Gå til innhold

Min VW Golf 4 Stasjonsvogn 1.6 16V

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Nå kommer vist eksosrøret i morgen,det var i oslo kl07:00 i dag morges spurte tollpost om og få hente det på terminalen i Haugesund men det var vist umulig siden det er my pack.

Gir spaken føltes mye bedre ein utrolig forskjel nå er det ikke slark,lurer på om det gamle motorfestet var med og påvirke dette da mottorfeste var bøyd nedover så motoren stod ikke rett men låg 1cm lenger ned på den siden.

Håper bilen blir lettere og få i 1gir selv om eg tror det probleme ligger inne i girkassen og er ett vanlig problem på 1.4-1.6L som har stag overføring i stedet for wire.

Fekk også flyttet ABS sensoren lenger inn,den satt noe grusomt fast men fekk flyttet skiven som stopper Sensoren og montert den mot platen.

Begge ABS sensorene er slitne og neste gang eg bestiller fra Tyskland bytter eg alle sensorene da de bare koster 12€ per stk kommer også til og bestille nye bremseskiver/klosser samt oljenivåsensor som leker litt etter den har truffet noe og vil tro den er øydelagt.

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guide til bytte av girolje på golf4/1.4L-1.6L/Manuell 5 trinns girkasse med grønt deksel i venstre hjulbue.

Dette trenger du:

Girolje 1.9L API/GL4+ 75w-90

Umbraco 17MM av pipe type som går på skralle er best,det er også greit og ha forlengere til skrallen da det letter arbeidet.

Eg brukte latmannsarm på 55-60cm selges på biltema for 179kr.

Jekk og hjulkryss

Pumpe med slange,eg brukte håndpumpe fra biltema har de i båt avdelingen.

Få girkassen opp i driftstemperatur da får du ut mer dritt fra kassen.

Venstre forhjul må av og jobben blir lettere om du kan jekke bilen godt opp,eg brukte bilens org jekk og hadde ein klosse under den husk og ha ein støttebukk eller noen dekk under bile sånn att du ikke får den over deg selv.

Bilen må stå vannrett og ikke i skråning.

 

[ATTACH]40093[/ATTACH]

Om du fjerner dekselet foran girkassen får du lettere tilgang,det er festet med 2 spesial mutterer eg brukte ei låseringtang og løsnet disse uten problem

 

[ATTACH]40094[/ATTACH]

Først løsner du denne på siden om du ikke får den av må du ikke tape ut oljen dette er påfylling hull,i dette hullet sjekker du også om girkassen har nok olje det skal være olje heilt opp til kanten.

Disse umbraco skruene sitter fast her nytter det ikke med ein liten umbraco nøkkel,du bør helst ha ein som kobles på skralle.

 

[ATTACH]40095[/ATTACH]

Bunnpluggen til girkassen,den er heilt lik pluggen til påfyllingshullet eg vasket av begge pluggene som var brune av slam.

Vent med og ta i pluggen til det slutter og dryppe eg ventet 10-15min,husk og skru i pluggen før påfylling.

 

[ATTACH]40096[/ATTACH]

Nå må bilen stå rett på bakken,se på bilen fra avstand se om den er noelunde rett.

Så pumper du inn oljen om pumpen du bruker er brukt før sjekk att den er ren,når du nærmer deg 1.5L-1.7L i girkassen må du begynne og følge med.

 

[ATTACH]40097[/ATTACH]

Når oljen treffer gjengene er det rett mengde olje,nå må pluggen settes i og dekselet på bilde1 monteres og så er det bare og hive på hjulet og :hailvw

 

 

Meiner seat og skoda bruker samme girkasse på noen av sine modeler,eg skal finne motorkodene denne guiden passer til etterhvert.Tror 1.8 motorene bruker ein annen girkasse men eineste forskjellen er påfyllingshullet som er nedenfor startmotoren.

post-68654-13804855222246_thumb.jpg

post-68654-13804855222294_thumb.jpg

post-68654-13804855222336_thumb.jpg

post-68654-13804855222377_thumb.jpg

post-68654-1380485522242_thumb.jpg

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]40098[/ATTACH]

Eg målte det som kom ut av girkassen der var det 1350ml det betyr att 550ml er borte,derfor tok og la ett hvit papp under sånn att eg ser om det er lekasjer eg.

Tørk av under tappepluggen og påfyllingshullet sånn att man tydelig ser om det leker eller ei.

 

[ATTACH]40099[/ATTACH]

Sånn såg girkasseoljen ut den var i tilegg mye tynnere enn den eg fylte på,VW/møller sier man ikke trenger og bytte men ser mange entusiaster som bytter hver 60 000km.

Hadde eg vist hvor mye slagg som var på tannhjulene eg såg inne i girkassen hadde eg kjøpt flush olje,får se etter vinteren om eg husker det.

post-68654-13804855222464_thumb.jpg

post-68654-13804855222518_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og kjørte ein tur nå og det durer i heile bilen,spesielt over 2000rpm og ved rygging.

Vurdere og sette på halve orginale foringen da eg mistenker powerflex foringen,lager lite lys når eg kjører på lavt turtall men når eg trør på durer heile bilen he he.Eksosen bråker også mer så eg tror eg har bommet med den store pakningsringen før andre katalysator skal krype under og kjenne om det komme ut falsk luft der.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til og tenke på indre drivledd, sitter disse fast med noe clips eller kan eg dra drivleddet ut og hva skjer evt om man drar det ut?

Ytre drivledd satt fast i navet og eg måtte slite for og få det av og er redd for det er noe her som er galt.

Skal bytte om halve powerflex foringen og se om det hjelper,håper det hjelper og att det ikke er noe annet som er feil.

Prøvde og jekke opp bilen på eine siden og startet den og kjørte den på giret men da er ikke lyden der,skal ta høyre side nå etterpå.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gir overføringen som tuller,er staget fra girkulen som har hoppet ut av og det verste er att det ser ut til og være under med girkulen.

 

Edit:det var ei kule som hadde hoppet av på overføringen,lyden kommer fra midtre lyddemperfeste som er knekt av så eg får lage ett midlertidligt oppheng av biltema deler.

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og nyttig å følge med på slike tråder! Kanskje du kan gjøre alle feilene for meg? :p

 

Er du interessert i å legge ut lenker til nettbutikker du har handlet fra? Jeg har lett litt og finner noen så klart, men de er ofte dyre eller gjerne tyske og da skjønner jeg fint lite...

 

Håvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På car-bock.de handler eg ein del der er det veldig billig og frakten koster bare 20€ og det er med fortollingsgebyret til posten,her kan du skifte til engelsk språk og så er det lett og handle om engelsk er vanskelig kan du bruke google translate pleier og stå på siden av søket når du søker med google.

Reservederler.24.co.no er også veldig bra priser og den er på norsk med fast frakt på 200kr vett ikke om det er inkludert moms da eg aldri har bestilt her enda men det står mer info på siden deres.

Link:http://www.reservedeler24.co.no/http://www.reservedeler24.co.no/

Skruvat.no har noe billigt men litt dårlig utvalg eg var litt uheldig med pakken min derfra.

Kjekt att du følger med i tråden min :-) ,den er litt rotete men er ein blandingstråd som eg stiller spørsmål og poster fremgangen på bilen.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på AC kompresoren når lagerene i disse er slitne kan kompressoren demonteres og lagrene byttes,rekner med gassen forsvinner.

Tenker mer på om det er veldig vanskeligt og om alle oringer/simmeringer eller og pakninger må byttes?

Kjenner det er slark i reimhjulet ikke mye men litt,AC fungerer fortsatt fint :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til og tenke på indre drivledd, sitter disse fast med noe clips eller kan eg dra drivleddet ut og hva skjer evt om man drar det ut?

Ytre drivledd satt fast i navet og eg måtte slite for og få det av og er redd for det er noe her som er galt.

Skal bytte om halve powerflex foringen og se om det hjelper,håper det hjelper og att det ikke er noe annet som er feil.

Prøvde og jekke opp bilen på eine siden og startet den og kjørte den på giret men da er ikke lyden der,skal ta høyre side nå etterpå.

 

Veldig mye bra lesing i tråden din. Står virkelig på!

 

Drivleddet løsner du enkelt fra navet ved å bruke bolten til å slå på. Først løsner du den å skrur den ut ca 1cm.

Så slår du på bolten til leddet slipper taket fra navet.

 

Når du så fjerner navet vil du enkelt kunne trekke ut leddet.

 

Du kan være uheldig å dra ut akslingen fra selve drivleddet. Klipset holder ikke så godt igjen.

Er du maks uheldig må du demontere hele leddet for å sette akslingen på plass.

Enkleste er å skru det løst å ta det ut. Løsne de 6 boltene på inngående aksling på girkassen å ta med deg leddet ut på arbeidsbenken.

Når du likevel har det ute vil jeg anbefale deg å ta av begge mansjettene å rengjøre hele knuten.

Finner nok mye drit i fettet her og når alt er reint kan du sjekke tilstand på slitebanen.

Smør på med nytt fett og sett i aksling. På med mansjettene og bruk gjerne strips hvis de gamle klemmene ikke går an å redde.

Monter leddet å skru i indre og ytre ledd. Husk ny bolt i navet da dette er strekk bolt som kun brukes en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar,det virker ut som det er midtre lydemper som gnikker i stålet og det lager ein grusom knake lyd.

Skal ut for og ta det av og så på biltema og kjøpe slike oppheng som man fester på eksosklemmeboltene,skal bestille ny midtre og bakkerste lyddemper sånn att det blir 100%.

Drivleddene blei det byttet mansjetter på for ett år siden og de ser fine ut,var også forsiktig og hengte opp drivakslingene når eg holdt på.

Kjekt du liker tråden,prøver og holde bilen i god stand og så er det gøy og fikse ting selv :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forsøk på og lage ei klemme gjekk dårlig da eksosanleget kommer for langt opp,må nok finne noen som kan sveise dette for meg.

[ATTACH]40134[/ATTACH]

Eg kjører nå uten feste på midtre lyddemper men eksosanleget henger fint uten foreløpigt,det beste av alt er att den forferdelige knake lyden er borte og bilen går som ein drøm bremsene fremme er også mye bedre og støyen fra hjullageret foran er borte.

 

[ATTACH]40135[/ATTACH]

Powerflexforingene brukte eg ein powerflex og ein orginal foring da det blei for mye med begge på.Powerflexforingene brukte eg ein powerflex og ein orginal foring da det blei for mye med begge på.

Nå går bilen i første gir uten og stoppe heilt opp,eg må må enda litt ned i fart men nå kan eg få den i 1gir i 25-30kmt før måtte eg ha 10kmt eller mindre.

Girspaken har mye mindre slark og føles bra eineste er sideleng pga det staget kjøpte eg ikke da eg ikke viste om det.

 

[ATTACH]40136[/ATTACH]

Det nye eksosrøret henger fint og er tett,det tok litt tid før det blei tett eg kjørte 2mil og etterstramet boltene og nå virker det greit selv.

[ATTACH]40137[/ATTACH]

Det var fronten ferdig så da gjenstår hjullagrene bak som er ein lett jobb,må kjøpe meg ein større ters og verktøy til og skru inn bresecaliper bak håper og få skiftet i helgen og skal se om eg husker og ta med kameraet.

Skal også ta bort bokstavene på bakluken sånn att det blir litt mer "cleant"

post-68654-1380485522488_thumb.jpg

post-68654-13804855224932_thumb.jpg

post-68654-13804855224975_thumb.jpg

post-68654-13804855225016_thumb.jpg

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guiden for girkasse ovenfor passer til disse girkassekodene:[TABLE]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]DLP,DRZ,DSB,

DUU,DUS,DUW,

DNZ,DUV,ERT

 

 

[ATTACH]40143[/ATTACH]

Her er bilde av girkassen,om noen trenger bilder av Seat/VW/Audi/Skoda må dere registrere dere på vagcat.com det er delekatalog med bilde av alle delene på bilen må registrere for og se bilder og bla i katalogen men registrering går fort.

Link:VagCat boards

NB:Bilde av girkassen er hentet fra vagcat

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

post-68654-13804855225295_thumb.jpg

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg fått satt på varsellys for bremseklossene med vcds lite, men det lyset forsvinner ikke.

Har sjekket ledningen i hjulbuen ser grei ut,noen som har noe forklaring og kommer det kode når lyset slår seg på.

Kan ikke huske noe kode når eg skrudde av dette lyset

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår