Gå til innhold

TMB: Opel Ascona B - 2,4 prosjekt

Ranger emnet


TMB

Anbefalte innlegg

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tida flyr nesten fra meg. men her er litt update:

 

Valgte å ikke hive oppi 2,4, men en 2,0E motor. Grunnen til dette var at jeg ikke har fått borra dyser i gasserne, og har ikke noe girkasse som er egnet.

Så siden jeg skal ha annen girkasse enn Opel 4 trinn så må den motoren jeg hiver opp ut etter en stund uansett, så derfor setter jeg sammen en 2,0l som jeg skal selge når 2,4 er ferdig, og girkasse er fiksa..

 

Så da blir det å sette istand denne motoren:

S5300950.jpg

Det er en 2,0E som ifølge han jeg kjøpte den fra har gått 136 000km.

Det verste er at jeg tror han. Eneste minus er at den har stått lagret ute et års tid. Og jeg måtte av med toppen va ventilene slo borti stempelet da jeg sveiva den rundt for hånd. (hadde nok litt hardt stramma vippearmer -> høyere løft!)

 

Flaks så hadde bare en av ventilene stått åpne. i sylinder nr 3.

Måtte fjene litt rust, men det satt ikke så ille.

S5301568.jpg

Gjorde reit i samma slengen.

 

S5301566.jpg

 

Stemplene fikk seg en trøkk, men ser ok ut.

S5301569.jpg

Man ser tydelig at ventilen hadde gått borti... Men det går nok bra..

 

S5301559.jpg

Toppstykke som skal brukes blir en som jeg har hatt liggende en god stund. Kristoffer hølva den, og ingen tør bruke den etter det.. hehe. tror han var litt raus. Håper ikke reg kjede blir for slagt. (kjede var skikkelig stramt da jeg tok av toppen)

 

Ventilene er gjort reine, og polerte etter boka... Toppen er også portet litt, litt grovt, men det går nok bra. Bensintilførselen blir nok en 45mm Solex gasser med "hjemme mekka innsug", ser slik ut ihvertfall. hehe..

S5300937.jpg

 

Fikk foresten en 2,0l som hadde gått i bilcross av Vegard. Den hadde gått 4 løp før den tok kvelden, Som han sa, han holdt følge med gutta, og vant et løp i aremark med den samme toppen og kam, men da på en 1,9s. Er en mild gate kam fra Kent. Skal sjekke nummeret og se hva slag kent kam det er... blir morro å se hvor mye jeg får ut av 2,0lite'n.

tipper på 125hk.. det er den god for..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut noe spennende i dag.. hehe.

Legg merke til denne rustne 1,9s toppen.

S5301497.jpg

Denne toppe fant Kim i skauen, liggi der i noen år ser det ut til. så har den liggi lagret hos meg i snart to år uten at noen har sett noe på den.. Jeg trengt de låsebrikkene som sitter der fordi jeg satte inn ventiler i en 2,0l topp som skal på 2,0E motoren.

Legg merke til det som ikke er rustet.

S5301499.jpg

Rart?

v4.jpg

Alubrikker på 1,9s? hmm. ventilfjørene var litt hardere enn orginal 2,0 fjører, men den var litt kortere..

Hadde jeg ikke vist bedre hadde jeg forventet store ventiler og velhøvlet. men nei da.. hehe. har i allefall alu brikker liggende nå da.. De veier 1/3 av de vanlige i stål.

 

Sånn vidre har jeg satt inn ventiler en velhøvlet 2,0s topp.

v6.jpg

 

Topp pakning får jeg i løpet av uka. så da blir det å hive ut 2,2 motoren, og inn med en forhåpentligvis friskere 2,0l (tidligre E motor, blir vel dobbel 45solex på den)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morro med Opel, det er jo som lego for mer voksne barn :hammer

 

Har alu brikkene noe innvirkning på motoren ? Brukte du fjørene fra 1,9 toppen ?

Etter det eg har forstått så er Chi 1,9\2,0\,2,2\,2,4 samme blokka men med

forsjellig innmat, topper, innsug og eksos manifold ? :confused:

 

Eg og noen kammerater drive å bygger opp en Manta fra 2,0E til 2,2i fra

Rekord. så eg har lagt ut noen bilder på prosjekt tråden min vis det er

til innteresse ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om lego, var å henta flere klosser til byggesettet... hehe.

Var en tur hos Vegard, der fikk jeg en 2,0s motor. Bilder av den kommer i morra kveld. Det var den motoren som Vegard vant i Aremark med. (bilcross) Satt en mild trim kam i den. Så måtte bare ha den. Var ikke noe galt med motoren, bare at en av ventilfjørene hadde knekt, noe som medførte at den ikke gikk så bra som en skulle ønske... Tok av toppen i sta, satt stivere ventilfjører i den, og denne:

kam3.jpg

 

kam8.jpg

Står KC OP234.

Det er Kent Cams, den mildeste dem har.

turtallsområde: 2000-6000

Duration: 280

Løftehøyde: 10.89mm

 

Den er nokså mild. Og til en bruksbil blir den ypperlig... :)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vegard kvitter seg med opel motora ja.. like greit det siden det virker som han digger å sette b20 i asconaene sine.. hehe.. cheers

 

hehe, kanskje fordi han får dem te å gå som ei voldtatt høne på nitro.. hehe.. damndamn

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å skrudde av toppen på den 2,0s jeg fikk av Vegard.

5fac1edb.jpg

 

319d4dc6.jpg

 

1b3900c9.jpg

Så skrudde jeg av clutchen på 2,0E motoren. uff. så ikke pent ut..

 

clutch20E1.jpg

Skremmer nok mannskiiten av de fleste dette ja...hehe

clutch20E.jpg

Har ei god 2,0l trykkplate, men den er forbeholdt 2,4'n. Så derfor blir det 2,2 svinghjul og 2,2 clutch og trykkplate. for der har jeg god clutch og trykkplate..

Så blir det clutch som tåler litt på denne 2,0liter'n også..

 

krisstopp.jpg

Satte inn Kent kammen, og plukket ut et sett med mekaniske løftere, da de hydrauliske ikke klarer å følge turtallet så fort..

 

Samme jeg var i lageret mitt snappa jeg noen bilder..

33772160.jpg

En gammel 2,0l med overdratte bolter, derfor sitter toppen fortsatt på.. hehe. har prøvd å borre ut hue på boltene, sveise og alt, men sitter dønn..

 

B23AT_20l.jpg

Her står enda en 2,0l CIH motor. Den er Kims. Det er foresten rotet under også.. hehe Ser også et gammelt prosjekt står der også.. en B23 med neddreide stempler og preppa for lastebil turbo...

rot.jpg

(fikk beskjed om å legge til at hagla står aldri langt unna, om det klødde i fingrene på noen...)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den motoren har stått ute, tror nesten den faktisk har gått 132 000km da den har stått de resterende 15 årene ute... hehe :hammer

Skal av med bunnpanna i dag for å sveise skvalpeplate og se hvordan den ser ut innvendig... Var olje på'n, så ser vel ok ut..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det ikke vert for rådene...

 

Ja hvorfor er rådene så jævla under dimensjonert ? kan jo ikke nerme seg

med turbo uten att rådene gjir etter :hammer

Tenke eg skulle sett på en turbo på ei Chi 2,2 men tror ikke eg tørr !

 

Fått fixa motoren ferdig ? Skall den inn nå denne helga eller skall du vente

med å putte den inn `?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådene er en svakhet desverre. Derfor jeg kjøpte 2,4, da den har litt bedre råder. :thumb (generelt en bedre motor)

Skal en trimme en gammel Opel over 170hk så må man bytte ut rådene...

Er vistnok et sett med Porsche råder som skal passe. Er ikke sikker på fra hvilken motor. Brukt i rallymotorer som oftes.. Mange som har brukt saab råder og volvo stempler, men de krever visse modifikasjoner..

Ellers så blir det å kjøpe dyre H / I profil råder.

 

Motoren kommer nok ikke nedi denne helga heller. Vegar glemte topp pakingen på fredag, og jeg tevla i går se, og det tok hele dagen.(BU... :hammer ) Samt at det ble en hælsekes fest på kvelden... 300 stk inne på fjellheim. hehe. Akershus VS Østfold mesterskap se...

I dag skal båten opp, og da rekker jeg ikke hive ut en 2,2. Flytte over clutchhuset over på ei annen girkasse (har ikke noe girkasse som ikke er vært dog kasse :eek:, har tre Opel girkasser, den ene har smadra andre gir, og den siste har sitti en Ascona A jordebil en gang på 90-tallet, og den siste sitter å uler i Ascona'n nå)

 

Sveisa skvalpe plate til 2,0liter'n. Skal teste den ut om den vil fungere på den motoren før noe lignende blir sveiset til 2,4'n. Ble ikke pent sveisa, men kan ikke forvente noe bedre med pinne... hehe

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår