Gå til innhold

2,8Q. Liten prosjekttråd.

Ranger emnet


xr4ti

Anbefalte innlegg

Venter fortsatt på ny pumpe, tar litt tid fra Carparts så fikk kjøpt meg en brukt fra en 94 mod TDI.

Så lenge det fungerer i mellomtiden så er alt bare bra :)

 

Er godt at enn har annen bil også. Cab'n er bare sommer bil for min del.

Lykke til med bremsene dine.

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Takk for det. Har kjøpt inn ny pumpe og skal bytte den så får vi se om det ikke blir skrubb på "slean". Snart ferie nå så da, endelig, blir det skruing av bremser, overhaling av toppene, fikse et par steinsput over grillen og senk. Nye dempere rund baut, foringer foran(bak byttet jeg når jeg overhalte kalipperne). Ser ut til at jeg også har den kjente lekkasjen på servoslangen så må sjekke den når toppene er av. Blir alltid noe ekstra på disse gamle bilene :)

Noen som vet om noen som selger TUV GODKJENTE senkefjærer i Norge og som ikke koster en halv formue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ja da er sommeren over og lite gjort på Audin grunnet div omstendigheter. Men fikk gjort litt i helga. Toppene skulle jo få nye pakninger ifbm med reg.reimbytte. Når jeg fikk av toppene viste det seg at sylinderne er helt blanke og det er slitekanter. Det er også "våt" oljekoks i toppene. Konklusjon: motoren er moden for overhaling. Er litt i tvil om jeg skal sette inn en brukt motor eller om jeg skal overhale. Har prøvd å finne priser på motordeler men fant ike noe. Hva ville dere gjort? Dette skal være en rein arbeidsbil og hadde håpet å ha den ca 3-4 problemfrie år. En annen ting, hvordan skiller man automatkassen og motor på 2,8? Normalt på andre biler løsner man momentomvandleren fra svinghjulet. Men på denne så omslutter jo girkassen hele leamikken. Er det splines mellom delene slik at det er bare å løsne boltene og skille kasse og motor. Del erfarnger da folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket delepriser og overhaling, som er det beste, blir for dyrt. Er derfor på jakt etter ny motor. Si fra om noen har i nærheten av meg.

Har sendt ut div forespørsler til flere huggerier så får se om den rette motoren dukker opp. Ellers så fikk jeg handlet nye repo sidelister av en kar. Disse er kjøpt i Tyskland og er av helt annen kvalitet enn andre repo jeg har sett.

audimotor.jpg

Tragisk, men denne motoren er "gone".

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en guide kan vi kanskje få til men tar nok tid :)

Ingen som vet hvordan man løsner kasse/motor på automat. Etter det jeg ser av de sprengskissene jeg har så er det 3 bolter på momentomvandleren. men hvordan komme man til dem. Vanligvis så er det et halvmånelokk nederst på motor/kasse man skrur av slik at man kommer til disse boltene. Audikassen har jo et helt hus, er det noe form for lokk etc som må fjernes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, der var det en som hadde " boka". Selve utløftningen er ikke noe problem, er selve jobben med delingen av kasse/motor. Skal opp i verkstedet i dag å kikke litt på dette. Skal sjekke litt men har mistanke om at disse ZF kassene kan skilles med momentomvanderen påmonter svinghjulet. Så tenkte å løsne motor/kasse, starter, AC etc, henge motor i elefanten og la det stå til( sef. løsne motorfester også) Har fått bestemt med for motor også. Blir fra en hugger, motor som har gått litt over 200". 6 lapper levert på døra.

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momentomformeren sitter skrudd i startkransen. Den skal sitte med 3 bolter om jeg ikke husker feil, fra baksiden av startkransen. Hvis du skal av med den, er det bare å turne motoren til du ser boltene i hullet der starteren skal stå.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Ja fant ut det jeg også :). Jeg hadde ikke demontert starter og dynamoen. Når jeg fikk av dette så var det bare å bruke lang og kort forlenger så kom jeg til(gruer meg til dette skal sammen igjen, blir nok et helv... å entre de tre skruene). Ellers så fikk jeg løsnet alt av boltene, slanger etc. Er bare AC-kompressoren igjen. Motorheisen var bortlånt i helga så utløfting av motoren blir nok neste helg, kanskje. Vanvittig mye jobbing for tiden så er ikke så ofte jeg før skrudd. Håper nymotoren kommer i slutten av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdate: Huggern som solgte meg motoren ringte og fortalte at de ikke finner motoren på lageret :( Utrolig men sant. Synd, for motoren har forholds lav km-stand. Jeg gav dem litt mer tid og de skulle lete etter den da de var ganske sikkre på at den ikke er solgt, men heller feilplassert. Så får krysse fingre på at de finner motoren. Har kikket på flere andre motorer men har ikke lyst til å kjøpe en som har rundet 300". Har funnet en som har gått 260" så kjøper den om den første ikke kommer til rette. Skal se om ikke jeg får kommet en liten tur opp i verkstedet i morgen å plukker av AC kopressoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja da er "ny" motor snart i hus, etter mye om og men. Den første jeg kjøpte fant dem ikke. Fikk penga tilbake så jeg bestilte en fra Sverige. Selgeren der hevet kjøpet grunnet "at det ble mycket strul med tullen"???. Så tok jeg kontakt med et firma som kunne skaffe en motor som hadde meget liten km-stand. Jeg spurte om pris og..ja 18000 er i drøyeste laget. Så, nå er det en motor fra mjøsdistrikte på vei. Fikk melding fra tollpost at den kommer i morgen. Så da blir det forhåpentlig litt skruing i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere så tok jeg av toppene, jeg skulle jo bare bytte toppakning og løftere :). Hvis en ser bort i fra det så går det nok fort en ca 4-5 timer bare å få ut motoren. Er mye som skal løsnes og fjernes og det er trangt noen steder om du har AC. Skal få lagt inn litt bilder av dette så fort jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har da skjedd litt de siste to månedene men ikke mye. Fikk motoren jeg endte opp med og toppene ble plukket for inspeksjon av vannkanaler, sprekker etc. Så veldig bra ut og tørr, fin "sot" i forbrenningskammerne. Toppene ble så vasket og bluprintet sammen med innsuget. Tok også å portet ved dyseåpningene. Ventiler og seter skal tre-grade freses/slipes og spjelhuset skal freses opp ved lillespjelet, samt planing av toppene. Dysene skal renses og sjekkes ang sprutbilde og flowmåles. Eller så var blokken fin med forsatt tydelige honespor. Den ble vasket ned og ny vannpumpe, løpehjul og termostat ble montert. Har også kjøpt inn nye simringer til veiva. Når det gjelder den bakre simringen, byttes den ved å ta av hele bakstykket eller kun ved å fjerne og drive inn ny simring uten å fjerne dette bakstykket? Ellers så ble alle vannkanaler sjekket for tæring og gjennomspylt. Gjenstår å rense toppbolt gjengene i blokka og å få igjen toppene samt spjelhuset fra maskinering. Har fått noen etterlengtede fridager nå i romjulen så håper på få gjort litt småtterier i motorrom men jeg venter på toppene.

Endret av xr4ti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår