Gå til innhold

TMB: Opel Ascona B - 2,4 prosjekt

Ranger emnet


TMB

Anbefalte innlegg

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"jævlig underdimensjonerte råder" er det i allefall ikke.

 

regner med at alle dere som klager over rådene her har opplevd rådehavari?

(rådebank tells IKKE!)

Tenkte det ja.

 

dessuten sitter det (som dere kanskje vet) sterkere råder på pre '71/'72 motorer.

 

Joa, problemet ligger for det meste at olja forsvinner i litt harde svinger... Og litt kontra, osv.. hehe.

 

Veit ikke hvor lenge 1700 motorene ble produsert, men alle 1,7CIH har smidde råder... Også 1,9s fra før 72. 1,6 veit jeg ikke, men frister ikke mye å bruke...

2,0 rådene skal visnok funke ok om de blir avbalansert, da de ikke er helt 100% orginalt...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveisa skvalpe plate til 2,0liter'n. Skal teste den ut om den vil fungere på den motoren før noe lignende blir sveiset til 2,4'n. Ble ikke pent sveisa, men kan ikke forvente noe bedre med pinne... hehe

 

Bilder av sveisinga av skvalpeplatene? Hadde vært kjekt og sett noen bilder av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. det skulle du likt å se det. ei stakkarslig stålplate sveisa fast med 5mm elektrodesveis i ei bunnpanne.. Ekke noe vakkert syn... :ass

Hadde ikke noe plate som var egnet, så kappa ut en bit av en granada forskjermen, så en omgang med propan for å benne bort litt lakk ol, så pussa med rondel... kappa ut hull til sugerørnotin og så brent noen hull i den med pinnen for at evt olje som ligger på plate skal renne fort ned igjen...

 

Har bilde av åssen det skal gjøres, men du får ikke se bilde av min prototype.. hehe.

sump0025up.jpg

sump0039iz.jpg

Dette var det jeg hadde som utgangspunkt...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, problemet ligger for det meste at olja forsvinner i litt harde svinger... Og litt kontra, osv.. hehe.

 

Veit ikke hvor lenge 1700 motorene ble produsert, men alle 1,7CIH har smidde råder... Også 1,9s fra før 72. 1,6 veit jeg ikke, men frister ikke mye å bruke...

2,0 rådene skal visnok funke ok om de blir avbalansert, da de ikke er helt 100% orginalt...

 

Jeg har nå aldri klart og ta livet av noen råder.

Kan ikke akkurat si jeg har kjørt pent heller.

 

Har klart og få rådebank i EN motor,

men synes ikke det er så himla rart når motorn begynner og bli så gammel.

 

At olja forsvinner gjør jo i værste fall bare at rådelagrene går,

og da kunne du hatt titanråder uten at det hadde hjulpet noe.

 

Når et rådelager skjærer seg så drar veiva med seg råden rundt til råden finner det for godt for og titte ut gjennom blokka.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jævlig underdimensjonerte råder" er det i allefall ikke.

 

regner med at alle dere som klager over rådene her har opplevd rådehavari?

(rådebank tells IKKE!)

Tenkte det ja.

 

dessuten sitter det (som dere kanskje vet) sterkere råder på pre '71/'72 motorer.

 

Bøyer meg i støvet Classic..

 

Men hvorfor hører man så ofte om Chi blokker som tar kvelden på grunn av

"råde havari" ?

Rett å slett bare folk som kjører gris med kalde motorer og dårlig olje eller

har chi blokkenene generelt svakhet i råde lagera\lager skålene ?

Bare er vell ikke verre en å ta en god gammel overhaling av motoren

så kan gamle motoren brukes for fult igjenn ?

 

Tmb: Er det greit for deg å diskutere litt ?

Anngående den olje sump plata du har sveist på står den langt nokk unna

peilepinnen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet Classic..

 

Men hvorfor hører man så ofte om Chi blokker som tar kvelden på grunn av

"råde havari" ?

Rett å slett bare folk som kjører gris med kalde motorer og dårlig olje eller

har chi blokkenene generelt svakhet i råde lagera\lager skålene ?

Bare er vell ikke verre en å ta en god gammel overhaling av motoren

så kan gamle motoren brukes for fult igjenn ?

 

Tmb: Er det greit for deg å diskutere litt ?

Anngående den olje sump plata du har sveist på står den langt nokk unna

peilepinnen ?

 

 

Ja klart det går bra med diskusjon, er jo bare morro det.

Har ikke fått testa bunnpanna ennå, men tror nok jeg må lage et større hull til peilepinnen...

 

Litt om 2,0l E motoren..

 

Topp pakningen er i boks..

S5301568.jpg

 

Så er et 2,2 svinghjul montert,

mottor3.jpg

Blir bra detta.. Kommer nok ikke til å slure på clutchen... Ikke med så lite moment det er i denne... Må nok dumpe clutchen for å sladde med 2,0l. Er så vant til at 182Nm river løs bakhjula uansett jeg.. hehe.. Men denne motoren skal klarer å holde sladden gjennom hele svingen.

 

Måtte finne frem styretappen for å få sentrert clutchen skikkelig, sparer så mye slit med girkassa om en får gjort det skikkelig...

div1.jpg

Var vist mye olje på den jo. Det værste var ar olja var bra også... smørte skikkelig godt.. :)

 

 

S5301569.jpg

Da var toppen pælma på og dratt til etter alle bokas regler.. hehe mangler bare å dra til de siste 30-40gradene. men det skal gjøres etter at motoren er kjørt varm.

 

S5301577.jpg

Så var det bare justeringa av ventil løfterne igjen. dette ble gjort etter øyemål kun for å se om toppen var hølvet for mye, samt at kamen har 1mm høyere løft... Skal gå over dem når jeg finner blandsøkeren. Virket som om det ble god komp, da jeg ikke klarte å dra den rundt med pluggene i.. hehe... Regkjede var ikke engang slakt. kunne jo nesten hølva 1mm til jo.. hehe. Måte i forhold til 2,0E toppen at denne var høvlet 2mm. Men så har 2,0E 9,4:1 i komp, mens 2,0S har 9:1. så neste gang blir det å plane 2,0E og slipe opp nye og større ventilseter slik at jeg får brukt 2,2 ventilene som er 40/45mm. Lurer litt på hva kompresjon det ville bli å bruke en 2,0E topp på 2,2 eller 2,4.. hmm.. blir sykt høy kompresjon antar jeg...

S5301578.jpg

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå aldri klart og ta livet av noen råder.

Kan ikke akkurat si jeg har kjørt pent heller.

 

Har klart og få rådebank i EN motor,

men synes ikke det er så himla rart når motorn begynner og bli så gammel.

 

At olja forsvinner gjør jo i værste fall bare at rådelagrene går,

og da kunne du hatt titanråder uten at det hadde hjulpet noe.

 

Når et rådelager skjærer seg så drar veiva med seg råden rundt til råden finner det for godt for og titte ut gjennom blokka.

 

Selvfølgelig en kombinasjon av ikke overdimensjonert oljepump, tap av oljetrykk i svinger og under kraftig nedbremsing (er det mulig med de orginale bremsene :D )

Men alt kan man jo gjøre noe med. Vi har jo alle hørt historiene om rådehavari på CIH maksiner. Seneste jeg har hørt om var vel Sveio på OMC-forumet sin CIH turbo.

 

Men det er jo også mange historier om CIH'r som har holdt de uendlige med herjing.

Det er vel når man begynner å trimme, øke kompresjon og slikt at det begynner å gjøre melde seg at rådene kanskje burde vert bedre.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette, har en 2,0S som har blitt herja med i over 5 år på jorde.. hehe. Stått de siste 3 åra under tak. Den har et brent stempel, blåst en topp pakning, og hadde en knust vippearm.. hehe, syntes den gikk litt rart, gikk for det meste på 2-3sylindere, vippearmen på innsugssida var knust... alikevell gikk den på jorde uten noe form for rådebank.. Faktisk den beste motoren vi har hatt.. hehe.. :hammer

s53009198jv.jpg

Og den motoren hadde sitti i Åge Hansen sin Ascona B en gang i tiden.. Kjent for å frese gjennom bygda i en hælvetes fart en gang 80tallet...

Oppsettet var ok. 1,9s topp på 2,0s bunn. motoren var sterk fra bunn av. satt 1,6 gasser på den. og så ut som et sant mareritt da vi kjøpte den. men vi fikk den til å gå etter å ha bytta topp pakning og fordeler, da den hadde liggi nedi gjørma i 15år... Dette for 7-8 år siden...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og si det på en annen måte:

 

Hvor mange har du hørt om som har overhalt en CIH motor med nye lager kontra hvor mange du har hørt om som har tatt kvelden på rådene?

 

Jeg har åpnet en motor hvor råden hadde kommet ut igjennom blokka og knekt.

Den delen av råden som fortsatt satt fast i veiva glei ikke akkurat lett rundt,

noe jeg tolker dithen at rådelageret har tatt kvelden grunnet alder/ og muligens dårlig oljetrykk-/ smørning.

 

Jeg mener da at det blir feil og skylde på svake råder i denne sammenhengen.

At en støpt råde knekker når den blir dratt med rundt veiva synes jeg ikke er så rart.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig. Folk har helt glemt at de motorene di har ikke akuratt er nye lenger. Hadde kanskje vært lurt å overhalt den 2,0liter'n min, men den har ikke gått så mye. (vistnok)... så tror nok det skal gå bra.

Husk!, dem er som oftes er 20-30 år gamle, og går fortsatt, synes det er ganske bra egentlig jeg. 2,4'n min er ca 15 år gammel, og den er av de nyeste CIH... hehe

Står råden ut av blokka di, så spør deg selv, når skifta du olje og oljefilter sist? Hvor mye hadde motoren gått?

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med litt update. har ikke fått gjort noe oppdatering pga prosjektarbeid på høgskolen, samt at ting begynner å hope seg litt opp. (jobber etter skippertakmetoden, hehe)

 

Tirsdag 22.11.05

2,2 motoren er pælma ut med hjelp fra Kim og traktoren. Startet klokka 15,00 og klokka 21,00 satt en 2,0liter der!

hehe. Kim hjalp til med å få den ut, men han hadde prøve dagen etter, og måtte reise klokka fem. Da lå 2,2 på bakken utenfor... Åge kom innom en tur for å slå ann en prat.. hehe. Så jeg fikk han til å styre nedi 2,0liter'n. Men han måtte hjem te ungene rundt ni. Han måtte reise før jeg hadde fått fyr på'n.

Så der stod jeg, alene, og justerte vippearmer, tenning, forgasser'n. Og en time seinere gikk den som et trekseverk i motvind... neida, den gikk faktisk overraskende bra. Kjørte frem og tilbake (forsiktig) til postkassa. Så etterdro jeg toppboltene, justeret vippearmene. Monterte radiator ol. rundt elve var det ut på riksveien å teste draget.

S5301591.jpg

 

Dro godt på første og andre gir, men dabba av på trea.

 

Onsdag. Manglet fortsatt panser (5min jobb) og litt ledninger så jeg tok bilen til mutter'n på skolen.. hehe.

S5301592.jpg

(legg merke til dassrullen i ruta, var tom for papir se.. hehe.. )

Onsdag formiddag var det å justere tenning mere, og etter en time med justere, løpe ut og inn og starte, ruse opp, og ut å justere igjen gikk den bra.

Dro ned til Moss for å teste litt sladde egenskaper. svarer fort på 1 og 2, og sladdene blir bra. Vil ikke sladde på 3a slik som gamle 2,2...

 

 

Kobla opp litt måleinstrumenter i dag, og fant ut at gnisten var for dårlig. Fant ut at fordeler lokket var utslitt. så det ble bytta, resultatet var litt bedre. og gikk pent på tomgang.

 

S5301594.jpg

(legg merkte til måten slangen til varmeapparatet er tetta på.. hehe, skulle ut å prøvekjøre jo... Hadde en kobling ut fra blokka også, så ble bare slik.. )

 

Men er på jakt etter rotor av gamle typen. (som passer den første elektroniske fordeleren til Opel!!!!)hehe.. Den var slitt ned så tiden den sender ut gnist var minket en del, (les halvert) så derfor var det ikke lett å få riktig tennings tidspunkt. regner med at jeg vil kunne få den til å dra skikkelig på 3a når jeg får ordnet dette.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er du fornøyd med den da ?

Blir vel mye sprekere når du har fixa tenninga ?

 

Tja, er litt redd for at den ikke er 100%. den går ikke skikkelig ennå. Skulle brukt en annen topp merker jeg. Er litt mye fuktighet i olja, veit ikke om det er høvlinga av toppen som ikke er 100% eller hva det er... Kan være kondens, det finner jeg ut når jeg skal bytte olje. er halvsyntetisk den som er på nå.

 

Skal nok bli deilig å når tenninga blir fiksa.. regner med at jeg får skikkelig gnist da. Har tenkt å bytte hele tenninga i morra. Foldeleren og tenningsmodulen. Da modulen er litt forskjellige fant jeg ut.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenningsmodulen er vell ikke noe spesielt annent med vel ?

Men det skader jo ikke å bytte en tur.

 

offtopic:

Vi fikk til inn sprøytninga på 2,2i som står i Mantaen i dag og !

Koble til alt av tennings annlegget som tilhørte Rekorden så nå bil det å

finne ut hva vi trenger og ikke trenger....

 

vart ett jævla bråk bare med manifolden på Devil

 

lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår