Gå til innhold

airbag vs veltebur

Ranger emnet


endorfun

Hvilken bil ville du vært i hvis du kom ut for en ulykke  

100 stemmer

  1. 1. Hvilken bil ville du vært i hvis du kom ut for en ulykke

    • En ny og kollisjonssikker bil
      59
    • En eldre og mer usikker bil med veltebur
      41


Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde jeg kjørt ut i 200 på et jorde (uten trær) og rulla rundt og rundt ville jeg hatt en gammel bil med bur :)

 

Skulle jeg kræsjet i et tre (eller lyktestolpe... #&¤!"#@£€[£@ angry ) eller en annen bil ville jeg hatt en nyere bil med airbag.. Eller en MB hehe

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjørt ut og rulla endel ganger, såville jeg hatt bur, men hvis det skulle butte hardt ville jeg hatt airbag. Det har seg sånn at selv om du sitter støpt i 6 punkt sele og bur, så et du i livsfare hvis det butter i ca over 80 (40 mot 40) fordi da begynne innvollene dine å forflytte seg inni deg pga g-kreftene. Lite hyggelig..

 

 

Hvis dette er sant så vil isåfall en ny bil være hyggelig da den har en deformasjonssone som "bremser" ned før det blir stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kjørt ut i 200 på et jorde (uten trær) og rulla rundt og rundt ville jeg hatt en gammel bil med bur :)

 

Skulle jeg kræsjet i et tre (eller lyktestolpe... #&¤!"#@£€[£@ angry ) eller en annen bil ville jeg hatt en nyere bil med airbag.. Eller en MB hehe

hvorfor nettop MB?

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor nettop MB?

Nå har jeg prøvd opel mot lyktestolpe.. totalvrak.. morsom og behagelig opplevelse..men dette var en 96 model med airbag(som ikke ble utløst) og lav fart.. jeg er helt med på det at karosseriet deformeres for å bevare de som er inni.. har selv opplevd hvordan det funker... men.. Når man kjører litt fortere enn 30 så kan det vell tenkes at deformeringen blir større? Jeg syns det er skummelt at bilen krøller seg slikt.. hva om den "krøller seg rundt meg" liksom?

MB er faste og solide biler og som regel har de større masse enn de andre personbilene som triller rundt..

To biler som treffer hverandre belastes med forskjellig energi.. masse og fart av hver enkelt bil bestemmer deakselrasjonen hver enkelt bil vil få.. tregere deakselrasjon=mindre stress på din kropp.. (så sant kupeén ikke blir skadet og du blir klemt sammen) Hvis man tenker at begge bilene har samme fart så vill den letteste bilen få en mye raskere deakselrasjon..

Det vil aldri funke helt etter formeler det der.. pga bilenes deformasjon.. men det gir en pekepinn på hvem som kommer best ut av det.. og da ser mann hvorfor en MB w140 "vinner" over en opel corsa 95 model i bildene over her.. Den veier mye mer.. og har en "hardere" kupe..

Si de kjører i 40 når de treffer hverandre på bildet der.. så vil kansje corsaen deakselrere 50 kmt på samme tid som MBen deakselrerer 30 kmt.. veldig grovt.. men.. personene inni corsaen vil ha blidt utsatt for mye mer juling..

 

Desuten så husker jeg å ha lest om den mercedes som ble kjørt over av en tanks :D (men det var jo både en nyere bil og en MB)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han som ble overkjørt av stridsvogn hadde nok dauet hadde ikkje han slengt seg ned i fanget på konen, leoene veier jo 40 tonn!

 

nye biler e som sagt laget for at kupeen skal holde seg intakt ved smell, derfor skal alt av karrosseri vri og vrenge på seg.. en bil som ser like fin ut etter en frontkollisjon burde nesten sendes på dungen bare pga det!

 

en kompis kjørte i fjellveggen med en e36, først med fronten så med hekken, mye krøll på bilen men kupeen var like fin.. holdt vel 70, høy nok fart å daue av i de "riktige" bilene

 

det som teller e innebygget "bur" rundt kupeen, "myke" karrosserideler som absorberer mest mulig av smellet, motor og rattstamme og lignende som ikkje kommer inn i bilen og setebelte! uten belte flyr du rundt inni bilen som en annen dukke.. hjelper lite om bilen har deformeringssoner som demper farten på kupeen, når du ikkje henger fast i setet ditt og fortsetter rett fram i et halvt sekund lenger. beltet e ment for å bremse deg ned sammen med bilen og for å hindre deg i å fly ut frontruten

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd opel mot lyktestolpe.. totalvrak.. morsom og behagelig opplevelse..men dette var en 96 model med airbag(som ikke ble utløst) og lav fart.. jeg er helt med på det at karosseriet deformeres for å bevare de som er inni.. har selv opplevd hvordan det funker... men.. Når man kjører litt fortere enn 30 så kan det vell tenkes at deformeringen blir større? Jeg syns det er skummelt at bilen krøller seg slikt.. hva om den "krøller seg rundt meg" liksom?

MB er faste og solide biler og som regel har de større masse enn de andre personbilene som triller rundt..

To biler som treffer hverandre belastes med forskjellig energi.. masse og fart av hver enkelt bil bestemmer deakselrasjonen hver enkelt bil vil få.. tregere deakselrasjon=mindre stress på din kropp.. (så sant kupeén ikke blir skadet og du blir klemt sammen) Hvis man tenker at begge bilene har samme fart så vill den letteste bilen få en mye raskere deakselrasjon..

Det vil aldri funke helt etter formeler det der.. pga bilenes deformasjon.. men det gir en pekepinn på hvem som kommer best ut av det.. og da ser mann hvorfor en MB w140 "vinner" over en opel corsa 95 model i bildene over her.. Den veier mye mer.. og har en "hardere" kupe..

Si de kjører i 40 når de treffer hverandre på bildet der.. så vil kansje corsaen deakselrere 50 kmt på samme tid som MBen deakselrerer 30 kmt.. veldig grovt.. men.. personene inni corsaen vil ha blidt utsatt for mye mer juling..

 

Desuten så husker jeg å ha lest om den mercedes som ble kjørt over av en tanks :D (men det var jo både en nyere bil og en MB)

vel .. MB har sikkre biler ..d et skal de ha .. men de har langt fra de sikkreste ..

faktisk i den klassen de flrste MBer kjemper er det nå en Lexus som er gruppeleder...

(vant i alt utenom front kolisjon.. der er det bare en rennå som har fått 100% i klassen "eksklusive biler"... en rennå....)

PS: airbag løser bare ut i ulykker over en viss fart .. hadde de løst ut uansett hadde de gjort mer skade enn annet..

har selv kjørt ut i 60 rett i en "fjellside"k:P

da løste ikke airbaggen ut .. men likevel så må jeg si at den ulykken var behagelig..

hele fronten var smelt inn og mye av høyresiden... men likevel fungerte alle dørene og da tauegubben kom så dro motoren fortsatt rundt.. (han måtte ta vri på rattet så hjula kom riktig.. og han dro tenninga litt for langt rundt)

 

senere fortalte forikrings kisen at motoren hadde løsnet og var blitt presset ned (som den skal)..

 

jeg kan faktisk anbefalle å kjøre ut i en Mitsu carisma :P

erfaring sier .. nye biler er sikkrere...

kjenner en som kjørte ut i en eldre volvo.. det at han ikke hadde på seg sikkerhetsbeltet reddet han.. ryggen på setet knakk nemlig og ble bøyd fremover i en volsom kraft.... tenk på det dere som kjøper vrakhaug seter

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia med EuroNcap er at den ikke er på langt nær så omfattende som forskninga og utviklinga som MB, Volvo og Saab bedriver..

 

F.eks er det kun 2-3 bilmerker som har egen kommisjon som undersøker samtlige dødsulykker som deres bilmerke er innblandet i!

 

Vil påstå at det gir bedre grunnlag for utvikling av sikre bilen enn det å få 5 stjerner i en kollisjonstest foretatt i ett beskyttet miljø. En test alle kollisjoner er like og der "alle" kan lage biler som gjør det bra..

 

 

http://www.whnet.com/4x4/crashes.html ta en titt her, noen bilder som sier litt om forskning som ligger bak.. En Ncap test tar kun for seg 2-3 av de utrolig mange kriteriene som spiller inn!

 

Her er ett bilde av tidligere kollisjonstester! ;)

steam_rocket_brake.jpg

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har jo en halvmeter å bevege seg framover med trepunkt og airbag da. Da blir g-kreftene mindre. Kroppen flytter seg ikke 10 cm engang med 6 punkt

Da har innvollene dine en halvmeter mer på seg til å samle opp fart før bråstoppen;) Er en grunn til at man sitter faststøpt i løpsbiler o.l. Men nakken blir det verre med.... Med mindre man stropper hodet\hjelmen fast til setet

 

Kan jo starte ny poll, krasje med ny bil og bli 100% grønnsak, eller krasje med gammal bil og daue? Jeg vet hva jeg ville valgt....

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

euroNCAP skal snart ta rulle test på bilene ..

de er blitt lei av at nesten alle klarer det så bra i front og side nå at de har bare de siste åra kommet med 2 nye ting de sjekker ..

og snart skal de komme med et par til ..

mest sansynlig er det rulletest

 

(de 2 nye er forgjenger og unger i bilen (barne sete fester osv))

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si de kjører i 40 når de treffer hverandre på bildet der.. så vil kansje corsaen deakselrere 50 kmt på samme tid som MBen deakselrerer 30 kmt.. veldig grovt.. men.. personene inni corsaen vil ha blidt utsatt for mye mer juling..

 

Hvis begge bilene kjører 40, tilsvarer ikke det å krasje i 80!

40 mot 40 blir 40 det. (forutsetter lik vekt på begge kjøretøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at man sitter faststøpt i løpsbiler o.l. Men nakken blir det verre med.... Med mindre man stropper hodet\hjelmen fast til setet..

Øhh...

Løpsbiler er laget i glassfiber og konstruert for å gå i oppløsning..

En F1 bil, f.eks. er designet slik at hele bilen går i småbiter ved en smell, unntatt monococken som sjåføren sitter i.

Samma med bilen til f.eks. Solberg. Bilen krøller seg uhemmet, untatt kupéen som er støttet av buret..

 

Ved bråstopp fortsetter dine indre organer videre i samme hastighet som bilen hadde i impactøyeblikket, helt til de treffer noe.. Innsiden av brystkassa f.eks. Da sprekker milten hvis den treffer ribbeina dine i 90km/h, trur du ikke?

Derfor blir biler konstruert for å bremse mest mulig av farten med deformasjonssoner. Det halve sekundet det tar å korte ned bilen med 50 cm i trynet ved front mot front, redder deg fra massive innvendige blødninger.

Derfor sikkerhetsbelter strekker seg i en smell oxo.

Har du nakkestøtta korrekt justert, skal denne oxo bremse bevegelsen på nakken i retur, kanskje nok til at du reduserer whiplashen nok til å fungere resten av livet.

I Nascar og Indycar har de nå strikk mellom veltebur og hjelm, for å bremse hodet ytterligere.

 

EDIT: Jeg har taka en Omega i 80km/h, gikk 2,25 ganger rundt med skru. A-stolpen på passasjersida flytta seg ned 7-8cm bare, til tross for at den traff jordet først. Null skader.

Jeg har sett mora mi plante en omega i et tre i 60 km/h. Den bretta seg pent rundt treet. Ingenting ødelagt fra A-stolpe og bak, men fronten var borte, og motoren var plutselig tverrstilt. Ingen skader.

Jeg lappa ned et rådyr i 140km/h med en Omega. Krølla frontplata og radiator, fikk knust frontrute og bulkete tak. Ingen skader.

Muttern' tryna en Omega i et brukar. Bilen var borte fra midt på panseret til a-stolpen på ene siden. Ingen skader.

Jeg ble påkjørt bakfra i 60 km/h av en golf 2 i min omega. Golfen var totalvrak, min bil kjørbar med to sprekte lykteglass og noen bøyde støtfangerfester. Lett whiplash.

Av disse bilene er 2 kondemnert. Den jeg taka, og den som stod i treet.

Moralen er: Jeg bulker mer enn gjerne igjen med en Opel Omega A, hvis jeg absolutt skal bulke. Den er akkurat passe myk. Kunne kanskje vært litt mykere i ræva..

"Han bak meg betaler..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår