Gå til innhold

2,8Q. Liten prosjekttråd.

Ranger emnet


xr4ti

Anbefalte innlegg

Vært offshore en stund og ikke fått med meg hva som har skjedd her, men kjekt at motor går igjen :)

 

Når du skriver om servoolje så har jeg selv forsket litt rundt dette. Visste du at Møller kun selger syntetisk servoolje type G 004 000 (av ukjent produsent), hvertfall sist jeg sjekket ;) De vet heller ikke at eldre biler ikke skal ha denne servooljen, dog har en Audi tech bulletin sagt at mineralsk og syntetisk (Pentosin) servoolje kan blandes, men produsenten (Pentosin) fraråder sterkt mot å blande disse ;)

 

Litt klipp og lim fra mine tanker;

 

Siden jeg har en del tanker og frustrasjon rundt VAG og servoolje, samt det er mengdevis av tråder med antagelser rundt samme tema... Hvilken olje som skal brukes på div. servoer har jeg tilgode å få skikkelig svar på, hvertfall av noen som VET hva de snakker om. Er mengdevis med folk som mener, tror og hardnakket påstår, men etterhvert som jeg spør litt mer så viser det seg at de ikke vet sikkert likevel?!? Det de fleste er enige om er at ATF eller rød hydraulikkolje ikke har noe i servosystemet å gjøre.

 

På en av mine biler ('92 100) står det på servotanken; Kun mineralsk hydraulikkolje / G 002 000. Såvidt jeg finner ut da så betyr det Pentosin CHF 7.1 som er en grønn mineralsk hydraulikkolje. Denne oljen har såvidt jeg har skjønt, blitt brukt som originalolje på VAG frem til ~1989 og har (noen steder) spec. G 002 000.

I tillegg finnes det Pentosin CHF 11S som har blitt brukt på VAG fra ~1990 til ~2006, har også spec. G 002 000, men er en grønn syntetisk basert mineralsk hydraulikkolje. CHF 7.1 og CHF 11S er IKKE blandbare med hverandre selv om Møller påstår det, blir bl.a. skumdannelse som medfører pumpehavari mm.

Om jeg går til Møller og vil ha servoolje til min '92 100 så har de kun servoolje merket med G 004 000, altså enda en type grønn syntetisk servoolje, som Pentosin CHF 202. Denne er antatt blandbar med CHF 11S, men ikke med CHF 7.1.

Så lenge man har en eldre bil og alle oljene er grønne, så er følgelig forvirringen total. Hva skal man bruke og hva har man på bilen fra før? Møller sier at det er ingen problem for servooljen skal aldri skiftes, men flere vet jo hvordan det ender når de sier slikt, bl.a. med automatkassene. Om noen VET svaret på mysteriet så del det med oss andre ;)

 

Audi tech bulletin 48-89-T07 utgitt November 1989. "The new [synthetic Pentosin 11S] and old hydraulic fluid [non-synthetic Pentosin 7.1] can be mixed if necessary ... the part number [remains] unchanged."

 

Pentosin selv oppgir følgende; "Pentosin CHF 7.1 is NOT miscible with modern high performance hydraulic fluids such as the Pentosin CHF 11S or CHF 202"

 

 

Pentosin CHF 7.1 mineralsk.

 

Pentosin CHF 11S G 002 000 A2 syntetisk basert mineralsk hydraulikkolje.

 

Pentosin CHF 202 G 004 000 syntetisk.

 

 

Min anbefaling er å flushe skikkelig siden man aldri vet hva som er i systemet fra før, deretter fylle på Pentosin CHF 7.1 på biler fra før 1990, Pentosin CHF 11S på de produsert etter 1990 og Pentosin CHF 202 på de produsert etter 2006.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis det er likt som på en 1996 A6 2,5TDi skrus den innenfra, ja. Ser ingen grunn til at det ikke skulle være likt på din bil.

 

 

Hvis du klarer å bytte slangen uten å ta ut bremsekraftforsterkeren tror jeg at jeg ville gått for det.

 

Uansett får du ha lykke til!

 

 

Mvh Movikong

 

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært offshore en stund og ikke fått med meg hva som har skjedd her, men kjekt at motor går igjen :)

 

Ja, var en gledens dag da jeg endelig fant ut av det

 

Min anbefaling er å flushe skikkelig siden man aldri vet hva som er i systemet fra før, deretter fylle på Pentosin CHF 7.1 på biler fra før 1990, Pentosin CHF 11S på de produsert etter 1990 og Pentosin CHF 202 på de produsert etter 2006.

 

Ja dette med servoolje på Audi er et sabla rot. Har ikke vært borti makan til rot jeg. Men, på Møller fikk jeg RIKTIG olje(iflg. Møller da). Har kvitteringen liggenede i verkstedet, så skal sjekke hva jeg faktisk fikk. Jeg og satt og sjekket i forkant men ga rett og slett opp da det er såmye synsing og antagelser ute å går at jeg rett og slett ikke turde annet enn å gå til Møller. Lette lenge etter en pumpe med garantert lav Km så ønsker ikke å ødelegge tettninger i den eller tannstang med det første. Takk for grundig info Q73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg antok siden Møller kun har syntetisk servoolje for salg (min erfaring), altså G 004 000.

Mitt råd; Tøm systemet og flushe det med Pentosin CHF 11S før du fyller opp med ny 11S.

 

Den til høyre skal du ha.

Pentosin_CHF.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått gjort noe mer på denne bilen. Svaret hos Møller ang servooljen ble som jeg trodde: "jo da, men du kan bare bruke den. Vi har ikke hørt om noen som har ødelagt servoen med den oljen. Er veldig mange selvutnevnte eksperter ute på internett så det skulle jeg ikke tenke mer på". Akkurat den siste uttalesen provoserte meg litt!

 

Vi "selvutnevnte" eksperter på internett skal man ikke kimse av er min erfaring. Nettopp fordi vi er entusiaster som bruker mye tid på å finne ut av ting. Dette er tid verkstedene ikke har til sin disposisjon og dermed er det ikke alltid de snapper opp alle nyhetsbrev, bulletiner etc. En annen ting er at det er ikke alltid de som jobber på delelager/utsalg har nok bilrelatert bakgrunn og dermed liten eller ingen kompetanse til å vektlegge sine uttaleser. Nok om det!!!

 

Siden min kjære Mondeo døde på vei til jobb her en dag så har det blitt handlet inn en ny doning.

-99 modell med full historikk. 2,8 Q med mye utstyr.

86587843345xl.jpg

 

Tiptronic med F1 giring også!

861301284367xl.jpg

 

861748309338xl.jpg

 

861889743808xl.jpg

 

Blir vel å dille litt med denne også fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk byttet servoslangen i dag. Kan vise hvordan jeg gjorde det. Tid ca tre timer.

Først, tøm motoren for kjølevæske. Ta vekk plastdekselet over varmepakken.

 

20121120172941.jpg

Begynn med å ta vekk luftfilterboksen, koble vekk vakumslanger(om man har fartskontroll), demonter holderen til multikontaktene. Koble fra multikontaktene og løsne så ut og inngående slange til varmepakken nede, bak på motoren.

Alt dette på førersiden.

 

20121120144333.jpg

Hva man må demontere ser man egentlig selv når man begynner. Det viktigste er at man får plass til hånden.

 

20121120171403.jpg

Så er det slangene til varmepakken sin tur. Koble vekk multikontaktene, vakumslangene og løsne slangeklemmene. Jobb rolig og forsiktig, mange av delene er av plast og knekker en rørstuss på varmepakka så har man en stor jobb foran seg. Trekk slangene forsiktig fra hverandre. Her delene sommå vekk.

20121120144414.jpg

 

20121120144351.jpg

Når slangene skal trekkes ut, smør på litt såpe så går det lettere. Trekk slangene ut mot motorrommet.

Når slangene er vekk så ser man ned på banjokoblingen til slangen.

 

20121120144333.jpg

Bruk en leddnøkkel #19 og løsne banjoskruen. Stikk ned hånden og skru skruen halvveis ut.

 

20121120144649.jpg

Så kan man løsne koblingen mellom servoslange og fremre servorør. Legg litt papir eller en fille under koblingen så slipper man at servoolje renner ned i plughullet og vidre ned på manifoilden.

Når dette er gjort så skrur man så resten av banjobolten ut og løfter ut og opp servoslangen.

Det finnes to typer banjokobling.

 

20121120145158.jpg

En med O-ring og en type som bruker tradisjonelle brikker på hver side av banjohuset.

På min var det den med O-ring og den reseveslangen var selvfølgelig den med brikker. Heldigvis så passer dette om hverandre så man kan bruke banjobolten fra O-ringetypen på brikketypen. Problemet med brikketypen er at det er litt mer plundrete å remonter da man skal styre brikkene også, men det går.

Når man har entret banjobolten så skrus den til for hånd. Ikke trekk til ennå. Legge servoslangen fast i holderen bak på motoren og koble sammen servoslange og fremre servorør.

 

20121120152820.jpg

Løft "griserumpa" på servoslangen litt og skru til banjobolten. Remonter alt igjen.

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det der med å demontere vannslangene til varmeregisteret var jo rett og slett genialt! Jeg må bytte tannstang en eller annen gang pga den er ødelagt. Jeg løsnet tannstangen og den var mer eller mindre klar for å føres ut gjennom en av sidene, men det var ikke mulig å komme til å løsne bansjokoblingene. Bentley manualen sier at man skal demontere bremsekraftforsterkeren og det var lite aktuelt. Takker for godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bilen står her ennå. Får vel begynne med det som var den egentlige grunnen til at jeg begynte å skru på denne, nemlig den bløte bremsepedalen. Startet den og pedalen hadde ikke blitt bedre gitt:magic:

Som nevnt tidligere så er ny hovedpumpe skaffet og den skal nå byttes og systemet på nytt luftes. Om ikke dette hjelper så bytter jeg ABS enheten.

Etter det så er det fiks av en liten ekososlekkasje i en skjøt, bytte av dempere m/lagere rund baut + senkesett, 4 hjulskontroll og PKK (om ingen har hentet den før det da).

Ny tips ang mitt bremseproblem mottas med stor TAKK!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftet med trykkluft? Har erfart at all luft ikke kommer ut ved "vanlig" lufting, men med trykkluft ordnet det seg :)

 

Gunson easy bleed fungerer meget bra :)

 

gunson_eezibleed.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har det også skjønner du, dog med den som Mekonomen selger, den med det gule lokket. Legger trykket på ca 1 bar og lufter med motor i gang og bakfra og fremover. På denne luftet jeg vel vekk omtrent en liter væske nå sist gang. Bremsevæsken er og byttet etter at jeg kjøpte den. Mulig jeg må lufte ennå mer. BTW, lasteventilen ser ut til å fungere bra og bilen blir luftet med belastet vekt bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da har jeg endelig fått gjort noe med bilen igjen. Fikk ånden over meg og kjørte en tur med bilen i går kveld. Slår litt i venstre demper men di skal jo byttes anyway samt nevnte eksoslekkasje.

Men, så oppdaget jeg noe når jeg stoppet motoren og holdt beinet på bremsepedalen, pedalen ble trykket ut med ganska stor kraft og om jeg da trykket den inn igjen så var den fast og fin??????? Kan det være ABS-pumpen som har en indre lekkasje da. Ble jo tipset om det tidligere av en fyr men alle jeg spurte sa at dette neppe var grunnen til den bløte pedalen. Bremsene virket som bare det, ikke noe problem selv om pedalen er litt bløt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår