Gå til innhold

Min VW Golf 4 Stasjonsvogn 1.6 16V

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Hei,her er bilen min og noen prosjekter jeg holder på med.

Bilen er golf4 variant(stasjonsvogn) 2001model 1.6 16V/AZD

Kjøpte bilen i januar og er veldig fornøyd, alt av fjærer støtdemper og oppheng fremme er nesten nytt.

Så har eg også gjort litt med den,eg det begynte med vindusheis venstre foran,så var det full service byttet kupefilteret,luftfilter,oljefilter,plugger og olje.
Solfilm på alle lovlige vinduer.

Så begynte motorlyset og lyse opp så da gjekk eg til innkjøp av diagnose kontakt OBD2 og kunne raskt konkludere med att lambdasonden
etter katalysator hadde tatt kveld,eg kjøpte begge nye siden bilen har gått 208000.

Videre har eg tatt tectyl i begge hjulbuene fremme ,skal få tatt hjulbuene bak og under bilen i løpet av mai bilder kommer :-)

Må også skifte olje på girkasse og motorfeste under og på girkassen.

Endret av Espen Solheim

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,eg er kjempe fornøyd med resultatet men kan ikkje anbefale biltema sprayboks.

Plast primer var veldig tynn og det var akkurat som og spraye vann ville ikkje feste seg,boksen med farge var det noe galt med dysen på så den spyttet ut lakken.Klarlakken var eineste boksen som oppførte seg normalt.

Etter vannsliping og ved og bytte dysen fra klarlakk boksen over på fargen blei resultatet greit.

Skal prøve og få lagt ut bilder men har aldri gjort det her før så får se om eg klarer det.

Eg bestemte meg for gunmetal farge mørk sølv,men fargen på lokket var ikkje det samme som innholdet.

Hadde nok kjøpt lakk ein annen plass om eg skulle gjort det igjen.

PS eg brukte blanding av rødsprit og neglelakkfjerner til og fjerne silicone belegget som er over interiør delene,så vannslipte eg med 800korn papir.

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

[ATTACH]38088[/ATTACH]

Herligt med nye blanke deler,

hjullager foran,bremseslanger,vanntemperatursensor.

Bestilt fra tyskland alt på bildet kostet 126€,slapp MVA denne gangen :-)

 

[ATTACH]38090[/ATTACH]

Deksler til håndtak,kostet bare 50kr,Vett ikkje om det blir fint så får se om det passer.

[ATTACH]38091[/ATTACH]

Emblemfri grill,kostet 200kr så får eg se om eg skal lakke den i bilens farge evt chrome den også.

 

[ATTACH]38092[/ATTACH]

Speilkåper fekk de for 100kr,de som står på bilen er oppskrapet og mangler klarlakk.

 

Kom gjerne med innspill :-)

post-68654-13804854994181_thumb.jpg

post-68654-13804854994241_thumb.jpg

post-68654-13804854994294_thumb.png

post-68654-13804854994381_thumb.png

post-68654-13804854994448_thumb.png

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]38097[/ATTACH]

Fekk også tak i angel eyes,vett mangen synes dette hører til BMW`er men så fekk eg de for 50kr så da tok eg de.

Spørs om de noen gang kommer på bilen,må vel åpne lyktene for og montere de også.

Er det noen som har peiling på regelverket ved bruk av angel eyes?

Skal det brukes som DRL eller parklys,eg har ikke satt meg inn i det så fint om noen gidder og forklare :-)

post-68654-13804854994622_thumb.png

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg var ikkje heilt sikker,har ett sett sett på biltema til hjullager da slipper man og ta av styrespindelen men er usikker på om det passer og så koster det 900kr.

 

Var og fekk lånt presse hos åkra bil(opel) tidligere det er jo gratis men litt mer arbeid for meg,men da får eg gjort rein spindelen og lakket den.

Tenkte evt og kjøpe 12-16mm gjengestang og lage lager utt/inn trekker selv,men er litt redd for og øydelegge lageret.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd det settet de har på Biltema, men har skiftet en del forhjulslagre etter hvert, da også med alvorlig store bolter for å prøve å trekke lageret ut. Jeg anbefaler ikke denne metoden, for i verste fall sitter det så godt at gjengene på bolt/mutter skjærer seg og det blir en møkkajobb å fjerne igjen. BTDT... Så 12-16mm gjengestang vil jeg sterkt fraråde deg å bruke, selv gikk det skeis en gang jeg brukte M25 bolt og mutteren til slutt bare gikk rundt. Skikkelig kos å få av igjen - NOT. Kjøpte meg etterpå en håndholdt presse for å slippe slikt tull igjen.

Så lån deg presse først som sist, da er du sikker på at du ikke ender opp der jeg har vært. Med portabel presse så trenger du ikke skru av noe særlig, kun løsne nedre bærekule og ta ut drivaksel.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det presse,må eg løsne utt heile støtdemperen eller løsner eg den bare fra spindelen?

Hva koster evt ei håndholdt presse,skal se om eg får lånt men kunne vært greit og hatt da eg snart skal ta hjullagrene bak også.

Takk for råd :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne senterbolten/mutteren i navet, den som holder drivknuten. Kun løsne, ikke skru den ut.

Jekk opp begge sider foran slik at ikke krengingsstaget presser bærebrua opp på den siden du jobber.

Løsne bærekula fra fjærbeinet som vist på bildene under.

 

Drivknute3.jpg

 

Drivknute4.jpg

 

Drivknute5.jpg

 

Skru ut senterbolten/mutteren i navet. Når bærekula er av kan fjærbein beveges ut slik at drivknuten kan trekkes ut av navet.

 

Drivknute6.jpg

 

Demonter bremseskive mm. Nå må selve navet (11) presses/trekkes ut av lageret. Så løsnes låseringene (25) og lageret kan presses/trekkes ut. Bak på navet vil nok den ene lagerringen henge fast, denne fjernes med en liten ters.

Så må nytt lager presses inn, er da meget viktig at du presser mot ytterringen på lageret, ikke innerringen. Og når navet presses inn i senter på lageret er det meget viktig at motpresset er mot innerringen på lageret. Så monteres resten tilbake, alt er gjort på ~3 timer.

 

img.asp@mdl=167&unit=24D087BA

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra guide du har laget her,var mye lettere enn eg hadde tenkt.

trur eg tar av heile del 45(på bilde) og tar de med meg og presser inn og ut lagrene.

Eineste er bolten (del nr40),er dette ein vanlig bolt eller umbraco evt?

Synes den ser uvanlig ut på bilde er det noe spesielt med den?

Takker så mye for hjelpen :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår