Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

"som ei Leopard 1 stridsvogn. Den skal jo gå mest mulig i ett med omgivelsene"

 

Jeg har aldri sett noe som skiller seg mer fra sine omgivelser enn en Leo som pløyer seg veg gjennom en 3-4 grantrær i en ellers rolig skog...

 

Det var vel litt av hensikten det da... ;) Står den rolig så gjør den rolig så gjør den ikke så stort nummer ut av sin eksistens, men når den setter seg i bevegelse deles jorden på midten (nok et gammelt jungelord)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe av en volvo mann sjøl, men dette liker vi. Planer om å dra på noen av sommertreffene med bilen når den er ferdig?

 

Ja, det kunne vært artig å ta den med på sommertreff. Men jeg er en forsiktig fyr så noen hyppig gjest på diverse baner blir jeg nok neppe :sombrero:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Litt flow,siden Reodor er nysgjerrig. Første tallet er innsugsflow i CFM (kubikkfot/min,siden gutta over dammen bruker det) for urørt topp ved 28" testtrykk,det andre er nåværende. Hvert punkt er 1 mm ventilløft:

 

  1. 29,17... 33,6
  2. 57,80... 66,4
  3. 83,40... 99,2
  4. 107,1...128,7
  5. 131,9...156,2
  6. 156,8...180,55
  7. 173,5...197,2
  8. 184,4...203,0
  9. 191,6...208,7
  10. 196,5...212,1
  11. 197,5...217.4
  12. 198,0...218,4

 

Bit merke i at dette er med fjerning av kun et par cm³ aluminium,ikke grovhakking med Reodor's tidligere nevnte Brøyt X20,så porten er en tanke bedre... Ikke helt i mål enda,da den faller av litt på topp. Men det nærmer seg... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Litt flow,siden Reodor er nysgjerrig. Første tallet er innsugsflow i CFM (kubikkfot/min,siden gutta over dammen bruker det) for urørt topp ved 28" testtrykk,det andre er nåværende. Hvert punkt er 1 mm ventilløft:

 

  1. 29,17... 33,6
  2. 57,80... 66,4
  3. 83,40... 99,2
  4. 107,1...128,7
  5. 131,9...156,2
  6. 156,8...180,55
  7. 173,5...197,2
  8. 184,4...203,0
  9. 191,6...208,7
  10. 196,5...212,1
  11. 197,5...217.4
  12. 198,0...218,4

 

Bit merke i at dette er med fjerning av kun et par cm³ aluminium,ikke grovhakking med Reodor's tidligere nevnte Brøyt X20,så porten er en tanke bedre... Ikke helt i mål enda,da den faller av litt på topp. Men det nærmer seg... :)

 

Dette er spennende Turboed. Ser ut som om selv små endringer får betydelige konsekvenser. Artig å se hvordan eksoskanalen og den nye ventildesignen får konsekvenser på den varme siden etterhvert også. Får snart tilbake veivpartiet fra avbalansering, så det er et realistisk håp om å få fyra vogna til sommeren...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan påvirker testtrykket resultatet ?
Man prøver å komme så nære motorens maksimale undertrykk som mulig,men det er vanskelig uten en veldig stor benk. Å teste på 28" er i praksis det minste man kan bruke,turbulens som ikke gjør seg tilstedegjort ved et trykk på 10" f. eks. kommer ofte frem etter 28".
Etter hva jeg forstår så klarer ikke en slik flowbenk å produserer brøkdelen av det motor/turbo lager av trykk flow ?
Ikke i nærheten engang... en motor har 120-150" undertrykk i gjennomsnitt. Da trenger man fort 50-60 hk (STOR strømregning)bare for å drive benken hvis man da skal flytte nok luft gjennom et 40mm+ dia rør til å få et slikt undertrykk..
Er det typisk at forholdstallet øker eller minsker ?
Nå tror jeg du må spesifisere litt...er litt trøtt,så hjernen funker ikke helt. Hvilket forhåndstall? Tenker du på "Flow Coefficient"?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spennende Turboed. Ser ut som om selv små endringer får betydelige konsekvenser...
Det enkleste å se er jo at nå fløder den mer på alle løft over 7mm enn den gjorde i 11mm+ regionen før... Har et snev turbulens over 7mm løft som gjør at den faller av,men det har blitt lokalisert i løpet av dagen,så nå er det bare å pusse på litt igjen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ta kontakt neste gang du, det hadde vært hyggelig. Kjører du selv, eller jobber du der?

 

Nope, kjører for BD karting (uten at jeg jobber på Brødrene Dahl, jeg er bare med).

 

Det at girkassa har tålt 710hk på stripa (og da sikkert med skikkelige dekk?) lover jo veldig bra! Tydelig at du bygger på de rette delene. Noen planer om å prøve med slicks etterhvert, og sjekke tider, osv. (offisielt)?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, kjører for BD karting (uten at jeg jobber på Brødrene Dahl, jeg er bare med).

 

Det at girkassa har tålt 710hk på stripa (og da sikkert med skikkelige dekk?) lover jo veldig bra! Tydelig at du bygger på de rette delene. Noen planer om å prøve med slicks etterhvert, og sjekke tider, osv. (offisielt)?

 

Jeg har jo ikke annen erfaring med stripa enn rivstartene jeg gjør etter å ha stått på rødt lys i hjembyen, men det kunne vært virkelig moro å se hva den duger til. En ulempe er at de store bremsene gjør at jeg ikke kan kjøre med 15" felger og fete slicks. Men det er nok tross alt girkassa mi glad for...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke annen erfaring med stripa enn rivstartene jeg gjør etter å ha stått på rødt lys i hjembyen, men det kunne vært virkelig moro å se hva den duger til. En ulempe er at de store bremsene gjør at jeg ikke kan kjøre med 15" felger og fete slicks. Men det er nok tross alt girkassa mi glad for...

 

Hehe :)

 

Det er vel kanskje like morro å kjenne hvordan den går fra 150 til 250 også..?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp siste nr av bilsport.. volvo 850 med 710hk? på volvo femmer (race map og 2.2 bar i ladding) :D "bare" 410 Hk i street map..

 

 

Men pøs ut med bilder redor..

 

Får det hjem i postkassa... Vogna mi vil forhåpentligvis bli en mellomting mellom disse på street map med E85. Og betydelig mer anonym... :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:) når denne kommer på veien vil ikke jeg være asfalt:) det er iværtfall sikkert!!

 

Du får trøste deg med at det er noen mil mellom oss :)

 

Er veldig spent på om bilen og kjørefølelsen svarer til forventningene den dagen jeg endelig kan fyre opp vogna. Den vil jo miste noe av nytteverdien som familiebil...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår