Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Krb konfigurasjonen er det ingen i norge som har testet enda.Det er noe han trur funker men han har ikke testet dette selv.

 

Min anbefaling er multiplexer boksen som mulig nevt oven, en coil per sylinder med innebygd tenningsmodul. Har kommet gromme 150mj coiler fra statene nå.

Tdc kam styringen kan du jo køre med autronic sin. Frese ut i toppdeksel til giver der. Halgiveren din i blokka er inducktiv så den må du scoope for å finne ut om det er minus eller pluss.

Er fryktelig mange som sliter med feiltenninger sammen e-85. Nesten alle e-85 bremsede motorer i norge opplever fusk etter bremsing. Alle har kjørt autronic.

 

Det er mulig at jeg blander sammen begrepene her, men KRB har pratet om en løsning med multiplexer (som jeg kalte konverter i et svakt øyeblikk...), 5 coiler og nedfrest hallgiver i toppdekselet. Denne hallgiveren føler mot en påpresset tapp i bakkant av innsugningskammen som sitter på fordelerdrevets plass.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang besservissere er jeg enig med deg.

men det er tonen din i enkelte inlegg som provoserer meg litt.

Jeg er som alle andre her meget glad for innspill av tekniske detaljer som kan spare Reodor og andre for mange unødvendige kroner.

 

Forstå meg rett. Jeg er meget glad for at folk med mer motor teknisk innsikt en meg kan forklare ting, det er bare måten ting blir fremlagt på.

 

Forskjell på og banke på en dør og løpe den ned med en rambokk vettu ;)

 

Men hvem er du egentlig? siden du har all denne erfaringen, og tekniske insikten? du kan umulig være ukjent i "gatebil miljøet"

 

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lei deg for det? Når dere legger fram alle facts offentlig, å synes dere er litt flinke selv men samtidig gjør enkelte ting feil trudde jeg du satt pris på at noen rettet opp uten å ta seg betalt for det?

 

Neida, det er bare det at du opptrer så forferdelig klysete. Våg deg ned på vårt nivå og du skal se at dette blir ganske ålreit.

 

Det er ikke til å stikke under en stol at vi driver med noe som mange kan veldig mye om og har sterke meninger om, samtidig som vi ønsker å eksperimentere litt med nye og farlige ting. Det er ikke slik at Turboed1 kun er teoretiker. Han har gjort en del vovede ting som fleste burde lære et og annet av. Jeg er av den oppfatning at praksis er en god ting, men det bør kunne forankres i teorien og det bør kunne simuleres på papiret.

Den svenske motorteoretikeren Johan Edlund er svært aktiv på diverse svenske forums. Han har enorme teorikunnskaper, men lite praktisk erfaring. Stort sett klarer de på disse forumene likevel å kombinere teoretikere og praktikere på en langt bedre måte enn vi har klart i det siste.

 

Selv er jeg verken teoretiker eller praktiker. Eller kanskje bittelitt av begge. Jeg har en god porsjon teknisk innsikt, mange sprøe ideer, men ingen erfaring fra blodtrimming av turbomonstre (eller montering av stridsvognmotorer i bil for den saks skyld...). Jeg lærer veldig mye mens jeg holder på med dette, og spesielt etter å ha lagt ut prosjekttrådene mine på bilforumet. Denne lærdommen ønsker jeg ikke å holde for meg selv. Alle data på motoren og bilen min skal være tilgjengelige og dermed mulige å gi tilbakemeldinger på. Jeg har ingen ambisjoner om å være raskest ned stripa eller rundt skauen. Jeg har en drøm om å være først ute med å Audimotorkonvertere en Volvo 850 og å få kjørt fra denne forbaskede Yarisen, og får jeg til det blir jeg mer enn fornøyd. Så får de med 20 års erfaring eller mer komme med konstruktive forslag til hva jeg bør gjøre for å oppnå ønsket effekt, lang holdbarhet, god kjørbarhet osv. Også for Turboed1 vil jeg tro at dette prosjektet er ganske viktig. Hvis alt går som det skal så vil hele Norge se at det faktisk går an å kombinere teoretiske simuleringer med stor praktisk nytteverdi. Hvis vi mislykkes, eller bare delvis lykkes så vil Turboed1 ha en mengde grunnlagsdata for å endre og forbedre både sin egen tilnærming og programvaren han er med på å utvikle.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god oppsumering Reodor.

Det bør egentlig være sånn at ingen spørsmål er for dumme osv....

Men man ser på trådene her inne at en viss kunnskaps forskjell blir det nesten automatisk pga trådstarter eller hva f,eks prosjektet går ut på.

Jeg higer selv etter kunnskap og har ikke lyst til å krangle med folk for å få den, derfor siler jeg ut trådene jeg leser og skriver i.

Alle må begynne ett sted så derfor legger jeg inn søknad på gode dokumentasjoner og forklaringer på ting.

 

Så derfor: Prat saklig og pent til hverandre, og gi god konstruktiv kritikk om man mener det er på sin plass.:blunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alt i praksis i en 20års periode. Jeg er ikke en slik teoretiker som dere er, som nesten ikke har prøvd noenting i praksis.

 

Hvorfor i allverden skulle jeg nekte på det? Kan jo ikke sammenligne en moderne r sykkel mot en 80talls audi5er som har litt større problemer med å kvitte seg med avgassene en r1en.

 

0,6 i trykk er lite relevant da det ikke sier noen om evnen gitte turbo har til å flytte luft.

 

 

blablabla!greia var jo din utalelse ang bank!hva vet du om ting jeg har prøvd eller ikke?jeg er ivertfall ikke teoretiker for med ad hd så blir man ikke så flink til sånt,da kaster man heller ting sammen å tar det derfra,funker det så funker det.funker det ikke får man improvisere...å sånn får å legge det til så har jeg lada 1.7 på en std mb 2.3 8v(kkk27 krigen modell) med bare med hjemmelagd tileggsprut uten bank å med org tenning så mye ta det du sier er i mine øyne litt svada å mye teoretisk prat som slår litt tilbake på dine utalelser...jeg har å hatt masse andre herje prosjekt som jeg bare har kasta sammen som har fungert bra selv om det i teorien ikke skulle vært mulig så ikke kom til meg om teoretisk svada..å den utalelsen om att jeg har alltid rett må nok du som mange andre sikkert svelge flere ganger du å da alle kan drite seg ut,men dem som alltid har rett ikke klarer å innse feil i seg selv...

No smoke,no fun!

Big bore,høykomp,porta topp,store ventiler,Yosimura rs3,modda rs38r,

spesial slipte ov 01 kammer,V&H powerpak,billet clutch+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsuget til joel olsen har ingenting med komp å 98 ågjøre vel?
Nei,men siden du så gromt hevder at den "var så kjørbar" og "eneste bra Cossiemotor på 98" så bør du kanskje tenke litt på hvorfor den var det og hvem som laget komponentene som gjorde den sånn? Men,siden du sier at jeg bare kan teori,så fantaserte jeg vel frem innsuget og litt annet til Joel for mange år siden ut av løse luften,siden jeg ikke kan noe praktisk? :magic:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alt i praksis i en 20års periode. Jeg er ikke en slik teoretiker som dere er, som nesten ikke har prøvd noenting i praksis.
I rundt 20 år ja... 3 år mer enn meg det da,og i løpet av den tiden har jeg lært meg forholdet mellom praksisen,teorien,matten og endel andre ting som gjør at dette problemet du skriver under her,ikke eksisterer i noen stor grad.->
80talls audi5er som har litt større problemer med å kvitte seg med avgassene
...20 år "i praksis" uten å sette seg inn i teorien bak hvorfor det funker som det gjør betyr 20 år med gjetting utifra hva man tror er riktig,og viderebygging på det. Lærer mye av det,ingen tvil. Men det gjør også at man fort kommer med bastante meninger på litt dårlig grunnlag.

 

Men,du svarte ikke på komp-spørsmålet mitt? Vet du alt,så kan du jo svare...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er så latterlig å kalle andre for "teoretiker".

Jeg tror det er pga. man ikke vet hva det går i selv, pga. man nettop ikke kan teorien selv.

 

Greit nok, ikke all teori fungerer, men det er uansett grenser man kan regne seg frem til, som da vil forhindre ras, det vil fortelle deg hvor store dyser du trenger, m.m. masse parametre kan teoretikere regne seg frem til.

 

En "motorbygger" kan ikke være 100% teoretiker, selvsagt, han må jo kunne skru, men samtidig ville jeg ikke hatt en motorbygger som ikke kunne noe teori! Da blir resultatet mest sannsynlig vilkårlig og levetiden blir nok mer begrenset.

 

Mine 50 øre.. Stå på reodor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fryktelig mange som sliter med feiltenninger sammen e-85. Nesten alle e-85 bremsede motorer i norge opplever fusk etter bremsing. Alle har kjørt autronic.

 

Og hva mener du egentlig med dette? Er Autronic dårlig? Kunne du heller ikke si litt mer om hvorfor de sliter med fusk? Skyldes det rett og slett at de har kjørt med for lav kompresjon eller for små dyser? Eller har drivstoffet begrensninger som gjør det uegnet til trimming. Hvordan kan jeg unngå alt dette?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg liker med denne tråden. Hovedaktørene forklarer hvorfor de gjør slik og slik, og de har lyst til å prøve forskjellige ting. De innrømmer til og med at de kan ta feil.

 

Turboboost føyer seg pent inn i den oppfatningen jeg hadde av motorbyggere før jeg fant denne tråden. De er verdensmestere i alt de gjør, og alt andre gjør er egentlig ikke brukbart i det hele tatt

 

Ærlig talt, hvorfor i det hele tatt skrive på et forum med den holdningen.

 

Reodor og Turboed1, ikke la dere skremme, dette er enda ikke den største tråden på bilforumet, men det er definitivt den beste.

 

Men ikke mere internt go-kart prat:boxing

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg Turboboost, Turboed1 og Reodor F sitte på en kafè. dem ville ikke ha noe problemer med å få tia til å gå:)

 

når jeg nå prøvde å være komiker så skal jeg gå åver til å være seriøs: likte ikke tonen till turboboost! Tråden var før en solskinnsdag på stranden, den er nå forvandlet til den mørke skogen!

 

Støtter MK1RACER og ealoken sitt forslag til å få litt bedre "undervisning" av ting så dere prater om så mye nå:)

 

Stå på Reodor F, tror aldri jeg har ledd så mye når jeg leste i gjennom tråden din ;)

79`Volvo 244 Gl [solgt]

87`Volvo 245 Gle [solgt]

88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt]

89`Vw Passat 35I [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår meg sammen med de over her som gir støtte til mr. Felgen...

 

Det er bare en person i tråden her som kommer med skråsikre kommentarer uten noen som helst form for referanse og i tillegg ikke vil si hvem han er. *skeptisk*

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går vi over i neste kapittel som omhandler Reodors prosjekt og gir konstruktiv kritikk på en kameratslig måte!

Er keen på å høre hvordan Turboed1 ligger ann i løypa med de diverse kalkuleringen osv.

Kan du ikke forklare oss litt om hva du gjør og hvorfor, uten om å gå inn på hemmelige firma detaljer selvfølgelig.

 

Har også lurt på en liten ting anngående turbo plasseringen.

Har jo selv hatt tversoverturbovolvo og kan vagt huske at det ikke var ett hav av plass inne ved torpedo veggen.

Denne turboen du har kjøpt tar vel litt mer plass Reodor.

Hvordan er det egentlig å flytte rundt på denne "sotskovla"?

Er det rett og slett sånn at man kan plassere den der hvor det er plass og flytte omkringliggende deler etter?

Det er jo ikke ett hav av plass ellers i motor rommet da.

Tenkte bare sånn på alle mulige turbo biler lissom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt stor glede av å lese denne tråden da jeg ønsker å lære mer, har fulgt spesielt godt med de siste 3 ukene da jeg har vært syk. Lurer nesten på om jeg har smittet noen, for nå har det dukket opp flere SYKE menesker her....men håper det snart går over slik at vi kan få tilbake den gode tråden som det var.

STÅ PÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår