Gå til innhold

Håvar

Bruker
  • Innholdsteller

    36
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Håvar

  • Bursdag 06/24/1990

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Golf
  • Biltype (eks Audi)
    VW
  • Årsmodell (eks 1995)
    1999
  • Motor (eks 1.6)
    1.4 AHW :(

Contact Methods

  • Bosted
    Tønsberg

Håvar's Achievements

  1. Spot on, Rsele. Dynamoen er kaputt
  2. Hadde ikke tilgang til multimeter, så nei. Min første tanke var at batteriet kollapser, men jeg hadde ikke tid til nærmere undersøkelser kl 6 lørdag morgen med avtale i Moss kl 9 Dessuten starter motoren helt uanstrengt når tenningen har vært av i 10 min... så det er tydelig at spenningen er langt høyere enn når motoren dør
  3. Hei. Lørdag morgen ble friskere enn jeg tenkte meg , med Viking, låne bil osv Spenningen forsvinner gradvis og alt dør, men etter 10 minutter med tenning av er alt som normalt i noen minutter før det samme skjer. Har noen vært borti dette før? Har satt bilen hos Møller, men jeg har ikke tenkt å la dem bruke for mange timer på å finne feilen. Hendelsesforløp: Kjørte først 15 min før noe skjedde. Lå jevnt i 70 km/t. Deretter skjedde føgende: 1. ABS-varselet begynte å lyse. 2. Airbag-varselet begynte å lyse 3. Radioen døde 4. Instrumentpanelet frøs 5. Rødt varsel for bremser blinker+alarm 6. Alt lys i instrumentpanel forsvant gradvis 7. Ca. 2 minutter etter at alt lys forsvinner dør motoren. 8. Prøver tenning umiddelbart, starter drar en halv turn. (som ved flatt batteri) 9. Venter 10 min med tenning av, prøver deretter å starte. motor starter momentant, som vanlig ved fulladet batteri. Når motoren igjen er startet, skjer det samme etter 3-4 minutter. Ca 5 minutter går fra første varsel til motor dør. Varselene ikke samtidig, men ett og ett med ca ett minutt mellomrom
  4. Har du sjekket at alle boltene er strammet til? Dersom boltene er løse begynner hjulet å vandre litt, og det gir en (etterhvert) kraftig dunkelyd. Jeg ville begynt der. Hvis det er ikke er årsaken ville jeg jekket opp bilen og sjekket. Kvart-på-tre-grep om hjulet for å finne slark i hjulopphenget og kl.6- grep for å finne ut om det er hjullageret som er gåent, har jeg lært, men det er mange som har mer peiling enn meg her inne. Er lyden den samme om du kjører rett frem eller svinger? Du sier at lyden øker med farten, men du hører den best ved lavt turtall i 3. gir, betyr det at lyden forsvinner da, eller overdøves den av veistøyen? Hvis frekvensen øker med farten heller jeg ennå mer mot lageret.
  5. Haynes har rep.bok for diesel-variantene i alle fall. Haynes nettside: http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=57853&langID=-1 Mulig den er helt ny, for bilboken.no har ikke fått den inn ennå: http://www.bilboken.no/products/haynes-volvo-xc60-xc90-manual Denne er på engelsk. Haynes har jo også en del bøker på svensk, men personlig synes jeg det er mye lettere å forstå de engelske utgavene. Håvar EDIT: Så nå at haynes selv sier den ikke kommer før feb.2014
  6. Jekket akkurat opp bilen og fant synderen, som viste seg å være en bagatell. Plata bak bremseskiven var bøyd slik at den å inntil skiven med tilhørende skraping. Den har sikkert blitt noe bøyd under bytte av skiver. Uansett, takk for tilbakemeldinger!
  7. Hei. Det er oppstått en rytmisk ulyd i venstre forhjul som følger hastigetsendringen. Dette er en skrapelyd som varierer, alt fra lett subbing til hard skraping. Ved høyresving lager det ingen lyd, rett frem av og til, og ganske kraftig lyd ved skarp venstresving. Lyden minner om fullstendig nedslitte bremseklosser, men skivene og klossene foran ble byttet for ikke så lenge siden. Mekanikeren som byttet disse mente han hørte et hjullager som begynte å bli dårligere, men han fant ikke ut hvilket. Selv har jeg erfaring med at gåent hjullager lager mer dunkelyder, og når de er skikkelig slitne kan det høres ut som om et propellfly lander på taket. Kan det være noe med bremsene som subber, eller er dette mest sannsynlig lageret. Lyden oppstår både i gangfart og høy hastighet. Kan ikke kjenne noen spesiell varmgang i venstre hjul kontra høyre. Takker for alle svar! Håvar
  8. Vurdert Subaru Forester, Suzuki Grand Vitara eller liknende? Jeg vet ikke hva du forventer/ønsker av årsmodell og km. stand, men begge bilene jeg nevnte får du nok 06-07 årsmodell og rundt 100000 km innenfor ditt budsjett på 150k Vet ikke alt for mye om Suzukien, men Forester er i allefall solide biler. Disse får du kun som bensin, så de er muligens litt tørste. Kanskje også Honda CR-V? Forresten er jeg usikker på bagasjeplassen i en 5-seter Berlingo, så jeg får ikke til sammenlikningen i hodet sånn uten videre ;)
  9. Da er det nok motoren, ja. Sikkert like greit å bytte hele motoren, den har vel gjort sitt... Får man kjøpt uten moms fra car-bock?
  10. I dag tok viskeren sitt siste (halve) drag så når står den midt på bakruta, ganske irriterende. Den har fusket en god stund, men det har kun vært når den går "normalt". Som regel har den lugget på returveien slik at den stoppet et par ganger på vei over ruta igjen. Ved spyling av ruta har den aldri fusket ila de påfølgende 4-5 gangene viskeren går frem og tilbake. Motoren har noen ganger gått litt tungt/tregt første sveip, men det har som regel vært etter lang tid uten bruk. Jeg tok av panelet og målte spenningen og den var ok. Det er en 4 pins plugg som kobles til viskermotoren, så jeg regner med at to av de er signalkabler. Fikk ingen utslag da jeg prøvde å måle disse to når jeg prøvde å skru viskeren av og på. Mistenker at releet er gått, sitter dette i selve hendelen eller er det gjemt et annet sted? Noen som har hatt samme problem eller støtter mistanken min?
  11. Det er let å bytte denne. Du trenger utløserpinnene som TKarlsen sier, ellers er det bare å dra ut spilleren koble ifra. Du må sannsynligvis ta ut ramma til den gamle spilleren, men jeg husker ikke om denne har det. Så setter du ramma som følger med den nye inn og deretter monterer spilleren. Pass på så du ikke klemmer/klipper noen kabler, det skal mye til men vær obs allikevel ;)
  12. Det satt en Blaupunkt radio i min bil før jeg byttet denne. Med kortleser i front der radioen gikk i lås hvis kortet manglet.. Om denne var original er jeg ikke hundre present sikker på, men jeg tror det for jeg har sett flere like i andre 4'ere.
  13. Det kommer an på hva slags radar det er. Mulig tettheten i papplaten er for liten, men det skal ikke være nødvendig med metall. Disse fanger jo opp mennesker. Kanskje en madrass er tilstrekkelig? Mulig tettheten her er enda mindre enn papp, men tykkelsen oppveier kanskje for det..
  14. Interessant og nyttig å følge med på slike tråder! Kanskje du kan gjøre alle feilene for meg? :p Er du interessert i å legge ut lenker til nettbutikker du har handlet fra? Jeg har lett litt og finner noen så klart, men de er ofte dyre eller gjerne tyske og da skjønner jeg fint lite... Håvar
  15. For all del, airbagen kan godt være kaputt.. Ut ifra starten av tråden virker det som om det nesten sitter en giljotin på rattet. Dersom det sitter muttere eller skarpe kanter der ville jeg foretrekke å slå trynet i originalrattet ;)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår