forsøke å få av lakken av 2,2 toppdekselet.

S5302169.jpg

Pælma to dobble på bruksbilen min.

060320_180126.jpg

060320_180110.jpg

Men fikk ikke nok vakum til automatkassa, så den ville ikke gire.. kunne jo ikke kjøre rundt på 1gir hele tiden.. selv om det dro helt til 70km/t... hehe

Legg merke til pakningen på den ene gasseren. Hadde kun ett sett med pakninger, så måtte improvisere litt. Skvettlapp av industri plast/gummi, tåler bensin. Men tålte ikke varmen så godt. hehe...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, grattis med ny aksel.

 

Hadde vært min om jeg hadde fulgt litt bedre med.

Hehe.

 

ja, kunne desverre ikke la en slik sjangse gå fra meg. Det hadde jeg angret bittert på. Får leve på vann og brød frem til den 15 april nå da. hehe

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyfaen dette var bra-bra dokumentasjon også!:)Elsker gamle opeler:)2.2 motor eller bare deksler?hehehva ble det til med bruksbilen omega A.??kjøpt inn noen gammel traver?

 

Står en stk 2,2 motor utover hele gården for å si det slik. hehe. i biter, en bit her og en bit der. Har også en komplett 2,2 motor som skal få ny topp pakning og kanskje 2,0E kam. lurer på hva det blir av den...

 

Omega'n gikk ikke gjennom noe EU kontroll pga rusta i filler, så den ble brukt noen måneder ekstra, dvs ut Mai i fjor som russebil. Så havna den på jordet. :)

Trenger du Omega A deler så står den hjemme ennå. Blir hugget så snart jeg får slipa øksa og tælaløsninga gir seg. stolene skal jeg ha i rekorden, for de er så ille gode.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår