Gå til innhold

Er det OK å la bilen stå på tomgang i opp til 45 minutter ?

Ranger emnet


Naftalina

Anbefalte innlegg

Til dere som sier dere setter dere i bilen så fort rutene er skrapa.

Prøv det i 30 blå a!

Er skikkelig digg å holde i et svinekaldt ratt.

 

Hørt om hansker eller påsan?

 

det er like straffbart å kjøre med ned isa frontrute som å stå på tomgang. så hva velger du!?

 

Må man absolutt velge? I dag gikk jeg ut til bilen og starta'n halv ni, var på Kjevik (ca 3 mil unna) fem på.. Og hadde hatt fri sikt hele veien.. Skraper du effektivt og bruker f.eks lua di som du kanskje er lur nok til å ha med deg til å ta eventuell dugg som måtte være på innsiden av bilen før du kjører trenger du ikke å la bilen stå i tre kvarter på tunet..

 

skader vel egentlig ikke med litt ekstra globaloppvarming nå heller. 18 minus er ikke hva jeg kaller skadelig høy temperatur.

 

Kan bare quote deg fra en annen tråd hvor du skrøt varmt av thermodress og alt som var:

 

morro med vinter, bare kle på deg og tenk på at du må fyre opp før du fryser.

 

18 minus BURDE jo ikke være noe problem for deg da, eller hva?? :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til dere som sier dere setter dere i bilen så fort rutene er skrapa.

Prøv det i 30 blå a!

Er skikkelig digg å holde i et svinekaldt ratt.

 

 

 

 

Jeg har ei ekstra gir kule i alu du kan få lånt. Den er fin når det begynner og bli litt lunk i bilen.. dugger på.. Kan sammenlignes med og sette tunga på metall, sånn du sikkert gjorde når du var kid :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter selv bilen om morgenen i 5-10 minutter før jeg begynner å kjøre. Har autolat i tillegg, så merkes godt at olja er tykk som sirup når det er 10-20minus her. Er lite glad i starte motoren når det er minusgrader ute, men her jeg bor nå har jeg ikke mulighet til å bruke motorvarmeren, og den varmer jo bare opp kjølevæska. Olja er like tykk uansett, så egentlig skulle jeg gjerne hatt oljevarmer også.

 

Prøv å se hvordan olja er hvis den ligger ute i en kanne i 10 minus. Det er SIRUP. Så kan du tenke deg at dette skal pumpes rundt i oljekanalene og smøre motoren. Ikke særlig skånsomt nei..

 

Oljevarmer neste!

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for dårlig tolmodighet til å vente på at bilen skal bli varm.

Lar den stå å surre i 2-3 min så frontruta blir klar så er det bare å frese av gårde.

Tar alt for lang tid å varme en hilux på tomgang anyway.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke skadelig annet enn om termostaten din er tett, vifta di ikke funker på automatikken eller om bilen rett og slett ikke tåler å stå stille med varme på!

 

Bortsett fra det er det ikkeno annet enn at den blir sur! par pådrag når den er varm on den motoren er ren nok til å tre kjeften over eksosen igjen!

Jeg vet det jeg, men det var noen her som påsto at det var skadelig

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter selv bilen om morgenen i 5-10 minutter før jeg begynner å kjøre. Har autolat i tillegg, så merkes godt at olja er tykk som sirup når det er 10-20minus her. Er lite glad i starte motoren når det er minusgrader ute, men her jeg bor nå har jeg ikke mulighet til å bruke motorvarmeren, og den varmer jo bare opp kjølevæska. Olja er like tykk uansett, så egentlig skulle jeg gjerne hatt oljevarmer også.

 

Prøv å se hvordan olja er hvis den ligger ute i en kanne i 10 minus. Det er SIRUP. Så kan du tenke deg at dette skal pumpes rundt i oljekanalene og smøre motoren. Ikke særlig skånsomt nei..

 

Oljevarmer neste!

 

Nja.. Kjølevæska er jo også inne i motoren. Om du legger en slange med varmt vann rundt den kanna di med olje, så ser nok ikke olja så ille ut heller..

 

Ang tomgangskjøring så hørte jeg om en Audi A6 1,8 T i dag. Startet opp og begynte å kjøre med en gang. Føste gang på 3000 o/min så sprakk oljekjøleren med et tydelig smell.

Foretrekker noen min på tomgang på morran jeg, i hvertfall når temp nærmer seg 25 blå

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke om det stemmer, men på merceforumet går det rykter om at taxiene som står mye på tomgang sliter med en høy andel bensin i olja, altså det er mikroskopiske mengder, men det er i hvertfall det en sa der som kjørte taxi, noe som kan bekrefte om dette stemmer?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om hansker eller påsan?

 

Det har jeg vettu! Er vell strengt tatt et dumt spørsmål i bunn og grunn!

Men fortsatt, det er ikke så veldig trivelig å være ute i 30 minus! Ei heller kjøre i kald bil uansett hvor godt du nå har kledd deg.

 

Og jeg tar meg fortsatt bryet med å la bilen stå og putre på tomgang til frontruta enten er isfri eller til isen går fort bort ved hjelp av iskrape

 

Jeg har ei ekstra gir kule i alu du kan få lånt. Den er fin når det begynner og bli litt lunk i bilen.. dugger på.. Kan sammenlignes med og sette tunga på metall, sånn du sikkert gjorde når du var kid :D:D

 

Nei takk. Holder i massevis at jeg står ute å bærer stålrør i disse tider.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Kjølevæska er jo også inne i motoren. Om du legger en slange med varmt vann rundt den kanna di med olje, så ser nok ikke olja så ille ut heller..

 

Ang tomgangskjøring så hørte jeg om en Audi A6 1,8 T i dag. Startet opp og begynte å kjøre med en gang. Føste gang på 3000 o/min så sprakk oljekjøleren med et tydelig smell.

Foretrekker noen min på tomgang på morran jeg, i hvertfall når temp nærmer seg 25 blå

 

Joda forsåvidt sant det. :) Blokkvarmer er nok uansett det beste i lengden da oljevarmer er mye mindre effektiv. Er man heldig så blir olja passelig "lunket".

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjekt med litt teknologi.

Starter motoren, trykker på 2 knapper (varme i front og bak vindu), vrir setevarmer'n til 5, setter vifte på ben og rute og sånn ca 25grader, så setter jeg vifta på sånn alt full guffe, går ut av bilen og skraper side rutene, der etter børster jeg av front og bakvindu med kosten, setter med i bilen og kjører rolig avgårde med varm rygg og rumpe :)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, usikker på om bilen blir fortere varm innvendig av å skru på full varme når den oppnår driftstemperatur, du har jo tross alt tapt endel minutter med varme i forhold til en som skrur det på når det begynner å blåse lunkent.

 

Det må vi teste ut vitenskapelig med termometer og klokke :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår