Gå til innhold

Endelig tas dette opp i media! (Tåkelys-igjen)

Ranger emnet


KaldBlod

Anbefalte innlegg

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har selv fabrikk monterte tåkelys på bilen min, og tror ikke de blender.

 

For det første så betyr ikke Fabrikkmontert at ting ikke er sjenerende eller 100% rett, skal ikke mye påkjenning til for at et tåkelys beveger seg en grad eller to iløpet av noen års bruk..

 

Vet alle mener at jeg ser mye dårligere med tåkelys og fjernlys, men er ikke enig når jeg sammenligner med og uten tåkelysene.

 

Naturlovene er dessverre imot deg her, såfremst du kjører fortere enn la oss si ca.20km/t så er bare tåkelysene et minus for sikten din..

 

Problemet med å bruke de sammen med fjernlys er jo at de ikke går av og på sammen med fjernlys og det blir for mye styr å ta de av og på manuelt når du møter en bil.

 

Å bruke tåke og fjernlys er som å pisse på seg når en fryser, først er det godt å varmt, så.....

Hele poenget med fjernlys er jo at du skal se lengre frem, at du skal kunne flytte blikket lengre frem, noe som da ikke går når de 20m foran bilen din er helt opplyst, blikket ditt trekker seg dit automatisk..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kombinere nærlys og tåkelys er bare lov i ekstreme værforhold / eksepsjonelt svingete veier. Boten er kr 2000.-.

 

 

Hva tenker du på da? Nødverge paragrafen:) Har blitt postet veldig mange ganger før, men tåkelys og nærlys kan ikke nyttes sammen. Står klart og tydelig i loven. Men ellers er vi enige :)

Jeg har også tåkelys integrert i frontfangeren, men av en eller annen grunn kjører jeg ikke med dem på.... Jeg lurer på om det er mangel på oppdragelse eller EQ som gjør at enkelte oppfører seg som de gjør?

 

Men jeg skal legge til at jeg ikke blender de som har veldig svake tåkelys. Blender kun det som sjenerer meg. Peugeot 406 er et eksempel på en bil med grusomme originale tåkelys.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på da? Nødverge paragrafen:) Har blitt postet veldig mange ganger før, men tåkelys og nærlys kan ikke nyttes sammen. Står klart og tydelig i loven. Men ellers er vi enige :)

Jeg har også tåkelys integrert i frontfangeren, men av en eller annen grunn kjører jeg ikke med dem på.... Jeg lurer på om det er mangel på oppdragelse eller EQ som gjør at enkelte oppfører seg som de gjør?

 

Men jeg skal legge til at jeg ikke blender de som har veldig svake tåkelys. Blender kun det som sjenerer meg. Peugeot 406 er et eksempel på en bil med grusomme originale tåkelys.

 

Sitat VG, dog noe uklart:

 

Tåkelys er forbudt å bruke sammen med nærlys, og såkalt kurve-/tåkelys skal bare brukes i tett tåke, sterk nedbør eller på vei som har ekstremt skarpe svinger

 

Har hittil aldri opplevd værforhold eller svinger der tåke/kurve-lys hjalp meg, selv tett tåke. De slipper for mye strølys oppover som hindrer sikten. Xenon-projektorene derimot som kutter lyset helt perfekt og som omtrent ikke strør noe som helst oppover, DET funker i tåke!

 

 

Artig at du sku nevne 406, har selv irritert meg over at grøftelysene på akkurat den modellen er helt døden:

 

959242-bilde1-406013.jpg

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på da? Nødverge paragrafen:) Har blitt postet veldig mange ganger før, men tåkelys og nærlys kan ikke nyttes sammen. Står klart og tydelig i loven. Men ellers er vi enige :)

Jeg har også tåkelys integrert i frontfangeren, men av en eller annen grunn kjører jeg ikke med dem på.... Jeg lurer på om det er mangel på oppdragelse eller EQ som gjør at enkelte oppfører seg som de gjør?

 

Men jeg skal legge til at jeg ikke blender de som har veldig svake tåkelys. Blender kun det som sjenerer meg. Peugeot 406 er et eksempel på en bil med grusomme originale tåkelys.

 

de har jo fått navnet av en grunn smarten!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tpkelys med nærlys kan brukes, så lenge det ikke er klart vær, dag eller natt. Ved regn, tåke, snøfall og ekstremt kurvete veier kan det brukes, står klart og tydelig i loven

 

Jeg ler. Finn den paragrafen til meg.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol.. Føler nesten at jeg er med i skjult kamera eller noe.. Ser ut som at det er om å gjøre å overgå hverandre med idiotiske grunner til bruk av tåkelys.

 

Har du bra batteri, high octane? Eller kjører du kanskje veldig mye? Strømmen blir ganske fort borte når du parkerer med lysene på.

 

Ryeng: Jepp.. De fleste saker har en lys side, på forskjellige måter.

 

Det beste med tåkelys-aper er at de ofte kjører rundt med defekte parklyspærer og tåkelyspærer, ofte på grunn av at lufta er kaldere nede ved bakken. Da ser dere ENDA smartere ut! Stå på!

 

Så lenge bilen går,er grøftelysene påslått.

Og jeg skrur de av før jeg er på EU kontroll.

Ja det går an å trykke på knappen,men jeg har grøftelys og jeg kjører så mye jeg vil med dem uten at noen kan gjøre noe som helst med det.

Jeg tror også at økonomien min tåler en aldri så liten bot.(2000,-)

Men,kommer helt sikkert aldri til å bli stoppet.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Remye: Vis meg den paragrafen du. Lykke til, for du kan ikke loven. Den står ikke der. Hvor mange ganger må jeg skrive det?

Hadde du lest loven istedenfor å late som om du har gjort det, hadde du lest at "Tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys". Hvor liten teskje må du ha det inn med?

 

Til DCA: Du er en idiot, og det har du bevist opptil flere ganger i denne tråden. Jeg anbefaler deg å la være å uttale deg noe mere, da du bare driter deg mer og mer ut.

 

Til Kaldblod: Takk.

 

Til High Octane: Les det jeg skrev til DCA. Lykke til med livet ditt. Jeg synes synd på deg.

 

Til thklinge: Vi er nok enige. Og jeg ville ikke stolt på tabloidavisene. Sjekk heller loven :) At tåkelys kun skal brukes i sterk nedbør eller skarpe svinger betyr ikke at det er lov å bruke det sammen med nærlys. VG har sakset fra NAF uten å få med hele teksten.

 

 

EDIT: Til de som utmerker seg med sin inkompetanse:

Dette finner du i kjøretøyforskriftenes kapittel 28.

§15 nr. 5: "Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan IKKE NYTTES SAMMEN MED NÆRLYS. "

 

(Står ikke med store bokstaver, men jeg satt på caps lock for at alle skal få det med seg videre i tråden. Da kan vi slutte å diskutere lovligheten, og fortsette å diskutere unyttigheten.)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til DCA: Du er en idiot, og det har du bevist opptil flere ganger i denne tråden. Jeg anbefaler deg å la være å uttale deg noe mere, da du bare driter deg mer og mer ut.

 

QUOTE]

 

hadde jeg vært like idiot som deg og kjørt saab hadde jeg kanskje tatt meg nær av deg!

jeg kjører med tåkelys og driter i alle dere som bryr dere om det...jeg kan betale boten og fortsatt le av det...

å huff hvor provosert mange ble nå...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår