Jump to content

Mk1 prosjektet mitt

Rate this topic


rakriste
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

bilde nr 4 er nesten slik det står i dag.

siden bilde ble tatt så ha jeg kappet ut indre skjermer bak, reservehjulbalja og nedre del bak (der hvor eksosen kommer ut) typisk rustfanger!!

 

har skrapet nesten hele understelle for tectyl og kappet ut rust.

skal sandblåse hele bilen i løpet av januar (etter planen i allefall.)

 

holder til ved Oslo ungdommens motorklubb og da blir det bare man-tor 17-22 jobbing. så har holdt på i 6 uker.

 

bilen blir forhåpentligvis satt sammen i sommerferien. om alt går riktig vei. men prosjekter er jo evighetsforløp.

 

kommer med flere bilder litt lenger ut i januar.

MIN SIGNATUR

Link to comment
Share on other sites

herlig tiltak dere har da, skulle hatt noe slik i stavanger og! :)

 

sandblåse, er det noe dyrt, jeg har planer om å restaurere og fikse en caddy når jeg kommer hjem fra oppholdet mitt i australia, anbefaler du å ta den fra hverandre, du har jo tatt en mk1 fra hverandre, er det slit ? verdt det ?

Buildt, not Bought

Link to comment
Share on other sites

alt i alt så kommer man frem til en pengesumm, men om man bare betrakter dette som hobby (som jeg gjør) så koster det ikke alt verden mer en annet gøy!

 

det er ikke slit å ta alt fra hverandre om man har lyst. tok nesten 2 hele timer å ta ut motoren (alene og uten motorløft) satte motoren på en pall og løftet karrosseriet, strippingen tok 2 dager og det gjorde jeg hjemme før jeg flyttet alt til motorsenteret.

 

 

Hvor skal du sandblåse?

om du skal ha hele understelle rustfritt, så må du demontere det meste og fjerne det du klarer av tectyl.

Firmaet som skal sandblåse for meg skal ha 1500,-

grunn til god pris er at tectylen er nesten borte og at det er enkelt å komme til (tildels fordi bilen kan legges på siden)

 

Forstilling og bakoppheng ++ div smått kommer på 500-1000,-kr

MIN SIGNATUR

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by rakriste

det populært å bytte takluke i tyskland, men virker som ikke mange bryr seg om den finessen her i norge. ingen mk1 (for meg kjent i alle fall) kom med tilt'n'slide luke

 

fargen på den er nesten slik jeg kan se for meg, kanskje litt lysere men dog.

 

Takk!

 

vet om endel.... men takk gud for at alle ikke har gjort det.....

i tyskland er det omtrent umulig å få tak i luker på huggerene da "alle" har gjort det...

Har for mange biler....

Link to comment
Share on other sites

Har jobbet litt med prosjektet denne uka..

tok noen få bilder av hva jeg har fått gjort.

 

Sveiset igjen venstre hull til vindusvisker,da det skal bli enarmsvisker. Høyre hull skal etterhvert midtplasseres.

har og fjernet øvre del av torpedo-veggen (like greit å gjøre det, forenkler inn/ut montering av motor, samt bedre plass hvis turbo en gang blir aktuellt. rammenummeret som sto oppe på denne platen har blitt stemplet inn på høyre støtdempertårn av biltilsynet.

front.JPG

 

Begge bakskjermene har blitt kappet ut, både utvendige og innvendige. Det var ikke mye rust, men faktisk ikke så dyrt for delene at jeg gidder å lappe. 2 framskjermer, 2 bakskjermer, 2 indrebakskjermer og tanklokk-repplate kom på ca 1800,- hos Veng-Norge.

skjerm1.JPG

 

nyskjerm.JPG

 

Her er alle punktsveisene jeg borret ut fra innsiden for å få ut de innvendigeskjermene bak.

ferdigborret.JPG

 

Tanklokket blir som jeg nevnte i en annen tråd montert bak skiltet.

har tatt mål og tegnet opp hvordan det vil bli. Ser for meg at dette er en pen og clean løsning. skiltet kommer til å bli montert med vipp-plate slik som de eldre amerikanerne har.

tanklokk.JPG

 

Reservehjullsbalja har blitt kuttet inn ca 5-7cm. skal bare ha ett microdek liggende der og balja ble rett og slett for dypt, samt at jeg skal muligens ha sentrert eksospott og da blir den liggenes under.

reseverhjul.JPG

 

Prosjektet slik det sto da jeg forlot garasjen i kveld. noe av bilen er allerede grunnet, dette blir borte når den blir sandblåst i løpet av kort tid. må bare blir ferdig å skrape resten av det siste hjulhuset for tectyl og kitt.

karrosseri.JPG

MIN SIGNATUR

Link to comment
Share on other sites

Originally posted by rakriste

takluka er testet og den fungerer.

skal ta alle dele fra hverandre senere og smøre opp, gikk litt tregt i tiltfunksjonen. (det ligger litt jord og blokkerer)

 

Henrik_H: Lakken jeg vurderer er mye lysere enn "rs-blå" tror det kalles babyblå!!

 

Det er kanskje Porsche sin Riviera blå du tenker på??

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Link to comment
Share on other sites

litt usikker på hvordan den rivera fargen er, har ikke bestemt meg helt for fargen jeg vil ha. kommer sikkert spontant rett før lakkering, eneste jeg er sikker på er at det blir noe med blått i.

 

har bare "noen" arbeidstimer igjen, s har vel god tid til å finne farge!

MIN SIGNATUR

Link to comment
Share on other sites

Fint arbeid må jeg si.. Når jeg får meg bil skal jeg gjøre akuratt det samme.. Men, du skal vell lakke hele skiten inni også? Blir sikkert en driiit feet einser dette ja :) Og vi vil ha flere bilder med sånn beskrivelse av hva di gjør.

 

Forresten, det med med skiltet og tanklokket var genialt og pent..

 

Keep up the good work

Link to comment
Share on other sites

Har nå bestem hva slags speil det blir på bilen.. en bekjent har vraket en opel corsa a -85. speilene fra denne bilen er med litt modd, ypperlig til mitt prosjekt. andre speil som cup/m3 er for vanlig.

 

Flere bilder kommer senere ikveld.

 

Noen synspunkter om å lage cleant motorrom? har så vidt begynt. batteri skal plassseres bak, ledningsnett blir lagt i rør, så blir litt virrvarr borte, men hva med å sparkle litt i motorrommet, vil det sprekke opp igjen?

 

SirAnderz : Bilen blir lakker inni og utvendig, og det vil bli gulvteppe helt bak. kommer sannsyneligvis til å droppe bakseter og sette halvbur/helbur inn. litt usikker på det siste siden det må bli en helhet i alt. derfor tror jeg halvbur vil gjøre seg bedre.

Tar det som det kommer.

MIN SIGNATUR

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


  • Similar Content

    • By Larselt
      TRENGER RÅD OG TIPS!!
      Jeg kjøpte en Golf 1.2 tsi 2013 modell privat for ca en måned siden, merket fort at det var noe et eller annet som ikke stemte. For når jeg akselerer så begynner bilen å riste kraftig og lugge, dette er mest i 5. og 6. gir, fra 1500 til 2200 omregninger ca. 
       
      Var innom VW verksted og fikk sjekka opp, de fikk opp en feilkode som viste at 3. og 4. coil var noe galt med. Bestilte to nye coils og fikk bytta de selv. Men det virka som bilen blei verre og ristinga og lugginga blei verre, det virker som bilen også «skipper» litt nå også, altså bilen plutselig mister effekt også kommer på igjen under kjøring.
      Hva kan være galt? Ingen lamper eller no lyser, bilen hadde service for 6 måneder siden og nylig EU-godkjent. Hva kan jeg gjøre?
    • By grendal93
      Hei, jeg har prøvd å finne hvor oljelekasjen jeg har på min golf uten hell. 
      Tenkte først at det kom ifra oljetrykksensoren som ligger nesten øverst på motoren siden det var mye oljesøl rundt den. Vasket rundt og sjekket igjen så fant jeg olje nesten helt opp til trykksensoren.
      Sjekket også tennpluggene og det var olje i alle (dette kan komme ifra dårlig påfylling av olje) skal tørke ut oljen og sjekke igjen. 
      Har også en varsellampe på motoren og når jeg starter bilen så får jeg opp en varsel der det står "oil sensor workshop". 
      Kort forklart om motorkraften som jeg mister. Når jeg skal ut i kryss så må jeg gir mere gass en vanlig for og ikke kvele bilen. Når jeg kjører rolig på flat vei så kjenner jeg på bilen og gassen at den mister litt kraft også kommer det tilbake om 250ms ca. Når jeg slipper opp gassen på flat vei så rister bilen 4 ganger før den bremser på giret. 
      Har sjekket at alle tennplugger fungerer og det gjør di. 
      1 ting til! Oljen renner ikke ned på hverken girkasse eller reg reim, det er mest fokusert på fronten ( kanskje bak) 
      Det at jeg mister motorkraft av og til kan vel ha noe med oljesøl i tennpluggene? Hvis det ikke er problemet hva kan det være? 
       
      Tips om problemet, anbefalinger, meniger om og levere inn til verksted for og finne oljelekasjen taes gjerne imot! 
    • By Bernhard02
      Jeg har nylig fått min golf (VI 4WD Diesel 2009 modell) gjennom eu kontrollen. Verkstedet fant da ut at glødepluggene bør skiftes. Jeg synes selv at bilen har begynt å bli litt tungstartet. Derfor fikk jeg verkstedet til å skifte glødepluggene. Når verkstedet skulle skifte glødepluggene fant de ut at glødepluggene satt så godt fast at de var redd for at de ville knekke. Da ringte verkstedet meg , og sa at de avbrøt reparasjonen slik at jeg fikk tenke meg om, hva jeg ville gjøre. De sa at verste senario var at hele topplokket må demonteres, og dette er en omfattende jobb som fort kan koste opp mot 30.000 kroner. De fortalte meg også at hvis glødepluggen knakk så var det en liten sannsynlighet for at de kunne få den ut med det verktøyet de hadde, men at dette var lite sannsynlig. Jeg er glad for at verkstedet ikke tok sjansen siden dette kan bli veldig dyrt. Jeg kjøpte bilen, for et halvt år siden og er veldig fornøyd med bilen, og den har nylig bikket 200000 km. Jeg hadde bilen hos automester tror du det er større sannsynlighet, for at merkeverkstedet møller kan få ut glødepluggene selv om de er fastgrodde? Er det verdt å kanskje koste på bilen som er verdt rundt 60000 kr så mye? Hva blir konsekvensen med å kjøre med slitte/defekte glødeplugger over tid? Er det ofte at glødeplugger knekker, og at de må opp med hele motoren? Dette er dyrt for meg på 18 år, som kanskje må bruke så mye penger bare på å skifte glødeplugger. Hva anbefaler du meg å gjøre med denne kjedelige saken?
    • By Raymond73
      Har en Golf Alltrack 2,0 tdi 184 hk, 2015 modell. Av og til begynner "glødelampen" og blinke og motoren mister effekt og går i nødmodus. Jeg stopper/ starter bilen og lyset er borte og alt virker som det skal. Kan gå mange dager da alt er ok, men så plutselig kommer "glødelyset" tilbake og bilen går i nødmodus igjen. Det kommer på under rolig kjøring og ikke ved gasspådrag. Kommer gjerne på  igjen om morgenen når jeg starter bilen og begynner å kjøre. 
      Noen som har opplevd det samme og vet hva problemet er ???
       
      Ikke garanti lenger på bilensom er gått 106000 km.
    • By nicklas_3210
      Hei. 
      Har et problem med bilen som jeg har funnet ut er mest sannsynlig en pcv valve , (positive crankcase ventilation)
      Men klarer ikke på noen måte og finne ut hva den delen heter på norsk for og bestille den. Har søkt over alt og prøvd så godt jeg kan til ingen nytte. 

      Nummeret på den ventilen er 1J0 973 722 og bilen er en Golf V 2007 1.6 bensin


      På forhånd tusen takk for svar :D 
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy