Gå til innhold

TMB: Opel Ascona B - 2,4 prosjekt

Ranger emnet


TMB

Anbefalte innlegg

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er gasserne sett over, gjort reine og klarer til justering når den tid kommer.

s53012239yw.jpg

 

Så var det innsuga. Som alle sikkert veit så har 2,2 og 2,4 toppene hevede innsugskanaler, og siden ingen av de Opelene som hadde 2,2 eller 2,4 (CIH) ble brukt i rally, er det vanskelig å få tak i innsug til dobble webere.

De innsugene jeg fikk tak i er til 2,0l CIH. Og passer ikke på 2,2 / 2,4 toppen. Styrepinne og bolthullene blir feil.. men men..

s53012267rs.jpg

 

Desuten er avstanden mellom innsugskanalene forskjellige.. Men det er ikke så store hindringen, da det er bare å porte litt...

s53012258db.jpg

Står ikke akuratt riktig på bilde heller, så det er ikke så ille som det ser ut.

Så var det bare å markere hvor de nye bolthullene skulle være, og så bare frese løs.. hehe..

 

Og som du ser ble ikke resultatet så ille alikevell...

s53012327ag.jpg

 

 

s53012314uk.jpg

Ble faktisk digg..

 

Så kommer hælvete.. det viste seg at jeg ikke hadde vært nøye nok med å teste før jeg gjorde det ferdig. den venstre gasser'n heller 1mm ned mot mitten, og den høyre heller litt opp mot mitten. Dette medførte at gasseroverføringa ikke ble 100%, kun 80%... sukk. men driver å tenker litt på det nå. Desuten har jeg kun et sett med pakninger til gasser/innsug, og er på jakt etter et sett til.. Antar at dette ordner seg snart.

 

Sånn vidre driver jeg å tenker litt på en måte å få til et choke systemet som fungere, men enn så lenge er det bare i testfasen...

 

Så tilslutt et bilde av groom motoren... cheers

s53012370fh.jpg

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo fiksa det alt. :hammer

Skal frese ut i toppen også, slik at det går kant i kant med innsuget. Fant også ut problemet med gasseroverføringa, den ene armen er litt lengre enn den andre, så det blir å korte/evt forlenge den ene armen. Da funker det.

 

Pedersen Racing skal ha litt i overkant av ca 3k for innsug til 2,2/2,4. bestiller du dem driekte fra DB så får du dem for 2200kr tror jeg, pluss frakt og toll. Det er mere enn det jeg gav for gasserne samt de innsugene jeg nå jo... Så derfor tar en i bruk det en har...

 

Litt update på bilen:

s53012433zh.jpg

Ferdig med den ene siden nå. deilig...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er på veien igjen, sånn midlertidig.

ascii4ig.th.jpg

 

Prøvde ut litt glassfiber for to dager siden. blir fin fint...

Er en god del feil på bilen ennå, men har ikke fått ordnet det ennå. Hadde litt uhell på skolen i dag, feste te girkassa løsnet.... sukk, men fikk fikset det. Men en ulykke kommer skjelden alene, Flatt bateri var det neste. Så jeg invisterte i et nytt på biltema. Måtte jo komme hjem igjen... På hjemveien hadde en slange til varmeapparatet fått litt intivsiv kontakt med motorblokka, og hadde blitt slitt hull i. Noe som medførte litt varm motor på E6. Fiksa slangen på Shell Solli, og en stakkers fyr damndamn som titta fælt på Ascona'n fikk se en gammel sliter logre oppover brua over E6.. hehe Devil . Måtte bare slite litt mere gummi av de nokså slitte dekka mine... Er blitt nytt liv i 2,2 etter at jeg bytta ledningsnett. Justerte tenninga på feelingen, og det ble ganske bra... Litt dumt med ettertenninger når en slipper gassen, men men..

 

___________________________

Sånn ellers har jeg begynt på gassvaier overføringen på weberene mine.

s53012668da.jpg

Lagde meg profil på en resteplate, stivet den opp i endene, og monterte den. Etter litt tenking kom jeg frem til dette patentet.. Skal bruke gassvaieren fra 2,2. Og tok derfor litt fester ol fra et av mine flere 2,2 innsug. Har også forlenget selve gasseroverføringa mellom gasserene slik at de ble like lange.

 

s53012681zy.jpg

Er ikke ferdig, men slik ser første utgave ut.. blir nok fin snart..

s53012693tv.jpg

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noe formening om ca hk i den 2,4 motoren din eller????

 

målet er 140hk og i overkant av 200Nm.

Men vi får se hva den klarer på rulla etter justering. :wave

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, raca en rød og hvit motorsykkel i stad... Faen hva rått. Beste rusen jeg har hatt på lenge... babyhmm? Hjertet pumper fortsatt.. Synd at dekka var dårlige, klarte ikke holde hjula på linje.. hehe

Men men, om du kjenner en som har rød og hvit motorsykkel i østfold og som kjørte gjennom Svinndal/våler denne dagen så hils Han/henne fra meg...

Garantert at han/hun ikke glemmer det der ja...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s53014191qk.jpg

gasseroverføringa er klar. Skal bruke gassvaier fra innsprut, (om jeg bare kunne funnet den, veit jeg har flere liggende.. men men)

 

s53014212ih.jpg

Godmotoren, glemte vist å snu på bilde før jeg lasta det opp.. hehe.. men men, du får vel vri litt på hue...

 

 

Dette blide ble tatt ute i går.

s53014285ey.jpg

Kadetten i bakgrunn tilhører en kammerat av meg. Den står hos meg til oppbeavring og renovering pga kammeraten min har garasjen full med div Opels.. hehe.. Et motorbytte er på gang. en 2,0 som har gått 138 000km skal inn i den. Seinere blir det vel div turboprosjekter... vi får se hva han finner på med tiden... hellothere

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På tide å oppdatere litt.

Prata med han nedpå Pedersen Racing, han skulle ha litt over 500kr for alle puckene til sinter'n min, pluss seks kr per nagle.. Så da blir det sinter på 2,4'n.

 

S5301484.jpg

Ascona'n i dag. Skal finne et par ekstralykter som passer i hulla, orker ikke støpe noe ny glassfiber plate over hullene.

 

Har også funnet et par manta bakstøtfangere i plast. De skal felles inn slik at de ligger tett inntil karosseriet. Speil veit jeg ennå ikke helt hva jeg gjør med. beholder cromen til jeg får tak i et par engelman speil antar jeg.

 

S5301483.jpg

Glemte å montere skruer til skiltet før jeg pælma på frontspoileren, (kun for å se egentlig, men det er et sant hælvete å få den av og på uten å ødelegge den) Så det blir skiltet i ruta, til jeg får ordnet et annet patent...

 

 

S5301429.jpg

gått litt fort inn i gårdsplassen eller? "Heisann Inka!" (vaktbikkja mi)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, moro bil. Hadde en manta b før så jeg kjenner meg litt igjen i mye av dette:) bra du tar mange bilder!

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, moro bil. Hadde en manta b før så jeg kjenner meg litt igjen i mye av dette:) bra du tar mange bilder!

 

Et bilde sier mere enn tusen ord....

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår