Gå til innhold

Er det OK å la bilen stå på tomgang i opp til 45 minutter ?

Ranger emnet


Naftalina

Anbefalte innlegg

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Starta opp Iveco turboDaily faenskapen en halvtime før jeg skulle kjøre ut fra jobben for å tine opp bilen litt -28 og defaen varmer ikke opp så godt. Etter jeg hadde lasta opp tenkte jeg å stappe en papp foran radiatoen for å få litt varme mens jeg kjører. Helvetes bilen blir jo kald når en kjører normalt med den. Må presse den eller kjøre motbakker for å få varme når det er grisekaldt. Åpna panseret og fikk se peilepinnen på veg opp og olje hadde spruta ut av peilepinnehullet. Bare å finne varmepistolen og kastebort en halvtime med å tine opp veivhusluftinga og reise ut å kjøpe olje til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang lastebiler og anleggsmaskiner, det blir noe annet, selv om det går utover det globale miljøet står man iallfall ikke lenge på tomgang i boligstrøk osv (håper jeg). Men er lov å kle på seg litt mer selv om du er på kontoret ditt når du er i lastebilen :)

 

Å ikke trekke fram miljøet når man snakker om 45 minutters tomgangskjøring blir som å spise Grandiosa uten ketchup, havregrynsgrøt uten melk&sukker eller å se på pornofilm uten lyd, altså fullt mulig, men temmelig sneversynt, halvverdig og tøvete. Dessuten må vi huske på at miljø er mer enn global oppvarming. Også lokal miljøpåvirkning er en del av det totale bildet.

 

En ting jeg ikke forstår er hvorfor det er så vanskelig å benytte motor- og kupevarmer. Dette sparer både bilen og miljøet, og betaler seg inn over tid. Skuffende nok - men dessverre ikke overraskende - er brorparten av bilforumet navlebeskuende nok til å gi faen i alt annet enn seg selv og sitt eget forgodtbefinnende. Kombinert med en grenseløs latskap (man orker åpenbart ikke på et eller annet tidspunkt å koble ledningen inn i vegguttaket) ender vi opp med personen tråden handler om og mange av hans kumpaner på bilforumet.

 

Truth!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader... tre kvarter?

 

Enig med de som foreslo å si ifra om Defa Warm Up.

 

Er jo heller ikke akkurat bra for en bil å stå på tomgang så lenge.

 

Men skal jo ikke være noe problem å si ifra da?

Greit nok, tre kvarter er en halv time for lenge, og det er greit med DEFA så lenge man er hjemme. (Selv om det ALDRI kommer til å være noe fra DEFA i min bil) Men på mange nyere biler er det kun oljevarmer, og man kan ikke regne med rare varmen i -30 da.

 

Men hvorfor er det ikke bra for bilen å gå på tomgang?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, tre kvarter er en halv time for lenge, og det er greit med DEFA så lenge man er hjemme. (Selv om det ALDRI kommer til å være noe fra DEFA i min bil) Men på mange nyere biler er det kun oljevarmer, og man kan ikke regne med rare varmen i -30 da.

 

Men hvorfor er det ikke bra for bilen å gå på tomgang?

 

Er det tidsur og alarm fra Defa som ikke faller deg i smak Mondy? Motor- og kupevarmer fra Defa koblet rett i kontakta fungerer utmerket. I motsetning til parkeringsvarmeren i nyere Ford :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke forstår er hvorfor det er så vanskelig å benytte motor- og kupevarmer. Dette sparer både bilen og miljøet, og betaler seg inn over tid. Skuffende nok - men dessverre ikke overraskende - er brorparten av bilforumet navlebeskuende nok til å gi faen i alt annet enn seg selv og sitt eget forgodtbefinnende. Kombinert med en grenseløs latskap (man orker åpenbart ikke på et eller annet tidspunkt å koble ledningen inn i vegguttaket) ender vi opp med personen tråden handler om og mange av hans kumpaner på bilforumet.

Hva med oss som har eldre biler uten motorvarmer montert?

Ja, jeg er fullstendig klar over at det går ann å montere!

 

Angående kupevarmer har jeg slått fra med denne tanken flere ganger da jeg alltid i denne årstiden lar bilen stå til den er god og varm, og da er varmeapperatet i full gang og gjør/har gjort sin del av jobben!

 

Men ingen motorer har godt av turtall uten noen form for motstand..

Vell, det kan jo ikke tære så veldig mye på motoren at den står på tomgang?

 

Arbeidsbilen min står jo på tomgang fra jeg starter den om morgenen. Den har nå rulla 180k km.

Dette er jo forøvrig en trend i generelt denne type bedrift, og noen av bila våres har passert 200k km med god margin.

 

 

Ang lastebiler og anleggsmaskiner, det blir noe annet, selv om det går utover det globale miljøet står man iallfall ikke lenge på tomgang i boligstrøk osv (håper jeg). Men er lov å kle på seg litt mer selv om du er på kontoret ditt når du er i lastebilen :)

 

Vell, jeg har 3 (2 sommerstid) stk maskiner som står på tomgang om jeg ikke driver å kjører disse maskinene. Da er det 2 stk som står på full prupp!

Dette gjør alle vi som driver i denne bransjen uavhengig av av om vi står i det kjukkeste boligstrøket i Oslo eller midt på vidda!

 

Inntrykket mitt er at du tydligvis ikke har så mye erfaring arbeidslivet dette er np intrykke mitt, ute når du gjentatte ganger, som jeg har sett, skriver at det er bare å kle på seg litt mer.

Det finnes da grenser! Jeg har desverre behov for å bevege en del på meg og da kan jeg ikke hemmes av å gå med 2 stk termodresser + masse ekstra under.

Som vi har diskutert en del oss i mellom her på anlegget er at det finnes overhode ingen måte å kle seg på for å holde seg god og varm. Du kler deg regelrett for å fryse mindre!

Om du fortsatt skal kverulere på dette inviterer jeg deg gjerne til å bli med en dag eller to nå i denne værste vinterkulda.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får tydeligvis snart mensen her, og det er ikke meg :)

 

Hva med oss som har eldre biler uten motorvarmer montert?

Ja, jeg er fullstendig klar over at det går ann å montere!

 

Oisann.. Hva er problemet med å montere hvis du er så opptatt av varm bil? Ingenting som et tidsur man kan stille inn på forhånd så man slipper å bevege seg utenfor med andre formål enn å hente avisen. Starter lettere og bruker mindre bensin når den er varm gjør den og.. :)

 

 

Vell, jeg har 3 (2 sommerstid) stk maskiner som står på tomgang om jeg ikke driver å kjører disse maskinene. Da er det 2 stk som står på full prupp!

Dette gjør alle vi som driver i denne bransjen uavhengig av av om vi står i det kjukkeste boligstrøket i Oslo eller midt på vidda!

 

Ja, og det er dødsirriterende, spesielt fra mai til august..

 

Inntrykket mitt er at du tydligvis ikke har så mye erfaring arbeidslivet dette er np intrykke mitt, ute når du gjentatte ganger, som jeg har sett, skriver at det er bare å kle på seg litt mer.

 

Hvis du leser hva du quota en gang til.. så står det bare at det er lov til å kle på seg litt mer. Hvorfor? Fordi jeg ser MANGE som heller lar det de kjører stå på tomgang med varmen på fullt og i t-skjorte, en genser eller jakke i kjøretøyet hadde hjulpet en god del på det så kunne man heller stått med motoren av. Jeg sier IKKE at man skal ha to stk thermodresser når man er på jobb, så det er bare useriøst, jeg sier heller ikke at du skal fryse, men jeg sier man kan gi litt avkall på komfort, virker som om folk har noe imot å bruke jakke og det skjønner jeg ikke hvorfor.

 

Nei, jeg har ikke mye erfaring i arbeidslivet i den type arbeid. Vet du hvorfor? Blant annet fordi jeg ikke kunne tenke meg å jobbe ute på vinteren.. Du har jo tross alt valgt yrke/jobb selv, og du visste jo hvordan det ville bli på forhånd (burde ha skjønt det iallfall), så jeg vet ikke helt om du har så mye grunn til å klage :) Men hvis du også hadde lest hva jeg hadde skrevet før du quota meg og skrev masse piss hadde du også sett at jeg forstår blåsnipparbeidere som lar maskiner og lastebiler stå på tomgang nå på vinteren, nettopp fordi det er kaldt som faen...

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg mesunner utearbeiderne nå om dagen nei, kunne gjerne tengt meg en slik jobb om sommeren, men resten av året og serlig om vinter/høst virker det ikke serlig morro.

 

Jobber derfor inne med IT, men hender jeg må løpe over til et annet bygg kanskje 50 meter borte, det er kaldt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dn.se/nyheter/sverige/umeataxi-sparar-miljon-genom-att-vagra-tomgang-1.843240

 

Husker jeg så en reportasje om prosjektet i linken. Noe av det taxisjåførene var mest fornøyde med var at de hadde det bedre inni seg. Og da snakker jeg ikke om (miljø)samvittighet, men at de f.eks hadde mindre hodepine og følte seg mer opplagte.

Vet ikke om de konsekvent gjennomfører det på kaldeste vinteren men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får tydeligvis snart mensen her, og det er ikke meg :)

Ta å revurder kommentaren din om hvem som kommer med masse piss. Strengt tatt øker ikke blodtrykket mitt av kommentarer av en, for meg, ukjent fyr.

Kanskje dette er målet ditt, men desverre må jeg isfall skuffe deg og si at det går faktisk ikke inn på meg at vi sitter med vidt forskjellige meninger. Er ikke dette et diskusjonsforum?

Jeg hadde ikke vært her inne om du / andre hadde gått meg på nervene!

 

Oisann.. Hva er problemet med å montere hvis du er så opptatt av varm bil? Ingenting som et tidsur man kan stille inn på forhånd så man slipper å bevege seg utenfor med andre formål enn å hente avisen. Starter lettere og bruker mindre bensin når den er varm gjør den og.. :)

Hvorfor skulle jeg montere når bilen starter like fint i 25 blå som 25 rød?

Personlig driter jeg i hvor mye bilen min bruker på mila, bare det ikke er unormalt mye/lite.

 

Jeg står alltid tidlig opp, og på min runde ut etter avisa har ikke jeg problemer med å svippe innom å starte bilen. Så går jeg inn, leser kjapt over avisa mens jeg kaster i meg frokosten.

15-20 min senere er jeg klar til å reise, gjerne iført Lue og termojakke samt hansker om jeg må skrape ruene.

 

 

Ja, og det er dødsirriterende, spesielt fra mai til august..

Vell, jeg trodde nå i første omgang vi var inne i en vinterperiode, og diskusjonen var relatert til denne årstiden.

Så, om du syns dette er irriterendes så hvorfor gjør du ikke noe med det? Si i fra! Tror du nok kan stå i fare for å få et saklig svar. Det hadde du fått av meg om du hadde klaget.

Grunnen til at jeg ikke stopper maskinene mine, men lar disse stå på tomgang er så simpelt som at kompressoren min bruker 3-4 minutter bare på å slå av samt fort 2-3 minutter på å starte. Og når sveisinga tar 10-15 min ser vell du og at dette er unødvendig start og stopp?

Selvsagt stopper jeg denne for å spare drivstoff "og skåne miljøet" om jeg ikke har behov for at denne står å putrer.

Maskina mi er i kontinuerlig bruk, og strømagregatet krever bare tomgangshastighet for å fungere optimalt. Så da senker jeg ned turtallet til tomgang for å spare drivstoff "og skåne miljøet"

 

Hvis du leser hva du quota en gang til.. så står det bare at det er lov til å kle på seg litt mer. Hvorfor? Fordi jeg ser MANGE som heller lar det de kjører stå på tomgang med varmen på fullt og i t-skjorte, en genser eller jakke i kjøretøyet hadde hjulpet en god del på det så kunne man heller stått med motoren av. Jeg sier IKKE at man skal ha to stk thermodresser når man er på jobb, så det er bare useriøst, jeg sier heller ikke at du skal fryse, men jeg sier man kan gi litt avkall på komfort, virker som om folk har noe imot å bruke jakke og det skjønner jeg ikke hvorfor.

 

Siden lastebilen min er et av kontora mine så missforstod jeg denne litt:

Men er lov å kle på seg litt mer selv om du er på kontoret ditt når du er i lastebilen :)

 

For å være effektiv kombinerer jeg utearbeidet med kontorarbeid for å gjøre mest mulig på minst mulig tid.

 

De lastebilene jeg ser daglig inneholder arbeidsfolk som tilbringer like mye tid utenfor som inni bilen. Alle kommer godt påkledde, klare til økt. Derfor jeg ikke klarte å lese denne setningen at du sikta til de som bruker lastebilen som solstudio!

Derfor jeg kverrulerte litt her!

 

 

 

Nei, jeg har ikke mye erfaring i arbeidslivet i den type arbeid. Vet du hvorfor? Blant annet fordi jeg ikke kunne tenke meg å jobbe ute på vinteren.. Du har jo tross alt valgt yrke/jobb selv, og du visste jo hvordan det ville bli på forhånd (burde ha skjønt det iallfall), så jeg vet ikke helt om du har så mye grunn til å klage :) Men hvis du også hadde lest hva jeg hadde skrevet før du quota meg og skrev masse piss hadde du også sett at jeg forstår blåsnipparbeidere som lar maskiner og lastebiler stå på tomgang nå på vinteren, nettopp fordi det er kaldt som faen...

 

Nei nettopp! Kanskje du, før du hadde klaget over oss som har kjøretøy innblandet i jobben, hadde skaffet deg litt erfaringer her og fått et innblikk. Uten at jeg skal si meg sikkert hadde du kanskje forstått dem/"oss" litt bedre?

 

Ja, jeg viste hva jeg gikk til, jeg er ikke så dum..

 

 

Kan ikke si jeg mesunner utearbeiderne nå om dagen nei, kunne gjerne tengt meg en slik jobb om sommeren, men resten av året og serlig om vinter/høst virker det ikke serlig morro.

 

Jobber derfor inne med IT, men hender jeg må løpe over til et annet bygg kanskje 50 meter borte, det er kaldt nok.

 

Vinterstid er helt ok, sett bur i fra disse periodene med ekstremkulde!

 

Det beste er jo en fin høst- eller vårdag!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nettopp! Kanskje du, før du hadde klaget over oss som har kjøretøy innblandet i jobben, hadde skaffet deg litt erfaringer her og fått et innblikk. Uten at jeg skal si meg sikkert hadde du kanskje forstått dem/"oss" litt bedre?

 

Well played :)

Men på samme måte, du mangler kanskje innblikk i hvordan andre tenker? Selv om du ikke plages av tomgangskjøring må du forstå og akseptere at det er dem som gjør det, og kanskje innrette deg litt etter det, på samme måte som enkelte må akseptere endel av det du gjør uten å kjefte i vei :)

 

 

Må bare avslutte her med å si at jeg har mest imot den gi faen-holdningen, den "gidder ikke å skru av maskinen mens jeg spiser, miljø kan dø"-greia. Bare sløsing med alle ressurser.. Er som sagt det jeg reagerer mest på, ikke om du må ha på varmen for å ikke fryse ihjel, eller kunne gjøre jobben din :)

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god underholdning, Hansien, ta forbehold til Eiriksmil og dertilhørende sirkusartiser, de skjønner ikke hva de prater om;) la dem skrike, 1 - 0 til Hansien sålangt, for det andre så er det greit å jobbe ute i kulda, men man bør forberede seg, det verste man kan gjøre er å krype ut av varm seng, kle på seg alt med en gang og rett ut i kulda, man bør ha det litt kaldt for så å gå ut i kulda, da blir det ikke så kuldesjokk, evt så ta en varm dusj på morgenen for å få i gang sirkulasjonen for så å tørke seg godt og kle på seg, så må man rett ut og begynne å jobbe hardt så fort som mulig, samt ha buff som dekker kjakene, jeg sliter aldri med at jeg fryser med mindre jeg er syk, eneste er at det kjakene blir litt stive, men da bruker man buff;) jeg har jobba på anlegg i et år nå og det verste er pissregn eller sørpe, altså å gå på dette, har enda ikke fryst på jobben jeg, det verste er feil sko, så man etter 5-6 timer blir fuktig på beina

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår