Gå til innhold

Motortrøbbel Omega B 94 mod

Ranger emnet


OmegaBmann

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en pent brukt Omega B 94 modell rett før jul.

Nå har det dukket opp noen feil jeg trenger hjelp med å løse.

 

Rett etter at jeg kjøpte bilen begynte den å trekke dårlig. Når jeg gir gass så durer den bare uten at noe skjer. Det er som om den stanger i mot. Videre så hender det at den plutselig jager på tomgang(mellom 300 og 1200) og plutselig stopper. Den kutter også turtallet over 4500 omdreininger.

 

I forrige uke fikk jeg plutselig frieksos da pakningen mellom blokka og manifolden brast.(Oppdaget at det manglet en skrue der pakningen var gått)Er denne pakningen vanskelig å bytte, eller er det noe jeg enkelt kan gjøre selv? Har kanskje ingenting å gjøre med de nevnte motorproblemene? Siden den oppførte seg merkelig før pakningen gikk?

 

Har sjekket følgende så langt: byttet luftmengdemåler, sjekket slangen fra toppdeksel til spjeldhuset og renset åpningene der, byttet bensinfilter.

 

Det er sikkert mange som har opplevd det samme, så jeg lurer på hva dere gjorde for å fikse dette? Rense tomgangsmotoren? Bytte kam og/eller veivføler?

Endret av OmegaBmann
Mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosmanifoilpakningen er en svakhet på disse. Er litt trangt å komme til for å skifte, men det går med litt tålmodighet. Jeg løsna bare manifoilen fra toppen og fikk lirka pakningen mellom. Andre velger å skru av manifoilen fra downpipe, men det orka ikke jeg. Pass på boltene til manifoilen. De har lett for å knekke hvis de har satt seg godt, så kan være lurt å smøre med litt wd40 og la virke før du går løs på de. (surt å ødelegge gjengene i toppen:p) Så kan være lurt å få byttet boltene mens du er i gang.

 

Den tynne slangen fra toppdekselet (veivhusventilasjon) som går under innsuget bruker å gå tett på disse, så jeg har borret opp nippelen. (på min var den HELT tett) og det som skjer da er at all damp fra veivhusventilasjonen går gjennom tomgangsregulatoren, og da blir den helt mongo på tomgang.

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorlampa lyste tidligere.(bilde av motor med et lyn i)

Dro da til Opel og fikk tatt en diagnosetest som viste at luftmengdemåleren var gåen. Byttet derfor denne og da forsvant lyset, men bilen går likevel helt ræva.

Har byttet toppdekselpakningen og satte på nye plugger og pluggledninger etter at jeg rengjorde pluggbrønnene og alt som var i forbindelse med disse. Forsøkte å skru løs varmedekslet over eksosmanifolden for å løsne manifolden fra toppen,men kom ikke til på den nederste skruen til det dekslet..:(

Bilen er fantastisk bra å kjøre og jeg ønsker å beholde denne i noen år fremover. Håper derfor at jeg får fikset problemet snart.

Har bestilt ny veivføler og ny kamføler i samme slengen. Borer opp nippelen som den tynne slangen i toppdekslet går fra, og bytter ut slangen i samme operasjon. Skal skru av tomgangsmotoren og rense denne så godt det lar seg gjøre. Det viktigste er likevel at bilen vil få normalt pådrag når man gir gass, istedet for slik den er nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar ut innmaten i katalysatoren vil du mest sannsynlig få en litt annen motorlyd og litt mer effekt, da denne tar litt av effekten.

 

Mest trolig vil bilen fortsatt gå gjennom en EU-kontroll, men den vil gi noe mer utslipp. Om utslippsverdiene blir for høye vet jeg ikke.

En får kjøpt sportskatalysatorer som ikke tar så mange hestekrefter, og som likevel har tilnærmet like gode renseegenskaper som den originale katalysatoren.

 

Jeg ville ikke tatt ut noe av innmaten i katalysatoren før jeg hadde tatt en grundig sjekk av den. Hvis det er noe galt inni den mener jeg det skal være lett å se dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune83: Takk for godt tips..Jeg blir å bytte veivføleren, kamføleren og lambdasonden bare for sikkerhets skyld, koster maks 3000,- til sammen. Kjekt å ha det nytt uansett.

Har ikke spesielt lyst til å snitte katalysatoren og ta ut innmaten,det er i så fall siste utvei hvis ingenting annet hjelper. Har hørt at prisene på carparts.no er langt rimeligere enn de fleste andre steder, men skal høre med Torshov også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår