Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

duger elektrode sveising til bil?

 

så denne posten først nå, og tenkte at jeg ville hjelpe til litt.. yummy

 

Da må man være spenne gærn iallefall, kanskje enkelte områder på bilen takler elektrode sveiing.. isåfall ville det ha vært selve ramma, (den tykkeste delen)..

 

:bok Uansett hvilken elektrode man bruker, så har elektrode sveising ganske heavy smeltebad onfiredevi , og den så og si renner gjennom, og spiser opp de standard 1.5 - 2.0mm platene som karroseriet er bygd opp av...

Fordi du har jo Sure | Basisk | Rutil... 3.25 rød, sur ville vel kanskje ha holdt enkelte karroseri typer, men på sterkere bygd biler, f.eks toyota hilux..

Men rutil.. hmm? husker ikke hvor tynt man kan sveise med de, men kanskje det kunne ha holdt , men husk! Smeltebadet er avhengig av framgangsmåten din, posisjon, fart og nøyaktivitet...

well well

 

Lønner seg MYYYE bedre med MIG/MAG, som punkt sveising, elr vanlige sveise larver rundt hjulbuer, gulv osv.. Men TIG sveisingen holder jo også, viss man har tolmodighet nokk til og bruke hendene fysisk... Men anbefaler helst MIG/MAG.. heyyou

----------------------------------------------

X-84- Mercedes Benz 190e, 2.0

X-87- Ford Scorpio, DOCH 16v

92- Ford Probe, 24v, "medeier".

----------------------------------------------

Det fins ingen problemer, Kun løsninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lurte på her om noen visste om noen linker eller noe hvor grunn "reglene" for sveising står.. har lyst og lære dette, og det er vel den enkleste måten å lese fra nettet i starten enn og kjøpe noen bok som det står om.. Så hvis du har noen link så bare sleng den inn!

 

 

Synest dette her tok litt av, så jeg prøver heller og hjelpe han som stilte spørsmålet litt i stedet for og snakke fram og tilbake om hvem som er best, hvem som kan mest, hvem som har feil og alt det dritt preiket...går ann og prøve og holde seg til det som ble spurt om..

 

Så svar til Probe GT: Fant denne linken på internett...står ikke så mye men står iallefall sånn ca hva du må gjør og litt om instillinger og sånn..

http://www.torshovbil.no/htmldoc/hvordansveisemedmig.htm

Golf IV 1,9 TDI (Midlertidig)

Audi a4 1.8 Stasjonsvogn (Solgt)

Nissan Sunny 1.6 -92 mod (Vraket)

Bmw e30 320i Coupe (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

husk det at det finnes noen heldige ("jævler") som lærer utrooooooooolig mye fortere enn andre! det noen bruker et flere mnd på å lære seg kan en annen lære seg på en uke kanskje. Jeg tror det at en kan etter en dag på verkstedet ha kommet godt i gang med sveiseteknikk, men en er selvsagt ikke proff. Man blir (som sagt tidligere her i posten) aldri utlært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

standard 1.5 - 2.0mm platene som karroseriet er bygd opp av...

Fordi du har jo Sure | Basisk | Rutil... 3.25 rød, sur ville vel kanskje ha holdt enkelte karroseri typer

 

 

Du har kanskje lyst til å redigere litt i inlegget ditt??? 1,5-2 mm plater i en bil?? 3,25mm elektroder på tynnplate??

 

 

Har sett folk sveise karosseri med pinner, krevende som fy men resultatet ble veldig bra. Det er sankk om trening, trening, trening osv! Men MIG er helt klart løsningen for oss vanlige dødlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, bringer opp denne igjenn eg :)

 

Uansett, eg bringer denne tråden op på grunn av eg er "solbrent" etter med noen timer med sveising på aluminium. So eg lurde på hvordan dette kan unngås. Eg hadde alt av verneutstyr på meg når eg sveiste på aluminium. Derfor lurer eg på: Hvordan kan eg ha blitt "solbrent"? Eg har utslett på fjeset etter noen dager etter sveisetimen eg hadde.

 

Takker for svar :)

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bringer opp denne igjenn eg :)

 

Uansett, eg bringer denne tråden op på grunn av eg er "solbrent" etter med noen timer med sveising på aluminium. So eg lurde på hvordan dette kan unngås. Eg hadde alt av verneutstyr på meg når eg sveiste på aluminium. Derfor lurer eg på: Hvordan kan eg ha blitt "solbrent"? Eg har utslett på fjeset etter noen dager etter sveisetimen eg hadde.

 

Takker for svar :)

Du må huske på reflekser også. Sveiser du på aluminium virker det som et speil. Har du noe reflekterende på på siden vil det kaste lys inn bak maska, og du blir brent. Sveising på aluminium stiller også større krav til verneutstyret, fordi lyset er mye skarpere enn fra sveising på vanlig stål. Særlig glasset i maska bør være minst styrke 12. All bar hud må tildekkes.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektroder egner seg mest til industri sveising og landbruksmaskiner. På personbiler er det uaktuellt.

 

Elektroder har alt for stor gjennomsmelting i forhold til Mig, Mag og Tig. God gjennomsmelting er jo bra for litt grove og solide konstruksjoner. Men personbiler i dag består jo stort sett av 2-4 mm tykt platestål, så man får bedre resultat uten elektroder.

 

På verkstedet der jeg jobber bruker vi stort sett Mig og Tig på karosseri. Vi har ikke engang elektrodeapparat liggende, for det blir aldri brukt.

 

Og for komme innpå det med å lære seg å sveise.

 

Jeg lærte elektrodesveis og Mig\Mag på GK Mekaniske, og Karosserisveising med Mig på Vk1 Kjøretøy. Har forbedret Migsveisinga som biloppretterlærling, og skal lære meg Tig snart. Hver gang jeg sveiser må jeg bestandig testsveise ett kvarter først for å friske opp teknikken. :) Samme hvor mye man sveiser så blir man aldri helt utlært.

 

Man kan lære seg å sveise på en halvtime, til og med på 5 min... Du får lett med deg det grunnleggende og klarer garantert å få sammen to metallstykker på en halvtime, men man blir jo aldri en ekspert på den tiden. :) Jeg har brukt sveiseutstyr i 3 år snart, og har elektrodeapparat hjemme, men jeg sliter fortsatt med å få til en god sveis. hehe.

 

Beklager hvis jeg skriver litt mye! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...man kan jo alltids lære seg å trykke inn knappen og holde rett avstand på et mig apparat på 20 min.

Jisses...kan du det har du skillz!

 

Har verdt innom gass, elektrode og mig /mag de siste 2.5 åra, inkludert teorien, og nylig begynt å prøve litt tigging av rustfritt 2 mm stålplater. Har jeg blitt pro welder på denne tiden? nei...

 

Når jeg sveiser bil så har det trekt seg, brent hull, blitt saudepærle-sveiser, skeivheter og mye annet tull.

 

Men mye av det ligger i at jeg rett og slett ikke er nøyen nok/bruker nok tid.

Jeg kunne alltids lagt mer arbeid i platetilpassningen for optimalt mellomrom, tatt meg god tid med kjøling etter hvert punkt jeg sveiser, og seff noe av det viktigeste; ha det helt platerent på begge sider der du sveiser.

 

Ta deg tid og ver nøyen, så skal de fleste hobby-sveiserene klare å skifte ut en platebit på en bil, uten å måtte kondemnere den etterpå.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...man kan jo alltids lære seg å trykke inn knappen og holde rett avstand på et mig apparat på 20 min.

Jisses...kan du det har du skillz!

Ikke nødvendigvis skillz... Sveisen kan fortsatt se ut som dritt, apparatet er sikkert feil innstillt og styrken på er sikkert ikke all verden etter 20 min med sveiseerfaring. Men du har jo lært å trykke knappen og holde rett avstand... :thumb hehe Eller... etter 20 min så kan nok de fleste trykke på knappen, peke i riktig retning og kanskje få fast en sveiseperle på metallet. Jeg sliter fortsatt med avstanden etter 3 år... :) Avstanden er som regel forbedret når jeg er nesten ferdig. :thumb hehe
Når jeg sveiser bil så har det trekt seg, brent hull, blitt saudepærle-sveiser, skeivheter og mye annet tull.!
Den der er jeg ikke ukjent med... hehe.
Men mye av det ligger i at jeg rett og slett ikke er nøyen nok/bruker nok tid.

Jeg kunne alltids lagt mer arbeid i platetilpassningen for optimalt mellomrom, tatt meg god tid med kjøling etter hvert punkt jeg sveiser, og seff noe av det viktigeste; ha det helt platerent på begge sider der du sveiser.

Du sier noe der... hmm. Sånt blir ofte oversett, jeg overser det oftere enn jeg burde. Så lenge det er blankt metall der så duger det for meg som regel... Skjerpings! :deng hehe

 

Jeg KAN sveise, men jeg er ikke flink... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

artig tråd dette ,

 

satt i 4 timer for å lære en på GK mekk å tenne elektroden ,,,,,,, mens han på siden av tok det med en gang .

 

sveising er trening trening treing !!

har selv fagbrev som sveiser men kan da alikavell ikke alle metodene ,

 

TIG er den beste metoden da mener jeg ,

 

TIG kan jo brukes på 'alle' materialer å 'alle' tykkelser , ( kommer ann på hvor lenge du gidder å sitte å fylle fuger )

 

på jobben min brukes rørtråd m/secure gass

tig m/argon

osv...............

 

men dette var *mine* meninger da

 

vectra-w : hvor jobber du ? hvilket firma ?

2001 mondeo Tddi stv

87/91 sierra cosworth 4x4

x 92 fiesta xr2i 1,8 16v

x 88 sierra sedan

x 90 sierra combi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med planer om å lære meg å sveise, f.eks. til sommeren eller noe slikt. Er det noen her som har erfaring med hvordan det er å begynne, hvilket utstyr jeg må kjøpe etc.?

Jeg ser at biltema selger TIG-sveisere fra ca. 800 kroner (MIG koster et par tusen), men det er vel MIG som er lettest å lære seg? Hvordan er vanskelighetsgraden på å sveise i stål kontra aluminium? Det er aluminium jeg er mest interessert i å sveise, men hvis det er veldig vanskelig, holder jeg meg til stål.

Hva er det man trenger for å begynne å sveise, og hva vil det koste, sånn ca.? Trenger man gassflasker og slikt, eller er disse sveiseapparatene fra Biltema kun elektriske? Funker de på vanlige jordede kontakter eller må man ha 3-fase-kontakt?

 

Mange spørsmål dette her, men håper noen kan svare.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er langt ifra noen sveiser jeg...men alu er visst ikke det letteste å sveise har jeg fått fortalt...må ha spes.utstyr for det etter som jeg forsto...mulig jeg tar feil men..

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med planer om å lære meg å sveise, f.eks. til sommeren eller noe slikt. Er det noen her som har erfaring med hvordan det er å begynne, hvilket utstyr jeg må kjøpe etc.?

Jeg ser at biltema selger TIG-sveisere fra ca. 800 kroner (MIG koster et par tusen), men det er vel MIG som er lettest å lære seg? Hvordan er vanskelighetsgraden på å sveise i stål kontra aluminium? Det er aluminium jeg er mest interessert i å sveise, men hvis det er veldig vanskelig, holder jeg meg til stål.

Hva er det man trenger for å begynne å sveise, og hva vil det koste, sånn ca.? Trenger man gassflasker og slikt, eller er disse sveiseapparatene fra Biltema kun elektriske? Funker de på vanlige jordede kontakter eller må man ha 3-fase-kontakt?

 

Mange spørsmål dette her, men håper noen kan svare.. :)

 

Skal du sveise på aluminium så må du ha minst 12 styrke på masken, på grunn av lyset er mykje sterkere enn på vanleg stål. Alt av hud må dekkast. Forkle av plast, for det spruter veldigt mykje, og tar derfor veldigt lett fyr på arbeidsdressen. Gass må du ha viss det skal verta bra. Sveising på aluminium er vanskelig, etter min meining. Du må øve litt på å lage fine sveise fuger, før du sveiser på det du skal sveise på. Det ein god del tid før mine aluminium's sveise fuger blei gode nok. Er det noko spesielt du skal laga? Eller er det berre øvelser?

 

Kostander har eg ikkje lyst å uttale meg om, har lite greie på det.

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår