Gå til innhold

Dump ventil, HOT or NOT?

Ranger emnet


clone baby

Dump ventil, Hot or Not?  

270 stemmer

  1. 1. Dump ventil, Hot or Not?

    • Hot
      206
    • Not
      64


Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Finn ut hva ventilen gjør før du skriver her hvordan den virker.

Bare et tips.

 

En pop-off-ventil gjør jo nettopp det - åpner opp om det blir for mye trykk fra turbo eller kompressor.

 

(dog har du sikkert rett i at Excaliburz egentlig tenker på en dumpventil...)

 

 

Sjøl kjører jeg med resirkventil og det bråker mer enn nok for min del.

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pop-off-ventil gjør jo nettopp det - åpner opp om det blir for mye trykk fra turbo eller kompressor.

 

(dog har du sikkert rett i at Excaliburz egentlig tenker på en dumpventil...)

 

 

Sjøl kjører jeg med resirkventil og det bråker mer enn nok for min del.

 

Nei! Den gjør ikke det.

Den åpner kun når det er vakum i plenumet og trykk i mellom turbo og spjeldet. Unntaket er vel at noen standard resirkulerende ventiler ala Boch på VAG og den som sitter på 323 GT-R ikke er helt tette og konstant resirkulerer litt av trykket.

 

Wastegate derimot....

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Den gjør ikke det.

Den åpner kun når det er vakum i plenumet og trykk i mellom turbo og spjeldet. Unntaket er vel at noen standard resirkulerende ventiler ala Boch på VAG og den som sitter på 323 GT-R ikke er helt tette og konstant resirkulerer litt av trykket.

 

Wastegate derimot....

 

Nei. Du snakker om en dumpventil nå, ikke en pop-off-ventil.

 

Og wastegaten er det da vel ikke noe poeng i å blande inn når man snakker om remedier på luftsiden?

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DUMPVENTILER

 

TURBOSMART Blow Off Valves ( BOV)

 

-Hvorfor trenger du en BOV også av noen kalt POP OFF:

 

Når kompressordelen i turboen, (innsug = kompressor, eksos = turbin i turboen) har et høyt turtall, som ved gasspådrag eller jevnt høyt turtall på motoren, vil kompressoren spinne opp.

 

Når gasspedalen slippes vil trykket som kompressoren trykker med treffe det stengte gasspjeldet, dette medfører at hastigheten til turbinen brått blir redusert. Dette medfører store belastninger på kompressor, slanger, gassjeld, hele innsugsystemet med andre ord. Det kreves også en del energi for å få spunnet opp kompressoren igjen ved gearskift osv.

 

For å unngå dette kan man montere inn en BOV den virker på følgende måte:

 

Når gasspjeldet stenges vil trykket som kompressoren har bygd opp, slippes ut i friluft eller tilbake i innsuget etter gasspjeldet slik at kompressoren spinner fritt og uten motstand. Dette gjør at kompressoren kommer raskere opp i turtall og man vil få brukt mer av motorens moment på et laver motorturtall, fordi turbotrykket kommer tidligere.

Så slutt å whine...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tror at det automatisk er korrekt hvis de kan sitere fra en annen hvilken som helst plass på nettet. Og i allefall hvis sitatet er på engelsk...

 

raboc:

Du har rett, han beskrev funksjonen på en påpp-åff ventil. Men det var vel avlastningsventil det var snakk om.

 

Og det at en slik ventil kan forbedre responsen, har jeg tilgode og få oppleve enda...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel,javel...men kan noen forklare enkelt og greitt forskjellen på en pop-off-ventil og en bov/dumpventil da???

 

En pop-off-ventil er overtrykksventil, typisk sitter den på innsuget og er egentlig bare ei 'plate holdt på plass av ei fjær'. Nå trykket blir for høyt (slik at kraften på plata blir større enn fjærkraften) så åpner ventilen. En slik ventil er ofte montert direkte på innsuget.

 

En bov/dumpventil sitter mellom turbo og innsug og styres av vakum fra innsuget. Den bryr seg i utgangspunktet ikke om trykk, men åpnes når man går av gassen og det blir vakum i innsuget. Ved å slippe ut/resirkulere lufta som alt har passert turboen oppnår man både mindre slitasje på turbo (som ellers vil stå og slå luft mot gasspjeldet) og man oppnår at turboen ikke bremses like mye ved girskift.

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pop-off-ventil gjør jo nettopp det - åpner opp om det blir for mye trykk fra turbo eller kompressor.

 

(dog har du sikkert rett i at Excaliburz egentlig tenker på en dumpventil...)

 

 

Sjøl kjører jeg med resirkventil og det bråker mer enn nok for min del.

 

Det gjelder deg også, finn ut hvordan ting fungerer før du skriver noe... Tips.. Har du hørt om Wastergate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår