Gå til innhold

OmegaBmann

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om OmegaBmann

  • Bursdag 11/06/1970

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    w202 C-180
  • Biltype (eks Audi)
    Mercedes
  • Årsmodell (eks 1995)
    2000
  • Yrke eller sivil status
    Forgiftet
  • Motor (eks 1.6)
    1.8

Contact Methods

  • Bosted
    Trondheim

OmegaBmann's Achievements

  1. Da fant jeg endelig feilen. Pakningen til innsugsmanifolden hadde blitt blåst ut, så den trakk falskluft derfra. Nå starter og går bilen akkurat som den skal.. enn så lenge:)
  2. Har nå byttet lambdasonden, kamføler, veivføler, luftfilter, bensinfilter, alle slanger(både luft og kjølesystemet, sjekket at den ikke drar falskluft, og byttet plugger og pluggledningene. Bilen klarer ikke gå på tomgang, og kutter ved ca 4200 omdreininger. Når den kutter kommer motorlampa på. Har forsøkt det meste og begynner å bli desperat nå. Noen tips til hva det kan være? Kan en dårlig katalysator resultere i slike problemer? Har vanskelig for å tro det, men er det en siste utvei? (Før bilen sendes tïl spikerfabrikken?)
  3. Har byttet den lille slangen, kamføleren og bensinfilteret, men bilen blir ikke bedre. Den kutter tvert ved 4000 omdreininger. Motorlampa har ikke lyst tidligere, men i går begynte den å lyse da jeg prøvde å gi på litt. Har veivføleren liggende nå, og håper at det vil hjelpe å bytte denne.
  4. Jeg har lignende problem på min Omega B 94 mod. 2.0 16 V (x20xev) Bilen klarer sjelden å gå på tomgang, drar dårlig, og kutter turtallet ved ca 4000 omdreininger. Dro til Opel for å få tatt en diagnosetest på den. De leste feil kode 73, og sa at det er luftmengdemåler. Jeg monterte ny LMM, men bilen var like ræva som før. (Opel ville bare ha pengene mine, tenker jeg) Har fulgt med på trådene her inne og lest en del innlegg fra andre med de samme problemene. Byttet lambdasonden i forrige uke, uten at det utgjorde noen forskjell. Har nå bestilt veivføler, kamføler og nytt bensinfilter, og satser på at den nå skal bli bra. Et annet tips jeg fikk var å sjekke pluggbrønnene(der pluggene skrus ned i toppen), da det hender at olje renner ned i disse og skaper overslag. På min Omega var disse knusktørre, men jeg byttet likevel plugger og ledninger mens jeg var i gang. (uten forskjell i ytelse) Den tynne slangen som går fra toppdekslet til spjeldhuset er visstnok en annen vanlig synder i slike tilfeller, da denne har en tendens til å gå tett. Denne skal jeg nå bytte, og samtidig rengjør jeg begge niplene som endene skal på. Om det er noen med andre gode tips, så følger jeg gladelig disse også.
  5. Hva med katalysatorene fra Biltema f.eks? problemer med lambdasonden da? Da jeg kjøpte bilen gikk den så stille at jeg nesten måtte legge øret til panseret for å høre at den gikk, mens nå hører naboene meg når jeg er 200 meter unna pga manifoldpakningen.
  6. Rune83: Takk for godt tips..Jeg blir å bytte veivføleren, kamføleren og lambdasonden bare for sikkerhets skyld, koster maks 3000,- til sammen. Kjekt å ha det nytt uansett. Har ikke spesielt lyst til å snitte katalysatoren og ta ut innmaten,det er i så fall siste utvei hvis ingenting annet hjelper. Har hørt at prisene på carparts.no er langt rimeligere enn de fleste andre steder, men skal høre med Torshov også.
  7. Har hørt det samme jeg også. Hva hvis jeg åpner katalysatoren og tar ut innmaten? Vil det utgjøre nien forskjell? Vil det eventuelt merkes på en eu-kontroll?
  8. Motorlampa lyste tidligere.(bilde av motor med et lyn i) Dro da til Opel og fikk tatt en diagnosetest som viste at luftmengdemåleren var gåen. Byttet derfor denne og da forsvant lyset, men bilen går likevel helt ræva. Har byttet toppdekselpakningen og satte på nye plugger og pluggledninger etter at jeg rengjorde pluggbrønnene og alt som var i forbindelse med disse. Forsøkte å skru løs varmedekslet over eksosmanifolden for å løsne manifolden fra toppen,men kom ikke til på den nederste skruen til det dekslet..:( Bilen er fantastisk bra å kjøre og jeg ønsker å beholde denne i noen år fremover. Håper derfor at jeg får fikset problemet snart. Har bestilt ny veivføler og ny kamføler i samme slengen. Borer opp nippelen som den tynne slangen i toppdekslet går fra, og bytter ut slangen i samme operasjon. Skal skru av tomgangsmotoren og rense denne så godt det lar seg gjøre. Det viktigste er likevel at bilen vil få normalt pådrag når man gir gass, istedet for slik den er nå..
  9. Bensinfilter? Veivføleren? Kamføleren? Falskluft?
  10. Er det noen indikatorer man kan se som viser at bilen går i nødprogram?
  11. Jeg kjøpte en pent brukt Omega B 94 modell rett før jul. Nå har det dukket opp noen feil jeg trenger hjelp med å løse. Rett etter at jeg kjøpte bilen begynte den å trekke dårlig. Når jeg gir gass så durer den bare uten at noe skjer. Det er som om den stanger i mot. Videre så hender det at den plutselig jager på tomgang(mellom 300 og 1200) og plutselig stopper. Den kutter også turtallet over 4500 omdreininger. I forrige uke fikk jeg plutselig frieksos da pakningen mellom blokka og manifolden brast.(Oppdaget at det manglet en skrue der pakningen var gått)Er denne pakningen vanskelig å bytte, eller er det noe jeg enkelt kan gjøre selv? Har kanskje ingenting å gjøre med de nevnte motorproblemene? Siden den oppførte seg merkelig før pakningen gikk? Har sjekket følgende så langt: byttet luftmengdemåler, sjekket slangen fra toppdeksel til spjeldhuset og renset åpningene der, byttet bensinfilter. Det er sikkert mange som har opplevd det samme, så jeg lurer på hva dere gjorde for å fikse dette? Rense tomgangsmotoren? Bytte kam og/eller veivføler?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår