Gå til innhold

HID Xenonlys Spørsmål

Ranger emnet


NinjaChrister

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Vurderer å kjøpe HID Xenonlys til min Mercedes c220 1993 modell, grunnet at langlysene lyser ekstremt dårlig. Om det er vått ute så nytter det ikke å ha langlys på.

 

På mekonomen koster et slikt sett 700kr, mens det koster 500kr på biltema. Kan jeg bare ta biltema sitt siden det er billigst? Biltema sitt xenonkitt er vel ikke noe spesielt dårligere enn hos andre?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg opp nye ledninger med rele til nær og fjern begge sider, bruk originalt ledningsnett som styrestrøm.

Kjøp Osram nightbreaker eller lignende pærer.

 

Fremdeles ikke fornøyd?

Kjøp noen Hella Rally 3003 Compact ekstralys og monter dette.

 

Blir du ikke fornøyd da, bør du vurdere en tur til optiker ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok med bra fjernlys. Jeg har selv "ulovlig" fjernlys på samtlige biler bortsett fra bobla.

Problemet kommer når du blender ned igjen, du ser ikke en skit hvis du har dårlige nærlys.

Derfor bør første pri være å få orden på det først :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men jeg har møtt utenlandske lastebiler med opptil 10 xenonbøtter på tak og lyktebøyler - intenst, ja men som bilist i mørket skal du ikke se inn i lysene. Om du ser til høyre mot hvitstripen, går det bra. Det gikk helt fint å møte lastebilen, selv om han ikke dimmet ned... Det gjelder bare å se en annen vei.

 

Om du ikke klarer det, har du ingen ting på en mørk landevei å gjøre. INGEN ting er så viktig som å se godt i mørket, spesielt på norske veier med mye svinger, telehiv og ville dyr. Derfor kaster jeg villig inn et 75w xenonkit i mine langlys, spesielt siden motkommende kjøretøy ikke skal se på mine lys uansett.. Det er ikke SÅ vanskelig :-)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de mange reelle risikoene ved å kjøre i mørket... Det er også derfor at man ikke skal blende ned før hele veistrekken mellom deg og motkommende bil er opplyst.. Uansett hvor mye det blender deg.

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste det er sant 4pekatt, men når det jeg kommer med flere tusenmetere med xenon må jeg blende ned på typ 1km uansett pga blending.

Møtende bil vil ikke se en skit hvis han får 140w xenon midt i mot.

Derfor er det også viktig med gode nærlys før en monterer ekstra fjernlys.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenon og halogen er to helt forskjellige lys,forskjellen kan sammenlignes med det gamle symetriske og halogen det var og to helt forskjellige verdener. Så derfor hvis du dimmer ned fra langlys xenon til halogen nærlys vil forskjellen bli som om du ikke har lys i nærlysene dine. Kanskje derfor du ikke blender ned og ser en annen vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår