Gå til innhold

Varmeapparat slutter å varme etter kort tid

Ranger emnet


Hævv1

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en 2010 Touran, 1,9 TDI R-line som plutselig slutter å blåse varme i kupéen etter den har gått en liten stund. Tempmåler viser 90 grader. Kan jo slenge med at radiatorvifta heller ikke går. 

Jeg har forsøkt å lufte, men usikker på om jeg har gjort det riktig.. Løftet bilen foran, skrudde av lokket på gullfiskbollen, starta motoren og lot den gå på 1200rpm mens jeg klemte på den nedre radiatorslangen. Ingenting skjer. Kjenner også at slangen som kommer ut av varmeapparat registeret er kald. Når jeg klemmer på den blir den varm, men det varer ikke lenge. 

Noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre her for å få lufta skikkelig? 

Mvh en litt skuffa bilkjøper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat overtatt bilen og forrige eier visste ikke hvorfor, men det ble skifta regreim og vannpumpe i sommer, så jeg tenker at det kan ha kommet luft inn da.

Problemet kommer og går. Merket ikke noe her om dagen, da kjørte vi 2-3 timer med bilen, men så går det plutselig bare 10min før det slutter å blåse varmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men vifta blåser som den skal hele tiden? Bare kaldt av og til.

Dersom slanger til/fra varmeregister er kalde så er det mangel på sirkulasjon, hadde det vært feil på reguleringsspjeld så burde slangene vært varme. Tidligere eier burde kunne svare på om problemet begynte ved bytte av vannpumpe, eller har det vært for varmt i tiden etter? 

Problemet kan komme pga defekt toppakning, men kan selvsagt også skyldes luft i systemet. Ofte er det lufteskrue/luftehull på slanger til varmeregister, usikker på hvordan det er på din. Selv bruker jeg alltid ejektor når jeg fyller frostvæske, altså tømmer systemet for luft før fylling, og derav aldri problemer med luft. Begynn med å sjekke om det finnes luftemuligheter på slanger til register.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket og kan ikke si jeg ser noen lufte muligheter på slangene inn og ut av register, dessverre. 

Du nevner ejektor? Kan jeg koble en vakumpumpe på returslangen til "gullfiskbollen" med samme effekt tror du? (Med vakumpumpe mener jeg sånn man bruker til oljeskift på gressklippere, etc, av typen biltema:https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-manuell-2000019997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan nok ikke kople vakuumpumpe på når systemet allerede er fylt opp. Dog kan du tappe av kjølevæsken, vakuumere og fylle på igjen. Et billig og fungerende verktøy finner du HER.

Ellers er det kanskje noen andre her inne som kjenner til eksakt hvordan systemet på din motor skal luftes? Dog vil alltid ejektor fungere.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må tømme anlegget, vakuumkjøre og fylle på igjen.

Til ejektoren trenger du kun trykkluft, søk på youtube så ser du hvordan den brukes. Men som sagt, kan være noen andre her inne har tips til lufting. Dersom lufting kun hjelper en liten stund før problemet er tilbake, så bør mistanken gå mot toppakning.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår