Gå til innhold

Dump ventil, HOT or NOT?

Ranger emnet


clone baby

Dump ventil, Hot or Not?  

270 stemmer

  1. 1. Dump ventil, Hot or Not?

    • Hot
      206
    • Not
      64


Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så det er altså kult når turboen`s kompressorhjul høylydt protesterer på å møte en vegg av komprimert luft ved 150000+ o/m?

 

Personlig foretrekker jeg å forsøke å unngå nettopp den lyden da den vanligvis indikerer at levetiden kan bli endel kortere enn fabrikanten opprinnelig hadde ment.

 

En en kvalitets resirkulasjons ventil eller til og med en Dumpventil er å foretrekke framfor å slite ut turboen i fortid bare fordi den lager kule lyder uten.

 

Men det finnes kanskje dem som synes ventilflyt og detonasjoner lager kule lyder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg solgte dumpen jeg hadde og har nå kjørt uten dump i 1 md, og stor trives med det. Liker desidert turbo kvittring framfor pusjende dumper, men falt litt for den ene greddy type1 men hadde en grom pris og, ca 3000 kr tror jeg :)

 

Skal jeg ha dump igjen så blir det den, lager ikke pusj lyd men slik 2f2f pipe lyd som flabbrer.

 

greddy_types_1.jpg

 

den koster 900 i sverige..send pm om du vil vite hvor.

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså kult når turboen`s kompressorhjul høylydt protesterer på å møte en vegg av komprimert luft ved 150000+ o/m?

 

Personlig foretrekker jeg å forsøke å unngå nettopp den lyden da den vanligvis indikerer at levetiden kan bli endel kortere enn fabrikanten opprinnelig hadde ment.

 

En en kvalitets resirkulasjons ventil eller til og med en Dumpventil er å foretrekke framfor å slite ut turboen i fortid bare fordi den lager kule lyder uten.

 

Men det finnes kanskje dem som synes ventilflyt og detonasjoner lager kule lyder også?

 

Hehe, så kom jo bilen min org uten da :)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump-ventilen (eller pop-off som noen sier) er der for å slippe ut trykket fra rørene mellom gass-spjeld og turbo. Dette er for å spare både turbin-hjul og gass-spjeld fra å bli skadet. Funker på den måten at når du slipper gassen, og da naturligvis også lukker gass-spjeldet, har ikke luften fra turboen noe sted å gjøre av seg. Luften blir da sluppet ut av dump-ventilen for å slippe denne "bråstoppen" i gass-spjeldet og for senere å slå tilbake på turbin-hjulet i turboen. Det gjør at både turbo og innsug slipper skade. Turboen snurrer nå med ca 100.000 rpm og opprettholder farten når luften slipper ut av dumpen og får dermed en MYE raskere spool-up igjen ved pådrag. Dump-ventil er originalt på mange turbobiler, men da uten lyd.

1997 Audi A3 1,6

1986 Audi 200 Turbo Quattro-x-

1989 Ford sierra Dohc-x-

1988 Nissan Sunny 1,3-x-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump-ventilen (eller pop-off som noen sier) er der for å slippe ut trykket fra rørene mellom gass-spjeld og turbo. Dette er for å spare både turbin-hjul og gass-spjeld fra å bli skadet. Funker på den måten at når du slipper gassen, og da naturligvis også lukker gass-spjeldet, har ikke luften fra turboen noe sted å gjøre av seg. Luften blir da sluppet ut av dump-ventilen for å slippe denne "bråstoppen" i gass-spjeldet og for senere å slå tilbake på turbin-hjulet i turboen. Det gjør at både turbo og innsug slipper skade. Turboen snurrer nå med ca 100.000 rpm og opprettholder farten når luften slipper ut av dumpen og får dermed en MYE raskere spool-up igjen ved pådrag. Dump-ventil er originalt på mange turbobiler, men da uten lyd.

 

Fint forklart :)

 

Håper folk slutter og spørre hva en dump ventil er etter som det er forklart mer enn 5 ganger her, hehe..

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lite spm tilfelle noen har peil..

 

hvordan får man rally lyden?

 

kjører all lufta rett i luftfilteret?

 

 

Det er fra responssystemet, som holder turboen i gang selv når du ikke gir gass.

 

 

Fint forklart :)

 

Håper folk slutter og spørre hva en dump ventil er etter som det er forklart mer enn 5 ganger her, hehe..

 

 

Meget fint forklart, bortsett fra at dumpventil og popp-off ikke er det samme da... ;) Så noen som ikke klarer å lese tidligerer i posten kommer sikkert til å spørre mer lol

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fra responssystemet, som holder turboen i gang selv når du ikke gir gass.

 

 

 

 

 

Meget fint forklart, bortsett fra at dumpventil og popp-off ikke er det samme da... ;) Så noen som ikke klarer å lese tidligerer i posten kommer sikkert til å spørre mer lol

 

Hehe, derfor må vi ha en post som sticky ang dump, popp osv.. ;) Noen som føler seg kvalifisert til og lage en slik post en gang for alle? :)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke jeg.. tror en av de vanlige rx7-kara får lage en slik. Burde kanskje ha en sticky på turboteknologi generellt? Mye meninger ute og går der..

 

Kanskje jokkvahl? han øærte meg forskjellen ihvertfall.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fra responssystemet, som holder turboen i gang selv når du ikke gir gass.

 

 

 

 

 

Meget fint forklart, bortsett fra at dumpventil og popp-off ikke er det samme da... ;) Så noen som ikke klarer å lese tidligerer i posten kommer sikkert til å spørre mer lol

 

Jeg har da alltid ment at det er samme bolla med annet fyll, asså, to ord for samme sak? noen som er uenige? begrunn isåfall... bør helst ha en GOD grunn..

1997 Audi A3 1,6

1986 Audi 200 Turbo Quattro-x-

1989 Ford sierra Dohc-x-

1988 Nissan Sunny 1,3-x-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop-off er en sikkerhetsventil som utløses hvis du skulle lade over et forhåndsinnstilt trykk. F-eks, hvis noe går galt, og du prulselig får 2 kg trykk, så vil den utløses og slippe alt trykket ut i friluft. Den er ikke i funksjon ved vanlig kjøring. Kun hvis trykket skulle overstige den forhåndsinnstilte verdien.

 

Vet ikke helt hva den er godt for.. Må være hvis wastegaten skulle låse seg. eller om den skal brukes for å hindre lading over en viss grense i racing, etc.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår