Gå til innhold

2,8Q. Liten prosjekttråd.

Ranger emnet


xr4ti

Anbefalte innlegg

Har en Audi 100 2,8 Q aut. som har en urovekkende lav bremsepedal. Har nettop kjøpt bilen og det er min første C4. Bilen har stått i over et år uten å bli særlig brukt og det ble byttet skiver og klosser rett før den ble satt bort. Min første tanke er fukt i bremsevæsken eller deffekt hovedpumpe. Skal prøve å lufte systemet aller først så lurer på om det er noen spesiell prosedyre på disse bilene eller er det bare å lufte på vanlig måte og starte med den lengste kretsen først?

Er hovedpumpen lik på flere modeller?

Erfaringer eller tips motas!

Hilsen fersk Quattroeier:race

 

audi2m.jpg

Bilde av doningen når jeg kjøpte den.

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

OK. Har liten tro på hovedpumpa men måtte spørre da jeg ikke hjenner til disse bilene. Skal bremsene luftes med motor i gang eller avslått?

 

Pedalen er bløt halveis ned så blir den fast slik den skal være. Kan ikke pumpe opp "trykk" heller. Har vært borti at pedalen blir bløt etter at kalipperstempelet er presset/skrudd inn mye hvis klossene har vært mye slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er riktig med bak først ja, ellers har ikke jeg noen erfaringer som kan hjelpe deg dessverre.

 

Men når jeg ser for meg bremsesystemet, og du sier det ikke er luft i det, kan ikke jeg skjønne at det kan være noe annet enn hovedsylinderen/bremekraftforsterkeren med mindre pedalen har blitt bendet av en eller annen merkelig grunn, eller om du har en lekkasje en plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har forsatt ikke funnet ut av dette men mistenker kalipperne bak. Gliderne går greit ser det ut til men mistenker at de kan være "trege" innvendig. Skal prøve å åpne dem og se om det er et eller annet, muligens et repsett hadde gjort susen. Et annet spørsmål, er det "bombe" på 2,8én? Se at det er skrevet en del om denna bomba:rockets men da særlig på 200Q og S4/6!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis caliperne bak "henger" bør du merke dette ved at du får varmegang i skivene som så sprer seg til felgene. Kjenn på felgene etter en lengre kjøretur. De skal ikke bli varme (ved NORMAL kjøring :)).

 

Skjekk forøverig http://nordicaudi.com/. Gå inn på FAQ deretter CHASSI + MOTOR. Artikkel om renovering av "bomb" og caliper mm.

 

Så lenge bremsesystemet ikke inneholder luft eller lekker vil dårlige calipere bak ikke påvirke bremsepedalens respons (myk bremsepedal med mye dødgang).

Endret av dynasty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@dynasty: takk for link.

Kjørte bilen noen mil når jeg hentet den(er ikke regga) men merket ikke noe varme da, heller ikke når jeg prøvekjørte den.

Har lest mange poster på forskjellige forum om dette og bakkalipperne er som regel synderen. Begynner faktisk å tru det kan være hovedpumpa. Har sjekka alle kalippere og de går fritt. Sjekket alle rør, de er tette. Sjekket alle slanger, ingen som lekker eller blåser seg opp(ser også ganske nye ut). Er nye orginale skiver og klosser på bilen.

Har ikke funnet ut om det er en slik "bombe" på denne bilen heller. Hva er dette og hvordan fungere denne. Har forstått at det er en(nitrogenfylt?) beholder som fungerer som en akkumulator i bremsesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedalen er slik at når jeg trykker på den går den bløtt inn, ca 1/3 del av vandringen. Er merkbart bløt i starten for så å bli fast. Trykker jeg kjapt to-tre ganger så blir den mer normal men siger litt inn. Merker ikke stor forskjell med motor igang men synker litt mer inn, ikke mye, men litt. Virker som luft i systemet om du skjønner. Strammer jeg brekket er det ikke noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er et skudd i mørke, men jeg har allikevel et tips til en ting du bør sjekke: Fungerer håndbrekk mekanismen 100%? Mener å vite at bremsene kan bli rare når håndbrekkmekanismen ikke returnerer som de skal når du avlaster/slipper håndbrekket... Det står visst noe om det på nordicaudi også, tror jeg. Bl.a. en anvisning til hvordan man monterer smørenipler i calliperene (dette, sammen med nye returfjærer og evt. nye håndbrekkwire ved behov pleier å hjelpe). Det er ikke alle callipere som har behov for smørenipler da de av nyere årgang har en smartere konstruksjon.

 

Jeg er som sagt ikke sikker, men bilen min hadde også dårlige/rare bremser som forsvant når jeg fixet håndbrekkmekanismen.

 

Lykke til!

 

mvh Movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å se for meg hvordan dårlige bakre calipere skal gi symptomer som om det var luft i bremsesystemet.

 

På nordicaudi breskriver man at håndbrekksfunksjonen ruster fast som det blir nevnt i innlegget over.

 

Dette kan kontrolleres ved å observere posisjonen til brekkspaken på caliperen før og etter at brekket er satt på.

 

Returnerer spaken til utgansposisjon skulle ivertfall den være ok.

 

 

Jeg har alltid hatt motoren i gang når jeg har luftet bremsene.

 

Begynn med den caliperen som er lengst vekk fra sentralen.

 

Husk at bremsevæske kan ødelegge lakken.

 

Du er vel nøye med å etterfylle bremsevæske når systemet luftes? :)

Endret av dynasty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engarsjemanget:cheers:

Får ikke gjort noe mer før til helga. Da skal jeg gå over alt. Bytter også bremsevæska så er det utelukket.

@dynasty: bakkalippere som henger på gliderne kan gi svampete pedal. Pga kreftene i hydralikken presser stempelet så mye at gliderne bøyer seg og når man slipper pedalen presses klossene litt fra skiva. Stempelet må da presse mer enn det skal for at klossene skal "ta" og man får svampete pedal. Har vært borti dette før. Men på denna bilen fungere gliderne perfekt. Eneste jeg ikke har sjekket er nettopp stempelet i kalipperen. Bilen står pal på brekket og vaiererne går perfekt. Vaierarmene går også perfekt og likt tilbake.

Bilen må på PKK for omregg så hadde håpa på å fått bilen i orden snart. Heller mer og mer til hovedpumpa jeg selv om jeg har liten tro på at det er den.

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er en interessant tråd og håper du forteller oss om hvordan det går og hva som var feilen når du finner den.

 

Kan for øvrig fortelle om en annen av mine erfaringer med bremser og c4:

 

Hadde vibrasjon i bremsepedal og ratt når jeg bremset og lurte fælt på hva dette kunne være. Skivene så helt fine ut og var langt over minstemålet med tanke på tykkelse.

 

Feilen viste seg å være ulik tykkelse på skivene; fordi bilen hadde stått ute med åpne felger rustet bremseskivene ujevnt og det ble derfor ulik tykkelse forskjellige steder på skivene. Rusten ble slipt vekk første turen og skivene så som sagt helt fine ut når jeg begynte å se på problemet.

 

Problemet ble borte når jeg byttet skiver.

 

 

mvh Movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår