Gå til innhold

2,8Q. Liten prosjekttråd.

Ranger emnet


xr4ti

Anbefalte innlegg

Ja her har det ikke vært oppdatert på en stund. Har tatt en del bilder av porting/blueprintingen, porting av spjelhus, etc. Skal legge dette inne etterhvert med bildeforklaringer.

Men nå har jeg et problem! I dag skulle det bli store dagen med oppstart og greier, men slik ble det ikke. Starteren slår ikke inn! Har sjekket dette: er strøm på tenningslås til styrestrømen. Starteren går om man setter strøm på ledningen til innslagsrelet. Er strøm på hovedkabelen til starteren. Alarmen(en gammel Patriot) er fjernet. Gått over alt av multiplugger, ledninger i motorrom, nytt batteri. Mao, tror jeg har sjekket det meste. En ting jeg stusser over er at ladelampen ikke lyser med tenning på samt at jeg ikke har hørt at bensinpumpen starter. Kan nevne at det er automat og at jeg har byttet oljefilter på den(avtappet mengde olje er påfylt igjen).

Trenger virkelig hjelp her nå folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det sier seg selv at om starteren går om du kopler + direkte på innslaget så kan du ikke få + fra tenningslåsen. Startsperrereléet som er synderen? Når det gjelder resterende så kan det høres ut som at bakstykket på tenningslåsen feiler. Her trengs det litt måling ;)

jeg har tegninger over C4 som du kan se HER :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link ;) . Strøm satte jeg på starteren for å eliminere feil på den. Måler ut fra tenningslåsenog alt ser greit ut der. Gir styrestrøm på siste hakket. Skal se over linkene dine og noter opp flere ting jeg skal sjekk. Skal ladelyslampalyse når tenningen står på(husker ikke om den gjorde det før). Må legge til at det er et rele eller noe som "buzzer" når jeg setter på tenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål på ledningen ved starteren så er du sikker på at det (ikke) kommer spenning ut ;)

Ladelampen lyser når tenning på ja,, samt blinkende oljelampe. Summeren skal kun lage lyd dersom nøkkel tas ut av tenningslås og førerdør åpnes og radio står på / lysene står på.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljelampenlyser konstant med tenning på og ladelampen lyser ikke sånn det er nå. Stusset på det serru. Oljelampen slukker når jeg vrir nøkkel til siste hakket(starter). Bilen ble kjørt på plass og alt virket perfekt da. Har kun koblet vekk multikontakter på/i motor, kablene til starter og dynamo. Ikke noe annet. Har målt på starteren og alt er i orden. Selve lyssummeren virker somden skal(forklarte meg nokdårlig desverre). Den lyden under dashen er som et rele som ikke får nok strøm, om du skjønner, en hakke/summelyd. Høres som om den kommer bakenfor tenningslåsen på en måte. Har vært borti at gamle alarmer kan kødde det til og derfor koblet jeg den ned, men hjalp ikke. Har tenkt litt på girvelgeren eller at multikontakten til girkasse kan være grunnen samt at ledningen(e) til dynamoen ikke har kontakt.

Er det startsperre på disse orginalt, i såfall, hva heter dette releet på tysk?

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sjekket litt mer i går. Glemte selvfølgelig multimeteret hjemme så prøvelampe ble brukt. Målte på det meste og fant ut at det kun glødet i prøvelampen i det venstre sikringstikket til sikring #17 (bensinpumpa) men om jeg satte strøm på det andre stikket så gikk pumpa som den skulle. Er forresten bensinpumpe releet(#408 mener jeg å huske) som tikker/summer når jeg setter på tenninga. Målte også stikka på tenningslåsen og kunne ikke finne noe galt. Sjekket alle jordingspunkt, sikringer, koblingspunkter. Fant med andre ord ikke noe unormalt annet enn dette med strømmen tilsikring #17. I og med jeg ikke tror på noe overnaturlig så har jeg ikke tro på at noe har sluttet å virke. Er nok noe jeg har oversett eller gjort feil i og med ladelampen heller ikke lyser. Målte foresten på blå ledning(som iflg koblingsskjemaet skal gå til dynamoen/ladelampen) fra B50 på sokklen til tenningslåsen og den jorder når jeg vrir nøkkel til startposisjon, er det riktig forresten?. Er det noen feilkoder som kan gjøre at bilen ikke starter?. Tips mottas med stor takk folkens!

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sikring som er hel skal ha batterispenning på begge sider, ikke kun den ene, da høres det ut som at sikringen er defekt.

Bensinpumpereléet er det nede til høyre mener jeg å huske, altså nede til venstre under rattet. Pleier være et langt grått relé, nummeret husker jeg ikke på stående fot. Dette er styrt av ECU og om det tikker så sjekk at ECU får normal spenning.

En ledning som har pluss når tenning er på vil normalt ha jordpotensiale når spenningen er av, du måler da jord gjennom komponenten den føder. Når det gjelder dynamo så gir ledningen fra denne ut jord så lenge den ikke lader, derfor ladelampen lyser.

Du kan lese ut feilkoder, men det er ikke så mye fornuftig du får ut av ECU på denne. Hvordan kan du lese her --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com.html#post1955420

Når det gjelder spenning til innslag på startmotor så har girvelgeren er vesentlig funksjon. Må stå i park ellers vil ikke startmotor få spenning på innslaget. Stemmer ikke det?

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Q73, setter veldig pris på det. Når det gjelder sikring #17 så forklarte jeg sikker dårlig så prøver igjen. Strømmen går som du sier igjennom sikringen men det jeg mente er at når jeg tar ut sikringen og måler på den venstre hunstikket(i sikringssokklen) og skrur på tenningen så gløder prøvelampa!! Om jeg setter en ledning med strøm i det høyre hunstikket så går pumpen(som jo er normalt når den får strøm) Det vil si at det ikke er nok strøm til pumpa på giversiden. Iht koblingskjemaet så går ledningen fra sikring og direkte til pumpa. Jeg må finne ut hvorfor det ikke er full spenning på sikring #17. Sjekker mer på skjemaene jeg fikk av deg nå. Mistenker at fuelrelet kan ha "hengt" seg, skal se om jeg finner et nytt i morgen, bare for å ha prøvd. Ellers så fant jeg et rele som det stod startsperre på!! Skal prøve med nøkkel #2 i morgen. Har lest at kodingen i nøkklen kan bli slettet over tid(selv om det høres lite trolig ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp oppdatering. Sjekket på pumpereleet og stikk #T(15?)har kun 3,7 V. Det samme var det da også i #17 sikringen. Tok av dekselet på pumpereleet og satt prøvelampen( klemmen jordet) og inn på T-stikket innvendig i releet. Releet lukket da med en gang og pumpen gikk. Da mener jeg feilen ligger før pumpereleet og at det er en jordingsfeil. Har tre hovedteorier: manglende jordingspunkt et er annet sted, feil på startesperren eller feil på girvelgeren(evt dette med giroljebytte). Normalt skal jo ikke bilen kunne startes annet enn i P-posisjon. Lurer på å demontere midtkonsollen for evt å bøyle kontakten der for å se om det hjelper.

Fant to minireleer oppunder dashen. Målte på disse og det ene slår inn når lysene tennes og det andre klikker når jeg vrir nøkklen i startposisjon. Dette er ettermontert og var meget godt utført. Mulig en form for kjørelysstyring da styrestømmen kommer fra lysbryteren. Disse to releene ender opp med to ledninger, en som gir - og en som gir + som igjen er loddet inn på det orginale ledningsnette nede ved venstre kickpanel.

Føler jeg er et skritt nærmere nå :)

Endret av xr4ti
Skriver som en gris!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp oppdatering. Sjekket på pumpereleet og stikk #T(15?)har kun 3,7 V. Det samme var det da også i #17 sikringen.

 

15 er vel styrespenning fra ECU til spolen på pumperelé og skal enten være 0 eller batterispenning. Om du hadde den andre målepinnen på god jord så får ikke spolen på reléet normal spenning fra ECU. Dette forklarer dog ikke hvorfor du måler samme spenning på sikring 17 som skal ha 30-potensiale (+12V fra tenninglås). Ei heller er det forståelig siden pumpa gikk når du tvangskjørte reléet dersom pumpemotor kun får 3.7V. Her er det noe merkelig! Eneste forklaring kan være at spenning ut fra tenningslås kneler når tenning skrues på, altså enten batterispenningen kneler eller det er dårlig kontakt mellom dette og forbruker, via tenningslås. Om du er med?

Bensinpumpereléet skal også gi fast +12V til dysene, altså vil heller ikke dysene åpne så lenge denne feilen er tilstede.

Motor skal ikke kunne startes såfremt girvelger ikke står i enten P eller N vil jeg tro, er hvertfal slik på A6 c4. Denne forriglingen skal dog ikke innvirke på bensinpumpereléet som burde fungere uansett hvilken posisjon girvelger står i.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si meg annet enn enig med deg! Skal måle utgangs-pin på ECU og se spenningen der. Om denne er ok så får jeg bare måle meg fremover, ikke annet å gjøre tror jeg. Var foresten ikke noe hjelp i å bytte pumperele eller nøkkel.

En ting jeg kom til å tenke på er at når jeg klipte ned alarmen så kom det ned to ledninger fra døren. Antok at disse var til slaven til sentrallåsen og lot disse være avklipt. Kan dette ha noen innvirkniong på startsperren? Sentrallåsen virker ikke fra førersiden men virker på alle låser unntatt førersiden om den betjenes fra passasjersiden! Alt virket før motorbytte. Dvs, abselutt alt i hele bilen virket perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår