Gå til innhold

Min VW Golf 4 Stasjonsvogn 1.6 16V

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Da har eg bestilt noe deler, det eg fekk tak i hos meca var rådelager,bærelager,register reim sett,toppsett,ventil løfterene og vippearmer.

Eg mangler clutch kit, boltene til rådelagerene, ventilføringer og stempelfjærer i tillegg lurer eg på og bytte eksosventilene men skal prøve og finne ut hvordan eg tester tilstand på ventilene.

Håper eg får deler før helgen men må ha stempelringer og hone sylinderene før eg kan begynne monteringen, fant stempelringer på ebay til

600kr men spørs om det er noe kvalitet på disse.

 

Girkassen skal gjørs skikkelig ren og demonteres så skal alle lagerene byttes, eg skal også se om eg får tak i tannkransen da det skal finnes ein oppgradert sterkere type til disse girkassene.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget meg arbeidsbenk av gamle stuebordet så eg har noe og jobbe på i stedet for golvet i boden, ellers sliter eg som bare juling med og få ut ventilstyringene må nok presse de ut på jobb men siden de står i vinkel må vel også toppen stå i vinkel når eg presser ut de ut så der må eg ha vinkel av noe slag.

post-137697-0-89283800-1391724023_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har eg ikke gjort men det kan eg gjøre i morgen, sånn som det ser ut nå kommer delene kun til toppen på 2000-3000kr da har eg ein god del prosent på delene.

Har også noe rabatt på møller gjennom jobb så kansje det ikke blir så mye dyrere heller, leveres toppene med eller uten topplokket?.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med møller nå og det var litt dyrt, dette er priser uten rabatt:

Topplokk 15546,-
ventillløfter 156,-
vippearm 163,- pr.stk
ventiler 508,- pr.stk
ventiltetninger 95,- pr.stk
toppakning 870,-
topplokksbolter 123,- pr.stk
et sett stempelfjærer 725,- pr stempel.

 

Eg har fått pris på mye eg ikke ba om og ikke fått pris på det eg ba om, det koster mer for stempelringer til ett stempel en hva eg betaler for ett sett til alle 4 stemplene med frakt fra Tyskland.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da klarte eg og få ut ventilstyringene og de satt veldig godt fast, lurer veldig på hvordan eg ska få montert dei nye styringene.

Så måtte eg bytte eine coilen til bilen da den sluttet og tenne på eine sylinderen når den blei skikkelig varm, fant også haynes bok til bilen heilt genial bok men litt irriterende att den er på svenska.

Eg må også kjøpe inn utstyr til og hone sylinderene og i haynes håndboka står det att man kan slipe til ventilene men det er 46grader på setene og ventilen skal være 45grader, vil ikke eg gjøre settet til 45 grader om eg sliper ventilen til sete evt omvendt?.

post-137697-0-46654600-1391898952_thumb.jpg

post-137697-0-55981200-1391898953_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg fått deler og så har eg reingjort heile blokka innvendigt og gjenget opp alle gjengene

post-137697-0-83361400-1392041180_thumb.jpg

post-137697-0-92419500-1392041181_thumb.jpg
Eg ser det er to oljehull i disse skålene mens mine har kun 1hull ellers ser de heilt like ut, er det noe problem att det er to oljehull?

post-137697-0-70147100-1392041183_thumb.jpg

Her er det hull i skålene både oppe og nede mens på de orginale er det kun ett hull og det er i den øvre skåla opp mot stemplene på rådene.

 

Da mangler eg stempelfjærer, aksial rådelager(thrust lager), simmeringer til veiven, ventilføringer og bolter til råde.

Skal også ha ny clutch og kansje eksosventiler som eg ikkje har fått testet enda.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-137697-0-34694100-1392153998_thumb.jpg

Har litt oksidering rund vannkanalene men rekner med det burde bli tett

 

post-137697-0-96970600-1392153992_thumb.jpg
Blokka klar for lakk

 

post-137697-0-99074600-1392153999_thumb.jpg
nå begynner det og bli åpning denne var nesten tett i dritt

 

post-137697-0-61407900-1392154005_thumb.jpg
Har noe riper i denne til oljepumpa de kjennes ikke med fingrene men er fortsatt usikker på om eg må ha ny oljepumpe

 

post-137697-0-18802600-1392154009_thumb.jpg
Oljepumpehuset rengjort

 

post-137697-0-65325500-1392153996_thumb.jpg
Her var det litt overflaterust eg hadde veldig fin scotchbrite med olje på og gnikket det rent.

 

post-137697-0-19686700-1392154003_thumb.jpg
Oljekjøleren

 

post-137697-0-22678400-1392153989_thumb.jpg
Klart for nye rådelager og montering av veiven smile.gif

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-137697-0-74567300-1392241363_thumb.jpg

 

Da har eg fått tak i hammerslagslakk som tåler litt varme og som er sort, dette er første strøk blir nok 2 strøk til.

 

post-137697-0-90724100-1392241365_thumb.jpg

 

post-137697-0-29126700-1392241367_thumb.jpg

Venter på resten av delene som eg rekner med de får sendt fra England før helga om eg er heldig, det kommer på rundt 2500kr for ventilføringene, aksial skiver til veiven og bunnsett.

 

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei det mye rot fra det engelske firmaet eg skulle kjøpe deler hos, heldigvis fant eg Rosten Performance her i Norge og han hadde nesten alt det eg trengte.

Håper rosten får sendt ut deler i morgen sånn att eg får delene over helga, det er stempelring sett, ventilføringer og trustlager(aksial veivlager).

Prisen var heller ikke verst hos rosten det kom på 2700kr med frakt inkludert, i England kom det på 2400kr med frakt med da fekk eg med bunnsett.

Nå vett eg ikke hva merke delene til rosten er men er nok ikke av dårlig kvalliet det han selger.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå att eg må ha monteringsverktøy til oljetetningen til veivakslingen(clutch siden), og monteringsverktøyet leveres med ny pakkboks(tetning og huset rundt) ser de ligger på rundt 500kr i tillegg blir det nok ny oljepumpe som Koster 856kr på skruvat.

Motoren begynner og bli dyr he he, har også registrert att tråden min har fått over 5000 visinger og det er ikke så gale så takk til alle som gidder og lese :)

Glemte og låne med mikrometer fra jobben så eg får ikke målt ventilene men rekner med det blir nye eksosventiler, skal også få kjøpt meg dremel og utstyr så eg får glattet ut utblåsings/innblåsnings kanalene på toppen blir også litt polering av toppen utvendigt.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår