Gå til innhold

Dump ventil, HOT or NOT?

Ranger emnet


clone baby

Dump ventil, Hot or Not?  

270 stemmer

  1. 1. Dump ventil, Hot or Not?

    • Hot
      206
    • Not
      64


Anbefalte innlegg

Hva er det du skal vite ?

 

Jo: det jeg vil vite er hva du mente med: turbomotor med en turbo som aldri klarer å lade mer enn 1 atmosfære....

 

Siden en NA motor faktisk ikke har 1 atmosfære... Du glemte kanskje at en NA (Sugemotor) faktisk SUGER luft inn gjennom ting som f.eks luftfilter, og andre ting som gir motstand? Dessuten. En Turbo vil også øke trykket inni sylinderen, noe som vil gi samme effekt som å øke kompresjonen, noe som gir en ganske annen forbrenning enn om du bare øker volumet.

 

Egentlig vil jeg bare være med å kverulere, siden du er godt i gang... Jeg er helt enig med de som sier at det er råere med 500hk uten turbo, enn med... Jeg driter vel i motorvolum... om du har en 5,7 (350) med turbo og 500hk, eller en 5,0 (302) med 500 hk uten turbo? hva da? er ikke den lille råere da, ettersom den andre faktisk har (etter dine utsagn) kunstig ekstra volum i tillegg? Og når noen kommer drassende med "No turbo shit" utsagnet... Tar du virkelig ikke spøken? For det gjør alle andre... A kalle folk for idioter bare fordi de kommer med en liten spøk, det er bare (for å si det som deg) IDIOTI.....

 

Nå får du unnskylde meg, da jeg skal ut og peile olje på "maksimalt 1 atmosfæres trykk turbo motoren" min.. :rolleyes: (1985 Corolla 1,3 DX, original)

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden en NA motor faktisk ikke har 1 atmosfære... Du glemte kanskje at en NA (Sugemotor) faktisk SUGER luft inn gjennom ting som f.eks luftfilter, og andre ting som gir motstand? Dessuten. En Turbo vil også øke trykket inni sylinderen, noe som vil gi samme effekt som å øke kompresjonen, noe som gir en ganske annen forbrenning enn om du bare øker volumet.

 

Du tar feil! En sugemotor suger ikke inn luften, den skaper et vakuum som atmosfæretrykket prøver å utligne..

Å dra inn ting som tette luftfilter er jo bare teit, han skrev jo at det ikke kunne bli mer enn 1atm. Ikke at det var 1atm... Og motstanden gjennom filteret og div blir akkurat det samme for turboen.

 

Og dette med at turbo øker kompen i forhold til na, er også bare tull og dra inn i dette. En må selvfølgelig gå ut ifra at motorene har det optimalt. Det er jo bare å øke kompen på na motoren til man oppnår ønsket kompforhold.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden en NA motor faktisk ikke har 1 atmosfære... Du glemte kanskje at en NA (Sugemotor) faktisk SUGER luft inn gjennom ting som f.eks luftfilter, og andre ting som gir motstand?

Hva er poenget ditt ? Å pirke på at jeg ikke ramser opp alt som bremser luften i mellom filter og sylinderen? En F1 motor eller en R-sykkel har ikke mye tap da ramair-effekten kompenserer for en del av restriksjonene på inntakssiden.

Alle 4-takt ottomotorer "suger", uansett hva det er som presser inn luften utenfor.

Forskjellen er at vakumet utlignes av mer gass.

 

Dessuten. En Turbo vil også øke trykket inne i sylinderen, noe som vil gi samme effekt som å øke kompresjonen, noe som gir en ganske annen forbrenning enn om du bare øker volumet.

Det stemmer for så vidt.. Men i mitt høyst fiktive eksempel ville turboen kun lade trykk lik en atmosfære og forbrenningen ville oppført seg rimelig lik det på en NA motor.

Denne "ganske annen forbrenningen" du sikter til er jo ikke noe problem uansett når man har elektronisk styring av tenning og bensintilførsel.

 

 

Egentlig vil jeg bare være med å kverulere, siden du er godt i gang... Jeg er helt enig med de som sier at det er råere med 500hk uten turbo, enn med... Jeg driter vel i motorvolum... om du har en 5,7 (350) med turbo og 500hk, eller en 5,0 (302) med 500 hk uten turbo? hva da? er ikke den lille råere da, ettersom den andre faktisk har (etter dine utsagn) kunstig ekstra volum i tillegg?

Samme for meg hva du driter i. Jeg nevnte bare hva som til syvende og sist bestemmer effekten på en NA motor etter at grensene er nådd for porting, tenning, komp osv.

Hadde det vært mindre imponerende om en 302 med turbo hadde 1000hk ?

 

Og når noen kommer drassende med "No turbo shit" utsagnet... Tar du virkelig ikke spøken? For det gjør alle andre... A kalle folk for idioter bare fordi de kommer med en liten spøk, det er bare (for å si det som deg) IDIOTI.....

Jeg har vel ikke kalt noen for idioter. Hvis ealoken føler det slik så må jeg beklage. Utsagnet derimot vitner om lite forståelse på hva en turbo er.

 

Jeg har aldri forstått hvorfor folk ser på overlading som juks.

Fordelene er jo åpenbare så fremt effekt er i fokus og ved samme motorvolum

Det er en grunn til at så og si alle turboer i motorsport har en restriktor og at det ble forbudt i F1.

Jeg synes det er imponerende at eks. BMW M3 og Honda S2000 tar ut masse hester uten pustehjelp men det er mer imponerende å se hva de tar ut av disse motorene med overlading.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke kalt noen for idioter. Hvis ealoken føler det slik så må jeg beklage. Utsagnet derimot vitner om lite forståelse på hva en turbo er.

 

Jeg vet godt hva en Turbo er og hva den i hovedsak er der til. Men det var en spøk den (Just real power, no turbo shit).

 

Men er jo en del alvorlige folk her som er litt tørre som ikke helt skjønner den.

At folk kaller meg idiot er deres vurdering. Bryr meg midt i mellom dekk gummin og asfalten.

 

Men tilbake til Topic.

 

Det er kult med en Dump vent som plystrer, men i lengden er det slitsomt. ( Psht lyden er slitsom når du hører den hvert 2 sec på banen der det er mye svinger, men for al del. Smaken er som baken delt i 2 )

 

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg forstår enda ikke helt dette doh Var så mange forklaringer på dump og pop og waste osv.

 

Så: slik jeg forstår det brukes bare pop-off i dag på vanlige turbo motorer. Denne "popper" ut når det kommer vakuum bak ventilen. Da slipper ventilen ut overtrykket fra innsuget.

 

Men det er noe som er uklart her for meg. Kommer det bare vakuum når gasspeldet er lukket? Jeg er ikke helt inne på hvor dette vakuumet kommer fra, så hvis noen kan forklare meg dette også så hadde det vært flott...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"popp-off" lyd er jo bare dritkult da!!! Som sagt tiligere i tråden så er det ikke bare lyden, men også grunnet funksjonen til den...Altså det å slippe ut overtrykket fra turboen slik at den ikke lader mer enn motoren tåler...

 

Men når en turbobil blir regelrett "dasset" av min sierra så skjønner jeg ikke vitsen med turbo egentlig... :p

tenk deg hvordan de hadde gått uten :D

buckle up Dorothy cause Texas is going byebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten dumpventiler blir irriterende i lengden.

 

Selv satte jeg på en dump da jeg bygde opp turbo systemet på Mazdaen.

Dette ble naturlighvis gjort for å spare turboen for sjokkbølgen som kommer når en slepper opp gassen.

Jeg kunne naturlighvis ha brukt en Bosh resirk fra en Volvo eller noe lignende, men hadde ikke helt den store tiltroen til disse billige plast klumpene.

 

Da jeg ble tilbudt en dobbestemplet dumpventil av bra kvalitet til en latterlig lav pris, (brukt) slo jeg til da jeg ikke hadde så voldsomt mye cash til overs.

 

Men jeg kommer nok til å bytte til en resirk vis jeg finner en med tilsvarende oppbyggning som den dumpen jeg nå bruker, da jeg har blitt lei av lyden.

 

her er en som ser brukbar ut

blowoff-dobb_stemp_recirk.jpg

 

Turbobil regelrett "dasset" av en Sierra? :rolleyes:

Kunne være interessant å vite hva slags turbobil du snakker om, gjerne også hva slags ferdigheter eieren har med div verktøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventil til luft (dump) er OK det så lenge du kjører innsprut UTEN luftmengde måler (Bare map) - Da slipper du å lage det ene røret :-) Men de fleste normale håve blir leie av lyden.

 

Har bilen luftmengdemåler (Det finnes sikkert standard biler som ikke har, men jeg vet ikke om noen) MÅ en bruke reirkulerende ventil.

Når du slipper luften ut (dump) måler LMM at det går mye luft forbi - og dermed gir for mye bensin.... Tar litt tid for motoren å bli kvitt den dritten..

Men for all del.. dersom du aksepterer at bilen kansje går dårligere, soter plugger, går ureint på tomgang etter at du har kjørt litt hart osv... bare for å få den der PyyySJITT lyden så for all del.

 

Og biler uten turbo/kompressor SUGER!

Ikke mer å diskutere!

85 Passat 32B GT Syncro - Godkjent ombygget fra 1.8 CL

63 VW T1, 65 VW T1, 70 VW 1600TL (1915 motor og Megasquirt n Spark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, soter plugger, går ureint på tomgang etter at du har kjørt litt hart osv...

 

Takker!! Da trenger vi ikke forske mer på hvorfor nissan' går ureint.... :rolleyes:

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pop-off-ventil gjør jo nettopp det - åpner opp om det blir for mye trykk fra turbo eller kompressor.

 

(dog har du sikkert rett i at Excaliburz egentlig tenker på en dumpventil...)

 

 

Sjøl kjører jeg med resirkventil og det bråker mer enn nok for min del.

 

bare som et tipps til dere hobbytrimmere så er d faktisk wastegaten som åpner når d blir for mye trykk fra turbo, ikke dumpen.... en kompressor kan ikke ladde for mye, hvis den gjør det har du valgt feil reimhjul ivertfall. en dump sender bare luft ut fra trykksystemet så lufta ikke skal gå i revers tilbake til turbo og lage skeiv akksling i turbo. som nevnt tidligere så er faktisk en poppoff ventil en ventil som har kunn en funksjon å det er å slippe ut overtrykk, dette er mest brukt på gammle diselbiler faktisk, fordi at mange gammle diselbiler ikke har skikkelig wastegate styring. takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår