Aalsen Skrevet Februar 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 Har en Passat 1.9 TDI 2000mod 110hk Tenkte å dra nordover, div 3000km til sammen tur-retur. Bilen har gått 231000km og turbo har aldri vært byttet. Hvis den ryker, går bilen fremdeles rent fremover, bare dårligere, eller er bilen avhengig av turboen for å i det hele tatt gå? Siden bilen er bygget med turbo, om den da må ha turbo for å gå, eller om den går fra "110hk til 80hk" hvis turboen ryker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 Den vil nok gå framover ja, dog litt dauere enn den er nå! ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Februar 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 Kommer an på hvordan turboen ryker. Går ett lager sånn at den totalhavarerer stopper motoren. Ryker tetningene i turboen vil motoren gå for full pupp helt til motoren havarerer eller går tom for olje. Om VNT mekanismen kokser igjen vil bilen fortsatt gå, men kun i nødmodus. Klarer vel kanskje 50-60 km/t på flata.. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aalsen Skrevet Februar 16, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 Kommer an på hvordan turboen ryker. Går ett lager sånn at den totalhavarerer stopper motoren. Ryker tetningene i turboen vil motoren gå for full pupp helt til motoren havarerer eller går tom for olje. Om VNT mekanismen kokser igjen vil bilen fortsatt gå, men kun i nødmodus. Klarer vel kanskje 50-60 km/t på flata.. Mao, bilen går ikke uten turbo :p Hvis tetningene går er det vel bare å slå av bilen på tenningen? Hvorfor går ikke bilen uten turboen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Februar 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 Hvis tetningene ryker vil motoren forbrenner olje så å slå av tenning er det ikke vits å prøve, du MÅ kvele motoren. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smedsrun Skrevet Februar 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 å da må den kveles kjapt ellers går det fra turbo havari til motor havari Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Februar 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 Kjør til det stopper å hiv bilen :) lureste det. Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aalsen Skrevet Februar 16, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 Såpas ja, hehe. Men det er vel ikke ofte at tetningene ryker kontra at turboen havarerer? Da sliter jeg litt med tanke på å kvele motoren, for jeg har automatgir. Ikke bare å stoppe bilen uten å trå inn clutch :p Må vel nedi motorrommet for å kvele motoren, men hvordan kvele den da? Og hvorfor går ikke bilen uten turboen? (ble mange spørsmål, men er jæ%ig nysgjerrig) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flatpedal Skrevet Februar 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 Kan bruke en sokk, skjerf eller lignende inn i luftinntaket for å kvele motoren. Siter Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Februar 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2012 Bilen vil gå dårlegare for ein turbomotor har eit lågare kompressjonsforhold enn ein sugemotor. Enten er stempela litt lågare på ein turbomotor, eller så er toppakningen på ein turbomotor litt tjukkare. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2012 Sånn kan det se ut hvis tetningene i turboen ryker: Og hvis det ryker et lager, vil skovlene i turboen stoppe, og da blir det lite luft til motoren. Da kan det stoppe. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aalsen Skrevet Februar 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 29, 2012 Wow, trist å bare stå og se på at bilen kjører seg til helvete.. Må da være en raskere måte å stoppe motoren på enn å ta av seg skoen og stappe sure sokker inn i luftinntaket? Hva med å dra ut en eller annen kontakt, til luftmassemåleren eks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heljo Skrevet Mars 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2012 einaste måten å stoppe den på, er å hindre lufttilførselen. Ellers må du berre la den gå til all olja er brent opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2012 Må da være en raskere måte å stoppe motoren på enn å ta av seg skoen og stappe sure sokker inn i luftinntaket?Hva med å dra ut en eller annen kontakt, til luftmassemåleren eks? Det beste, som allerede er nevnt - Kvel motoren! Drit nå i sokker og skjerf, bilen i 4-gir, hold bremsen og slipp ut clutchen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mars 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2012 Kjipt hvis du har automat da :D Uansett, i et sånt tilfelle ville jeg vært veldig glad for å ha kaskoforsikring. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.