Gå til innhold

Er det OK å la bilen stå på tomgang i opp til 45 minutter ?

Ranger emnet


Naftalina

Anbefalte innlegg

Tomgangskjøring er vel forbudt også, skulle jeg tro.

 

Å la motoren bli varm mens girkassa er kald for så å hardkjøre litt, fordi motoren er jo varm, er vel heller ikke det smarteste en gjør...

 

Er vel egentligt bare latskap det bunner ut i, selv om jeg engang "glemte" å skru av leiebilen så den stod på tomgang hele natten. :D

 

Det er ingen generell lov mot det, men flere og flere kommuner i Norge innfører egne forskrifter mot dette. Bl.a i de fleste byer er dette ulovlig.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De bruker nok paragraf 16 i trafikkreglene:

 

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn.Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar aldri bilen stå å dure på tomgang før klokka 6 på morran, da skraper jeg isen av rutene, starter opp og kjører bilen litt unna for å heller stå der til duggen har gått av rutene sånn at man ser veien og kan kjøre videre..

 

Nå durer heller ikke bensin-Mercedesen jeg har som bruksbil nevneverdig mye til sjenanse, men man skal uansett vise hensyn til at folk flest sover så tidlig.

 

Samme gjelder etter klokka 23 på kvelden, da skal det normalt være stille og man bør ikke la bilen stå å sjenere naboer.. Dette går bare på normal folkeskikk!

 

Starter jeg derimot opp Camaroen så høres den i mange hundre meters omkrets uansett hvor stille jeg prøver være.. Starter med et drønn, for å gå over til en lavfrekvent tomgang som får koppene til å klirre i kjøkkenskapene innen en viss radius.. Men den startes jo bare noen få dager i året. :race

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

starter bilen, fyrer en rullings og skraper is på harde livet.. Så kjører jeg. Starter bilen og lar den stå på tomgang så lenge som det tar og røyke en røyk året rundt i 98% av tilfellene jeg skal ut og kjøre..

 

 

nå som det er såå jevla kaldt så er ikke akkurat 5-8 minutter nok til og få noe særlig liv i tempratur måler inne i bilen i alle fall. men litt lunk blir det da..

 

Men jeg har hørt og sett de som driver og starter bilen i tide og i utide døgnet rundt for og holde liv i den ja..

 

foresten, noen som vet hvordan et oljefilter funker? Hvor mye olje blir filteret når det er 20 blå i olja? Når slipper ventilen opp igjen sånn at olja filterers?

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligensen din oser jo helt hit :)

 

Er det tilfeldig at det er bygdetullingene som syns det er helt greit at bilen står leeenge på tomgang tro? Bilen min sto sikkert i en halvtime på tomgang i dag, hadde stått stille i 2 uker så det syns jeg var helt greit.. Men hver dag? Ikke faen, går ut, henter isskrapa, tar rutene og kjører av gårde, tar fem minutter før bilen er greit varm, hva er problemet i det? Med herjebilen gir jeg flat fjøl fra start, starter opp med en ordentlig dose gass for å bli kvitt den verste fuskinga og drar dit jeg skal, ferdig med det.

Der setter du fingeren på noe vesentlig - BYGDEFENOMEN!

Jeg har bodd mange år i storby,og hadde aldri noe problem med naboers bil på tomgang. Men ser utrolig mye av dette her på bygda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjah. prøv det på min bil du!

 

Selv med motorvarmer og kupevarmer tar det tid å varme opp 7.3V8 excrusion selv om denne står på hele natta! men er det -20 over natta tærer det på sitt!

 

enda har jeg effektbegrensning på motoren. intil motoren har fått en viss temperatur kan jeg ikke gjøre noe annet enn å kjøre på tomgang!

 

noen ganger lar jeg dritern stå på tomgang i 30min mens defan er kobla inn! da får jeg den fortere varm!

 

det er trosalt snakk om 35l kjølevæske, 18l girolje og 16l motorolje som skal varmes.. for å ikke nevne 45hk starter som skal dra motoren rundt for å starte!

 

føler det går tungt om dagen ass!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan forklare hvorfor tomgangskjøring er skadelig for motoren? Og da spes om vinteren

 

er ikke skadelig annet enn om termostaten din er tett, vifta di ikke funker på automatikken eller om bilen rett og slett ikke tåler å stå stille med varme på!

 

Bortsett fra det er det ikkeno annet enn at den blir sur! par pådrag når den er varm on den motoren er ren nok til å tre kjeften over eksosen igjen!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si jeg kjenner situasjonen, men et logisk spørsmål oppstår,

Har du prøvd å prate med personen? Og da mener jeg ikke å stå å kjefte og smelle fra avstand, men ta en konkret samtale med personen.

 

Mange av verdens problemer kan løses med kommunikasjon faktisk.

Ja, altså, jeg har sagt det veldig forsiktig to-tre ganger, mer i retning hinting om at det støyer, gjør det vanskelig å sove med vinduene oppe pga. stanken osv, også prøvd å si det gjennom å fleipe om det. Virket ikke på noen måte.

En gang bad mannen min han også direkte om å slå av motoren. Ikke noe respons.

 

Det er nesten så jeg begynner å lure på om en gaffel i panna hans vil ha mer effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså, jeg har sagt det veldig forsiktig to-tre ganger, mer i retning hinting om at det støyer, gjør det vanskelig å sove med vinduene oppe pga. stanken osv, også prøvd å si det gjennom å fleipe om det. Virket ikke på noen måte.

En gang bad mannen min han også direkte om å slå av motoren. Ikke noe respons.

 

Det er nesten så jeg begynner å lure på om en gaffel i panna hans vil ha mer effekt.

 

da får du stå opp på morran som alle andre mennesker da..

 

jeg føler det koker i huet på meg når folk går bort til meg kl 07 på morran og lurer på om jeg kan komme noen timer senere for å tømme søpla fordi det bråker så fært!

 

ALTSÅ! jeg startr på jobb kl 04. hva med dem jeg besøker kl 04:30. dem klager ikke? når kl 07 er for tidlig. da er det faen meg på tide å komme seg ut i arbeidslivet sier jeg ass!

 

Gjør meg ingenting at folk hverken starter bila sine eller lar dem jobbe på tomgang med mindre det er fri eksos og det høres ut som at han kombrimerer en skurtresker uttafor her

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier dere setter dere i bilen så fort rutene er skrapa.

Prøv det i 30 blå a!

Er skikkelig digg å holde i et svinekaldt ratt.

Bilen min får, både sommer og vinter, stå til det er bittelitt lunk i kjøleveska så kjører jeg. Med mindre det er svinekaldt.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva defineres egentlig som ulovlig tomgangskjøring?

 

Jeg brukte byggvifte for å få bilen varm, men nå bor jeg midt i byen og bilen står parkert ut i gata. Når det har iset inni frontruta på bilen er jeg nødt til å la bilen stå på tomgang for å få fjernet isen.

 

 

 

sies max 5min. type vente på folk, hente ting uttafor hus og slikt!

 

noen kan prøve å bøtelegge meg for å få varme i bilen når det er -20. får han møte undervogna mi!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg setter bilen på tomgang så lenge som nødvendig. nå kan det være nesten opptil 35minutter. det er ikke noe værre enn å ta igjen vinduet på soverommet om det lukter. det er like straffbart å kjøre med ned isa frontrute som å stå på tomgang. så hva velger du!? dessuten er det godt for bilen å få varmen i motorn og komfort for meg å få kjølt ned bilen om sommern og varm bil om vintern. skader vel egentlig ikke med litt ekstra globaloppvarming nå heller. 18 minus er ikke hva jeg kaller skadelig høy temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår