Gå til innhold

Janks

Bruker
  • Innholdsteller

    29
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Janks's Achievements

  1. Jeg kjøpte igår en original Volvo frostvæske til min Volvo V70 2010 modell (diesel, 2 400 cm3, 175 HK) i og med varslingen om lavt frostvæskenivå. Den kjøpte frostvæsken er grønn, eller grønnblå. Når jeg idag åpnet panseret på bilen så viser den eksisterende frostvæsken i frostvæske-beholderen seg å være gul, eller brungul, og altså ikke grønn, eller grønnblå. Kan den grønne (grønnblå) frostvæsken blandes med den eksisterende gule (brungule)?
  2. Hva er intervallet på bremsevæske skift på min Peugeot 307 årsmodell 2001 bensin 1,6 liters bensin motor med 109 hk? Bremsevæsken ble sist byttet på service i oktober 2015 på kilometerstand 170412 samtidig med bytte av en hel rekke bremsedeler overalt på bilen. Med dagens kilometerstand på 182331 så har den vært kjørt kun 12000 kilometer og bremsevæsken skal vel med det være grei på både kilometer og tid siden sist.
  3. Hva er intervallet på registerreim bytte på min Peugeot 307 årsmodell 2001 med 1,6 liters bensin motor med 109 hk? Registerreimen finnes å ha blitt byttet i mars 2011 på kilometerstand 115135. Med dagens kilometerstand på 182331 så har reimen vært kjørt kun 67 196 km hvilket vel skal være veldig greit, men med 6 år siden den gang så bør den vel nå likevel byttes i og med den mer generelle 5 års regelen og den mulige resulterende morkenheten i reimen? Og tåler denne motoren en eventuell uheldig hendelse med at reimen ryker, eller krasjer alt av ventiler etc. med totalhavari?
  4. Bilen er nå operativ igjen uten noen mangler. Ingen problemer altså hverken med den innvendige BSI kontrollenheten eller den utvendige BSM kontrollenheten. Det viser seg at Peugeot 307 har innebygget en noe spesiell Economic Mode som slås automatisert på når eksempelvis batteriet feiler og bilen ikke lar seg starte igjen. Economic Mode aktiveres da med tanke på å spare bilen for unødig strømforbruk, ved å deaktivere eksempelvis hovedlysene, blinklysene, vindusviskerne, vindusheisene etc. Det at bilen ikke lot seg starte med det nye supre Sønnak Superline batteriet med 62 Ah kapasitet og 540 A startstrøm må da ha skyldtes at batteriet ikke var fullstendig ladet når det ble kjøpt nytt hvilket det vel skulle ha vært. Bilen ble startet ved å rulle den igang, og etter en første kjøretur så starter den nå som ei klokke. Economic Mode ble samtidig automatisert deaktivert, og alt det elektroniske er med det operativt igjen. Sikkert mange med meg som ikke har hørt om denne veldig spesielle Economic Mode mekanismen, og som med det tilsvarende som meg da tror at begge de 2 kontrollenhetene er blitt fullstendig korrupte med resulterende titusenvis av kroner tapt dersom en skulle ville tenke på å reparere det.
  5. Min Peugeot 307 årsmodell 2001 har ikke villet starte de siste dagene, og BSI enheten antas å være problemet siden heller ikke hovedlysene, blinklysene, vindusviskerne eller vindusheisene virker lenger. En brukt BSI enhet som passer min bil finnes på nettet hos Autoparts24 http://www.autopart24.no Har du erfaringer med Autoparts24? Er de til å stole på?
  6. Hvorhen er egentlig BSI plassert? Er det i den samme dingsen som sikringsboksen, altså det som hos opphoggerne kalles sinkringsboks/el. sentral? Har du ca. pris på hva BSI koster ny? Og kan den eventuelt plukkes fra en hvilken som helst brukt Peugeot 307?
  7. Jeg har nå byttet batteriet. Startproblemet som oppstod for noen dager siden skyldtes uansett ikke det gamle batteriet. I forkant av batteri byttet fantes nemlig bilen imorges å ha store mangler på det elektriske, og ikke bare tenningen som først antatt. Batteriet ble uansett byttet siden det nå var veldig gammelt. Følgende ble funnet å feile før batteri ble byttet, og feiler nå fortsatt: Tenning. Hovedlys. Blinklys. Vindusviskere. Vindusheiser. Panelet med air-condition etc. er helt mørklagt. Følgende ble funnet å være OK før batteri ble byttet, og er nå fortsatt OK: Instrumentpanel inklusive panel lyset. Baklys. Parklys. Innvendig belysning. Nødblink. Signalhorn. Sentrallåsingen virker fra før ikke, siden BSI kortsluttet alle dørlåsene for et halvt år siden. Kan det tenkes at BSI dataene er blitt korrupte og skyld i alle disse manglene? Og kan en la BSI dataene rebootes på noen måte dersom de er blitt korrupte?
  8. Merkevareforhandleren ga meg faktisk en slepekrok fullstendig gratis. Det er langt billigere enn hva som gis eksempelvis på Finn.no til flere hundre kroner per slepekrok.
  9. På denne videoen brukes det en booster som tilkoples kablene under batteri byttet: https://www.carcarekiosk.com/video/2008_Peugeot_307_XT_HDi_2.0L_4_Cyl._Turbo_Diesel/battery/replace_battery Da holder klokken og radion seg, men kan det være greit med tanke også på annen elektronikk?
  10. Det er en 1,6 liters motor med eksakt slagvolum 1 587 cm3. 109 HK.
  11. Prosedyren som gis i den linkede forumposten sier følgende: 1: Åpne førerdør vinduet. 2: Åpne panseret og slå av alt elektronisk utstyr. 3: Lukk dørene og ta ut tenningsnøkkelen. 4: Vent minst 3 minutter før batteriet tas bort, og vent deretter minst 15 sekunder. 5: Kople til nytt batteri, og vent minst 10 sekunder uten å åpne dører. 6: Slå på blinklys gjennom det åpne førerdør vinduet. 7: Slå på tenningen. Du kommer heldigvis med en langt enklere prosedyre. Bilen er en Peugeot 307 årsmodell 2001 bensin.
  12. Jeg skal bytte batteriet på min Pegeout 307 og kom tilfeldigvis over denne artikkelen på nett som beskriver en prosedyre for batteri bytte: http://www.peugeotforums.com/forums/307-38/how-remove-battery-replace-without-affecting-bsi-16908/ Er det virkelig så krøkkete å bytte batteri? Hva om en ikke følger denne idiotiske prosedyren?
  13. Noen her som har erfaringer med Biltema bilbatterier? Eksempelvis dette http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-62AH-CCA-540EN-2000029843 De fås med mer batterikapasitet og kaldstartstrøm enn hos merkevareforhandleren, samtidig med at de fås til under halve prisen. Men er de gode nok?
  14. Min Peugeot 307 årsmodell 2001 finnes å ikke ha noen slepekrok pakket sammen med reservehjulet, og kan med det nå ikke slepes. Noen her som vet hvorhen en kan kjøpe slike slepekroker?
  15. Min Peugeot 307 årsmodell 2001 har de siste dagene hatt periodiske startproblemer med at den hverken kinner eller gir annen lyd når nøkkelen vris om. Nå har bilen ikke villet starte igjen etter en kjøretur igår, og startmotoren antas å være problemet. Er det en enkel sak å bytte startmotoren selv på denne bilen?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår