Gå til innhold

Tollvesenet klippet skiltene mine!

Ranger emnet


pebe1

Anbefalte innlegg

Du får komme med en lov som sier at uregistrert kjøretøy skal ha kjennemerke,ordrett takk!

 

Enten så feilformulerer du eller så har du missforstått.

 

Må det være en lov om å pisse i dass'en hjemme, mtp. at det er en lov som sier at offentlig urinering er ulovlig?

 

Det fins ikke lover for alt som må/skal/kan gjøres, bare mot ting som er ulovlig!

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tråden kan jeg selvsagt stenge, men synes det hadde vært kjekt å i det minste få med hva utfallet ble for trådstarter. Tror de vil slite med å domfelle han i en eventuell rettsak ;)

Forøvrig må jeg si meg langt på vei enig med Mondeo her, lovteksten er diffus og Rsele tolker den på én måte.

 

En fin tankevekkende kommentar av Jesper :)

 

 

Tilleggskommentar: Ser JChE har stengt tråden allerede og da får det heller bli slik.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tråden kan jeg selvsagt stenge, men synes det hadde vært kjekt å i det minste få med hva utfallet ble for trådstarter. Tror de vil slite med å domfelle han i en eventuell rettsak ;)

Forøvrig må jeg si meg langt på vei enig med Mondeo her, lovteksten er diffus og Rsele tolker den på én måte.

 

En fin tankevekkende kommentar av Jesper :)

 

 

Tilleggskommentar: Ser JChE har stengt tråden allerede og da får det heller bli slik.

 

Ser ikke ut som tråden er stengt.......................................enda!

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er drittslenging er det vel ikke noe problem. Dessuten er det jo frivillig å lese..:)

Ja, det har tatt litt av, ser den, men samtidig er det litt morsomt med noe annet enn tekniske problemer og hva slags straff man får for å bli tatt i hundreoghel..... i 40 sone.

Men det er min mening

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ble visst litt kjent denne tråden ja...:) Nå kommer jeg til å EU godkjenne bilen til neste uke tipper jeg, så ordner jeg alt som skal ordnes med avgifter osv og går til tollvesenet og flytter meg ikke derfra før jeg har fått skiltene tilbake. Skal holde tråden oppdatert så fort det skjer noe!:)

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tirsdag var bilen EU-godkjent, men pga at den har stått lenge uten skilt må jeg ned til biltilsynet og levere kontrollseddel så de kan legge det inn manuelt. Men senere på dagen ringer tollvesenet. De har nå sendt saken OG skiltene videre til politiet. Skiltene er beslaglagt som bevis på dokumentforfalskning (ha ha), så da bestilte jeg skilter av vanlig type midlertidig, surt... Har forresten snakket med politiet, og de så ikke særlig alvorlig på saken for å si det sånn:)

Idag var jeg hos biltilsynet og skulle levere EU-kontrollseddel, men det kunne jeg bare glemme, for det var sendt ut kontrollseddel i 1992 (!) da bilen ble avskiltet. Så nå må bilen kontrolleres av biltilsynet mener de. Jeg sa som det er at jeg snakket med de tidligere i vår og da sa de at kontrollseddelene blir lagret i 2 eller 3 år. Siden det er så lenge siden den ble sendt ut, var det bare å registrere bilen når den var EU-godkjent. BANNE!!!!!!! Har gledet med ubeskrivelig mye til å endelig kunne få skilt på bilen i disse dager, men nå må jeg vente i en måned før neste ledige time hos biltilsynet + arbeid og etterkontroll (sannsynligvis, så pirkete som de pleier å være) (Bilen ble altså avskiltet i kontroll pga denne kontrollseddelen) Er det virkelig slik at den må godkjennes av biltilsynet også? Hva er forskjellen på deres kontroll og EU-kontrollen som nettopp ble tatt???

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet fortsetter........ hvilket DOKUMENT er det som påstås FORFALSKET, og HVORDAN er det blitt FORFALSKET ?????

 

Det er nok meget mulig at den må kontrolleres av trangsynet, de har et trangt hull bilen skal gjennom - de finner sikker at den ikke går gjennom, de finne noe feil, slik er det man får stjerner når man jobber for STOREBROR.

 

Har du prøvt annen trafikkstasjon med kortere ventetid?

 

Egersund pleier ikke ha så lang kø.... selv om det er et stykke dit for deg, ca 3+ timer hver vei antar jeg.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag var bilen EU-godkjent, men pga at den har stått lenge uten skilt må jeg ned til biltilsynet og levere kontrollseddel så de kan legge det inn manuelt. Men senere på dagen ringer tollvesenet. De har nå sendt saken OG skiltene videre til politiet. Skiltene er beslaglagt som bevis på dokumentforfalskning (ha ha), så da bestilte jeg skilter av vanlig type midlertidig, surt... Har forresten snakket med politiet, og de så ikke særlig alvorlig på saken for å si det sånn:)

Idag var jeg hos biltilsynet og skulle levere EU-kontrollseddel, men det kunne jeg bare glemme, for det var sendt ut kontrollseddel i 1992 (!) da bilen ble avskiltet. Så nå må bilen kontrolleres av biltilsynet mener de. Jeg sa som det er at jeg snakket med de tidligere i vår og da sa de at kontrollseddelene blir lagret i 2 eller 3 år. Siden det er så lenge siden den ble sendt ut, var det bare å registrere bilen når den var EU-godkjent. BANNE!!!!!!! Har gledet med ubeskrivelig mye til å endelig kunne få skilt på bilen i disse dager, men nå må jeg vente i en måned før neste ledige time hos biltilsynet + arbeid og etterkontroll (sannsynligvis, så pirkete som de pleier å være) (Bilen ble altså avskiltet i kontroll pga denne kontrollseddelen) Er det virkelig slik at den må godkjennes av biltilsynet også? Hva er forskjellen på deres kontroll og EU-kontrollen som nettopp ble tatt???

 

Hvis det henger ved at bilen må forrevises SVV før den kan få skilter igjen da MÅ den det. SVV er øvre kontrollorgan de kontrollerer også verkstedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo: Jeg må si meg helt enig med deg i denne saken, du er også en av få som har greid å forholde deg 100% saklig gjennom hele debatten. Hvis det er slik Rsele TROR, er det helt lovlig å inneha skiltene for gitte bil i denne tråden, det er også helt lovlig å holde skiltene i hånden 1mm forran skiltholderen, men med en gang jeg fester dem har jeg brutt loven og forfalsket "dokumentet". Dette gir for meg NULL mening.

 

Rsele: Det svaret du fikk fra SVv forandrer ingen ting, det at du mener det er en fasit finner jeg noe merkelig da § 2-1 - § 2-6 ikke omhandler problemstillingen vi diskuterer på NOEN måte. Hvis du ser på Vegtrafikkloven, som også omhandler registrering av motorvogn vil du se att det står:

 

§ 1. Lovens område.

 

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

 

Trådstarters bil var IKKE i trafikk eller "på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn", ergo gjelder IKKE vegtrafikkloven for trådstarters bil.

 

Når det gjelder forskriften om bruk av kjøretøy som du og SVv henviser til kan du se under kapittel 1 att det står:

 

§ 1-1. Anvendelsesområde

 

Denne forskrift gjelder all bruk av kjøretøy hvis ikke annet framgår av den enkelte paragraf.

 

Det at du mener trådstarters bil var i bruk det sekundet han festet skiltene på bilen er din personlige mening og kan ikke anses som noe annet enn synsing da det ikke fremgår noe som helst sted i forskriften.

 

Så med mindre du kan vise til en lov der det fremgår svart på hvitt att definisjonen på att ett kjøretøy er "i bruk" er i det sekundet skilter påmonteres bilen er både du og SVv ute på tynn is.

 

Jeg kan allerede opplyse deg om att under Forskrift om bruk av kjøretøy § 1-2. Definisjoner, fremgår det ingen definisjon på når ett kjøretøy er i bruk, heller ikke i vegtrafikkloven, heller ikke i forskrift om krav til kjøretøy av 25. januar 1990 nr. 91 og heller ikke i forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) av 4. oktober 1994 nr. 918.

 

Så uten en definisjon fastslått i lov, så finner jeg det mest logisk, slik som Modeo har påpekt, å anse trådstarters bil som ikke i bruk.

 

Hva er en bil konstruert for? Hva er bruksområdet til en bil? Jo den er konstruert for å kjøre. Da faller det meg logisk inn att en bil som ikke kjører, ikke er i bruk.

 

La oss si du har en gammel motorsag som ligger bortstuet å støver ned på en låve, og en venn av deg ringer og spør om han får låne motorsagen. Sier du da: "Nei, den er i bruk"?

 

Det blir bare for dumt...

Endret av Bilpleie Gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis til Arendal. Har hørt de har drop-in en dag i uka, ring og hør når. Dessuten er de ikke så jævla vrange der.

I Kristiansand nekta de å skrive ut prøveskilter til 17. Mai, da de mistenkte alle for å bruke dem til smellebiler, men resultatet var at desto flere kjørte uten skilter. I Mandal fikk de som ville skilter. Bra jobba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår