Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

Jeg hadde jobb uke på et bilopprettings verksted å der lærte jeg å sveise på 20-30 min..når man først veit åssen det gjøres å byner å skjønne litt så er det faktisk ganske lett..

 

Blir jo ikke sveiser på en halvtime da.

Det er bare til og øve så blir du bedre, jeg går på mekanisk og hadde ikke rørt et lysebue sveise apparat før. Og jeg øvde i flere timer bare på og lage fine makker.

Det de fleste gjør feil på min gruppe er at de gjør det for fort slik at makkene blir tynne..

 

Er bare til og begyne og sveise, jeg begynte med elektroder.

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg hadde jobb uke på et bilopprettings verksted å der lærte jeg å sveise på 20-30 min..når man først veit åssen det gjøres å byner å skjønne litt så er det faktisk ganske lett..

 

Vis du mener du kan sveise nå, så ville jeg gjerne sett hvor fin sveisen ble. man lærer seg ikke å sveies bra/pent på en halvtime;)

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man lærer seg teorien på en halvtime. Og når man kan teorien er man temmelig mye sin egen læremester etterpå i den forstand at man kan vurdere gode/dårlige sveiser og HVORFOR sveisene er gode/dårlige.

 

I bilmekkemiljøet har jeg gang etter gang opplevd en nedvurdering av teoretiske evner. Teori er liksom for femiklumper og jenter og er du god teoretisk, så er du automatisk elendig i praktisk arbeid.

Muligens greit nok for de som har en far/onkel/kamerat/sjef eller noe som kan henge over skulderen på deg det første året. For oss andre er det det reneste vås. Har du ingen rundt deg så les litt teori først. Deretter er det bare å øve.

Før jeg begynte med dette

http://home.online.no/~staalgi/index.cfm

hadde jeg sveist ei smijernsgrind til mine foreldre og fikset bakskjermene på en Nissan Bluebird. That's it.

Jeg har ingen teknisk utdannelse, jobber som selger og ingen av mine omgangsvenner holder på med tilsvarende saker.

 

IQ ruler alltid! :wave

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Alt dette handler først og fremst om å bruke hue. Alt koker ned til det.

IQ er ikke bare tørre professortyper uten kontakt med det virkelige liv.

 

IQ handler om at det man ikke kan, må man bare se lære seg. Eller gi opp.

 

De fleste tekniske "how to" hot rod bøker er f.eks på engelsk. Ok, da må man enten komme seg opp på et visst nivå i engelsk kunnskaper, eller gi opp.

 

Adapt - Improvise - overcome.

Det er IQ.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adapt - Improvise - overcome.

Det er IQ.

HELT sant

 

Men

 

De fleste tekniske "how to" hot rod bøker er f.eks på engelsk. Ok, da må man enten komme seg opp på et visst nivå i engelsk kunnskaper, eller gi opp.

 

Kunnskap og IQ er 2 forskjellige ting.

 

Kunnskap = hva du kan i teorien.

IQ = Hva du klarer å gjøre med kunnskapen du har

 

Du har mye bra innspill Hot Rod, kan si jeg og liker deg :thumb

Men jeg klarte ikke dy meg.

 

(Sorry offtopic)

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT sant

 

Men

 

 

 

Kunnskap og IQ er 2 forskjellige ting.

 

Kunnskap = hva du kan i teorien.

IQ = Hva du klarer å gjøre med kunnskapen du har

 

Du har mye bra innspill Hot Rod, kan si jeg og liker deg :thumb

Men jeg klarte ikke dy meg.

 

(Sorry offtopic)

 

Blir vel kanskje litt flisespikking her nå, men du glemte faktisk det viktigste:

IQ = Evne til å ta til seg ny kunnskap, det være seg praktisk eller teoretisk kunnskap.

Nettopp derfor mener jeg at IQ ruler når det f.eks er snakk om å lære og sveise, lære seg nok engelsk til å kunne lese tekniske "how to"-bøker, lære seg å surfe på nettet slik at man finner kunnskap av interesse den veien osv osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Sveiseteorien er egentlig den minste delen av sveisinga, for og bli en god sveiser må du bare trene og trene for og beherske det bra. Jeg selv er utdannet sveiser ved kværner Energy og når jeg begynte det måtte jeg sitte i et lite avlukke 8 timer om degen i en mnd for og lære meg og sveise med elektroder, rørtråd måtte jeg sitte 8 timer om dagen i 2 uker for og bli god nok på det og, det var etter den mnd med elektroder. Det viktigste når du sveiser er at du bruker riktig tråd og gass i forhold til matrealet du skal sveise på, og at strømstyrken er riktig innstilt i forhold til trådtykkelse arbeidsmatrealet og stilling. Renhet er også en veldig viktig faktor i sveisingen.

 

Hvis du ikke arbeider mye med det tror jeg du vil få problemer med og bli en god sveiser som behersker alle sveisemetodene. Det er alltid noen som tror de kan sveise bare fordi de klarer og holde en pistol og trykke på en knapp så 2 plater sitter sammen etterpå, det er så mye mer enn det. Hvis du bare skal holde på som hobbysveiser tror jeg du burde vurdere hvilken sveisemetode som du kommer til og bruke mest og prøvd og bli god på det.

 

Elektroder ville jeg aldri brukt til karosserisveising!

 

Heisann....

 

Virker som du har mye peiling, så jeg får nesten slenge ut et spørsmål :)

Hvor mye amper bør vi bruke på migen når vi sveiser i bakakslingen ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT sant

 

Men

 

 

 

Kunnskap og IQ er 2 forskjellige ting.

 

Kunnskap = hva du kan i teorien.

IQ = Hva du klarer å gjøre med kunnskapen du har

 

Du har mye bra innspill Hot Rod, kan si jeg og liker deg :thumb

Men jeg klarte ikke dy meg.

 

(Sorry offtopic)

 

 

man har 5 typer IQ. praktisk, teoretisk, matematisk, og 2 til jeg ikke kommer på nå.

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann....

 

Virker som du har mye peiling, så jeg får nesten slenge ut et spørsmål :)

Hvor mye amper bør vi bruke på migen når vi sveiser i bakakslingen ?

 

Mvh Ottesen

Hei du cheers

 

Hvor mye strøm du bruker er alltid avhengig av tykkelsen på arbeidsstykket ditt, har du skikkelig tykt matreale så kan du glatt sveise med 500-600 ampere men da blir det jo mye krympespenninger og. Hvis du skal sveise på bakakslingen din så bare prøv deg fram, se at smeltebadet flyter godt og det blir en god innbrenning, det er ofte greit og slipe fuger og sveise flere lag oppå hverandre og; sorry at jeg ikke får gitt deg noe mer spesifikk svar men det er bare sånn det fungerer i praksis, man får jo prosedyrer og sveise etter med oppgitt strømstyrke og greier men det er ikke alltid det blir den beste sveisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår