Gå til innhold

biltema sveiseapparat, bestilling av gass

Ranger emnet


henning_dt85

Anbefalte innlegg

Hei! har sett at biltema har et "non-gas" sveiseapparat til bare 1700,-, med flussfyllt tråd. Funker det noe bra til sveising av karosseriplater ( skal for det meste overlappe og punksveise), eller er det bare elendighet. Skulle jeg gått opp 1000,- i pris så må jeg ha gass. Nå husker jeg ikke hva slags gass, og vet ikke hvor man kjøper det ( man leier flaska og kjøper innholdet?). Noen som kan hjelpe meg med disse enkle smp?

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei! har sett at biltema har et "non-gas" sveiseapparat til bare 1700,-, med flussfyllt tråd. Funker det noe bra til sveising av karosseriplater ( skal for det meste overlappe og punksveise), eller er det bare elendighet. Skulle jeg gått opp 1000,- i pris så må jeg ha gass. Nå husker jeg ikke hva slags gass, og vet ikke hvor man kjøper det ( man leier flaska og kjøper innholdet?). Noen som kan hjelpe meg med disse enkle smp?

 

Argon gass, får man kjøpt hos f.eks. Tess

Jeg betalte 2000,- for en flaske (tror det var 2L) , da eier du flaska.

Så koster det ca. 700,-- for en påfylling..

Skal du ha større flaske så tror jeg man må leie den.

 

De sveiseapparatene med engangsflaske blir veldig dyre i bruk hvis du skal sveise en del.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! har sett at biltema har et "non-gas" sveiseapparat til bare 1700,-, med flussfyllt tråd. Funker det noe bra til sveising av karosseriplater ( skal for det meste overlappe og punksveise), eller er det bare elendighet. Skulle jeg gått opp 1000,- i pris så må jeg ha gass. Nå husker jeg ikke hva slags gass, og vet ikke hvor man kjøper det ( man leier flaska og kjøper innholdet?). Noen som kan hjelpe meg med disse enkle smp?

Skal du sveise karosseri med bra resultat kan du bare glømme d apparatet der, flussfyllt tråd er 0,9 og karosseri burde sveises med 0,6 det kan helt til nød gå med 0,8 med da sitter du som regel igjen med 1000 høl og en sveis som ser ut som fugledritt. De apparatene fra biltema er jo ikke akkurat gull, de leverer veldig ustabil strøm og gassmengde.

Når du sveiser med MAG så skal du ha blandgass, da vil jeg anbefale deg Misson 18 fra AGA. Dette er en gass med 82% Argon, og 18% CO2. Ser en skriver rein argon her.. Det er til MIG sveising...

Du får kjøpt 5, 20 og 50 liters flasker. 5 litern kan du kjøpe så du eier flaska dette koster rundt 3000,-. 20 og 50 liter må leies for ca 5-6 kr pr dag.

Skulle jeg ha anbefalt deg et apparat ville jeg ha sagt Esab, Kemppi, Fronius ect. Handler du de billigapparatene så blir det fort vekk mere banning enn sveising!

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker fint å sveise hull og sånt med.

Tetta mange hull i motorrommet i stad (Til klips / strips og sånne ting), funka fint. Ble en liten "fuglebæsj" ja, men den skal jo slipes bort uansett.

 

Men så tok bilen fyr :( Eller, baksiden av plata som var på INNSIDEN av skjermen. Sansynligvis noe tectyl eller dritt som tok fyr. Tror jeg fikk slukka det med en bøtte vann... håper bilen står der i morgen tidlig.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det, men er mange plasser som det er vanselig å komme til med tanke på etterarbeid... Jeg står fast ved at 0,6 tråd og et litt bedre halvautomatapparat er det beste med tanke på utføring av jobben og etterarbeid jeg men...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i...

Jeg har MIG/MAG apparatet, så da har jeg mulighet for gass, men har det ikke nå.

Dette sveiseapparatet!

 

Vet ikke om det er noe forskjell fra de no-gas apparatene, utenom at man kan sveise med gass om man vil.

Hørte noe om at man kan få tak i små gassflasker på Torshov (Engangsbruk), stemmer det?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer... Åssen er det apparatet der a? Det holder i realiteten med 100 amp apparat hvis en sveiser med 0,6 tråd... Men da kan du ikke sveise så grovt igjen... Dette er utregna ifra det som er mest effektivt og med best resultat med tanke på godstykkelse (skille på 0,6/0,8 tråd).

Det veit jeg ikke... Men du kan jo bare handle ei 5 liters flaske da... Selv om den koster 3000 så tjener du det inn isteden for å drive med de colaflaskene... Da sveiser du 2,7 timer på full flaske... Dette er da med 6 liter/min. (vanelig på 0,6)

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte noe om at man kan få tak i små gassflasker på Torshov (Engangsbruk), stemmer det?

 

Jeg brukte slike småflasker i starten. De holdt i praksis til ca 1meter sveiselarve. Og var direkte bortkastet om du ikke bare skal sveise en larve eller 2 i måneden.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer... Åssen er det apparatet der a? Det holder i realiteten med 100 amp apparat hvis en sveiser med 0,6 tråd... Men da kan du ikke sveise så grovt igjen... Dette er utregna ifra det som er mest effektivt og med best resultat med tanke på godstykkelse (skille på 0,6/0,8 tråd).

Det veit jeg ikke... Men du kan jo bare handle ei 5 liters flaske da... Selv om den koster 3000 så tjener du det inn isteden for å drive med de colaflaskene... Da sveiser du 2,7 timer på full flaske... Dette er da med 6 liter/min. (vanelig på 0,6)

Jeg har så vidt brukt det men, brukte det litt i går og i dag, uten gass med 0,9mm tråd.

Tetter unødvendige hull i motorrommet i forskjellige størrelser. Funker helt fint til det iallfall. Kjører på min. styrke og strøm (Mener det er det man kan justere :rolleyes: ).

 

Ble fuglebæsj-sveis da... men de skal jo sliped ned, så det spiller ingen rolle.

DSC03551.jpg

 

DSC03547.jpg

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser det... Det er ikke brukanes etter mi mening men!

 

Å ha så mye etterarbeid på en sveis går kansje ann hvis du har det så lett tilgjengelig som du har det der, men er veldig mange steder på en bil som det er vanskelig eller umulig å komme til med tanke på etterarbeid på en sveis...

 

Du bruker også så jækla mye lengre tid på å sveise det, for du må hele tiden stoppe og vente på at det skal avkjørles ellers slår det seg osv. Du tilfører for mye varme med andre ord...

Jeg ser du har bruka flussfyllt tråd for sveisen ligner på stratos! =) Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har bruka flussfyllt tråd for sveisen ligner på stratos! =) Hehe

 

Du mener sveisen blir porøs (masse huller i den liksom)?

Sånn blir det hvis jeg glemmer å skru på beskyttelsesgassen når jeg sveiser :D

Jeg kjøpte det minste Kemppi apparatet, det kostet jo litt men jeg regner jo å ha det så å si resten av livet ;)

Jeg veit ikke om sveisene mine blir noe bedre med Kemppi apparatet enn med Biltema sitt men er godt fornøyd med det.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener sveisen blir porøs (masse huller i den liksom)?

Sånn blir det hvis jeg glemmer å skru på beskyttelsesgassen når jeg sveiser :D

Jeg kjøpte det minste Kemppi apparatet, det kostet jo litt men jeg regner jo å ha det så å si resten av livet ;)

Jeg veit ikke om sveisene mine blir noe bedre med Kemppi apparatet enn med Biltema sitt men er godt fornøyd med det.

Ja... Det kommer oksygen til smeltebadet og da vil det trenge ned i sveisen... Derfor du ikke skal fjerne pistolen fra avsluttninga på sveisen med en gang osv..

Hvor handla du det apparatet hen a? Pris og modell?

Det kemppi apparatet er i en annen galakse i forhold til de biltema apparatene!

Bare å sveise litt det så vil du få bra sveiser når du finner ut av hvilke instillinger som passer!

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår