Gå til innhold

Bilen blir veldig varm etter et lite uhell

Ranger emnet


Gloms

Anbefalte innlegg

Var ute og lekte meg med bilen på slapseføret i går. Var veldig gøy helt til jeg ble litt overivrig og smmalt venstre sidena av bilen inn i en fortauskant.

 

Forhjulet klarte seg fint, men felgen bak ble bøyd inn på ett sted og en av eikene sprakk nesten tvers av. Hvor farlig er det? Og går det ann å få rettet opp felgen til ikke en altfor dyr pris?

 

Det jeg er mye mer redd for er det jeg oppdaget da jeg kom hjem. Kjørte i ca. 1 time etter uhellet og synes bilen "hosta" litt når jeg gira ned i småsoner osv. Synes også at den dro mye dårligere enn den pleier på motorveien.

 

Når jeg kom hjem så jeg at den måleren som viser hvor varm bilen er stod helt på maks.

 

Er det noen som vet hva som har skjedd med bilen min da? Og eventuelt hvordan kan jeg fikse det?

 

Kjører en Mazda 323 F 1996 modell, hvis det har noe å si.

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den felgen kan hives. Kan godt være dekket fortsatt er brukbart. Det du kanskje bør være obs på er hvis bakstillingen har fått det. Hvis det var veldig lav fart gikk det helt sikkert greit med bakstillinga, men si du holder 40-50 og suser inn i en fortauskant.

 

Når det gjelder motoren så er det jo ikke akkurat veldig lurt å kjøre når motoren koker, da skal du stoppe. Du kan i allefall se hvor mye vann det er på motoren, og evt fylle på. Etterpå tar du deg en kjøretur og ser hvordan den er. Men følg med på temperaturen.

 

Kjørte selv en gang Sierraen så varm (forbi det røde punktet på målinga), at nesten all olja svettet ut av motoren. Den gang trodde jeg at temperatur-målinga var i sin egen verden, men så stoppet jeg og så at all olja hadde svettet ut av motoren. Så det er lurt å følge med, og stoppe uansett hvis noe virker rart. Etter dette begynte motoren å tikke og gikk dårligere, gikk heller ikke helt rent.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en 15 minutters testtur nå. Tempen gikk opp til maks etter 10 min med rolig kjøring. Sjekka oppi panseret, og det eneste jeg så var at det ikke var noe frostvæske igjen på bilen. Men det har vel ingenting med tempen å gjøre?

 

Når jeg parkerte bilen og prøvde å starte den igjen med en gang var det vanskelig å få start på den, og når den først starta stod den bare å hosta, gikk ikke rent. Var også ganske vanskelig å få rygga den inn på parkeringsplassen. Den ville liksom ikke at tak på giret. Virka som den bare skulle kvele seg.

 

Jeg har ikke sjekka vannet, det fordi jeg ikke vet hvordan eller hvor jeg gjør det. Noen som kan si meg det?

 

Hadde vært veldig fint å få svar på dette i løpet av helga slik at jeg kan bruke bilen på jobb på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten så jeg håper du tuller.

 

Felgen kan muligens rettes, du må høre med noen som driver felgretting(Oslo felgretting), men tviler om en eike har knekt.

 

At bilen går varm, fusker, og mangler frostvæske(regner med du mener at det ikke er kjølevæske i tanken). tyder på at du har ett alvorlig motorproblem foran deg, mulig du har knust radiator og har kjørt uten vann.

At du da har klart å kjøre en time etterpå høres rart ut, aksnkej en liten lekkasje og den har gått tom.

 

Sånn alt i alt, så bør du kanskje kikke deg om etter en tråsykkel, eller enda bedre, ett sett med nye sko, for mest sannsynlig kan du hive motoren du har, den trenger uansett mye kjærlighet.

 

Min mening, kast bilen, skaff deg nye sko, bil virker det som du ikke bør ha utifra det du har skrivd her.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke er bilmekaniker og ikke kan alt om bil burde jeg ikke ha det? Faen meg kanskje det dummeste jeg har hørt.

 

Var en kompis her å så på bilen nå. Han mente at kanskje vannet gikk i eksosen fordi eksosen var så grå. Han sa også at jeg burde skru ut pluggene og sjekke trykket i dem. Er det noen jeg burde gjøre? Eller er bilen helt lost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølvæskens oppgave er å sirkulere i motoren og holde den på en stabil temperatur. Når det er for lite kjølevæske vil den gå varm. Kanskje du bør få bilen på verksted siden du kan så lite :well:

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke er bilmekaniker og ikke kan alt om bil burde jeg ikke ha det? Faen meg kanskje det dummeste jeg har hørt.

 

Var en kompis her å så på bilen nå. Han mente at kanskje vannet gikk i eksosen fordi eksosen var så grå. Han sa også at jeg burde skru ut pluggene og sjekke trykket i dem. Er det noen jeg burde gjøre? Eller er bilen helt lost?

 

Det er ingen nødvensighet men blir som med data, hvorfor ha en datamaskin hvis man ikke kan noe om det?

 

Og i bilen din har du ei instruksjonsbok. Er du så grønn som det du gir uttrykk for bør du begynne med å lese den grundig.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilens målere og indikatorer viser unormale ting, så stopper man å sjekker.

Skader man bilen, så sjekker man grundig over for å unngå unødvendige følgeskader.

er man med på leken får man tåle steken.

 

På det du sier høres det ut som topp/pakning har gått, og om det har med at bilen har lekt ut vann, kunne det vært unngått om du hadde sjekket at ikke motorspesifikke deler var skadet.

 

Men om du ikke tåler mitt noe kriiske svar, så skal du gjerne få slippe, men spør du på ett forum, spm må du dessverre regne med svar du ikke liker helt best, det var ikke ment utelukkende stygt, men om du ikke skjønner at frostvæske/kjølevæske/kjølevann er samme dunken, tja, det er en av tinga du skal vite når du tar lappen faktisk.

 

Men nei, du får greie deg, skal ikke plage deg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår