Gå til innhold

Praksis for registerreim bytte

Ranger emnet


Janks

Anbefalte innlegg

Min Golf IV 2002 modell med kilometerstand rundt 199 000 endte opp med ødelagte ventiler og havarert motor i og med løpe- og strammehjulet som skal ha kilt seg og ødelagt registerreimen.

Bilen har alltid vært på service hos merkeverkstedet, men registerreim bytte ble gjort hos Snap Drive i oktober 2008 på kilometerstand 111 695.

Snap Drive har i anledning havariet fortalt meg at de praktiserer en 5 års regel med registerreim bytte på denne type bil etter 5 år eventuelt 120 000 kilometer dersom kjørelengden nås før de 5 årene, og hvorav 5 års regelen praktiseres i og med den mulige morkenheten i registerreimen.

Merkeverkstedene derimot praktiserer ikke den samme 5 års regelen lenger. Servicemarkedslederen har fortalt meg at praktisen ble stoppet for rundt 10 år siden, i og med en oppdatert verkstedslitteratur fra VW fabrikken, og de etterser nå istedet tilstanden på registerreimen.

Jeg er nå i krangel med merkeverkstedet og importør Harald A. Møller om den nå manglende praksisen deres som resulterte i den nå unødvendig havarerte motoren. Det at bilen idag hadde vært i kjørbar stand dersom den istedet hadde vært på service hos Snap Drive forblir kun tullete.

Hverken merkeverkstedet eller importøren ønsker å komme med noen detaljert redegjørelse rundt den tidligere praksisen. Importøren henviser bare til merkeverkstedet, og merkeverkstedet kommer ikke med noen begrunnelse for hvorfor praksisen egentlig ble stoppet. En merkeverksteds kundebehandler (som antas å ha forsnakket seg) har fortalt meg at importøren kom med instruksene om å stoppe praksisen for med det å slippe en mengde mas fra bileiere som kranglet på at registerreimen burde vare lenger.

Finnes det noen på forumet her med kjennskap til merkeverkstedenes tidligere praksis med bruk av 5 års regelen? Når tid ble praksisen egentlig stoppet? Og hva var den egentlige begrunnelsen for den gang å stoppe den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv skriver, så hadde dette ingenting med registerreim intervall å gjøre - det er helt og holdent lageret i løpe/strammehjul som har skjært seg og låst seg, som med følge har resultert i en reim som har røket. 

 

Når det gjelder praksisen ved "5 års regelen" så avviker de fra tidligere gitte instrukser, det skal da ha kommet en servicebulletin fra VAG på at tidsintervallet skal fjernes og reima skal sjekkes og byttes på skjønn. Jeg jobber ikke på VAG knyttet verksted, så vet ikke hvilken praksis og instruks de har fått fra fabrikk.

 

En annen ting som kan være en medvirkende årsak her, er løpe- og strammehjul, ble de byttet sammen med reg.reim? Hvis ikke så er de nå 14-15 år gamle og egentlig et under at de har holdt så lenge.

 

Husk; registerreim er lagd av gummi og dertil er den å regne som ferskvare på lik linje med dekk, med mindre produsent opplyser spesifikt at intervall er 10år (eller annet gitt tidsintervall) bør du alltid bytte reima på 120'/5år.

 

Dessverre vil du aldri få verken Snap Drive eller Møller på banen for å kunne dekke kostnaden.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreim byttet hos Snap Drive i 2008 var inneholdende alle de nødvendige komponentene med registerreimen, løpe- og strammehjulet og vannpumpen.

Jeg har absolutt ingen forståelse for at VW fabrikken i sin tid kom med instruksene om å stoppe praksisen med 5 års regelen. Registerreimen er som ferskvare å regne som du selv sier det. Med den mulige morkenheten så må 5 års regelen nødvendigvis gjeninnføres for med det å slippe å måtte se flere frustrerte bileiere med unødvendig havarerte motorer. Dersom dagens praksis hadde vært inneholdende 5 års regelen så hadde registerreimen, løpe- og strammehjulet og vannpumpen på bilen min vært byttet for andre gang for hele 3 år siden, og bilen hadde med det vært i kjørbar stand idag.

Det at VW fabrikken, importøren og de mange merkeverkstedene ikke tar inn over seg den manglende praksisen, men istedet lar vedlikeholdet og den tekniske tilstanden på registerreimen bli som Lotto å regne med mulige resulterende motorhavarier langs veiene, er intet annet enn kun direkte provoserende. Siste ord i denne saken er følgelig ikke sagt før de nevnte aktørene tar innover seg alvoret i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Jesper her. Bytte av registrer er ved 5 år/120 km.

Når det gjelder bytte på lengere intevaller så blir dette sjekket på service. Om det er nødvendig med bytte tidligere en antatt. Nå kjører jeg selv aldri mer en 5 år. Som er max med samme register. Og da blir løpehjul strammehjul alt byttet.

Om det ble bare byttet reim vannpumpe, så har vel hjula blitt dårligere/slitt etter vert og løsnet. Og revet med seg reima og resten.

 

Nå er det sjelden at det blir haveri etter bytte av reim og løpehjul strammehjul og alt,det går fint å kjøre litt på overtid. Men om alle hjula er gamle og ikke har blitt byttet så er vel det som er årsaken til at bilen har rast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janks, jeg vet ikke helt hva formålet ditt er med den siste setningen.

 

Det at VW fabrikken, importøren og de mange merkeverkstedene ikke tar inn over seg den manglende praksisen, men istedet lar vedlikeholdet og den tekniske tilstanden på registerreimen bli som Lotto å regne med mulige resulterende motorhavarier langs veiene, er intet annet enn kun direkte provoserende. Siste ord i denne saken er følgelig ikke sagt før de nevnte aktørene tar innover seg alvoret i saken.

 

Som du uttrykkelig selv skriver i første post så har dette havariet ingenting med tidsintervallet på reima å gjøre, det er lageret i løpe-/spennrulle som har gått fyken. 

Det kan skje etter 1år/15'km eller det trenger ikke skje på 20år/300'km men heldigvis for forbrukeren så finnes det delereklamasjon/garanti i Norge på 2år som ingen kommer utenom, så skulle det skje noe i dette tidsrommet (0-24mnd) er du "sikret" at verkstedet tar på deg dette. Men i ditt tilfelle så er det nå 8 år siden sist bytte og dermed langt over den moralske grensen for hva et verksted kan stå ansvarlig for. 

 

Ja, jeg forstår din frustrasjon og at du prøver å legge ansvaret over i hendene på Møller at reg.reim ikke er byttet på 5års intervall, men vedlikehold på en bil er alltid eier sitt ansvar, og med mindre du har en serviceavtale så står verkstedet helt uten ansvar i denne saken. Det er din oppgave å sørge for vedlikeholdet på bilen, så det er også du som må passe på at vedlikeholdet utføres til et passende tidspunkt. 

Siden tidsintervall er avviklet blir reima kun bytta på kjørelengde - noe som iofs. er helt legitimt da de undersøker tilstanden på reimen ved service og oppfordrer da til bytte hvis tilstanden på reima skulle tilsi at den ikke holder til neste service. Men igjen, her var det ikke reima som røyk av slitasje, men pga. havari på løpe-/spennrulle. Da kan ikke intervallet på reg.reimskifte settes i kontekst og legges til grunn for om bilen ville vært kjørbar eller ei. 

 

Lager i løpe-/spennrulle blir ikke dårlig med alder, slik som reima, de blir dårlige med kjørelengden - og siden du har kjørt 90'km er du under intervallet og i sådans øyne, er dette materialsvaket og igjen ikke skifteintervallet på reima som er årsaken.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mangeårige besøk hos merkeverkstedet med alt av reparasjoner og service er gjort i troen på at bilen ble ivaretatt på en best mulig måte med den best mulige vedlikeholds praksisen og det best mulige tekniske tilsynet.

Sannheten viser seg beklageligvis nå å være en helt annen.

Så lenge som en som bileier følger opp absolutt alt av service så må det ikke være opp til bileieren selv å måtte vurdere den tekniske tilstanden på bilen eller å instruere merkeverkstedet i når tid de enkelte komponentene eksempelvis registerreimen skal byttes. Som bileier må en kunne stole på at all vedlikeholds praksis hos merkeverkstedene er den korrekte, inneholdende alle de nødvendige prosedyrene.

Det at VW fabrikken i sin tid kom med instruksene om å stoppe praksisen med 5 års regelen, og med det se bort fra den mulige morkenheten i registerreimen, fortolkes for min del å ha resultert i store mangler i vedlikeholds praksisen. Min tidligere tiltro til vedlikeholds praksisen som en god praksis er fullstendig borte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder det jo fem års regelen på din bil eller 120k. Og det vil jeg nok tru du får til svar på møller også.

 

Men når det gjelder biler fra 2015 så er praksisen noe anne. Nå som bilene er litt annet utstyrt. Så nå sjekke dem når bilen er på service.

 

Men ville valgt å følge 5 års regelen.

 

Men alle gamle biler bør gå på 5 år eller 120k.

Bør også gjøre det med nyere bil når dem begynner å dra på åra alt slites.

 

Så om du har fulgt alle service og du kan dokumentere at dette skyldes slurv av verkstedet så har du krav på å få reparert dette. Noe som egentlig blir veldig vanskelig, ja kan si meg mye enig at det er mye slurv ute og går

Men har du hatt noe ulyder eller form klapring rundt reimhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så leser du ikke hva jeg skriver, eller så vil du ikke forstå det. 

 

Vi ser muligens saken på to forskjellige måter, men det er fordi du er en "rammet" forbruker og jeg er på den andre siden av situasjonen.

Ja - jeg er enig i at det er jævlig kjipt, men løpe-/spennrulle kan gå istykker på lik linje med et hjullager, bærekule, foring ol. og har ikke direkte med antall år å gjøre, men kjørelengden. 

 

Det handler overhodet ikke i å instruere verkstedet i hva de skal gjøre - det handler om at så lenge du vil ha utført en jobb som ikke står oppført på den aktuelle servicen så må du gi beskjed om det. I dette tilfellet står det at reima skal byttes på 120' og kontrolleres ved hver service og siden det ikke har vært oppdaget unormal slitasje på registerreim har ikke denne blitt byttet, med tilhørende deler.

Verkstedet, eller en mekaniker er ikke synsk og kan dermed ikke forutse at et lager skal skjære seg eller gå istykker hvis ikke det er merkbar ulyd eller slakk.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen UK’s hjelpesider og deres svar på anbefalte skiftintervall er svært så interessant i denne sammenheng.

Se http://www.volkswagen.co.uk/need-help/owners/cambelt-change

Importør Harald A. Møller sier i sin epost til meg at de alltid forholder seg til vedlikeholds programmet som utgis av produsenten Volkswagen AG.

Hvordan kan det da ha seg at Volkswagen Norge har endt opp med se bort fra den tidligere 5 års regelen med registerreim bytte på denne type bil etter 5 år, mens Volkswagen UK den dag idag anbefaler at registerreimen byttes allerede etter 4 år?

En merkeverksteds kundebehandler som antas å ha forsnakket seg har fortalt meg at importøren kom med instruksene om å stoppe praksisen for med det å slippe en mengde mas fra bileiere som kranglet på at registerreimen burde vare lenger. Har Volkswagen UK historisk ikke hatt det samme maset fra de britiske bileierne opp igjennom tiden som Volkswagen Norge skal ha hatt det med de norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min til nå siste epost til importøren idag etter at de nå sier å ha gjort seg ferdige med saken:

Jeg har absolutt ingen tiltro til dagens vedlikeholds program som sies å komme fra produsenten. Etter den uheldige hendelsen med den resulterende havarerte motoren finnes at bortimot alle med kunnskaper om bil omtaler registerreimen som ferskvare i og med gummien i den, med derav behov for uansett å måtte bytte den innen 5 år uansett kjørelengde, i og med den mulige morkenheten i den. Bortimot alle, bare ikke Volkswagen selv, som istedet velger å ville gi de mange bileierne de mulige havariene, vel vitende om at havariene statistisk sett dukker opp etter at garantiperioden er utløpt. Det er i det hele tatt skammelig at Volkswagen ikke viser mer interesse for bilene og bileierne. Når det er sagt så skal det samtidig sies at Volkswagen slettes ikke er enig med seg selv overalt i denne verden, heller ikke i dette landet. Jeg har kommet med eksempelet med Volkswagen UK som kommer med sine anbefalinger om at registerreimen må byttes allerede etter 4 år. Jeg er eksempelvis også nå gjort kjent med at en kunde hos den norske Volkswagen merkeforhandleren Gumpens Auto for 2 år siden ble fortalt at registerreimen uansett skal byttes etter 5 år uansett kjørelengde. Det at Volkswagen med dette ikke er enig med seg selv, og det at de mulige havariene bestemmes av hvorhen en bor i dette landet eller denne verden ellers forblir enda mer skammelig.

Den defekte spennrullen har ingenting å si i denne saken. Det at garantiperioden og reklamasjonsretten er utløpt har heller ingenting å si i denne saken. Dersom Volkswagen overalt i dette landet og verden ellers hadde regnet registerreimen som ferskvare tilsvarende som andre med kunnskaper om bil gjør det så hadde registerreimen, løpe- og strammehjulet og vannpumpen på bilen vært byttet for andre gang for hele 3 år siden, og bilen hadde med det vært i kjørbar stand idag. Denne saken handler kun om det manglende vedlikeholds programmet og ingenting annet.

Det er i det hele tatt veldig leit å se den manglende forståelsen av alt sammen hos Volkswagen.

Dere anser dere nå selv som ferdige med saken, hvilket blir enda mer leit.

Jeg derimot anser saken og den komplette historien rundt den som kun innledningsvise påbegynt. Jeg lar meg til de grader provosere av den, jeg glemmer den aldri, og jeg kommer til å formidle den til alle og enhver i enhver passende anledning i fortsettelsen.

Jeg har generelt sett nå mistet all tiltro til Volkswagen som troverdig. Jeg innser nå at jeg aldri skulle ha kjøpt min Volkswagen Golf, som jeg nå omtaler kun som det desidert største tabbekjøp. Jeg skulle heller aldri ha kjøpt min Volkswagen Transporter som jeg kjøpte brukt dette året i troen på at Volkswagen var noe som en kunne stole på, og den selges nå snarest mulig på tross av garantitiden som så langt ikke er utløpt. Det blir aldri noensinne noen Volkswagen bil på meg igjen, forhåpentligvis heller ikke på noen av mine slektninger, mine venner, mine naboer, mine arbeidskollegaer, diverse bilforum nettbrukere og andre rundt om i dette landet og verden ellers som i fortsettelsen blir fortalt den begredelige historien om det manglende vedlikeholds programmet, og det at Volkswagen som selvfølgelig selv vet at det burde ha vært langt bedre rutiner på dette lar den enkelte bileieren selv sitte med alle kostnadene og alle ulempene dersom det ender i havari.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår