Gå til innhold

Er det OK å la bilen stå på tomgang i opp til 45 minutter ?

Ranger emnet


Naftalina

Anbefalte innlegg

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil tro at iallefall den ene av bilene,som er fra 80-tallet ikke blir varm på de korte turene de tar, spesielt i hard kulde - men enda mer absurd blir det jo å stå på tomgang så lenge når man skal kjøre 7-800 meter.

 

Oksygenredusert forbrenning er uansett veldig usunt for miljøet, og som du sier gir det unødig støy - og irritasjon.........;)

 

kjøre 7-800 meter? Da gir du han brosjyre på sykkel, eller scooter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, får vel hive meg uti det etter 3 år med irritasjon.......

 

Nå skal ikke jeg si jeg kjenner situasjonen, men et logisk spørsmål oppstår,

Har du prøvd å prate med personen? Og da mener jeg ikke å stå å kjefte og smelle fra avstand, men ta en konkret samtale med personen.

 

Mange av verdens problemer kan løses med kommunikasjon faktisk.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter naboen ute her hver morgen rundt 07:30 jeg. Da starter vi opp hver vår bil. ca 15 min senere møtes vi igjen da vi setter oss i hver vår bil og kjører avgårde til jobb.

 

Og dere som sier hørt om defa?

 

Ja jeg har hørt om det. Men har DERE hørt hvor dyrt det er å montere defa/webasto? Jeg får ikke dekket det av sjefen og jeg betaler ikke 5-6000 kr av egen lomme på en firmabil. Men sjefen betaler drivstoffet og han betaler verkstedregningen så hvis det er skadelig som enkelte sier så går heller ikke det på min kappe. Jeg mener personlig heller at det ikke er skadelig for etter 15 min så rekker oljen å varme seg litt opp før man slenger seg ut på motorveien på vei til jobb.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x2, hvorfor får dere dårlig samvittighet? har dere blitt penetrert av klimahysteri-kuken?! den største pedofilen i norgeshistorien...

 

Intelligensen din oser jo helt hit :)

 

Er det tilfeldig at det er bygdetullingene som syns det er helt greit at bilen står leeenge på tomgang tro? Bilen min sto sikkert i en halvtime på tomgang i dag, hadde stått stille i 2 uker så det syns jeg var helt greit.. Men hver dag? Ikke faen, går ut, henter isskrapa, tar rutene og kjører av gårde, tar fem minutter før bilen er greit varm, hva er problemet i det? Med herjebilen gir jeg flat fjøl fra start, starter opp med en ordentlig dose gass for å bli kvitt den verste fuskinga og drar dit jeg skal, ferdig med det.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen er nedfrosset eller nedsnødd over natta er det første jeg gjør å sope snøen rundt sjåførdøra sånn at jeg kommer meg inn i bilen og får startet den. Så setter jeg på varmeapparat, setevarme og bakrutevarme før jeg koster av resten av snøen.. Så får bilen bare stå å surre de 15minuttene det tar å få den passe lunken å sette seg inn i for å begynne å kjøre. Har full DEFA pakke, men har ikke fått brukt den enda for jeg mangler ledningen fra minipluggen og til stikket i veggen.

 

Når jeg får ut fingeren og får tak i ledningen blir jo ting helt annerledes, da kan jeg bare stille inn tidsuret etpar timer før jeg skal dra så er hele bilen varm og isfri og batteriet på topp til jeg skal kjøre.. Gleder meg.

 

Naboene tror jeg ikke bryr seg om de 15minuttene med tomgang forresten, de gjør det samme selv så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å la bilen stå og putre på tomgang...en annen ting er å gjøre det før fuglene har stått opp. Hva er mere irriterende enn å våkne opp kl 05-06 til lyden av en sliten gammal bil omtrent på frieksos?

Heldigvis har alle mine naboer vett og forstand til å ikke la bilen gå på tomgang på morran, og alle jobber normale tider på døgnet :)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit å la bilen stå så lenge som mange her inne mener.

Klarer dere ikke av å sitte i en kald bil noen minutter?

Start opp, skrap rutene och fres ivei...en noelunde grei bil klarer av å bli varm på 5-10 minutter under kjøring.

Og nei, jeg har ikke blitt penetrert men hvis dere ikke klarer av noen minusgrader så bor dere i feil strøk.

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen er nedfrosset eller nedsnødd over natta er det første jeg gjør å sope snøen rundt sjåførdøra sånn at jeg kommer meg inn i bilen og får startet den. Så setter jeg på varmeapparat, setevarme og bakrutevarme før jeg koster av resten av snøen.. Så får bilen bare stå å surre de 15minuttene det tar å få den passe lunken å sette seg inn i for å begynne å kjøre. Har full DEFA pakke, men har ikke fått brukt den enda for jeg mangler ledningen fra minipluggen og til stikket i veggen.

 

Når jeg får ut fingeren og får tak i ledningen blir jo ting helt annerledes, da kan jeg bare stille inn tidsuret etpar timer før jeg skal dra så er hele bilen varm og isfri og batteriet på topp til jeg skal kjøre.. Gleder meg.

 

Naboene tror jeg ikke bryr seg om de 15minuttene med tomgang forresten, de gjør det samme selv så..

 

Akkurat samme gjør jeg, og ser ingen problem i det. Jeg bor da langt fra neste nabo, men likevel :P

Men 45 min er litt drøyt, særlig om det er naboer rett ved bilen og det er til sjenanse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på om bilen er totalt nedsnødd eller dypfryst.

Lar jo selvfølgeli dritten surre på tomgang til man får sopa av den verste snøen da.

 

Hender når det er svinaktig kaldt at vogna får stå et kvarters tid ja.

Men jeg bor ikke sånn at jeg sjenerer noen.

Da bør man holde seg for god til å irritere allmuen med unødig støy og forurensing fra bromdungen.

 

Dere som lar bilen stå ubevokta...en dag kan det hende jeg eller mine artsfrender rusler forbi, og da er bilen din borte =)

Godt nyttår maddafakkckass!!

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangskjøring er vel forbudt også, skulle jeg tro.

 

Å la motoren bli varm mens girkassa er kald for så å hardkjøre litt, fordi motoren er jo varm, er vel heller ikke det smarteste en gjør...

 

Er vel egentligt bare latskap det bunner ut i, selv om jeg engang "glemte" å skru av leiebilen så den stod på tomgang hele natten. :D

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår