Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Blir litt for mye kompliserte forklaringer for oss vanlige dødelige..Savner noen bilder...sett litt farge på denne tråden :)

 

Jeg er også vanlig dødelig, selv om jeg har lyst til å leve noen år til. Hold ut en uke eller to så kommer det bilder. Akkurat nå skjer det fint lite som er verdt å ta bilde av, selv om jeg skal hente det nybalanserte veivpartiet mitt hos Oslo Sylinderservice i morra...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så sannelig! Det samme får jeg. 9.07109274:1 ved 0 i ringlandsvolum og 1,7cc i ventillommevolum.
Du føler ikke at det er å dra det litt langt med så mange desimaler..? Må jo endre CR om du stryker fingeren over og huden tar med seg en 8-10 molekyler... :D

 

Ganske langt fra 11:1 i komp dette. Hadde jeg hatt 11:1 i komp er det nok mulig at du måtte ha spandert noen nye stempler på meg ;)
Måtte nok det da ja...selv om jeg i dag raste innom Jens (of Jenspeed Engineering i Særp) hvor han nevnte noe om en Cossiemotor han hadde til seg selv (ZakSpeed-vogna) som skulle lade rundt 3 bar på racefuel. Ikke uvanlig...inntil han sa at grunnkompen i den motoren der var 10.5:1...og det er uten spritens kjølefaktor. Tydelig å se at andre også bryter ny grunn.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føler ikke at det er å dra det litt langt med så mange desimaler..? Må jo endre CR om du stryker fingeren over og huden tar med seg en 8-10 molekyler... :D

 

Måtte nok det da ja...selv om jeg i dag raste innom Jens (of Jenspeed Engineering i Særp) hvor han nevnte noe om en Cossiemotor han hadde til seg selv (ZakSpeed-vogna) som skulle lade rundt 3 bar på racefuel. Ikke uvanlig...inntil han sa at grunnkompen i den motoren der var 10.5:1...og det er uten spritens kjølefaktor. Tydelig å se at andre også bryter ny grunn.. :)

 

Ok. Trudde dere hadde dekket blokket endel. Da er vel alt fryd å gammen nå da. Grunnkompen i den motoren du referer til er ikke bygd enda.Først må han vite hvilket borr han skal ha. Selv med 1670cc volum å kun 64mm slag burde den bli en turtallvillig killer.

 

Men når du nevner høy komp er det fler bakdeler en fordeler for en hardt trimmet gatebil motor. Grensen mot bank blir økt, se på alle topp pakningene som ryker jevnt å trutt på 4wd cossy motorene, eks leif nilsen sin.

 

Samt med e-85 blir det effektive komp forholdet enda høyere pga 30-50% mere mengde fuel som skal inn. Høy comp med e-85 setter ekstremt høye krav til tennings annlegg sammen med autronic.

 

Høy/lav komp har jeg forsket endel på. Så min erfaring er lavere komp,høyere tenning for å få en safere gatemotor der vær faktorene spiller inn i stor grad"sommer/vinter". Effekten kommer også:)

Mer ladd gir mer sladd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnkompen i den motoren du referer til er ikke bygd enda.Først må han vite hvilket borr han skal ha. Selv med 1670cc volum å kun 64mm slag burde den bli en turtallvillig killer.
Hvis den blir 1670cc og slaget er satt til 64mm,så er jo borringen gitt. 91.15mm...noe urundt tall..?

 

Men når du nevner høy komp er det fler bakdeler en fordeler for en hardt trimmet gatebil motor. Grensen mot bank blir økt, se på alle topp pakningene som ryker jevnt å trutt på 4wd cossy motorene, eks leif nilsen sin.
Har noen av de som blåste pakningene noensinne tatt et ringland..?

 

Samt med e-85 blir det effektive komp forholdet enda høyere pga 30-50% mere mengde fuel som skal inn.
Kompens forhold er styrt av kamtiming... påvirkes ikke av fuelet... oppnådd sylindertrykk derimot... :)

 

Høy/lav komp har jeg forsket endel på.
Det er vi to om... :)
Så min erfaring er lavere komp,høyere tenning for å få en safere gatemotor der vær faktorene spiller inn i stor grad"sommer/vinter". Effekten kommer også:)
Jeg vet hva du mener,men vi bygger ikke en "all maxed out"-motor...da hadde jeg også droppet CR endel. Reodor vil i stor grad prøve å unngå "sparket" og bygge effekten javnt med minimalt turbotrykk. Hva maks effekt blir er mindre viktig enn kjørbarheten (og til en del også kassa's velbefinnende,vil jeg tro)...derfor er oppsettet noe annerledes enn de "konvensjonelle".

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den blir 1670cc og slaget er satt til 64mm,så er jo borringen gitt. 91.15mm...noe urundt tall..?

 

Har noen av de som blåste pakningene noensinne tatt et ringland..?

 

Kompens forhold er styrt av kamtiming... påvirkes ikke av fuelet... oppnådd sylindertrykk derimot... :)

 

Men oppnådd sylinder trykk er effektiv sylindertrykk.

 

Det effektive komp forholdet har ikke noe å gjøre med kamtiming å gjøre. Det går rett av på ladetrykk evt fuel type. Har bremset metanol motorer med dobble fuelmengen inn vs racefuel med lik lamda. Da blir det effektive kompforholdet høyere. Samme vil dere oppleve med e-85 bensinen. Derfor stilles det bl.a. større krav til milijoule på tenningen.

 

Angående cossy motorene er det ikke bare topp pakning som har røket.

 

Borringen på nevnte motor er ikke klar pga nicasil liners eller ikke.

Mer ladd gir mer sladd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ante ikke at tråden skulle ta en slik avansert retning da jeg startet den for etpar år siden. Men ingen har vondt av litt motorteori, selv om det åpenbart smerter noen såpass ille at de ranger tråden som bånn i bøtta :sombrero:

 

I dag hentet jeg veivpartiet mitt hos Oslo sylinderservice. Fakturaen lød på i underkant av 4700 kr, hvorav 625 kr var utpressing av de skjeve foringene. I påsken skal bunndelen monteres sammen igjen. Det gleder jeg meg til kjenner jeg...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det effektive komp forholdet har ikke noe å gjøre med kamtiming å gjøre. Det går rett av på ladetrykk evt fuel type.
Niks. Kamtimingen har alt å si på forholdet. Det effektive komptrykket er ikke det samme,og det er det du snakker om,ikke komp-forholdet.
Har bremset metanol motorer med dobble fuelmengen inn vs racefuel med lik lamda. Da blir det effektive kompforholdet høyere.
Komptrykket går opp ja...ikke forholdet,såfremt du ikke vridde om kammen inn i samme slengen som du byttet fuel.
Samme vil dere oppleve med e-85 bensinen. Derfor stilles det bl.a. større krav til milijoule på tenningen.
Som vi allerede vet. :)

 

Angående cossy motorene er det ikke bare topp pakning som har røket.
Hva annet har gått enn pakninger og ringland? Ringland pleier være ofre for detonasjoner...større skader enn det (og evt. pakningen) er det sjelden detonasjonene som står for.

 

Borringen på nevnte motor er ikke klar pga nicasil liners eller ikke.
Neivel...rart du kan si den blir 1670cc med det slaget da...da kan den jo like forbanna bli 1660 (90.82 org. borr) eller 1700 (92 borr) helt avhengig av hva slags foringer Jens trèr i...

 

 

 

(nå er jeg redd for at denne tråden blir forsøpla av relativt OT prat her... så jeg skal snart klappe igjen for alt annet enn Reodor's vogn i denne tråden ihvertfall. :) ...så kan hver og en bygge på sin måte,jeg bygger på min. Dynoen gir svaret okke som,så å argumentere frem og tilbake her er relativt fåfengt).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur desverre ikke du helt vet hva effektivt komp forhold er:)

Stor forskjel på forhold/trykk. Kjøper du deg noen bøker kan du lese om dette slik at du forstår.

Og angående motoren over har den vært kjørt med før med tanke på borring...... Derav cc.

 

Men la tråden gå over til reodors motor slik at han ikke blir gal:)

Mer ladd gir mer sladd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur desverre ikke du helt vet hva effektivt komp forhold er:)

Stor forskjel på forhold/trykk. Kjøper du deg noen bøker kan du lese om dette slik at du forstår.

Har du noen forslag til titler...?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ante ikke at tråden skulle ta en slik avansert retning da jeg startet den for etpar år siden. Men ingen har vondt av litt motorteori, selv om det åpenbart smerter noen såpass ille at de ranger tråden som bånn i bøtta :sombrero:

 

Folk vil se bilder, bilder og bilder.. Masse tørr fakta som er veldig relevant blir kanskje kjedelig blant supra og skyline metta småfolk på moped.. Sånn blir det fort på et forum med så stort mangfold som bilforumet.. :)

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur desverre ikke du helt vet hva effektivt komp forhold er:)

Stor forskjel på forhold/trykk. Kjøper du deg noen bøker kan du lese om dette slik at du forstår.

Og angående motoren over har den vært kjørt med før med tanke på borring...... Derav cc.

 

Men la tråden gå over til reodors motor slik at han ikke blir gal:)

 

Kan ikke du som tydeligvis kan dette komme med en kort forklaring av forskjellen til alle oss andre som tydeligvis er helt grønne?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår