Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg liker med denne tråden. Hovedaktørene forklarer hvorfor de gjør slik og slik, og de har lyst til å prøve forskjellige ting. De innrømmer til og med at de kan ta feil.

 

Turboboost føyer seg pent inn i den oppfatningen jeg hadde av motorbyggere før jeg fant denne tråden. De er verdensmestere i alt de gjør, og alt andre gjør er egentlig ikke brukbart i det hele tatt

 

Ærlig talt, hvorfor i det hele tatt skrive på et forum med den holdningen.

 

Reodor og Turboed1, ikke la dere skremme, dette er enda ikke den største tråden på bilforumet, men det er definitivt den beste.

 

Men ikke mere internt go-kart prat:boxing

 

Takk takk Mondeo. Jeg beklager gokartpratet, men vi hadde det moro på banen da. Jeg lover å slå hardt ned på framtidige antydninger til hhk og gokart :)

 

Ser for meg Turboboost, Turboed1 og Reodor F sitte på en kafè. dem ville ikke ha noe problemer med å få tia til å gå:)

 

når jeg nå prøvde å være komiker så skal jeg gå åver til å være seriøs: likte ikke tonen till turboboost! Tråden var før en solskinnsdag på stranden, den er nå forvandlet til den mørke skogen!

 

Støtter MK1RACER og ealoken sitt forslag til å få litt bedre "undervisning" av ting så dere prater om så mye nå:)

 

Stå på Reodor F, tror aldri jeg har ledd så mye når jeg leste i gjennom tråden din ;)

 

Det er hyggelig at du finner tråden morsom. Vi ønsker jo å holde en humoristisk tone her (henvisningene til bruk av smith&wesson og balltre var også sagt med et smil om munnen...) og det skal vi forsette med.

 

Slår meg sammen med de over her som gir støtte til mr. Felgen...

 

Det er bare en person i tråden her som kommer med skråsikre kommentarer uten noen som helst form for referanse og i tillegg ikke vil si hvem han er. *skeptisk*

 

Jeg setter stor pris på støtte. Ikke slik å forstå at jeg ikke vil ha konstruktiv kritikk, eller kun omgi meg med ja-mennesker, men i enkelte tilfeller kommer det dessverre innspill som ikke er egnet til å føre verden framover.

 

Jeg har hatt stor glede av å lese denne tråden da jeg ønsker å lære mer, har fulgt spesielt godt med de siste 3 ukene da jeg har vært syk. Lurer nesten på om jeg har smittet noen, for nå har det dukket opp flere SYKE menesker her....men håper det snart går over slik at vi kan få tilbake den gode tråden som det var.

STÅ PÅ.

 

Medmindre du har hatt stormannsgalskap eller andre nervøse lidelser så tviler jeg sterkt på at du har smittet noen av oss som har fyret oss opp litt i det siste. Jeg skal bidra så godt jeg kan til at vi også i framtiden skal lære hverandre mer gjennom denne tråden og aller helst i en positiv tone med glimt i øyet ;)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er keen på å høre hvordan Turboed1 ligger ann i løypa med de diverse kalkuleringen osv.

Kan du ikke forklare oss litt om hva du gjør og hvorfor, uten om å gå inn på hemmelige firma detaljer selvfølgelig.

Tja... det er en sånn ting som egentlig ikke er så lett å fortelle om uten å vise hvordan programmet virker,noe som er vanskelig på et forum. Men generelt så måler jeg alle lager- og friksjons-flater,et utall lengder,bredder og vinkler på alt som beveger seg og komplementerer dette med blant annet flowtall og kammenes profiler målt på hver annen veiv-grad. Programmet bruker så aksepterte termo-,fluid- og aerodynamiske formler for å både regne ut og vise pulser og trykk "mens motoren går",dette gjør f. eks. optimal kamtiming veldig enkelt å se.

 

Selvfølgelig kan man få resultater i et sånt program som er helt på tur,dette skjer da i mange tilfeller hvor det er manglende eller feil data. GIGO,som enhver som som har tatt i en data vet om. Det er her praktisk erfaring kommer inn. Man kan ikke bygge en motor utifra programmet uten praktisk erfaring om hvilke mål (f.eks. hvor mye flow man klarer i en gitt topp uten å rasere den helt arealmessig) som er mulige.

 

Programmet er ikke gospel,det er kun et hjelpemiddel som setter deg betraktlig "closer to the ballpark" enn "educated guessing" om hva som funker,enkelte ganger oppdager man "en ny utvei" som man nesten med 100% sikkerhet aldri ville kommet på i en dynobenk,siden man der ikke kan "se" pulsene som beveger seg opp og ned porten med lydens hastighet,dette gir da muligheten til å endre en komponent og så kan man teste igjen i dyno'en. Etter noen år med simulering vs. dynotesting har jeg funnet ut at programmet håndterer 99% av de fleste forekommende motorer med en feilmargin på kun noen prosent. Så hvis man regner seg frem til 100 hk mer (innenfor normale tall,seff,det er her erfaringen kommer inn),så vil dynoen vise 95-105 hk mer. Dette har jeg sjekket mange ganger,faktisk hver enda gang jeg har bremsa noe...

 

Noe av slingringsmonnet kommer av det faktum at programmet kan ikke ta høyde for f.eks. feiltenninger grunnet dårlige coiler og annet som skjer i en dynobenk,programmet beregner med det grunnlag at tenningen alltid fungerer,og at AFR alltid er det du har satt den til,oftest mellom 11:1 og 12.5:1. Det kan vise deg om bensinpumpa holder volummessig,men ikke om den raser i dynobenken... Men,dere skjønner vel poenget.

 

Har også lurt på en liten ting anngående turbo plasseringen.Er det rett og slett sånn at man kan plassere den der hvor det er plass og flytte omkringliggende deler etter?
Ikke helt...lengden på rørene har endel å si på hvor i registeret baktrykket og "pumping work" gjør seg gjeldende,forutsatt at kammene/portene spiller på lag..som de jo skal,enten de vil eller ikke... :boxing

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lurt på en liten ting anngående turbo plasseringen.

Har jo selv hatt tversoverturbovolvo og kan vagt huske at det ikke var ett hav av plass inne ved torpedo veggen.

Denne turboen du har kjøpt tar vel litt mer plass Reodor.

Hvordan er det egentlig å flytte rundt på denne "sotskovla"?

Er det rett og slett sånn at man kan plassere den der hvor det er plass og flytte omkringliggende deler etter?

Det er jo ikke ett hav av plass ellers i motor rommet da.

Tenkte bare sånn på alle mulige turbo biler lissom!

 

Du har et godt poeng MK1RACER. Men nå er det slik at TDI-motoren står mer rett opp i motorrommet enn bensinmotorene. Dette gir meg ca 10cm bedre plass på eksossiden, men tilsvarende dårlig plass på innsugssiden. Jeg har derfor ganske god magefølelse mtp tilgjengelig plass for min eksisterende turbo, og jeg tror sannelig det er plass til eventuelle framtidige oppgraderinger også... :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: Flotte forklaringer. Fortsett med sånt, så vi grønne skjønner hvem planet vi er på.

Skjønner at det ikke er så lett å forklare om du ikke kan vise det "fysisk".

Vi gleder oss til flere kunnskapsrike innlegg.

 

Reodor: Var faktisk ikke klar over at vinkelen var anderledes på dieselen. Har nå heller aldri kjørt en av disse tror jeg.

Hva med IC'en? Må du deformere litt frontplate og diverse, eller har du plass nok foran der. Det blir jo en ganske så stor "rist" som skal henge bak grillen der.

Husker ikke helt hvordan plassen var på min t5,men cooleren var av en veldig tynn sort.

Dette "bestefar" monsteret trenger nok en del stiv kuling og lave temperaturer for å yte det den skal!

Jeg følte selv at jeg fikk en ekstra trimmet kjerre når temperaturen i lufta sank mot vinterlige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette "bestefar" monsteret trenger nok en del stiv kuling og lave temperaturer for å yte det den skal!
Har du sølt sprit av noe slag på henda engang..? :) Det blir greit kjølig i portene til Reodor grunnet "evaporative cooling",dvs kjøleeffekten som spriten har. Denne kjølingen er en av grunnene til at man kan lade hardere på E85 enn vanlig bensin. Pluss at man dumper jo inn mer væske per takt,noe som kjøler yttligere (E85 liker seg rundt 8.5:1 for maks effekt). Metanol har enda feitere blanding (5:1 AFR) og der lader man ofte 2.3Bar oppå 13:1 i komp...uten intercooler.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor: Var faktisk ikke klar over at vinkelen var anderledes på dieselen. Har nå heller aldri kjørt en av disse tror jeg.

Hva med IC'en? Må du deformere litt frontplate og diverse, eller har du plass nok foran der. Det blir jo en ganske så stor "rist" som skal henge bak grillen der.

Husker ikke helt hvordan plassen var på min t5,men cooleren var av en veldig tynn sort.

Dette "bestefar" monsteret trenger nok en del stiv kuling og lave temperaturer for å yte det den skal!

Jeg følte selv at jeg fikk en ekstra trimmet kjerre når temperaturen i lufta sank mot vinterlige forhold.

 

Siden jeg ikke har AC, så er det brukbar plass foran radiatoren. Jeg måtte likevel høvle litt på den bjelken som går tvers over i front for å få plass til IC'en...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sølt sprit av noe slag på henda engang..? :) Det blir greit kjølig i portene til Reodor grunnet "evaporative cooling",dvs kjøleeffekten som spriten har. Denne kjølingen er en av grunnene til at man kan lade hardere på E85 enn vanlig bensin. Pluss at man dumper jo inn mer væske per takt,noe som kjøler yttligere (E85 liker seg rundt 8.5:1 for maks effekt). Metanol har enda feitere blanding (5:1 AFR) og der lader man ofte 2.3Bar oppå 13:1 i komp...uten intercooler.

 

SPRIT!?! Jeg??? Å nei ikke denna karen... Her søler man ikke en dråpe av det edle fludiumet.

Jammen blir man litt klokere av dette internettet.

Er det sånn at tettheten på vesken (E85)i seg selv, gjør at man får bedre utbytte av den?

Eller er det bare det at temperaturen blir lavere og drivstoffet er dermed mer komprimert av det?

Mulig tettheten ifra halsen og opp er stor på meg også, men jeg som sikkert mange andre trenger sånt inn med T skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPRIT!?! Jeg??? Å nei ikke denna karen... Her søler man ikke en dråpe av det edle fludiumet.
Nå vet nå ikke jeg om jeg ville kalt Whitespirit for "edelt fludium",men... ;)
Er det sånn at tettheten på vesken (E85)i seg selv, gjør at man får bedre utbytte av den?

Eller er det bare det at temperaturen blir lavere og drivstoffet er dermed mer komprimert av det?

Tettheten er noe høyere enn for bensin,men mengden (volum) som må inn er større uansett... Tempen blir lavere,og dette hjelper både på det å få inn mer pakket luft og som hjelp mot detonasjoner... Aberet med den store mengden drivstoff vs luft sammen med kjøleevnen,er at du trenger et bedre tenningsanlegg. Som Turboboost skrev,fusker visstnok alle E85-konverterte biler med litt pulver her i landet. Med litt trangere plugg-gap og/eller ett nivå varmere plugger,så gjør de ikke det (sier litt om teorievnene til "tunerene" som justerte de)...kjent problem blant E85-konverterte Turbo-Imprezaer i USA dette med fusk på "ren" E85 inntil de drar sammen pluggene litt,slik at de får lettere for å slå over. Det bedre alternativet er jo selvfølgelig å kjøre noen coiler som får en kortslutning i en transformator til å se ut som en spøk... Ta en titt på et tenningsanlegg på noe enda mer ekstremt,en metanol-foret bil på et dragrace,så bør det ringe en bjelle om at små pinglecoiler som folk bruker i dag ikke har noe å gjøre på en bil som eter sprit ved 2 bars overtrykk...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turboed1: Her har du en som går grundig til verks; http://1uzfe.com/heads_1.htm & http://1uzfe.com/heads_2.htm

 

Ofrer et par topper bare for å se hvor mye det er å gå på. Mye interessant for meg som både er toyota-hode og ikke så veldig inne i porting. Kanskje du er villig til å synse litt om arbeidet til han som står bak jobben? :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turboed1: Her har du en som går grundig til verks; http://1uzfe.com/heads_1.htm & http://1uzfe.com/heads_2.htm

 

Ofrer et par topper bare for å se hvor mye det er å gå på. Mye interessant for meg som både er toyota-hode og ikke så veldig inne i porting. Kanskje du er villig til å synse litt om arbeidet til han som står bak jobben? :)

Jeg har sett de sidene før... var snakk om å porte et par sånne topper for noen uker siden,men han hadde visst tynt budsjettet sitt litt for mye.. :)

 

Skal jeg bare synse,så er prisen hvis den er reell,sinnsyk for portingen hans (hvis den ikke innebærer full overhaling av toppene også...da er den mer normal) selv om det er R&D involvert... $5000 er over 30 lapper. Men,det er mye forskyvning i støpen på de toppene,så det er glatt noen timer (les:dager,eller i verste fall ukers) jobb. Ren porting på de her ville nok endt på rundt 15,muligens en tanke over avhengig av graden av forskyvning.

 

Bortsett fra det,så hadde jeg latt lavt-løfts-flødet seile sin egen sjø (veldig lite relevant,selv om mange tror det...kan forklare hvis det er ønskelig) og heller konsentrert meg om å hindre flowkurven i å stagnere...man ser jo at kurven er flat fra rundt 10mm løft. Ikke bra,for det er ofte et tegn på at porten ikke liker kraftigere undertrykk (som en motor har ved gange...) enn det man tester på i benken. Toppen skal helst ikke stagnere i det hele tatt,ihvertfall ikke før den er på et løft som er rundt 5mm høyere enn kammens/ventilens løft...

 

Og man kan teste veggtykkelsen med en ultrasonisk tester (hvis man har...jeg har en i ønskelista til jul) og da slipper man drepe et sett topper for å finne hvor grensene går. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodors Audi-toppede,eller en av de andre 4 toppene jeg har i hylla..? :)

Har det toppet seg helt for deg nå eller!?!

Jeg får vel vente ett kvarter eller 2 med å mase på deg om en titt på min topp og bunn... Altså ohc dingsen min.

Får vente til Reodors maskin er på nett tenker jeg.

Jeg har jo igjen noen timer, uker, måneder til jeg er ute og ruller skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , hvordan går det med Volvo'n ? ;)

 

I går kveld var jeg i vognskjulet og sveiset meg en liten prototyp av en brakett til de sexye panserlåsene mine. Må prøve meg fram litt for å se hva som blir best. Ut over det har det vel skjedd fint lite med selve bilen i helga...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår