Gå til innhold

Hvilken olje i 440 Big block?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har en '73 Dodge Charger med trimmet 440. Jeg skal skifte olje og filter på den straks, men ert usikker på hva jeg skal bruke. Det er brukt Kendall 15-40 på den nå, men det er visst brukt Quaker state på den før.

 

Hva tror dere jeg bør bruke?

 

Hvilken Quaker state olje egner seg best?

 

Noen formeninger om Dynocat olje?

 

På forhånd takk

 

Lille Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har flat tappet cam, så må du passe på å kjøpe en olje som ineholder nok zinktilsettning, pga dei fleste oljer nå for tiden har for lavt innhold av slikt, evt at du må tillsette selv zddp o.l.

 

Dynocat oljen skal funke fint til din motor, siden den har tilstrekkelige mengder med zink i seg for bruk i motorer som har flat tappet cam

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er olje...

 

Bruk hva du vil, bare bestem deg for noe å bruk det framover...

Enten det ene eller det andre...

 

men den trenger overhode ikke noe hel synt olje...

 

hmm veit ikke det....brukte fina olje 15/40 da plårøyka det no forferdelig under litt belastning...men det var på en csb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har flat tappet cam, så må du passe på å kjøpe en olje som ineholder nok zinktilsettning, pga dei fleste oljer nå for tiden har for lavt innhold av slikt, evt at du må tillsette selv zddp o.l.

 

Dynocat oljen skal funke fint til din motor, siden den har tilstrekkelige mengder med zink i seg for bruk i motorer som har flat tappet cam

 

Hvorfor skulle en bil med flat tappet cam trenge spesiell olje? Bortimot alle "nyere" biler bruker da flat tappet...ihvertfall de europeiske...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en bil med flat tappet cam trenge spesiell olje? Bortimot alle "nyere" biler bruker da flat tappet...ihvertfall de europeiske...

 

Vel en bil med flat tappet cam trenger en olje med høyere innhold av zink, for å unngå for rask slitasje, enn det dei fleste oljer på markedet inneholder nå for tiden, pga div miljøkrav som kom på oljer for noen år siden, så er innholdet av zink og div andre ting drastisk redusert.

 

Nå vet ikke jeg hva dei aller fleste europeiske har av kam, men Porsche har egen olje for dei motorene som har flat tappet cam i dei bilene, mesteparten av amerikanske fra ca midten av 80 tallet har rullekam.

Dei som har rullekam trenger ikke å bekymre seg om zink inhold i olje, rullekam trenger jo heller ikke innkjøring slik som en flat tappet cam trenger.

 

Og når du i dag kjøper ny flat tappet cam, så følger det med info ang dette med oljer og zink innhold i oljer, ihvertfall når du kjøper fra seriøse cam produsenter.

 

Har jo vært mange reportasjer på nettet om dette, og vært diskutert på haugevis av forum dei siste årene,

 

http://www.hotrod.com/techarticles/engine/flat_tappet_cam_tech/index.html

Endret av BossCat

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både diverse ford og volvo hadde flat tappet til etter år 2000, men hvordan det er etter det, vet jeg ikke. Det kan jo godt være at det er brukt andre materialer i kam og løftere, slik at behovet for zink bortfaller, men det vet jeg ingenting om...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. De eneste rulleløfterene jeg har sett, har vært til amerikanske motorer.

 

Av motorer jeg vet med sikkerhet har flat tappet løftere er Volvo sin rødblokk produsert frem til 1998, hvitblokk produsert fra 1990 til nå og Ford sin Zetec-serie fra 1992 til nå.

 

EDIT: I tilfelle noen er i tvil om hva vi snakker om:

 

figure1-1.gif

Endret av VCE

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er litt påfallende ja, at det bare er amerikanske motorer som skulle få trøbbel med olja. Det er hundretusenvis europeiske og asiatiske motorer i landet med ventilløftere av tilnærma samme konstruksjon som de amerikanske. Kan være forskjeller i legering ?

At Porsche har spesialolje kan kanskje forklares av fresk trimmingsgrad, høyt turtall og derav høye fjærtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår