Gå til innhold

biltema sveiseapparat, bestilling av gass

Ranger emnet


henning_dt85

Anbefalte innlegg

']huff har aldri kjøpt et biltema apparat og skal aldri kjøpe et!! Go kemppi sier jeg ass..

best og sveise med dekkgass

 

det med gass...

skal man ha

MAG apparat så må man ha aktiv gass...altså vanlig argon gass + CO2' date=' helium , karbondioksid...

MIG apparat: er en inert gass...altså kun argon gassen![/quote']

Eneste forskjell på mig/mag er jo bare att du sveiser alu eller stål og at du har en kjemisk reaksjon når man sveiser stål isteden for en innaktiv gass når du sveiser alu. Ellers skal man ha en anna trådleder i slangepakka....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

']huff har aldri kjøpt et biltema apparat og skal aldri kjøpe et!! Go kemppi sier jeg ass..

best og sveise med dekkgass

 

det med gass...

skal man ha

MAG apparat så må man ha aktiv gass...altså vanlig argon gass + CO2' date=' helium , karbondioksid...

MIG apparat: er en inert gass...altså kun argon gassen![/quote']

 

 

Mulig jeg har misforstått totalt, men er ikke MIG og MAG samme apparatene da? Eller skal jeg invitere den gamle sveiselæreren min til et sted hvor det ikke er vitner..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått totalt, men er ikke MIG og MAG samme apparatene da? Eller skal jeg invitere den gamle sveiselæreren min til et sted hvor det ikke er vitner..?

Jo, det er det... Men de minste apparatene kan du ikke sveise MIG med... Dette bikker som regel over rundt 170 amp. Trenger mer strøm for å kunne sveise alu...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått totalt, men er ikke MIG og MAG samme apparatene da? Eller skal jeg invitere den gamle sveiselæreren min til et sted hvor det ikke er vitner..?

 

etter det jeg har hørt er at mig har tråen "inni" slangen/ledninga fra apparatet slik at når man trykker på knappen kommer gass og tråd samtidig ut av slangen/ledningen, mens med tig fører man sveisepinnen inn i gassen/varmen... sombrero

 

hvis noen ser/forstår forskjellen notin

 

 

har surret litt med mig, mag å tig;) notin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det jeg har hørt er at mig har tråen "inni" slangen/ledninga fra apparatet slik at når man trykker på knappen kommer gass og tråd samtidig ut av slangen/ledningen, mens med mag fører man sveisepinnen inn i gassen/varmen... sombrero

 

hvis noen ser/forstår forskjellen notin

Ehh.. nei? Både MIG og MAG utføres av/er samme apparatet. Som du kaller du MIG. :)

Det du feilaktig kaller MAG kan være TIG eller autogen(? (acetylen+oksygen).

*mondoburp*

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. nei? Både MIG og MAG utføres av/er samme apparatet. Som du kaller du MIG. :)

Det du feilaktig kaller MAG kan være TIG eller autogen(? (acetylen+oksygen).

*mondoburp*

ups... det var mig å tig, ja... :rolleyes: hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det jeg har hørt er at mig har tråen "inni" slangen/ledninga fra apparatet slik at når man trykker på knappen kommer gass og tråd samtidig ut av slangen/ledningen, mens med mag fører man sveisepinnen inn i gassen/varmen... sombrero

 

hvis noen ser/forstår forskjellen notin

Mig og Mag er det samme.... Den eneste forskjellen det er at du sveiser to forskjellige materialer... Tekniske forskjeller er at man bytter trådleder i slangepakka, bytter gass og tilsettsmateriale (tråden).

Når det er snakk om "sveisepinne" er det ikke halvautomat apparat (mig/mag) lenger, men pinneapparater (MMA).

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg få synspunkter på El.sveis apparater? og erfaringer..

bruksområder etc. :)

Åssen apparat tenker du på? Både MIG/MAG og MMA (pinne) er elektriske apparater.

Kort sagt er mig/mag apparater til alle typer konstruksjoner og er lett å sveise med.

Pinneapparater er optimalt til materialtykkelser over 2,5-3mm, det er da dem er gode å sveise med, å sveise noe tynnere er vanskelig eller nesten umulig. Pinne krever noe mer trening... Men det er smak og behag, og hva du bruker apparatet til. Blir det bruka 2 ganger i året til å sveise på maskiner osv med så er det pinne som er optimalt. Er det snakk om tynnplate er det kun mig/mag som er brukanes!

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen apparat tenker du på? Både MIG/MAG og MMA (pinne) er elektriske apparater.

Kort sagt er mig/mag apparater til alle typer konstruksjoner og er lett å sveise med.

Pinneapparater er optimalt til materialtykkelser over 2,5-3mm, det er da dem er gode å sveise med, å sveise noe tynnere er vanskelig eller nesten umulig. Pinne krever noe mer trening... Men det er smak og behag, og hva du bruker apparatet til. Blir det bruka 2 ganger i året til å sveise på maskiner osv med så er det pinne som er optimalt. Er det snakk om tynnplate er det kun mig/mag som er brukanes!

tenkte på pinne ja :)

har akkurat kjøpt et apparat nå, el.sveis og pinner..

blir kun til hobbysveis, litt rustsveising og til morro.. blir ikke mange gangene i året jeg sveiser heller så..

Opel Vectra 95mod 2,5l V6

Toya Stv 97mod Kjærrrringbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på pinne ja :)

har akkurat kjøpt et apparat nå, el.sveis og pinner..

blir kun til hobbysveis, litt rustsveising og til morro.. blir ikke mange gangene i året jeg sveiser heller så..

Stemmer... Et pinne apparat kan du ikke sveise karrosseri med men, skal du sveise rust må det i tilfelle bli på ramme etc... Kun til grøvre konstruksjoner...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste forskjell på mig/mag er jo bare att du sveiser alu eller stål og at du har en kjemisk reaksjon når man sveiser stål isteden for en innaktiv gass når du sveiser alu. Ellers skal man ha en anna trådleder i slangepakka....

 

hovedforskjellen på mig og mag er gassen!!! mag som sies i navnet Metal Active gas og mig, Metal inert gas... men hva du mener med det andre skjønner jeg ikke dritten av.. hva får deg til og si det? mye peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']hovedforskjellen på mig og mag er gassen!!! mag som sies i navnet Metal Active gas og mig' date=' Metal inert gas... men hva du mener med det andre skjønner jeg ikke dritten av.. hva får deg til og si det? mye peiling?[/quote']

Hehe, du mener det ja... At en sveiser med rein argon eller med argon og C02 (blandgass) er jo gjerne ikke hovedforskjellen vil jeg si. Hovedforskjellen vil jeg si ligger i om en sveier i aluminium eller stål.

Ja, jeg har endel peil akkurat når det gjelder sveis..

Men jeg kan være enig i at begge er hovedforskjeller... De som ikke har så veldig mye peil på det, som en skal forklare for er det enklere å skille det med stål og aluminium... For om det er en aktiv eller en inaktiv gass som beskytter sveisebadet er det ikke sikkert de da forstår å skille stål og aluminium på det...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du mener det ja... At en sveiser med rein argon eller med argon og C02 (blandgass) er jo gjerne ikke hovedforskjellen vil jeg si. Hovedforskjellen vil jeg si ligger i om en sveier i aluminium eller stål.

Ja, jeg har endel peil akkurat når det gjelder sveis..

Men jeg kan være enig i at begge er hovedforskjeller... De som ikke har så veldig mye peil på det, som en skal forklare for er det enklere å skille det med stål og aluminium... For om det er en aktiv eller en inaktiv gass som beskytter sveisebadet er det ikke sikkert de da forstår å skille stål og aluminium på det...

 

mente ikke noe negativt i svaret hvis du tolket det sånn! men skulle bare fram til at si da 1 av hovedgrunnene til forskjellen er gass!! :D er enig med at det blir lettere for de som ikke har peil på dette og da skille disse med hva du sveiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår