Gå til innhold

TMB: Opel Ascona B - 2,4 prosjekt

Ranger emnet


TMB

Anbefalte innlegg

Om du bruker original 2.4-clutch (9"), så tror jeg nok ikke du får problemer med at den vil slure.

 

Det dumme er at jeg har valgt å bruke 2,0l svinghjul. Har ei 2,4 svinghjulet. Hadde tenkt å bruke et 2,2 svinghjul, pga større clutch, men pga at jeg hadde et fint letta 2,0 svinghjul så brukte jeg det istede, da en ikke få lettet 2,2 svinghjulet såpass mye. (2,2svinghjulet har bolthullene til trykkplata i ytterkant, og dermed får en ikke dreid av såpass mye som på 2,0 svinghjulet) Må få kjøpt meg sinter som går til orginal trykkplate. Fikk tips om å bruke div volvo deler(clutch og trykkplate, evt 2,2clutch og volvo trykkplate), men da må en ha 2,2 svinghjul, og desuten plass til å borre opp nye bolthull til trykkplata. Det har jeg ikke da den plassen er dreia bort.. hehe.. :hammer

Men men. derfor må jeg nok få tak i en sinter som tåler litt over 200Nm... Orginal clutchen til 2,0 er ikke laget for slikt moment, og vil slure ved hardere påkjenninger.. sukk.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Aha! Da er det verre ja. Men om du slipper clutchen før du gir gass, er det nok ikke noe problem likevel. Er en Manta A 2.4 med gassere som kjører med 8" clutch, og det fungerer visst.

 

Kanskje du skulle prøve en 8.5" clutch fra f.eks 2.0E eller 2.0 ohc?

Det er sikkert litt å gå på på svinghjulet? - og trykkplata fra 2.0E burde passe.

 

Men det er kanskje like greit å finne en sinter, så er du sikker på at det ikke kommer til å slure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt opptaderinger på motorfronten.

Har fått tilbud om en adapterplate til Ford girkasse, får med en utslitt sinter, og to ekstra 4trinns girkasser og en mellomaksel. Dette muliggjør ønsket om 5trinn da jeg har en 5trinns ford girkasse liggende. Og en adapterplate til Ford og Quaif er jo fint å ha... Fikk samtidig tilbud om en 2,0E motor. Kanskje jeg slår på stortromma og kjøper alt sammen. Da selger jeg 2,2 motoren i samma slengen for å dekke noe av utgiftene. hellothere

 

Blir jo mye penger dette også... men men. lameller er ikke billig.

 

Da blir det nok 2,0E topp på 2,4. Dette burde etter mine beregninger gi nokså høy kompresjon. Lurer derfor om det er noen som har gjort noe slikt før? Og om noen vet om et verksted i Østfold som kunne slipe opp nye og større ventilseter i denne toppen... pluss evt et prisoverslag...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå at føden skal frem også. Vill heller satset på planet topp/blokk

 

hehe, får se. Blir å kjøre den inn med standard kam og orginal topp. 2,0E toppen vil bli kostet på når jeg får tid. Kan i mellomtiden porte litt.. Skal så slipe opp til større ventiler. Og montere en vassere kam... Så blir det å justere det hele igjen.. sukk...

Får se hva det vil koste. En skal ikke regne på kostnadene på porsjekter. Da blir en bare deprimert...

 

 

Men når jeg har kjøpt delene så skal jeg selge 2,2motoren med en dobble 45mm weber og 2,0 topp. (for å slippe å skaffe innsug til 3k... til 2,2 toppene) Noen som er interisert i en OK 2,2 motor med dobble 45mm weber? Kan borre opp for bensinpumpe også om det er ønsket.. (det er ikke hull til mekanisk bensinpumpe op 2,2 og 2,4)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladd igjennom her og sett?

 

http://interactives.alxnet.com/cgi-bin/slither/Driver.py/WebTools//Guestbook/Guestbook.render?guestbook_id=44443

 

en brukt sinter til et 2.0 svinghjul burde ikke være så vanskelig og skaffe.

 

kan også skjekke kjøp og salg på norsk-rally.com

 

 

"Fyrsten" her på forumet hadde sinter liggendes før,

vet ikke om han har ennå.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladd igjennom her og sett?

 

http://interactives.alxnet.com/cgi-bin/slither/Driver.py/WebTools//Guestbook/Guestbook.render?guestbook_id=44443`

 

en brukt sinter til et 2.0 svinghjul burde ikke være så vanskelig og skaffe.

 

kan også skjekke kjøp og salg på norsk-rally.com

 

 

"Fyrsten" her på forumet hadde sinter liggendes før,

vet ikke om han har ennå.

 

Den linken din funker ikk...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med litt mere oppdateringer.

s53009340ba.md.jpg

Tatt litt rust til. nå gjenstår det bare å få sveisa litt i bunn på under A stolpen og få bytta innerskjermsida.. men det blir etter EU kontrollen... sukk...

 

s53009371yo.md.jpg

En dobbel 45mm solex gasser var det jeg fikk med 2,0E motoren.. Innsuget så litt hjemme mekk ut, men det funker nok mere enn godt nok.

 

 

s53009363ev.md.jpg

Fordgirkassa måtte overhales, så kanskje jeg bruker kun mellomakselen og ei 5trinns girkasse. skulle få en 5trinns sierra girkasse når sierra'n te kammeraten min tok kvelden.. men før den tid må jeg nok finne på noe annet.

Ser også gasseren og sinter'n på bilde.. Sinter'n passer Ford girkasse og opel 2,0l svinghjul, men den var utslitt. så blir å bytte ut litt på den ja...

 

s53009359gk.md.jpg

Adapterplata er av samme slag som den som satt på rallybilen til Kim. Aluminium...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julenissen har vært her med pakke til meg... (forbanner meg litt over tollvesenet som hele tiden skal blande seg inn i hva som blir sendt mellom Norge og sverige)

Men men.. pakka er her nå.

s53011609xp.jpg

Samt en haug med svenske avispapir ol.. men faen, middagsrester?? HEHE

 

s53011624cj.jpg

 

s53011636fx.jpg

Gasserne så OK ut dem, var bare innsugene som overrasket meg litt.. de var vist brukt på litt større gassere enn 40mm.. hehe

 

s53011619of.jpg

Her var det gravd skikkelig. så om jeg noen gang skulle ha 48mm webere så, ja da slipper jeg å frese ut.. hehe

 

Eneste minuset nå er jo innsuga, de er til 2,0l, (noe jeg så klart viste fra før), men jeg hadde ikke tenkt å bytte topp ennå.

 

Kanskje jeg hiver på denne?

s53008999fi.th.jpg

eller en av disse: en stk 2,2E topp og en 2,0s topp

s53008975uu.th.jpg

Den 2,0 toppen er godt høvlet som dere sikkert ser..

 

Det blir nok denne 2,0E motoren som må bøte med toppen. Egentlig litt synd da den ikke hadde gått så mange km...

s53009527im.jpg

Kanskje jeg setter på en den velhøvla 2,0s toppen og selger den med 1stk 45mm solex gasser, 2,0E kam, 2,4 eksosmanifold.. hmm. får vel se med tiden.. Kan jo faktisk bli et godt og billig motoralternativ for de fleste...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å sveiser eksosanlegget nå, med elektrodesveis.. :hammer Fordi kammeraten min trengte det andre apparatet.. Men det har faktisk blitt ganske bra. Godt at de 2,5" røra er nokså tykke i forhold til vanlig eksosrør.

s53009141lm.jpg

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål fra en amatør:

 

Er ikke lettede svinghjul pluss for HK og minus for NM? Jeg er sikkert helt på jorde her men...

 

Joa, med et letta svinghjul svarer den fortere, blir også litt vanskligre å ha med å gjøre på tomgang. hehe, men det er jo mye Nm å ta av... Blir morro å finne ut hvordan sammensetningen vil fungere. Satser jo på et breit register, og det målet tror jeg skal klare, bare gasserne klarer å gi nok suppe til et hvert tidspunkt.. (Tror nok at farten på luftstrømmen gjennom de to dobble 40mm gasserne blir stor, så får se om dysinga og justeringa blir riktig...)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår