Gå til innhold

Endelig tas dette opp i media! (Tåkelys-igjen)

Ranger emnet


KaldBlod

Anbefalte innlegg

Originally posted by awt

Jeg traff nettopp på en uniformert politibil med tåkelys og nærlys.

 

Treger meg ihjel på hvorfor jeg ikke blinket på den, for så å håpe at de stoppet meg.

 

Uansett, de kan ikke forvente folk kjører med tåkelys av, når politiet selv kjører med de på, da vil folk tro det iallefall er lov.

Er helt enig med det du sier. Har selv også møt flere V70'er med nærlys og tåkelys.

 

BTW. Så har begge pærene i tåkelysene min ryki, så dette er ikke noe problem for min del, for tiden...

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Problemet er vel strengt tatt de idiotene som monterer tåkelysene selv og stiller dem til å lyse omtrent rett opp - eller har stein gærne hornhinner og skal stille dem på øyemål. Kom ikke å si at det da er "bare å la være å se på lysa", for da vurderer jeg sterkt å sette på fjernlys konstant og lime fast bryteren ("Det er jo bare å la være å se på lysa mine??") på bilen min.

 

...forbannade tåkelyshorer... Det ser ikke tøft ut heller, skal du ha bilen din til å se så jævlig mye lavere ut, så senk den!!

 

Og appropo det: Gleder meg noe grønnjævlig til å kjøre oppover mot Trondheim i morra på juleferie og møte alle snøsokkene som har lessa Passat'en sin eller hva dem nå kjører, med julegaver annen tung drit baki og ikke gidder å stille ned lysa (de fleste nye biler har justering for dette) = lys som lyser rett opp i tryne på deg.

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne fjernlys og tåkelys og nærlys er vell litt overdriving? Man blir så klart blenda av fjernlys, men du må lære deg å kjøre å ikke stirre rett på lysa til denne passaten da vell. Dette er typisk nybegynnerfeil! Å lysstyrken blir ikke så mye sterkere av nærlys/grøftelys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sibba

Å lysstyrken blir ikke så mye sterkere av nærlys/grøftelys!

 

VELDIG, VELDIG FEIL!

 

De skal ikke benyttes sammen, og det er en grunn til det... suppehue.. ;)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys, kurvelys, spredere er akkurat samme greiene..

 

For dem som tror at dem ser bedre med kombinasjonen tåkelys/kjørelys:

 

"Som det står i artikkelen i VG, så lyser kurve/tåkelys opp et felt på 15-20 meter foran bilen. Dermed tiltrekkes synet dette feltet og det som skjer lenger fram i veibanen er vanskelig å se. Så et lite regnestykke forteller at ved bruk av kurve/tåkelys må farten reduseres kraftig. La oss ta utgangspunkt i maks lengde, altså 20 meter. Reaksajonstid ca 1 sekund, og for å ikke gjøre dette alt for komplisert, med tanke på føre og stopplengde o.l. så sier vi at man trenger ca 3 sekunder på å stoppe. Det vil si: 20meter/3sekunder = 6,66m/s noe som tilsvarer snaut 24 km/t.

Dette er som sagt en del forenklet og bare ca tall... så sannsynligvis vil forsvarlig hastighet være enda litt lavere.

Kort fortalt ødelegger tåkelys for deg hvis du kjører fortere enn ca 20 km/t"

 

Vg artikkel

Sitat fra tidligere diskusjon..

 

Så hva er poenget med å kjøre med 2sett lys????

Førstemann til å svare noe annet enn at det ser tøft ut får en premie av meg...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B.T.i

Så hva er poenget med å kjøre med 2sett lys????

Førstemann til å svare noe annet enn at det ser tøft ut får en premie av meg...

 

Hm, man liker å få bøter angående feil lysbruk? :D

Man vet ikke hva knappen er til? (Vet om tilfeller der dette er grunnen.)

 

Men i de fleste tilfeller er vel grunen at de fleste synes det ser tøft ut, eller at folk tror de ser bedre med de på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by awt

 

Hm, man liker å få bøter angående feil lysbruk? :D

Man vet ikke hva knappen er til? (Vet om tilfeller der dette er grunnen.)

 

Men grunnen er vel at de fleste synes det ser tøft ut, de som ikke syns det ser tøft ut tror de ser bedre med de på.

 

 

Hehe, ganske bra svar..

Premien er lønn i himmelen, skal det sendes eller?:D

 

Men, uansett, jeg vet om ting som er mer irriterende enn biler med for mye lys, nemlig dem som kjører uten lys.. Var nettopp på Shell å kjøpte snus, da møtte jeg en tosk som kjørte uten lys. Det er bekmørkt ute og mannen kjører på 2fils "motorvei" uten lys:rolleyes:

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har funnet ut når jeg har bruk for tåkelys. Når jeg skal svinge inn i innkjørselen til en fyr på avisruta mi som har bikkja bundet til huset sitt akkurat rundt svingen. Noen ganger står den i veien og da er det greit å se litt til siden.

 

Utover det blender man bare seg selv. Skjønner ikke at det er folk som kan påstå noe annet. Man lyser da ikke med lommelykta i bakken foran føttene når man skal se 20 meter foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommy_erwin

Jeg har funnet ut når jeg har bruk for tåkelys. Når jeg skal svinge inn i innkjørselen til en fyr på avisruta mi som har bikkja bundet til huset sitt akkurat rundt svingen. Noen ganger står den i veien og da er det greit å se litt til siden.

 

Utover det blender man bare seg selv. Skjønner ikke at det er folk som kan påstå noe annet. Man lyser da ikke med lommelykta i bakken foran føttene når man skal se 20 meter foran seg.

 

WORD!

 

det værste er at det er sjukt mange som bruker tåkelysene om dagen.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). §15.5:

"Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, kjørte å går hjem fra jobben, og lå bak en råner i en granada stasjonsvogn, han hadde grønne tålelys, eller hva skal jeg kalle det, grønne "dioder" som lyste da ut slik som tåkelys jør, ikke noe fancy,eller dyrt, så ut som hjemme mekk, han kjørte også på parklys. det så utrolig tett ut....

 

jeg kjører personlig alltid på nærlys, og da fjernlys i mørket, bløender alltid folk som har feil lysbruk, og digger selv grøftelys, selv om dette kan resultere i ulovlig lys-bruk...

 

har ikke det selv, men skal anskaffe.

 

- tror multen er like stor uansett hvor disse lysene lyser jeg men.... - selv ned i asfalten..

- 1500,- er mye peng..

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prizma

hmm, kjørte å går hjem fra jobben, og lå bak en råner i en granada stasjonsvogn, han hadde grønne tålelys, eller hva skal jeg kalle det, grønne "dioder" som lyste da ut slik som tåkelys jør, ikke noe fancy,eller dyrt, så ut som hjemme mekk, han kjørte også på parklys. det så utrolig tett ut....

 

jeg kjører personlig alltid på nærlys, og da fjernlys i mørket, bløender alltid folk som har feil lysbruk, og digger selv grøftelys, selv om dette kan resultere i ulovlig lys-bruk...

 

har ikke det selv, men skal anskaffe.

 

- tror multen er like stor uansett hvor disse lysene lyser jeg men.... - selv ned i asfalten..

- 1500,- er mye peng..

 

bump: nyere bimmere har jo orginalt innstille på disse tåkelysene på langlys eller noe? hehe, hva sier disse gutta om multer ;)

 

- dette er orgå et lang-diskutert tema, med mange tråder..

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår