Gå til innhold

2,8Q. Liten prosjekttråd.

Ranger emnet


xr4ti

Anbefalte innlegg

Går ut ifra du måler 3.7V når tenning er på og pumperelé skal legge inn. Mål spenning inn til ECU ved samme tilfelle, samt mål batterispenningen. Om batterispenning er normal da så har du en vakkelkontakt ett eller annet sted, gjerne pot 15 i tenningsbryter, eller noe er feilkoplet slik at spenning dras ned.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ble bare en kjapp tur innom verkstedet i dag.

Dette er hva jeg gjorde i dag:

- målte over polene på batteriet 12,68 V

- målte på sikring #17 og i dag fikk jeg 4,8 V

- målte samme sted mens jeg fysisk presset inn innslaget på pumpereleet(deksel tatt av) og fikk da 10,80 V og pumpen går.

- målte mellom T(15) og 30 på pumpereleet , med tenning på 4,8 V, i startposisjon10,80 V

- målte pkt 50 på tenningslås i startposisjon og fikk 11,90 V

- tok av skjøtekontakt til svart(styrestrøm til starteren) og blå(strøm til/fra dynamo) under venstre rammevang. Bøylet så blå styrestrøm mot svart til starter. Vred på nøkkel til startposisjon og starter går da normalt.

- målte den svarte ved startposisjon, ga ikke utslag i det hele tatt.

- målte den blå ledningen med tenning av(rødpinne i blå ledning og svart pinne mot jord), utslag +0,18 V

- når jeg tok av denne skjøtekontakten så slutter oljelampen å lyse med tenning på.

- tok av alle multikontakter en etter en for å se om det var noe forandring. Det var det ikke.

- med multikontakten til oljetrykkføleren utkoblet lyser oljelampen forsatt konstant

- målte alle jordkabler og de gav alle ca 12 V.

- målte/Ohm alle sikringer inklde store i motorrommet. Alle ok!

Heller mer og mer til at det er noe med posisjonvelgeren/releet til dette det er noe feil med. Noen som vet hvor dette releet er plassert, evt hva det heter på tysk? Trodde og jeg hadde funnet det startsperre releet men er usikker. Noen som vet om dette finnes på min bil og hva det heter på tysk?

Fikk ikke målt så mye mer da jeg var aleine i verkstedet i kveld.

Noe fornuft i det jeg målte i dag(eller noe spenna gæli).

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke en dritt av denna bilen!! I dag når jeg skrudde på tenninga så lyser LADELAMPA. Oljelampa lyser ikke i det hele tatt lenger men den alarmlyden lyder ca et sekund når jeg skrur på tenninga. Så også noe jeg har oversett før. Lyset til girindikatoren i dashen, klimadisplayet og tempdisplayet dimmes kraftig ned når jeg setter på lysbryteren. Nærlyset blir uforandret. Airbag lampa lyser bortimot et halvannet minutt før den slukner. Lyset i midtkonsollen(girstangen) lyser ikke heller lenger. Lyspunktene som skal vise hvilke girposisjon man har virker heller ikke, ikke på dashen eller i midtkonsollen.

Ringte en teknikker på Møller tidligere i dag og spurte litt rundt dette. Han kunne ikke si noe med sikkerhet men det han kunne bekrefte er at starteren skal slå inn uansett om startsperren er aktivert. Bilsen skal tenne , evt gå i ca to sekunder før stans. Han trodde det var et brudd i en ledningskrets i startsystemet. Strømfeila jeg har målt meg frem til skjønte han ikke en dritt av. Ulogisk mente han.

Kjenner det er tid for en pils nå:cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsatte litt idag. Har leste koblingskjemaer i hele helgen samt på andre forum. Begynte med å bøyle startsperrereleet. Det er nr 3 fra høyre, nede til venstre for rattet. Bøylet stikk 30 mot stikk 87. Bilen gikk da på starteren. Målte også at girvelgeren virker på dette releet.

Motoren startet ikke selvfølgelig. Ikke gnist og dysene åpner ikke. Fikk ikke målt dysekontaktene pga at jeg var aleine men satte prøvelampa i dysekontakten og kinna. Lyser svakt på ene stikket og sterkt med pulser på det andre stikket. Må få med meg en så jeg får måltmedmultimeteret. Målte litt på pumpereleet i dag også men glemte lappenjeg skrev dette ned på, husker ikke i hodet da det ble mange målinger. Ser ut til at det er startsperren som kødder det til for meg. I tillegg tror jeg det er en jordfeil et sted. Feilen med neddimming av instumentbelysningen er det sammen men ladelampen slukner ved kinning. Oljelampen glimmret med sitt fravær i dag også. Får studere koblingsskjemaene mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer med feilsøking og feilen funnet. Etter å ha målt på alt av kurser og releer så ble jeg mer og mer sikker på at det var en eller flere jordinger som ikke var tilsluttet. Jeg fant frem et gammelt motornett og kikket på det. Der så jeg at det er tre jordingskabler som skulle være i nærheten av tomgangsregulatoren. Sjekket så dette på motoren og så kablen men kunne ikke se hvor den var skrudd fast. Tok av pleniumboksen etc og fikk lirket frem den kabelstammen. Jaggu var ikke de orginale kobberkabelskoene knekt av!!!! På med nye kabelsko, inn å koble på batteriet, vri om nøkklen...vroom. Fyra med en gang. Alltid morro når man finner en slik feil.

Motoren gikk fint, det lille jeg lot den gå, men tikket litt. Er jo nye løftere på den så tar litt tid før de er helt oppfylt. Gikk litt ujamt men det kan være dysene. Har ikke fått igjenVR6 dysene som skulle renses og kalibreres. Får mase litt etter de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom verkstedet på vei hjem i dag, bare for å høre lyden :). I dag gikk den ikke noe særlig på tomgang, jaget opp og ned, fra 400-850 rpm. Innimellom så stoppet den også. Var ikke noe forskjell om jeg tok av multikontakten til tomgangsregulatoren, noe det burde vært om systemet fungerer slik jag har forstått det.

Tenkte litt på om det kan ha noe med portingen av spjelhuset å gjøre, er jo øket en del i areal.

21092012391.jpg

Litt dårlig bilde men dere ser jo forskjellen mellom orginal og det som er portet opp. Har portet det slik at det er samme diameteren over lillespjelet som under.

Skulle ikke gå ujamt pga denne arealøkningen. Har jo gjort dette mange ganger før på andre motorer. Får ta å måle litt på kontakten til regulatoren og se om det er signal der som det skal være.

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut hvorfor den ikke gikk som den skulle i dag. Var den ene pluggen som hadde knekt tvers av. Den lå nede i "hula" si å kava, slo over en gang i blandt. Derfor den varierte så på tomgang. Er veldig rart den har knekt da jeg bruker skikkelig pluggnøkkel med støtteforing inni. Kan være en feil på den eller jeg kan selvfølgelig ha satt nøkklen litt på skrå slik at den har fått seg en knekk. I såfall første gangen det har hendt meg(men en gang må jo være den første :).

Tar med pluggen til Mekonomen så får vi se hva de mener om det.

Fikk satt på en av de gamle pluggene og da gikk den fint igjen.

Tenkte å bytte servoolje på den. Kobla fra slanger, rigget til tappekar og trakt til påfylling. Så fikk jeg se at jeg har kjøpt syntetisk olje til servoen. Er den grønne til Biltema. Står jo klart og tydelig at det skal være mineralolje på beholderen. My bad. Hvor kjøper man rett olje?

Fikk ellers dilla med noe annet småtterier så nå er motorrommet omtrent ferdig.

Endret av xr4ti
Skriveleif igjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Mekonomen med den pluggen og viste dem den. De bytta den uten å mukke. Alltid god service på Mekonomen i Sandefjord, det skal dem ha. Spurte dem om olje til servoen også. Dem hadde kun syntetisk i sine lister, hviket de stusset på da han ene der kan litt Audi og sa at min bil skulle ha mineralolje(som det jo står på beholderen i bilen). Det eneste de hadde var den LHM+ oljen, men de kunne ikke garanter at det var rett olje. De anbefalte meg å kjøpe VAG olje. Får stikke ned nå senere i dag å kjøpe der, så er jeg sikker.

Eller så begynner det å dra seg til når det gjelder motor og gir. Lufte/bytte servoolje, sette på dekslene ovenpå motor og så den varmebeskyttermatten da. Husker ikke åssen den var montert. Er en slik grå lerretsmatte som antagelig skal beskytte ABS modulen. Noen som vet hvor og hvordan den skal monteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne dele litt info ang "blueprinting" av motoren. Blueprinting betyr rett og slett kopiering, dvs at man tilpasser delene til hverandre. De som har hatt opp en slik v6 har nok kanskje lagt merke til at lommen der hvor dysen spruter ned i kanalenen ikke er særlig bred. Den er rett og slett smalere enn sputebildet fra dysen. Mao, dysen dusjer mot kanalveggen og det er ikke særlig gunstig. Disse gamle v6ene er jo kjent for å være tørste og min teori er at dette er med på at disse motorene mister en iboene effekt og dertil økt forbruk. Er ikke snakk om "trimming" dette, men mer en slags økonomitrimming og frigjøre effekt som jo egentlig er der slik at drivstoføkonomien blir bedre.

Selve innsuget til 2,8 er jo meget bra med variabelt innsug (primær og sekundærporter) som styres via ECU og åpnes på ca 4000 rpm. Denne delen ble det ikke gjort stort med utenom litt pussing og justering av radier. Dog ble kanalene til toppen og innsuget tilpasset hverandre sammen med pakningen. dette er enkelt da det er styrestifter som gir en nøyaktig posisjon hver gang. Pakningene mellom topp og innsug har et metalllag så roterende slipeverktøy må til.

Selve kanalene i toppen ble bearbeidet litt. Lommen som sprutebildet fra dysen skal passere ble utvidet, selve kanalen ble justert litt nederst mot ventilsetet og rundt ventilstyringen. Ventilene og ventilsetene ble satt opp med 3 ventilsetevinkler og smalere tetteflater for bedre tverrsnitt og flow. Toppene var plane og fine så de ble kun frisket opp med en spesiell slipeskive. Alt dette med ventilene ble gjort hos en kamerat som driver med motortuning til daglig. I selve forbrenningsrommet ble kun tatt vekk noe rundt ventilene, dog ytterst lite for ikke å ødlegge squishen(klemspalten) mellom topp og stempel.

20072012347.jpg

Her ser dere hvordan lommen hvor dysene spruter ble. Selve inngangen til portene ble også tilpasset portene på innsuget. Viktig å få dette jamt slik at det ikke oppstår ugunstige virvler i luften på vei ned til ventilen. Med dette håper jeg nå at dysen spruter mer dirkete og mer uhindret ned på ventiltallerken.

Selve spjelhuset er for meg en gåte hvorfor Audi har laget en restriktor på lillespjelet. Som tidligere nevnt såhar dette blitt portet opp.

21092012392.jpg

Det er ikke mulig å bare åpne den øvre kanalen, godset i spjelhuset er for tynt til det. Løsningen ble å bruke kjemisk metall. Jeg bruker alltid Lock Tite sitt metallsett. Krever dog 24 timers herding men sitter noe bedre enn andre typer er min erfaring. Gjør rent selve huset godt. Bruk en Dremel med en fres og slip så alle flater rundt lillekanalen er helt rent utvendig. legg så på ca 1 cm med kjemisk metall fra storkanalen og rundt hele lillekanalen. La herde et døgn. Jeg har tilgang til fres i verkstedet så jeg freste opp øvre delen til 34mm men det går fint å bruke roterende fil også. Bare husk på at kjemisk metall er bløtere enn alu slik at du ikke graver for dypt der det er kjemiskmetall, vær lett på hånden. Når dette er gjort så er det å jamne kanter og overganger, trenger ikke å polere, selv om det ser ut som jeg har gjort det, det har jeg nemmelig ikke, kun slipet over med fin smergel med den roterende filen og for hånd.

Selve spjelhuset passer ikke noe særlig mot selve innsuget så det ble også blueprintet.

 

21092012394.jpg

 

21092012393.jpg

 

Toppene fikk også nye løftere og nye reduseringsventiler til oljekanalene. Alt av oljekanaler ble også renset.

20072012346.jpg

Toppene ble så montert.

28082012369.jpg

19092012388.jpg

19092012389.jpg

 

Er ikke noe nytt og revlusjonerende dette her, er mange som har gjort dette før. Jeg fant mye info på andre forum, særlig amerikanske forum der 2,8 motoren er veldig vanlig. Er jo selvfølgelig noen svensker som driver med dette også :). Han ene er godt i gang med dette på 2,6 med ombygd 2,8 innsug. Blir spennende å se hva han får ut at det til slutt.

 

Garaget | Audi A6 2.6 tuning

 

Garaget | A100Q 2.8 goes 220HK + 25% lägrebränsle förbrukning

 

Gjennstår nå å se om teori og praksis stemmer og om forbruket har gått ned litt. Det burde det.

Etter testing av det som er gjort hittil så skal det monteres VR6 dyser samt at BTR(bensintrykkregulatoren) skal bygges om til manuellt justerbar. BTR på V6 erne er jo delbar så å bygge om denne til justerbar burde vær kurrant. Skal komme mer tilbake til det senere når jeg begynner med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kjøpt servoolje på Møller i går. Ble en drøy femhundrelapp for tre liter. I dag flusha jeg styringen men oppdaget en lekkasje fra koblingen på slangen og røret som ligger langsmed den høyre toppen. Dro til litt på koblingen men følte at gjengene begynte å "flyte" så turde ikke dra til mer. Får ta det opp igjen å se om det er koblingen eller slangen. Håper det ikke er slangen som lekker for den er det et helv.. å bytte. Sjekket slangen før jeg satte på toppene og den så nesten ny ut med et støkent VAG-delenummermerke på. Tok det for gitt at den da var byttet. Var lekkasje fra før av men det var jeg sikker på at var pumpa da den var helt nedsausa med servoolje. Har en slange til liggende men er ikke sugen på å ta den jobben med å bytte den. Krysser fingrene for at det er selve koblingen i røret som ikke er tett. Har også et rør ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke koblingen eller røret. Ser ut til at det kommer olje ut av "strømpa" på slangen ved koblingen. Pokkern at jeg ikke bytta den slangen når jeg hadde ut motoren. Ble lurt av at slangen ser botimot helt ny ut. Jaja, er bare å bite i det sure og prøve å få byttet skiten.

Noen med tips til bytting av servoslangen? Ser at det ville bli mye enklere om bremseservoen ble tatt vekk. Hvordan tas den vekk, skrudd innenfra eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er likt som på en 1996 A6 2,5TDi skrus den innenfra, ja. Ser ingen grunn til at det ikke skulle være likt på din bil.

 

Har skrudd av en slik bremsekraftforsterker på nevnte bil og det var mye jobb, trangt og jævlig. Kan også opplyse om at du må ha på alle fire skruene når du skrur den sammen igjen, ellers vil det lekke luft/miste vakuum.

 

Når jeg gjorde det tok vi ikke ut instrumentpanelet... det er sagt at det er lettere å få det til dersom man skrur ned dette. Etter å ha gjort jobben uten å følge det tipset, tror jeg på at det beste er å skru ut instrumentpanelet.

 

Hvis du klarer å bytte slangen uten å ta ut bremsekraftforsterkeren tror jeg at jeg ville gått for det.

 

Uansett får du ha lykke til!

 

 

Mvh Movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår