Gå til innhold

T5, defekte dyser = skifte topp...? (iflg møller!)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en Caravelle T5, 05 mod, 2,5 tdi automat som har fusket litt de siste mnd. Symptomer har vært ujevn giring(ned i 4. med et smell), samt at motoren rister ved motstand/gasspådrag, særlig i 5. og 6. gir. Fikk time hos møller, som tok prøvetur og diagnose av motor og kasse. De sier at dyse 1 og 5 er defekte (gir seg ved gasspådrag), og derfor må dysene, samt toppen (!!) og muligens automatkassen byttes (fordi den har fått mye bank). Er det mulig at defekte dyser medfører så store reparasjoner?? (prisantydning: 110.000,- !!!) Har andre lignende erfaringer/råd? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fått lest av feilkoder å sett hva som står der.

 

Automatkassene på disse bilene har ikke faste service intervaller så olja på kassen har nok aldri blitt bytta.

Dette er grunnen til at de havarerer så alt for ofte.

 

En mulighet for å redde kassa er å ta to hyppige oljeskift. Først en gang med ny olje å filter, som du kjører noen km på slik at den nye oljen får rensa å rengjort det den er god for. For så å bytte igjen slik at det ikke er gammel drit som ligger å tetter igjen oljekanaler osv i kassen.

 

Ville bedt Møller evt et annet verksted om å byttet dysene i første omgang å sett hva som skjedde.

At de vil bytte toppen synes jeg høres merkelig ut.

 

Ny motor ferdig montert i tyskland kommer på 5000-6000€ pluss reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar begge to. Har snakket med Møller i dag. Motoren er nå skrudd fra hverandre, og siden dette også er forsikringssak, har jeg ikke så mye jeg skulle sagt ang valg av deler, evt prøve noe osv. Men jeg spurte om hva som er galt med toppen, og de forklarte at de to defekte dysene(1 og 5) har gnagd/laget spor i godset der de er festet, og det er ikke mer/nok gods i toppen til å file eller borre opp på nytt, så derfor bør den skiftes. Så de gjør det først (etter å ha laget takst på dette), så setter de på girkassen, skrur alt sammen, og sjekker hvordan girkassen oppfører seg med ny topp og nye dyser. Så blir kassen vurdert, og det blir evt egen forsikringssak...(puh)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette med bytte av topp høres merkelig ut men. Forstår ikke helt hvordan dysene kan ha gnaget hull på godset i toppen :wonder: Noen som kan forklare meg dette? Men for all del, gi oss svar på hvordan det gikk hos "billegen" når du får den igjen :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er ikkeno problem å få ut dysene på pumpedysemaskin, da de sitter under toppdeksel, og får smørning av motorolja. Så de ruster ikke fast, som på XL-7 som Mondeo nevner.

 

Er ikke helt ukjent det TS nevner ang dysene, dog aldri vært borti dette på 5sylindra T5, kun Golf/Touran/Passat med 16v PD motor.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår