Gå til innhold

Tenning til stereo?

Ranger emnet


comodin

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på en ting.

Når jeg jeg vil høre på stereo anlegget, så regnet jeg med at når ikke motoren sveiv så skulle stereoanlegget slå inn på 1 tenningshakk. Altså det er jo 3 hakk på tenningen. først ville jeg regnet med var til cd. andre da starter alt av lamper i bilen altså coilen slår inn eller noe og på 3 hakk så starter bilen. Mens nå skjer det ingenting på 1 hakk. 2 hakk så starer cd spilleren og du begynner og få strøm til coilen eller hva det er og du starter på 3 hakk. Er dette normalt eller. Faren min sa det at i og med at du får strømm på coilen så er det farlig og ha den stående sånn uten og starte selve bilen. ha sa det var fare for at heile greien gikk i luften? Det er en 2L 1994 omega B

Må ha en fin dag/ Kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen kan stå med tenninga på i evigheter uten at no går i lufta. Coilen starter ikke før du starter motoren.

På opel må du på med tenninga for at cd-spilleren skal virke, så fremt du ikke kobler på konstantstrøm på spilleren.

Hakk 1 frigjør rattlås, hakk 2 er tenninga og hakk 3 er start.

: 94 Opel Omega 2.0i GL :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har original cd spiller i omegaen min. Setter i nøkkelen,bikker til hakk 1. da har jeg strømm til spilleren, selv om jeg slår av tenninga er spilleren på.

Må ta ut nøkkelen av låsen før spilleren slokner.

Kan også slå på spilleren uten nøkkelen i bilen i det hele tatt. (holde inne powerknappen ett par sekund)

Har også opplysninger om volum,kanal og sangnummer oppi instrumentpanelet..

Endret av muren motor

Opel omega 2,5-96

Opel omega 2,5-96 Nr2!

Opel manta-72 2,4i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker, men mener jeg bytta om på den gule og røde ledningen. Røde er konstant og gule er styrestrøm.

Husker altså ikke helt, men jeg bytta om 2 for å få memory bla. i hvertfall.

 

Noen som husker om dette stemmer før jeg kobler om? Min spiller slår inn først med tenning, skulle gjerne hatt den til å funke på bare 1 hakk. Virker som dette er "standard" på litt nyere Omega

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 98" Omega har en eller annen koblet fra den røde som får strøm fra tenning til konstant strøm.. Litt slitsomt da jeg etter mange år er vant til at spilleren slår seg av når jeg slår av tenninga! Har kommet ut av butikken flere ganger med spilleren på, så jeg skal koble det om til tenninga igjen!!

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hei.

Har kommet litt lenger nå.

Det som jeg vil fram til er at jeg skulle ha fått spilleren til og svive uten at tenningen skal slå seg på.. men sammtidig at nøkkelen skal stå i(sånn at jeg ikke tapper den). Vist du bytter om eller legger den røde til der den gule er så vil spilleren alltid få strøm. dette vil si at man kan stå og tappe bilen med strøm fordi cd spilleren er på. uten at nøkkelen er i.

Så det som er spørmålet nå er hvordan man skal koble seg inn på dette her? Rele, tenningen.. er det noen som vet?

Må ha en fin dag/ Kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På opel må stort sett rød og gul ledning byttes om for at det skal fungere normalt. Dette forutsetter at den originale spillerkontakten er intakt, og at ingen har tuklet med ledningene tidligere.

 

Og "myten" med tenning og coil stammer fra eldre biler med stiftetenning. Da risikerte man at coilen sto under konstant spenning hvis tenning var på og stiften tilfeldigvis var lukket. Dette kunne føre til at coilen tok kvelden, men noen eksplosjon var nok heller tvilsomt. På "moderne" biler med elektronisk tenning er ikke dette tema, da coilen får impulser fra ecu. De fleste biler fra 80-tallet og nyere har elektronisk tenning.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Flott. greit og vite.

Men en ting. Jeg har nå satt inn 2 batterier i min bil. Det som jeg skulle gjort nå var og satt et form for skillerele mellom disse batteriene, slik at vist jeg hører på musikk fra stereoen, uten at bilen står på(og ikke lader) at jeg bare tapper på batteriet bak. Sånn at jeg ikke tapper startbatteriet.. Hvordan er dette lettest og gjøre på min bil? Tenkte og bare trekke ned en eller annen form for signal kurs fra tenningen, men finner ikke mange steder og koble den inn...

Må ha en fin dag/ Kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår