Gå til innhold

TMB: Opel Ascona B - 2,4 prosjekt

Ranger emnet


TMB

Anbefalte innlegg

heia heia! Lurer bare på en ting: Hvordan vil det vere å stappe i 4 separate gassere? Mekke til insug til alle 4 osv? Tenker liksom litt på dette selv, hadde vert litt show, siden få gjør dette. Blir sikkert et H å stille inn, men men :D Hvor mye ga du for di der gasserne dine?

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

heia heia! Lurer bare på en ting: Hvordan vil det vere å stappe i 4 separate gassere? Mekke til insug til alle 4 osv? Tenker liksom litt på dette selv, hadde vert litt show, siden få gjør dette. Blir sikkert et H å stille inn, men men :D Hvor mye ga du for di der gasserne dine?

 

Det har blitt gjort før, 4 crossergassere som er dyset riktig til motorstørrelsen.

må nok gjøres av folk som kan det. Mye utregninger bak et slikt opplegg ville jeg tro. Tenk deg om før du prøver noe sånt.. ta kontakt med rallycross gutta. De kan nok dette ville jeg tro. De prøver jo alt for å få effekt.babyhmm?

 

Jeg gav 2k for gasserne samt innsugene mine, (ble 2400kr etter at tollvesenet hadde fått sin del. (25% av svenske summen og frakta) ) sukk. Slikt er dyrt nok fra før, om ikke tullen og tollen skal kreve sitt... Hadde jeg venta en stund til hadde jeg fått 45mm for 3k. sukk. Men det uten innsug.

 

Er så jævlig redd for at de blir for små. Har sitti å regna litt på det. og det skal gå med riktig dyser. Blir større fart på lufta, noe som medfører at motoren suger med mere bensin. Så da blir det å koste på skikkelig justering av en som kan det. Eneste minus er at det ikke vil funke så bra over 6000rpm ( i teorien) Men siden en CIH helst ikke skal ha over 6500rpm (vippesystemet klarer ikke følge noe mere) så får jeg nok bare sette turtallsperra litt lavere... (kjekt på vått føre da selv min nåværende 2,2 kan fort få litt høyt turtall... )

pga lang slaglengde så blir jo også stempelhastingheten uff uff ved høyt turtall. da over 7000rpm... CIH er ikke laget for turtall. enkelt og greit moment, fordi det skyver en 900kg Ascona opp i fart nokså fort...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det har blitt prøvd før ja! det var jo fint! må jo ha "litt" utfordringer da! Men alt går, bare det blir gjort på den rette måten! Men har du en internett side med rallyfolk med et evt forum elns? hadde jo vert morsomt å prøvd ut! Men, hvor mye mer bensin vil min 2.2i sluke med 2 doble 45 webere? sånn ca? da inkl porting og evt cam!

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å koza meg med Adobe photoshop... Så fant like godt et blide av Ascona'n, og endret litt på det..

asconaB77.jpg

Er kun en wip, så ikke klag på at det er ting som er halvferdig...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En stund siden det er blitt gjort så mye, må jo legge til at bilen brukes hver dag, så blir ikke rom for å gjøre så mye drastisk på bilen..

s53014644gl.jpg

Skal en tur til Moss på lørdagskvelden, og da får jeg nok se å få fiksa det skiltet i ruta.. hehe.

 

s53014670ot.jpg

Der se.. det var bedre.. Nå er det snart så jeg slipper å uroe meg for onkel også..

 

Var en tur oppom biltema og kjøpe meg ny viftereim og bunnpakning.

s53014554lw.jpg

 

 

s53014585gu.jpg

nye pakninger på plass. Søla litt med pakningssementen og så.. men men..

Legg merke til veiva.. hmm.

 

s53014578jj.jpg

Er faktisk kappa vekk en bit... Sykt? Det kan neppe være orginalt.. hehe

 

Rengjøring. Helt gjennom litt olje for å få bort litt gammel dritt. Gjorde like gjerme reit i oljepumpa, Så over dreva i pumpa, og skimset opp fjøra til returen.. hehe (godt av litt høyere trykk på tomgang.. )

s53014604gg.jpg

 

 

Etter første gjennomskylling med (billig) olje...

s53014560uy.jpg

 

Skal tette hulla i frontspoiler'n med et par ekstra lykter. Men har ikke noe lykter som passer i hulla.

s53014502as.jpg

Fant et godt rele i delelagret.. TÜV papirer ligger i posen også.. hellothere

 

Bremsepumpe fra Senator skal nok være stor nok til det meste.

s53014522vu.jpg

På bilde ser du også tenningsmodulen min. Den blir fin...

 

s53014531qj.jpg

Mellomakselen er klargjort. Eneste minuset er at det er litt sveiseslagg som skrangler rundt inni der. Redd for at det vil bråke noe jævlig...

 

s53014541lq.jpg

Så lang skal den være for å bruke ford girkassa...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor fikk du tak i de gasserne dine? såd her å surfa, fant misab.se, så så jeg prisen på gasserne.. haka hang på knærne i en halv time, 7k for en gasser, holdt på å grine!! Så, viss noen har noe liggende så ta kontakt !

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor fikk du tak i de gasserne dine? såd her å surfa, fant misab.se, så så jeg prisen på gasserne.. haka hang på knærne i en halv time, 7k for en gasser, holdt på å grine!! Så, viss noen har noe liggende så ta kontakt !

 

Turbo er tingen ;)

Morro og følge med her. Bra prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor fikk du tak i de gasserne dine? såd her å surfa, fant misab.se, så så jeg prisen på gasserne.. haka hang på knærne i en halv time, 7k for en gasser, holdt på å grine!! Så, viss noen har noe liggende så ta kontakt !

 

Kjøp brukt, det blir mye billigre. Kjøper man fra utlandet så husk at bildeler er det toll på (moms 25%)

Her er noen adr hvor webere ol ofte dukker opp for salg:

http://www.rally.no/forum/

http://www.norsk-rally.com (ikke så mye motordeler som selges men)

http://www.resultatservice.com (svensk side, men mye snacks..)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annent en att eg elsker prosjektet ditt !

Old school Opel prosjekt vist eg får lov å si det.. Kortid skall motoren opp i

Asconaen ? Noen mer snack på motoren ?

 

Den må nok oppi i løpet av helga desverre. 2,2 motoren min har tatt kvelden (begynt å banke litt i en råde..), så blir å hive den oppi og se om det fungerer... Evt å bytte topp på en 2,0E motor og bruke den intill vidre. har ikke fått ordnet med pedersens racing ennå angående lammeler til sinter'n. så har ikke clutch som passer Ford girkassa, men en kammerat har en sierra clutch av typen søpel. får vel bruke den. da den er ny... hehe. Men får se hva det blir til.

 

Må også få dyset opp gasserne, da dysene ennå er for små til 2,4. (de som sitter der er passe for lett trimma 2,0l) Blir mye som må gjøres til helga... Så må tenning ol justeres, men tror det blir tatt på feelingen intill jeg får ordnet med en som kan justere for meg..

 

Å begynne å skru 2,2 motor kommer ikke på tale, da jeg SKAL bli ferdig med 2,4'n.

 

Sånn vidre har jeg fått laget bakplata til luftfilterboksen, men har ikke noe glassfiber duk liggende, så får vel støpe boks når motoren sitter der den skal.. hehe. Kan jo få spurv i gasser'n uten filter veit du.. hehe (pipercross filter står desverre ikke på budsjettet, og er nedprioritert, Skal lage filterboks, og et STORT luftfilter til New Holland skal brukes. Da det er det jeg har liggende..

Sånn vidre skal det jeg få på en mekanisk bensintrykkmåler, (blir midlertidig for å få fin justert bensintrykket riktig, blir plassert i grillen, da slikt ikke er lov inne i selve coupe'n) Er ikke sikker, men tror bensintrykkregulatoren min ikke klarer å få trykket lavt nok, så der må vi nok finne på noe. Det blir litt utfordring. Kjører med rekord innsprut pumpe. Og den gir normalt 2kg trykk. (nok til å blåse pakningene i gasserne, så trykket skal ned på ca 0,8kg)

 

Det skal bli tatt bilder av motorbytte. Samma åssen motor som kommer inn.

Innkjøpsliste før helga:

-Nye tennplugger

-Bensinslanger

-nytt Bensinfilter (da det gamle aldri har vært bytta mens jeg har hatt bilen.)

-Clutch (50kr fra kammerat)

-Giroverføringsstang (hmm. Lundems bildeler har kanskje...)

-Cluutløserlager.. (evt bruke clutchhuset som sitter på 2,2 min nå. Da må jeg flytte over adapterplata)

- gassvaier

+ Litt sleggefett og grønn overledning til slutt så blir alt bra... hehe.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må igjen rose deg for prosjektet ditt! Morro å se og lese, bra med så utfyllende forklaring! Har en gammal 2.2 jeg også, stod i Rekorden min, men hele ledningsnettet er kapotski, så har bare en oljelekkende ubrukelig motor på en henger. Har tidligere ikke likt de CIH, hadde bare trøbbel med den i Rekorden, men de er nå sikkert ganske enkle å greie å skru på og sånn da. Hadde vært artig å satt på noen gassere, har vært inne på tanken. Blir spennende å se fortsettelsen her, stand on, lykke til:)

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår